Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Konfliktuskezelés és vitarendezés Nagybörzsönyben
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /

A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Magyar Bíróképző Akadémia február.
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon (1.) november 21.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Velünk egy jobb világért! Fő támogató: Partner: Andersen Munkaerő-piaci Támogató és Képzési Program 11 Lukács András vezető „Esély a munkára – Civil együttműködés.
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A Mediáció.
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Gyermekeket érintő ügyekkel kapcsolatos konfliktusok feloldása – A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazhatósága Előadó: Fellegi Borbála Miskolci Egyetem.


Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A beiskolázás előkészítése
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Konfliktusok az iskolában
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Bűnmegelőzési Akadémia február.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
KÖZÖSSÉGI KONFLIKTUSKEZELÉS ÉS ESÉLYTEREMTÉS „ÉLHETŐ TELEPÜLÉS EGYENLŐ ESÉLYEKKEL” MANORKA KONFERENCIA IVÁNYINÉ SZABÓ ANDREA.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Tervezési folyamat.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Előadó: Fellegi Borbála Aszódi Javítóintézet május 20.
Előadás másolata:

Alternatív vitarendezés a gyakorlatban Előadás a Biztonságos Iskola Konferencián 2008. 12. 04. Budapest Előadó: Fellegi Borbála Tanácsadó OFI - Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat Linking text: after overview, challenges, hot issues, supportive factors Clear summary Exciting examples, country samples Referring to the AGIS and to the practice time to time Beginning: it’s a project, not a research Detailed introduction at the front page about my role as well Democratic model

Szubjektív emlékek egy konferenciáról magunkra hagyottság (tanárok, diákok egyaránt) az „áldozat” – „elkövető” – „megfigyelő” szerepek váltakozása egy ember esetében (iskolában, otthon) dezintegráció – elszigeteltség (diák, szülő, tanár, iskola, település szintjén) szabályok mögött meghúzódó egyéni szükségletek: felismerjük-e ezeket?

Az alternatív vitarendezés kommunikációja Hogyan válaszolunk a sérelemokozásra? K O N T R L ELLEN VELE Büntető Resztoratív NINCS NEKI Elhanyagoló Megengedő T Á M O G A T Á S O’Connor - Wachtel (1999)

Formális Súlyos Enyhe Informális A gyermekekkel kapcsolatos problémák kezelése – Vele vagy érte? Formális Súlyos Zárt Int. Ható- sági beav. Hátrányokat kompenzáló szolgáltatások A társadalompolitika alrendszerei: ISKOLA, család-, gyermek-, ifjúságsegítés, közösségépítés Enyhe Informális

Viták a közoktatási intézmények világában 1. Diák – diák közötti konfliktus 2. Diák (szülő) – intézmény (pedagógus) között Pedagógiai kérdések (osztályozás) Bántalmazás, fegyelmezés, erőszak „Egyenlő bánásmód” sérülése, diszkrimináció 3. Tanár – intézmény közötti viták 4. Igazgató és munkáltatója (önkormányzati testület) közötti viták 5. Intézményi rendszer átszervezése: integráció, iskolabezárás, összevonás intézmény(ek) és fenntartók közötti vita az érintett intézmények közötti vita fenntartók közötti vita

Alternatív vitarendezés MEDIÁCIÓ RESZTORATÍV GYAKORLATOK F É9 Mediátor É1 É8 É2 É7 É3 É6 É4 É5 Egyik Fél Másik Fél F: Facilitátor É: Érintett fél

Technikák Külső személy bevonása nélkül (informális) Érzelmi alapú kijelentések E/1-ben (figyelem, visszajelzés az egyéni döntésekről, hatásairól, érzelmekről, szükségletekről) Resztoratív párbeszéd (érzelmek, szükségletek kifejezése sérelmet okozó helyzetekben) Külső személy bevonásával (formális) Tanácsadás Moderálás Mediáció (Közvetítés) Formális (resztoratív) helyreállító szemléletű gyakorlatok (konferencia-modellek, kör-modellek)

Közös alapelvek I. ÖNKÉNTESSÉG PÁRTATLANSÁG: a mediátor/facilitátor /konfliktuskezelő nem érdekelt egyik fél oldalán sem (összeférhetetlenség!) TITOKTARTÁS ERŐEGYENSÚLY: azonos hangsúly minden érintett szempontjain/szükségletein (materiális és szimbolikus szükségletek egyaránt) Az érintett felek KÖZVETLEN RÉSZVÉTELE a folyamatban Lehetőség az esetleges sérelemokozás jóvátételére → aktív felelősségvállalás támogatása Támogató személyek bevonása erőforrásbővítés

Közös alapelvek II. Strukturált megbeszélés: 1.) a konfliktus kialakulásának körülményeiről (mi történt?) 2.) a konfliktus egyéni hatásairól (Kire milyen hatással van?) 3.) a jövőbeni megoldásról (Kinek mire van szüksége a megoldás során?) Szakaszok: 1.) Esetküldés, 2.) Előkészítés 3.) Találkozó 3.) Utánkövetés Kockázatfelmérés Megfelelően képzett konflktuskezelő (facilitátor/mediátor) Felek teljeskörű tájékoztatása, választási lehetőség számukra Minden érintett bevonása, a megállapodás mindenki megállapodása legyen

Miben tud segíteni az OKSZ Miben tud segíteni az OKSZ? Viták megelőzésében, rendezésében, a bizalom, a kommunikáció és a kapcsolatok helyreállításában. Hogyan? Vitarendezésben felkészült, képzett, pártatlan konfliktuskezelő bevonásával. Szolgáltatások: tanácsadás, mediáció, moderálás, egyéb AVR technikák. Kinek? Az ország valamennyi köz- és felsőoktatási intézménye számára. Mennyiért? Ingyenesen (12 tárgyalási napra).

Mit várunk el a felektől a tárgyalás előtt és alatt? biztonságérzet; önbizalom, pozitív énkép; felelősségvállalás; őszinteség; a saját szükségletek feltárásának képessége; nyílt érdekartikuláció a vállalt szerepnek megfelelően; bizalomra való képesség; közösségérzet; tisztelet, a másik elismerése; törődés egymás iránt; a másik oldal szempontjainak meghallgatása és meghallása; együttműködés; a konfrontáció és támogatás (befogadás) együttes képviselete; belátásra és tanulásra való ösztönzés; esély felkínálása a jóvátételre; kommunikációs készségek; hit a nyerő–nyerő kimenetel fontosságában; nyitottság és bizalom a külső és független „közvetítő” beengedésére; partneri kommunikáció; igény a külső értékelésre és visszajelzésre; a gyakorlat során a mögöttes elvekre való folyamatos reflexió; az egyéni és önkéntes vállalások szorgalmazása és figyelembevétele.

MAGUNK VAJON KÉPVISELJÜK-E EZEKET AZ ELVEKEKET MINDENNAPI MUNKÁNK SORÁN (családtagjainkkal, munkatársainkkal, tanítványainkkal)?

1. Az alternatív vitarendezés egy lehetőség, hogy – mielőtt KONKLÚZIÓ 3 PONTBAN 1. Az alternatív vitarendezés egy lehetőség, hogy – mielőtt még hatósági eszközökhöz nyúlnánk – konfliktusainkat békés eszközökkel, párbeszédre és együttműködésre építve kezeljük. Ha nem működik, még mindig fordulhatunk a hatóság felé. 2. Mindezzel a vitarendezés nemcsak humánusabb, de gyorsabb is. Mindenki számára az optimális kimenetelt biztosíthatja, a megoldás pedig nagy valószínűséggel a jövőben is fenntartható. 3. Az oktatásügy szereplőinek – különös tekintettel a pedagógusokra – egyéni felelősségük van abban, hogy mindennapi munkájukkal a lehető legnagyobb mértékben támogassák a békés konfliktuskezelés iskolai alkalmazását, és ezzel elősegítsék, hogy a jövő generációi e technikákat már életük természetes részeként alkalmazzák.

OFI – Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Fellegi Borbála OFI – Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat www.oksz.info