MAGYARORSZÁGI GYÓGYSZERGYÁRTÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE HUNGARIAN PHARMACEUTICAL MANUFACTURERS ASSOCIATION Az utóbbi időszak intézkedéseinek hatása a hazai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
HUNGÁRIA Takarék Vállalkozói Fórum.
Áttekintés a gyógyászati segédeszközök költségvetési helyzetéről Dr. Cserháti Péter Egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkár FORGALMAZÓK AZ EGÉSZSÉGÉRT.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Változások a Számvitelben
Kombinált Mikrohitel Program. Kombinált mikrohitel - közvetítői pályázat • Együttesen igényelhető vissza nem térítendő támogatás és kedvezményes mikrohitel,
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
G M P Dr. Hetényi László.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Gyógyszerár-támogatás Budapest, október 30. Lovas Kornélia.
1 Dr. Szabó László, vezérigazgató Érték a brand mögött – a vállalati image szerepe a hatóanyag alapú felírásnál.
Gyógyszer életútja Magyarországon II.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Rogán Antal sajtótájékoztatója április 4.. Kórházprivatizációs tervek A Medgyessy-kormány, aminek Gyurcsány Ferenc a minisztere volt, kórházprivatizációs.
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
A Microsoft Windows Vista gazdasági hatásai Lehetőségek az ökoszisztéma számára Microsoft Innovációs Nap november 27. Komáromi Zoltán Ügyvezető igazgató.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
A gyógyszer-támogatási rendszer átalakítása
Változások a gyógyszer- finanszírozásban Országos Egészségbiztosítási PénztárGyógyszerügyi Főosztály.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
A Gyógyszergazdaságossági törvény hatása a gyógyszerpiacra
„Disputare necesse est” Dr. Buzás László a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének igazgatója november 7. GÖD.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Bevezetés. Bevezetés FELÍRÁS UNIVERZUMUNK ORVOSLÁTOGATÁS Cég Image Szakirodalom E-marketing Kutatási eredmények Termék tulajdonságai Ár KOL DM Mások.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Távmunka a kárrendezésben a Generali-Providencia Biztosító Rt.-nél III. Országos Távmunka Konferencia Kiss Attiláné.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Vasútszabályozási Osztály
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Generikus Gyógyszerek A gyógyszerek támogatása Generikus Program Expediálási és helyettesítési szabályok.
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Költségvetés – vállalkozói hatások
Előadás másolata:

MAGYARORSZÁGI GYÓGYSZERGYÁRTÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE HUNGARIAN PHARMACEUTICAL MANUFACTURERS ASSOCIATION Az utóbbi időszak intézkedéseinek hatása a hazai gyógyszerpiacra MAGYOSZ sajtó háttérbeszélgetés január 30.

Intézkedések Általános intézkedések (2006. június) 4% szolidarítási adó stb évi XCVIII. törvény (Gyógyszergazdaságossági törvény november) 32/2004 (IV.26.) ESZCSM rendelet (Transzparencia Rendelet) (Rendeletek december és január)

A törvénnyel kapcsolatos problémák 12 % befizetés - új adó! Sávos befizetés - új adó! Orvoslátogatói regisztrációs díj - új adó!

Transzparencia rendelet és módosításai DOT korlát csökkentése Generikus piacra lépési korlát Folyamatos fixesítés Támogatási kulcsok módosítása OEP szoftver „Visszanormálás” (támogatás csökkentés) Eü pontok felülvizsgálata

DOT korlát csökkentése Probléma: referenciává válás korlátja: 3 % helyett 1 % (átlagáras csoport: 2 % helyett 0,5%) Hatás: fantom készítmény árához igazítja a támogatást folyamatos és biztonságos betegellátás veszélybe kerül

Folyamatos fixesítés Probléma: eddigi évi egyszeri helyett negyedévenkénti gyakorisággal Hatás: gyakori beteg átállítás – kialakult terápiák felborulása - költségnövekedés megnövekedett orvosi adminisztrációs teher disztribúciós csatorna és gyártási kapacitás nem tudja követni nem jelent akkora megtakarítást, mint amennyi plusz erőforrás ráfordítást igényel

Generikus piacra lépés Probléma: korábbi 30 % helyett első generikus originális ár –30 %, második generikus további –10 %, harmadik további -10% Hatás: megnehezíti a piacra lépést, kevesebb generikus piaci mechanizmus ellen hat jogi problémák (ki minősül elsőnek, ha első nem lép piacra, stb.)

Támogatási kulcsok módosítása Probléma: csak a normatív kört érti, Eü kört nem megtakarítások 78 %-át ebből a normatív termék-körből tervezik realizálni, holott ez a kör a támogatásból csak 50%-ban részesül Hatás: tömeggyógyszerek drágultak 90→85, 70→55, 50→25 %,van ahol 50 %-os térítési díj emelkedés történt Eü támogatásokat (Eü 90, 70, 50 %) nem igazították hozzá a normatív kategóriákhoz

Eü pontok felülvizsgálata Probléma: ad hoc alapon, nincs ismert szempont-rendszer, hatásszámítás Hatás: ellátatlan betegek térítési díj emelkedés eléri a 400%-ot, beállított kezelések megszűnése

Visszanormálás Probléma: Magyar Állammal kötött, december 31-ig hatályos szerződésből adódott, nem vették vissza január 1-ig Hatás: alacsonyabb támogatás, főleg tömeggyógyszerekre betegek terhei nagyobbak

OEP szoftver I. Probléma: még nincs hatályban, mégis úgy kommunikálják, mintha hatályos lenne nincs validált szoftver, több verzió került fel az OEP honlapra NEM kötelező a törvény szerint a legolcsóbb felírása! (45. §) nem támogatott gyógyszereket is tartalmaz, holott azok a gyógyszerkasszára nincsenek kihatással

OEP szoftver II. Hatás: fantomkészítményeket írják, betegnek, orvosnak többlet-munka csak az azonos hatóanyagú készítményeket kezeli, nem terápiát néz, így a drágább készítmények felé (melyeknek nincs generikus megfelelője) tereli a felírást gyógyszerészek bizonytalanok a helyettesítéssel kapcsolatosan folyamatos betegátállítás, gyógyszercsere

OEP szoftver III. Javaslat: referencia készítményt ajánlani, mivel ez biztosítja a folyamatos beteg és gyógyszerellátást

Problémák az intézkedésekkel ad hoc jellegűek, szakmailag nem átgondoltak a jelenlegi támogatási rendszer koncepció nélküli szétzilálását jelentik az egyes rendeleti elemek módosításai nem képeznek egységes egészet nem történt hatásszámítás, elemzés érintett szervezetekkel nem volt érdemi egyeztetés

Betegekre gyakorolt hatások I. betegellátás biztonságának veszélyeztetése (fantomkészítmény lehet időlegesen referencia, DOT korlát csökkentése) ellátatlan betegek (Eü pontokon törlések, térítési díj emelkedések) megszokott gyógyszerekhez való hozzáférés csökkenése bizalomvesztés beteg oldalon

Betegekre gyakorolt hatások II. gyógyszerek térítési díja emelkedik közgyógykeret újraszámolása (300 Ft, térítési díj emelkedés, forgalom- átterelődés drágább szerek felé) folyamatos betegátállítás (folyamatos fixesítés, szoftver)

Mi a cél? költségmegtakarítási törekvések vs. betegellátás minőségének romlása kasszanövekedés (forgalomátterelődés drágább szerek felé)

Gazdasági hatások I. Hazai gyártás versenyképességének romlása: -hazai gyártás ellehetetlenülése -foglalkoztatási problémák, -K+F, beruházás, adó és járulék fizetés csökkenése -export visszaesés - hazai kis- és közepes vállalatok tönkremennek -készletezési gondok, gyártási problémák (folyamatos fixesítés) - kevesebb hazai gyártású új termék piacra lépése (befizetés)

Gazdasági hatások II. Hazai gyártás versenyképességének romlása: - a hazai gyártókat a évi szerződéshez képest aránytalanul nagyobb mértékben terheli befizetési kötelezettség, holott a nemzetgazdasághoz való hozzáadott érték termelésük igen jelentős, miközben a gyógyszerkasszából való részesedésük folyamatosan csökken Negatív tőkepiaci hatások -befektetői bizalom-vesztés, portfolió-átsorolások, tőkepiaci értékcsökkenés

MAGYOSZ adatok MAGYOSZ tagvállalatok adatai* 2005 Árbevétel (mrd Ft )480 Export (mrd Ft)300 K+F költségek (mrd Ft)34 Beruházás (mrd Ft)73 Foglalkoztatottak száma (fő) Ebből felsőfokú végzettségű (fő)5.300 K+F-ben foglalkoztatottak száma (fő) Befizetett adók és járulékok (mrd Ft)57 Ebből bérterhek (mrd Ft)35 Új termékek száma70 *Kerekített, becsült adatok

MAGYOSZ szintű hatás A törvény nyomán a kiróható befizetési kötelezettségek számos hazai vállalat esetében meghaladják a Magyarországon termelt nyereséget és - még a nagyobb vállalatok esetében is - önmagában elvonhatják a nyereség akár 2/3-át.

Cég-specifikus hatások Richter: 10 mrd Ft beruházás csökkenés Egis: ~ 70 készítmény kivonása Sanofi-Aventis: 10 mrd Ft adó emelés és árbevétel kiesés együttes hatása Teva: 100 millió USD nagyságú beruházás kerülhet veszélybe Meditop: 12 %-os létszámleépítés

Eddigi lépések A MAGYOSZ az AB-hoz fordult a Gyógyszergazdaságossági törvénnyel kapcsolatos alkotmányossági aggályaira való tekintettel.

Versenyképesség romlás vs. elvonások Megéri?

Javaslatok I. EüM/OEP és a gyártói szervezetek között azonnali hatállyal jöjjön létre egyeztető fórum Eü pontok további egyeztetése a felülvizsgálat szempontrendszerének megismerése után normatív és Eü támogatási kulcsok összhangba hozása évi kétszeri fixesítés

Javaslatok II. a betegellátás és a fantomkészítmények kiszűrése érdekében a 3%, illetve 2% DOT korlát megtartását a hatóanyag fixeknél – melyet a többéves gyakorlat is igazolt. 30 %-os piacra lépési feltétel megtartása. folyamatos konzultáció a gyártói szervezetekkel az egységesített, validált felíró szoftver kialakításakor a megbízható - minőségi és folyamatos ellátást biztosító - hazai gyártói bázisra alapozni