Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Adóztatás és növekedés A GDP növekedése és a GDP arányos adóterhelés között szoros kapcsolat van, de A GDP növekedése és a GDP arányos adóterhelés között szoros kapcsolat van, de még szorosabb az adóterhelés változása és a GDP növekedése között; még szorosabb az adóterhelés változása és a GDP növekedése között; A felzárkózáshoz alacsonyabb adókulcsokra van szükség (számunkra nem Svédország a példa); A felzárkózáshoz alacsonyabb adókulcsokra van szükség (számunkra nem Svédország a példa); Magyarország adóterhelése – a tőkét kivéve – minden főbb adónem terén meghaladja a visegrádi országokét; Magyarország adóterhelése – a tőkét kivéve – minden főbb adónem terén meghaladja a visegrádi országokét;
ÁHT kiadások és a fejlettség
Az adóterhek és a növekedés aránya a GDP arányában
Az adócsökkentéshez az államháztartási kiadások jelentős csökkentése szükséges Szabályalapú költségvetés, a kiadások túllépé- sének szankcionálása; Az adóemelés miatt megemelkedett adóbevé- teleket nem szabad a kiadások növelésére fordítani – még részben sem; A költségvetés kiadási előirányzatainak betartása az elmúlt 6 évben egyetlen egyszer sem (tavaly sem) sikerült: a költségvetés működési kiadásai tavaly is , talán több milliárddal túllépték az előirányzottat.
Javasolt adóváltoztatások (A) Szempontok Szektorsemlegesség; Szektorsemlegesség; Az adórendszerből a szociális és egyéb szempontok elhagyása; Az adórendszerből a szociális és egyéb szempontok elhagyása; Egyszerűség, átláthatóság, hosszú távú kiszámíthatóság; Egyszerűség, átláthatóság, hosszú távú kiszámíthatóság; A közvetlenül a helyi önkormányzatoknak fizetendő adórész növelése adófizetési hajlandóság erősödése A közvetlenül a helyi önkormányzatoknak fizetendő adórész növelése adófizetési hajlandóság erősödése
A kormány adójavaslatai (1) 1.A kormány által preferált javaslat: minden cég számára 10 fő után járulék- csökkentés (20-22%-ra) 1.A kormány által preferált javaslat: minden cég számára 10 fő után járulék- csökkentés (20-22%-ra) A javasolt elvek egyikének sem felel meg: A javasolt elvek egyikének sem felel meg: Bonyolult és áttekinthetetlen (a dolgozók egy részénél a minimálbér kétszerese utáni járulék kétharmadát 10 főig?);Bonyolult és áttekinthetetlen (a dolgozók egy részénél a minimálbér kétszerese utáni járulék kétharmadát 10 főig?); Óriási apparátust igényel;Óriási apparátust igényel; Nem szektor-semleges;Nem szektor-semleges; Torzítja a foglalkoztatási piacotTorzítja a foglalkoztatási piacot
A kormány adójavaslatai (2) 2. Szuperbruttó (GKI) 2. Szuperbruttó (GKI) Racionális és hosszú távon hasznos javaslat, de: Racionális és hosszú távon hasznos javaslat, de: Rövid távon olyan törvényhozási és ügyintézési feladattal jár, amelynek elvégzésére a mai magyar államapparátus akkor sem lenne képes, ha akarná;Rövid távon olyan törvényhozási és ügyintézési feladattal jár, amelynek elvégzésére a mai magyar államapparátus akkor sem lenne képes, ha akarná; Számos vállalat szorulna állami támogatásra, ami a pályázatokon keresztül az államtól való függés és a korrupció erősödését eredményezné;Számos vállalat szorulna állami támogatásra, ami a pályázatokon keresztül az államtól való függés és a korrupció erősödését eredményezné; az alacsony jövedelműek keresetcsökkenése miatt a kormány úgysem javasolja.az alacsony jövedelműek keresetcsökkenése miatt a kormány úgysem javasolja.
A kormány adójavaslatai (3) 3. Személyi jövedelemadó-fókuszú: 3. Személyi jövedelemadó-fókuszú: Személyi jövedelemadó és a munkáltatói járulék csökken; Személyi jövedelemadó és a munkáltatói járulék csökken; Iparűzési adó is csökken, de ez elhagyható; Iparűzési adó is csökken, de ez elhagyható; Adókulcsok csökkennek, adósávok feljebb tolódnak. Adókulcsok csökkennek, adósávok feljebb tolódnak. Valószínűleg ez, vagy ennek valamilyen átdolgozott változata valósulhat meg. Az adókedvezmények eltörlése, mint az adócsökkentés pénzügyi alapja, elfelejtődött.
Javasolt adóváltoztatások (B) Nem flat tax, de 20%-os irányadó adókulcs 20%-os ÁFA 20%-os ÁFA 20%-os vállalati nyereségadó, a 4 féle járulék eltörlése mellett; 20%-os vállalati nyereségadó, a 4 féle járulék eltörlése mellett; 10%-os nyereségadó a visszaforgatott jövedelemre; 10%-os nyereségadó a visszaforgatott jövedelemre; 20%-os irányadó SzJA kulcs és 20%-os adókulcs a tőkenyereségre; 20%-os irányadó SzJA kulcs és 20%-os adókulcs a tőkenyereségre;
Adóváltoztatások (1) Fogyasztást terhelő adók Az élelmiszerek és egyéb alapvető termékek és szolgáltatások adóztatása Magyarországon Dánia után a legmagasabb Európában; Az élelmiszerek és egyéb alapvető termékek és szolgáltatások adóztatása Magyarországon Dánia után a legmagasabb Európában; Az infláció és az inflációs várakozások erősödése ma Magyarországon a legfenyegetőbb jelenség Az infláció és az inflációs várakozások erősödése ma Magyarországon a legfenyegetőbb jelenség ÁFÁ-t emelni nem szabad ÁFÁ-t emelni nem szabad
Adóváltoztatások (2) Vállalati adók A visszaforgatott jövedelemre 10, a kivett jövedelemre 20%-os adókulcs; Az adóalapból, és különösen az adóból levonható kedvezmények szűkítése; Az EVÁ-sok alanyi ÁFA-mentességének bevezetése (évente legalább 50 milliárd ft plusz ÁFA-bevétel) ;
Vállalati adók és kedvezmények
Adóváltoztatások (3) Személyi jövedelemadó Az adójóváírás intézménye megszüntetendő; Az adójóváírás intézménye megszüntetendő; Politikai szempontból 0%-os adókulcs legfeljebb egy szerény összegű jövedelemig (500 ezer forint) Politikai szempontból 0%-os adókulcs legfeljebb egy szerény összegű jövedelemig (500 ezer forint) Támogatandó a szuperbruttó SzJA számítás; Támogatandó a szuperbruttó SzJA számítás; 20%-os adókulcs a átlagjövedelemig (2007-ben kb. 2,3 millió forint), felette különadó, amelynek egy részét közvetlenül fizeti az adózó az önkormányzatnak; 20%-os adókulcs a átlagjövedelemig (2007-ben kb. 2,3 millió forint), felette különadó, amelynek egy részét közvetlenül fizeti az adózó az önkormányzatnak; Az adósávok garantált éves indexálása. Az adósávok garantált éves indexálása.