MAGYARORSZÁGI GYÓGYSZERGYÁRTÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE HUNGARIAN PHARMACEUTICAL MANUFACTURERS ASSOCIATION Az utóbbi időszak intézkedéseinek hatása a hazai gyógyszerpiacra MAGYOSZ sajtó háttérbeszélgetés január 30.
Intézkedések Általános intézkedések (2006. június) 4% szolidarítási adó stb évi XCVIII. törvény (Gyógyszergazdaságossági törvény november) 32/2004 (IV.26.) ESZCSM rendelet (Transzparencia Rendelet) (Rendeletek december és január)
A törvénnyel kapcsolatos problémák 12 % befizetés - új adó! Sávos befizetés - új adó! Orvoslátogatói regisztrációs díj - új adó!
Transzparencia rendelet és módosításai DOT korlát csökkentése Generikus piacra lépési korlát Folyamatos fixesítés Támogatási kulcsok módosítása OEP szoftver „Visszanormálás” (támogatás csökkentés) Eü pontok felülvizsgálata
DOT korlát csökkentése Probléma: referenciává válás korlátja: 3 % helyett 1 % (átlagáras csoport: 2 % helyett 0,5%) Hatás: fantom készítmény árához igazítja a támogatást folyamatos és biztonságos betegellátás veszélybe kerül
Folyamatos fixesítés Probléma: eddigi évi egyszeri helyett negyedévenkénti gyakorisággal Hatás: gyakori beteg átállítás – kialakult terápiák felborulása - költségnövekedés megnövekedett orvosi adminisztrációs teher disztribúciós csatorna és gyártási kapacitás nem tudja követni nem jelent akkora megtakarítást, mint amennyi plusz erőforrás ráfordítást igényel
Generikus piacra lépés Probléma: korábbi 30 % helyett első generikus originális ár –30 %, második generikus további –10 %, harmadik további -10% Hatás: megnehezíti a piacra lépést, kevesebb generikus piaci mechanizmus ellen hat jogi problémák (ki minősül elsőnek, ha első nem lép piacra, stb.)
Támogatási kulcsok módosítása Probléma: csak a normatív kört érti, Eü kört nem megtakarítások 78 %-át ebből a normatív termék-körből tervezik realizálni, holott ez a kör a támogatásból csak 50%-ban részesül Hatás: tömeggyógyszerek drágultak 90→85, 70→55, 50→25 %,van ahol 50 %-os térítési díj emelkedés történt Eü támogatásokat (Eü 90, 70, 50 %) nem igazították hozzá a normatív kategóriákhoz
Eü pontok felülvizsgálata Probléma: ad hoc alapon, nincs ismert szempont-rendszer, hatásszámítás Hatás: ellátatlan betegek térítési díj emelkedés eléri a 400%-ot, beállított kezelések megszűnése
Visszanormálás Probléma: Magyar Állammal kötött, december 31-ig hatályos szerződésből adódott, nem vették vissza január 1-ig Hatás: alacsonyabb támogatás, főleg tömeggyógyszerekre betegek terhei nagyobbak
OEP szoftver I. Probléma: még nincs hatályban, mégis úgy kommunikálják, mintha hatályos lenne nincs validált szoftver, több verzió került fel az OEP honlapra NEM kötelező a törvény szerint a legolcsóbb felírása! (45. §) nem támogatott gyógyszereket is tartalmaz, holott azok a gyógyszerkasszára nincsenek kihatással
OEP szoftver II. Hatás: fantomkészítményeket írják, betegnek, orvosnak többlet-munka csak az azonos hatóanyagú készítményeket kezeli, nem terápiát néz, így a drágább készítmények felé (melyeknek nincs generikus megfelelője) tereli a felírást gyógyszerészek bizonytalanok a helyettesítéssel kapcsolatosan folyamatos betegátállítás, gyógyszercsere
OEP szoftver III. Javaslat: referencia készítményt ajánlani, mivel ez biztosítja a folyamatos beteg és gyógyszerellátást
Problémák az intézkedésekkel ad hoc jellegűek, szakmailag nem átgondoltak a jelenlegi támogatási rendszer koncepció nélküli szétzilálását jelentik az egyes rendeleti elemek módosításai nem képeznek egységes egészet nem történt hatásszámítás, elemzés érintett szervezetekkel nem volt érdemi egyeztetés
Betegekre gyakorolt hatások I. betegellátás biztonságának veszélyeztetése (fantomkészítmény lehet időlegesen referencia, DOT korlát csökkentése) ellátatlan betegek (Eü pontokon törlések, térítési díj emelkedések) megszokott gyógyszerekhez való hozzáférés csökkenése bizalomvesztés beteg oldalon
Betegekre gyakorolt hatások II. gyógyszerek térítési díja emelkedik közgyógykeret újraszámolása (300 Ft, térítési díj emelkedés, forgalom- átterelődés drágább szerek felé) folyamatos betegátállítás (folyamatos fixesítés, szoftver)
Mi a cél? költségmegtakarítási törekvések vs. betegellátás minőségének romlása kasszanövekedés (forgalomátterelődés drágább szerek felé)
Gazdasági hatások I. Hazai gyártás versenyképességének romlása: -hazai gyártás ellehetetlenülése -foglalkoztatási problémák, -K+F, beruházás, adó és járulék fizetés csökkenése -export visszaesés - hazai kis- és közepes vállalatok tönkremennek -készletezési gondok, gyártási problémák (folyamatos fixesítés) - kevesebb hazai gyártású új termék piacra lépése (befizetés)
Gazdasági hatások II. Hazai gyártás versenyképességének romlása: - a hazai gyártókat a évi szerződéshez képest aránytalanul nagyobb mértékben terheli befizetési kötelezettség, holott a nemzetgazdasághoz való hozzáadott érték termelésük igen jelentős, miközben a gyógyszerkasszából való részesedésük folyamatosan csökken Negatív tőkepiaci hatások -befektetői bizalom-vesztés, portfolió-átsorolások, tőkepiaci értékcsökkenés
MAGYOSZ adatok MAGYOSZ tagvállalatok adatai* 2005 Árbevétel (mrd Ft )480 Export (mrd Ft)300 K+F költségek (mrd Ft)34 Beruházás (mrd Ft)73 Foglalkoztatottak száma (fő) Ebből felsőfokú végzettségű (fő)5.300 K+F-ben foglalkoztatottak száma (fő) Befizetett adók és járulékok (mrd Ft)57 Ebből bérterhek (mrd Ft)35 Új termékek száma70 *Kerekített, becsült adatok
MAGYOSZ szintű hatás A törvény nyomán a kiróható befizetési kötelezettségek számos hazai vállalat esetében meghaladják a Magyarországon termelt nyereséget és - még a nagyobb vállalatok esetében is - önmagában elvonhatják a nyereség akár 2/3-át.
Cég-specifikus hatások Richter: 10 mrd Ft beruházás csökkenés Egis: ~ 70 készítmény kivonása Sanofi-Aventis: 10 mrd Ft adó emelés és árbevétel kiesés együttes hatása Teva: 100 millió USD nagyságú beruházás kerülhet veszélybe Meditop: 12 %-os létszámleépítés
Eddigi lépések A MAGYOSZ az AB-hoz fordult a Gyógyszergazdaságossági törvénnyel kapcsolatos alkotmányossági aggályaira való tekintettel.
Versenyképesség romlás vs. elvonások Megéri?
Javaslatok I. EüM/OEP és a gyártói szervezetek között azonnali hatállyal jöjjön létre egyeztető fórum Eü pontok további egyeztetése a felülvizsgálat szempontrendszerének megismerése után normatív és Eü támogatási kulcsok összhangba hozása évi kétszeri fixesítés
Javaslatok II. a betegellátás és a fantomkészítmények kiszűrése érdekében a 3%, illetve 2% DOT korlát megtartását a hatóanyag fixeknél – melyet a többéves gyakorlat is igazolt. 30 %-os piacra lépési feltétel megtartása. folyamatos konzultáció a gyártói szervezetekkel az egységesített, validált felíró szoftver kialakításakor a megbízható - minőségi és folyamatos ellátást biztosító - hazai gyártói bázisra alapozni