Tehetségvonat program „Hogyan?: Okosan! Gyere! Szállj fel a Tehetségvonatra” a Szent István Gimnáziumban TÁMOP 3.4.3-08/1-2009-0008 pályázat Borosné Jakab Edit 2011. október 27.
TÁMOP-3.4.3-08/1-2009-0008 projekt Zuglói Tehetségvonat Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege 19 146 225 forint. A projekt megvalósítása konzorciumi formában történik, a konzorcium tagjai: Herman Ottó Általános Iskola, a konzorcium vezetője Kaffka Margit Általános Iskola Kincskereső Óvoda Szent István Gimnázium Zuglói Benedek Elek EGYMI A projekt 2010. augusztus 1. és 2011. október 30. között valósul meg.
Tehetségbarát társadalom
Tehetséghálózat A tehetséghálózat kiépítése Zuglóban A Szent István Gimnázium minden olyan fórumon képviseltette magát, ahol a Tehetséggondozó hálózat kapcsolat-rendszerének kiépítését célozták meg 2010. szeptember 24-25 Mezőkovácsháza 2010. december 8. GÉNIUSZ nap 2011. április 8-9. Talent-day
Talent day Nemzetközi tehetségnap a Budai várban 2011.április 7-8-9 ECHA –Nemzetközi Tehetséggondozó Szervezet Bartók Béla születésnapja március 25.
GÉNIUSZ HÁLÓZAT Tehetségpontok hálózata: ELTE, KLTE Csermely Péter Együttműködés a BME tehetségponttal HUNRA Magyar Olvasástársaság
Mindenki tehetséges valamiben?
Az iskolai tehetségfogalom kialakítása Iskolánk prof.Gagné tanulmányának tehetségkategóriáit veszi alapul A lakosság 10 %-a 116 IQ fölöttiek tehetségígéreteknek számítanak A felvételi rendszerben kiválogatott diákok mérése során kiderült, hogy az 50 fő azonosításba beválogatott diák mind eléri ezt a szintet, minden diákunk ígéret, meg kell szervezni a csoportos és egyéni fejlesztésüket
Kiváló akkreditált tehetségpont Iskolánk részt vett a Tehetségponttá válás akkreditációs folyamatában: 2010. október 8-án a vizsgálatot lefolytatták a GÉNIUSZ projektiroda képviselői, és iskolánk elnyerte a KIVÁLÓ Tehetségpont cím 2011. február 6-án
Szülői fórumok Nyílt nap 2010. november 9. és szülői tájékoztató az általános iskolás korú, a Szent István Gimnázium tehetséggondozó tevékenysége érdeklődő tanulók szülei számára 2010. okt. 9. Szülői klub 2010. szept.-decemberig szülők bevonása, tájékoztatása Egyéni tanácsadás beiskolázás előtt
Zuglói Tehetségnap rendezvény Időpont: 2011. április 12. 13 30 óra Helyszín: Szent István Gimnázium, 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 15.
Eredmények Indikátorok 12 fő pedagógus 174 fődiák 12 tehetségműhely
Szent István Gimnázium Budapest 1902 - Tanári
Tanári kar továbbképzései A pedagógusok felkészítése: Fejlesztéshez feladat- és adatbank készítése Munkacsoport kialakítása, team munkában egyéni fejlesztési program megtervezése, kialakítása; értékelési eszközök és eljárások kialakítása, ütemezése
Csontváry Kosztka Tivadar 1853-1919
Tanulmányi versenyek Iskolai tanulmányi versenyek, készség- és képességfelmérést lehetővé tevő programok megvalósítása. Verseny- és rendezvényszervezés a konzorcium tagjai között Versenyek: ÖKO - környezetvédelem Kerületi verseny a „Zuglói Tehetségnapon” drámajátékok bemutatása: Pygmallion improvizációk A legjobban teljesítő pedagógusok és diákok közvetítése a kiemelt projekt hálózatába.
Mentorálás
Mentorálás Iskolai mentorálás, egyéni fejlesztési programok feltételrendszerének fejlesztése A tehetséggondozásban részt vevő szakemberek tapasztalatcseréje Kommunikációs csatornák, tájékoztatók, intézményi honlapok fejlesztése. Intézmények közötti együttműködés, hálózatfejlesztés - jó gyakorlatok megosztása: szakmai napok, bemutatók, megbeszélések:
Áldás vagy átok? „Ha sikeres vagy, a tehetség áldás, de ha nem, átok” Mai képzőművész aforizmája) Tehetségígéret Tehetségazonosítás Tehetségfejlesztés Eredmények után követés – beválik-e?
Magányos cédrus? A tálentumok egyedülállóak? Kivételes egyéniségek? Szociális kompetenciák fejlesztése, szociometriai mérések Osztályközösségek fejlesztése
Prof. Czeizel Endre A Renzulli modellhez Czeizel Endre egy új faktort, a SORS-faktort tette hozzá, nemzeti géniuszaink sokszor tragikus sorsát vizsgálva Ez azt jelenti, hogy a történelem során a társadalom és a politikai helyzet is meghatározta a zseni érvényesülési lehetőségeit
Tehetségműhelyek Tehetséggondozó tanórán kívüli foglalkozások Matematikai műhely Stratégiai társasjátékok Matematikai Istvános Mikulás Qpa Informatikai körök: Legó, Koczka-klub Öko-klubok Színjátszó-kör Egyéni fejlesztés kémiából
Siker - eredményesség „a tehetség feltétlenül utat tör magának és érvényesül?”
108 éves az épület 1902
A tanári hivatás- a harangöntés „Harangot nem lehet önteni apáink tapasztalata nélkül, de az öröklött tudás nem elég hozzá”( Ancsel Éva) A Szent István Gimnázium hitvallása a pedagógiai programunkban
Istvános szellemiség Speciális jellemzők 1902 – 2010 Hagyomány és megújulás Tradicionális istvános dinasztiák Személyes odafigyelés Egyéni bánásmód Speciális jellemzők
Értékeink Tudásközpontúság Eredményorientáltság Kölcsönös tisztelet Megbecsülés Együttműködés Gyermekközpontúság
Tehetséggondozás a pedagógiai programunkban Műhelymunka lehetősége: maximális teljesítmény, siker elérése ösztönözzük, hogy gondolkodó, alkotó emberekké váljanak kreativitás számára teret adunk felkeltjük az igényt a tartalmas és igényes szórakozás művészetek, zene, irodalom iránt.
Jövőkép – iskolai célok országos rangsorban (1–10. hely) tehetséggondozó mentorrendszer hazai és külföldi partneriskolák tanulmányi versenyeken 250 fő 750 diákból mindennapi testedzés elkötelezett hivatástudatú tanári kar
A tehetséggondozás formái Matematikai speciális osztályokban: dúsító és gazdagító programok megnövelt tananyagmennyiség az osztály igénye szerint 2-4 különböző nívószintre való felbontás osztályok vegyítése a fakultatív tárgyakból Tanárok áttanítanak egymáshoz –nyugdíjas egyetemi prof. bevonása
A tehetséggondozás formái Természettudományos osztályokban Kémiából osztályátlépés Tréningek hétvégén terepen – Tiszaparton Nyári ökológiai táborok Kutatódiák mozgalomba való bekapcsolódás Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre való felkészítés 250 fő évente
TÁBOR – Tiszapüspöki 2009
Mönks-Renzulli modell
Képek az iskolai életből 2010
„Istvános szellem” Jó gyakorlatok közzététele, kerületi és a fővárosi pedagógiai napokon való bemutatása Honlapon való megjelentetése
Magányosan vagy hálózatban?
Géniusz Program 2010 a). TÁMOP 3.4.4 (2010. 06. 01.– 2011. 05.31.) b). TÁMOP 3.4.3 (2010. 08.01-2011. 10.31) a). 7. 803.000 Ft. 30.000 Eu b). 19.138.900 Ft. 80.000 Eu b). Konzorciumban 5 intézmény számára Óvoda, általános iskola, SNI intézet
Géniusz program eredményei Új lehetőségek: Iskolapszichológus Mérés - tehetségazonosítás Tehetségpont akkreditáció Pedagógus továbbképzés Tehetséggondozó műhelyek Egyéni tanácsadás
Tehetségpont Tevékenységköre: Tehetségazonosítás – pszichológiai felmérés Mir-Hill teszt Tehetséggondozás Tanácsadás a szülőknek, diákoknak, érdeklődőknek Nyomon követéses vizsgálatok
Tehetségpont - HÁLÓZAT A hálózatba való bekapcsolódás előnyei Jó gyakorlatok bemutatása – matematika, informatika, drámajáték természettudományok, újságírás, olvasókör Tehetségtérképen való megjelenés Tehetségnapok szervezése Géniusz-képzések tanároknak Együttműködés a Tehetségpontokkal
SZIG - TehetségPont
Kapcsolati hálózat Óvodával Általános iskola (8) Gimnázium: Határon kívüli magyar Nemzetközi – Comenius Projekt - Nor, NL, DE, I, Egyetemekkel: ELTE, PPKE, DE, Civil szervezetek, HUNRA, MATEH, Egyesületek szülők szervezete öregdiákok
Szabadidő – Erdélyben 2009
Tehetséggondozó műhelyek
Egy csapat
„Minden gyermek tehetséges valamiben” ing Általános értelmi képességek Speciális adottságok Kreativitás Motiváció Borosné Jakab Edit
EU- Hálózat Testvériskoláink: ing San Vito (Itália) Aalesund (Norveg) Stadtlohn (D) Magdeburg ing
WEBSITES: www.szigbp.hu www.szentistvanzene.hu www.olvassmost.hu www.hunra.hu WWW.TEHETSEGPONT.HU WWW.GENIUSZPORTAL.HU ing
Hálózatok Köszönöm a figyelmet ing