Készítette: Szirmai István AZ MSZ EN ISO 9001:2001 SZABVÁNY Készítette: Szirmai István
RÖVID TÖRTÉNET… ISO 9000 szabványcsalád első megjelenése: 1987. Többször is módosították (pl. 1994) Jelenlegi verziója: 2000. december 15. Magyar szabványként 2001. márciusában jelent meg
JELLEMZŐI általános minőségbiztosítás helyett minőségirányítás kizárás lehetősége összhang az ISO 14001-gyel felső vezetés szerepének kihangsúlyozása vevőközpontúság folyamatorientáció folyamatos fejlődés követelménye JELLEMZŐI
FOLYAMATMODELL PLAN ACT DO CHECK
A SZABVÁNY CÉLJA „ Ezt a nemzetközi szabványt belső vagy külső felek, beleértve a tanúsító testületeket, annak értékelésére használhatják, hogy képes-e a szervezet teljesíteni a vevő, a jogszabályok és a szervezet saját követelményeit. ”
ALAPELVEK (1) Vevőközpontúság Vezetési kultúra Munkatársak bevonása Folyamatszemlélet
ALAPELVEK (2) Rendszerszemlélet Folyamatos fejlődés Tényeken alapuló döntéshozatal Kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok
A SZABVÁNY FELÉPÍTÉSE Előszó Bevezetés 1. Alkalmazási terület 2. Rendelkező hivatkozások 3. Kifejezések és meghatározások 4. A minőségirányítási rendszer 5. A vezetőség felelőssége 6. Erőforrás gazdálkodás 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés és fejlesztés
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER Dokumentációra vonatkozó követelmények Folyamatok definiálása, sorrendjük, kapcsolataik és kölcsönhatásaik meghatározása
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER Belső dokumentumok kezelése Külső dokumentumok kezelése Feljegyzések kezelése - iratkezelés Feljegyzések kezelése – elektronikus adatok
A VEZETŐSÉG FELELŐSÉGI KÖRE Elkötelezettség Vevőközpontúság Minőségpolitika Vezetőségi átvizsgálás Tervezés (minőségcélok!) Felelősségi kör hatáskör és kommunikáció
GAZDÁLKODÁS AZ ERŐFORRÁSOKKAL Munkakörnyezet Erőforrások biztosítása Infrastruktúra Emberi erőforrások
A TERMÉK ELŐÁLLÍTÁSA Termék előállítás megtervezése Vevővel kapcsolatos folyamatok Tervezés és fejlesztés Beszerzés Szolgáltatás nyújtása (Szabályozás – Azonosítás és nyomon követhetőség – Vevő tulajdona – Termék megóvása) A megfigyelő- és mérőeszközök kezelése
MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS Megrendelők megelégedettsége Belső audit Szolgáltatás és folyamatok figyelemmel kísérése Nem megfelelő szolgáltatás kezelése Adatelemzések Helyesbítő tevékenységek Megelőző tevékenységek
A TANÚSÍTÁSI ELJÁRÁS