Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
SZJA 2011 avagy az „adóforradalom” Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs c. egyetemi docens Ernst & Young igazgató november 19.
Készítette: Sallai Katalin
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Nyugdíjkérdések közgazdász szemmel
XI. Adójogi Konferencia április 21.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam gazdasági szerepének újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
© 2004 KPMG LLP, a UK limited liability partnership and the UK member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo.
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A évi (új) adópolitika: „NÖVEKVŐ KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY” „NÖVEKVŐ ÁLLAMADÓSSÁG” „NÖVEKVŐ ÍGÉRETEK” …mindent 2006-ért? …bármi áron?
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Gazdasági és vagyoni helyzet, gazdálkodás, költségvetés.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Munka és vállalkozás Új Magyarország Kormányzati Konferencia február 26.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
Adózási ismeretek 1.előadás 2014
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Családbarát adórendszer Magyarországon Tamásné Czinege Csilla NAV Adószakmai Ügyekért Felelős Szakmai Helyettes július 5.
TAX EXPERT International AG  2014 TAX EXPERT International AG. All rights reserved. Bevezetés a svájci adórendszerbe Sebestyén Péter, TAX EXPERT International.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
GKI Gazdaságkutató Zrt.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
Költségvetés bevételei Adórendszer
Előadás másolata:

Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.

Adóztatás és növekedés A GDP növekedése és a GDP arányos adóterhelés között szoros kapcsolat van, de A GDP növekedése és a GDP arányos adóterhelés között szoros kapcsolat van, de még szorosabb az adóterhelés változása és a GDP növekedése között; még szorosabb az adóterhelés változása és a GDP növekedése között; A felzárkózáshoz alacsonyabb adókulcsokra van szükség (számunkra nem Svédország a példa); A felzárkózáshoz alacsonyabb adókulcsokra van szükség (számunkra nem Svédország a példa); Magyarország adóterhelése – a tőkét kivéve – minden főbb adónem terén meghaladja a visegrádi országokét; Magyarország adóterhelése – a tőkét kivéve – minden főbb adónem terén meghaladja a visegrádi országokét;

ÁHT kiadások és a fejlettség

Az adóterhek és a növekedés aránya a GDP arányában

Az adócsökkentéshez az államháztartási kiadások jelentős csökkentése szükséges  Szabályalapú költségvetés, a kiadások túllépé- sének szankcionálása;  Az adóemelés miatt megemelkedett adóbevé- teleket nem szabad a kiadások növelésére fordítani – még részben sem; A költségvetés kiadási előirányzatainak betartása az elmúlt 6 évben egyetlen egyszer sem (tavaly sem) sikerült: a költségvetés működési kiadásai tavaly is , talán több milliárddal túllépték az előirányzottat.

Javasolt adóváltoztatások (A) Szempontok Szektorsemlegesség; Szektorsemlegesség; Az adórendszerből a szociális és egyéb szempontok elhagyása; Az adórendszerből a szociális és egyéb szempontok elhagyása; Egyszerűség, átláthatóság, hosszú távú kiszámíthatóság; Egyszerűség, átláthatóság, hosszú távú kiszámíthatóság; A közvetlenül a helyi önkormányzatoknak fizetendő adórész növelése adófizetési hajlandóság erősödése A közvetlenül a helyi önkormányzatoknak fizetendő adórész növelése adófizetési hajlandóság erősödése

A kormány adójavaslatai (1) 1.A kormány által preferált javaslat: minden cég számára 10 fő után járulék- csökkentés (20-22%-ra) 1.A kormány által preferált javaslat: minden cég számára 10 fő után járulék- csökkentés (20-22%-ra) A javasolt elvek egyikének sem felel meg: A javasolt elvek egyikének sem felel meg: Bonyolult és áttekinthetetlen (a dolgozók egy részénél a minimálbér kétszerese utáni járulék kétharmadát 10 főig?);Bonyolult és áttekinthetetlen (a dolgozók egy részénél a minimálbér kétszerese utáni járulék kétharmadát 10 főig?); Óriási apparátust igényel;Óriási apparátust igényel; Nem szektor-semleges;Nem szektor-semleges; Torzítja a foglalkoztatási piacotTorzítja a foglalkoztatási piacot

A kormány adójavaslatai (2) 2. Szuperbruttó (GKI) 2. Szuperbruttó (GKI) Racionális és hosszú távon hasznos javaslat, de: Racionális és hosszú távon hasznos javaslat, de: Rövid távon olyan törvényhozási és ügyintézési feladattal jár, amelynek elvégzésére a mai magyar államapparátus akkor sem lenne képes, ha akarná;Rövid távon olyan törvényhozási és ügyintézési feladattal jár, amelynek elvégzésére a mai magyar államapparátus akkor sem lenne képes, ha akarná; Számos vállalat szorulna állami támogatásra, ami a pályázatokon keresztül az államtól való függés és a korrupció erősödését eredményezné;Számos vállalat szorulna állami támogatásra, ami a pályázatokon keresztül az államtól való függés és a korrupció erősödését eredményezné; az alacsony jövedelműek keresetcsökkenése miatt a kormány úgysem javasolja.az alacsony jövedelműek keresetcsökkenése miatt a kormány úgysem javasolja.

A kormány adójavaslatai (3) 3. Személyi jövedelemadó-fókuszú: 3. Személyi jövedelemadó-fókuszú: Személyi jövedelemadó és a munkáltatói járulék csökken; Személyi jövedelemadó és a munkáltatói járulék csökken; Iparűzési adó is csökken, de ez elhagyható; Iparűzési adó is csökken, de ez elhagyható; Adókulcsok csökkennek, adósávok feljebb tolódnak. Adókulcsok csökkennek, adósávok feljebb tolódnak. Valószínűleg ez, vagy ennek valamilyen átdolgozott változata valósulhat meg. Az adókedvezmények eltörlése, mint az adócsökkentés pénzügyi alapja, elfelejtődött.

Javasolt adóváltoztatások (B) Nem flat tax, de 20%-os irányadó adókulcs 20%-os ÁFA 20%-os ÁFA 20%-os vállalati nyereségadó, a 4 féle járulék eltörlése mellett; 20%-os vállalati nyereségadó, a 4 féle járulék eltörlése mellett; 10%-os nyereségadó a visszaforgatott jövedelemre; 10%-os nyereségadó a visszaforgatott jövedelemre; 20%-os irányadó SzJA kulcs és 20%-os adókulcs a tőkenyereségre; 20%-os irányadó SzJA kulcs és 20%-os adókulcs a tőkenyereségre;

Adóváltoztatások (1) Fogyasztást terhelő adók Az élelmiszerek és egyéb alapvető termékek és szolgáltatások adóztatása Magyarországon Dánia után a legmagasabb Európában; Az élelmiszerek és egyéb alapvető termékek és szolgáltatások adóztatása Magyarországon Dánia után a legmagasabb Európában; Az infláció és az inflációs várakozások erősödése ma Magyarországon a legfenyegetőbb jelenség Az infláció és az inflációs várakozások erősödése ma Magyarországon a legfenyegetőbb jelenség ÁFÁ-t emelni nem szabad ÁFÁ-t emelni nem szabad

Adóváltoztatások (2) Vállalati adók  A visszaforgatott jövedelemre 10, a kivett jövedelemre 20%-os adókulcs;  Az adóalapból, és különösen az adóból levonható kedvezmények szűkítése;  Az EVÁ-sok alanyi ÁFA-mentességének bevezetése (évente legalább 50 milliárd ft plusz ÁFA-bevétel) ;

Vállalati adók és kedvezmények

Adóváltoztatások (3) Személyi jövedelemadó Az adójóváírás intézménye megszüntetendő; Az adójóváírás intézménye megszüntetendő; Politikai szempontból 0%-os adókulcs legfeljebb egy szerény összegű jövedelemig (500 ezer forint) Politikai szempontból 0%-os adókulcs legfeljebb egy szerény összegű jövedelemig (500 ezer forint) Támogatandó a szuperbruttó SzJA számítás; Támogatandó a szuperbruttó SzJA számítás; 20%-os adókulcs a átlagjövedelemig (2007-ben kb. 2,3 millió forint), felette különadó, amelynek egy részét közvetlenül fizeti az adózó az önkormányzatnak; 20%-os adókulcs a átlagjövedelemig (2007-ben kb. 2,3 millió forint), felette különadó, amelynek egy részét közvetlenül fizeti az adózó az önkormányzatnak; Az adósávok garantált éves indexálása. Az adósávok garantált éves indexálása.