Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
műszaki osztályvezető
A KÖZLEKEDÉSPOLITIKA TÁRGYA, MÚLTJA: KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁK AZ EZREDFORDULÓIG Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2003/04 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A diákat jészítette: Matthew Will
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
TEN és TINA - az országokat átszelő közlekedési folyosók
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
szakmérnök hallgatók számára
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
C2ENET: Közép-Európai Környezetvédelmi Hálózat ERFA, Interreg III.B. Cadses, európai uniós támogatással (2007. január – március) Dr. Zongor Gábor,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
A hajózás jelene és jövője Magyarországon. Szalma Botond MAHOSZ.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Az OFA Kht. Civil Műhely Szakmai tanácsadás, információcsere, helyi és regionális foglalkoztatási partnerségek fejlesztése 1.Foglalkoztatási Civil Műhely.
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A Balkán térség az európai regionális politikában Rechnitzer János egyetemi tanár, intézetigazgató MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet 9022.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
MAGYARORSZÁG HELYZETE, SZEREPE, LEHETŐSÉGEI – ÉS AZ EBBŐL ADÓDÓ KÖZLEKEDÉSI FELADATAI; HIBALEHETŐSÉGEK Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KONFERENCIA A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT A SZAKMAI PÁRBESZÉD.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Számítástechnika az UVATERV-ben
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
Előadás másolata:

TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ <tfleisch@vki.hu> A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16.

Közlekedés 50 000 éve Amikor a Balkán volt „Európa kapuja” Forrás: Első kézből. Élet és Tudomány 2006/12. sz. (március) Forrás: Élet és Tudomány, 2006/12. sz.

Transzeurópai folyosók – a meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása? Balkán – tanulságok az eddigi konferenciákból CADSES - együttműködő térség TEN, PEN, PETRA, TINA, TIRS, REBIS Nem beszélek az AGR, AGC, AGTC, TEM és TER hálózatokról Összefoglaló, tanulságok (1) Interregionális összefüggésben máshol meghatározott hálózatok hatása válik dominánssá a térségi összefüggéseken alapuló tervezéssel szemben (2) Az egyedi projekt-finanszírozhatóság szempontjának kizárólagossá emelése miatt a korábban kialakult struktúrák, hálózatelemek tudnak csak megerősödni, elsikkad az új struktúrák létrehozásának az esélye

A Balkán és környezete Mettől-meddig Balkán? Van-e kapuja? (Merre tartunk?) Mettől-meddig Balkán? Van-e kapuja? Forrás: Első kézből. Élet és Tudomány 2006/12. sz. (március)

Forrás:

Történelmi nézőpontok Forrás:

Történelmi nézőpontok Forrás:

1760 Forrás:

Kortárs nézőpont INTERREG III.B együttműködési térségek Eltérő térségi logika: Európa nyugati részén partvonalak, tengeröblök, beltengerek határozták meg az összetartozó téregységeket Forrás: Zonneveld, Wil (2005) Expansive Spatial Planning: The New European Transnational Spatial Visions. European Planning Studies, Vol.13. No.1. pp.137-155. Forrás: Zonneveld, Wil (2005) Expansive Spatial Planning: The New European Transnational Spatial Visions. European Planning Studies, Vol.13. No.1. pp.137-155.

Kortárs nézőpont INTERREG III.B (2004-2006) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Árulkodó a maradék-elv, a külső nézőpontból való lehatárolás http://europa.eu.int/comm/regional_policy/interreg3/images/pdf/int3b_uk_a4p.pdf Forrás: INTERREG térségek.

Kortárs nézőpont INTERREG III.B (2004-2006) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. http://europa.eu.int/comm/regional_policy/interreg3/images/pdf/int3b_uk_a4p.pdf Forrás: INTERREG térségek.

A Duna vízgyűjtő medencéje A Duna vízgyűjtője lefedi a CADSES térség szárazföldi régióit

A Balkán belülről strukturálva: keleti részén a magot négy nagyváros által kifeszített zóna képezi Forrás: Papadaskalopoulos, A. – Karaganis, A. – Christofakis, M. (2005) The spatial impact of EU Pan-European transport axes: City clusters formation in the Balkan area developmental perspectives. Transport Policy Vol.12. No.6. Forrás: Papadaskalopoulos, A. – Karaganis, A. – Christofakis, M. (2005) The spatial impact of EU Pan-European transport axes: City clusters formation in the Balkan area developmental perspectives. Transport Policy Vol.12. No.6.

A folyosók előképe Új útszámozás 1975-ből: a TEN és a korridorok előképe

A folyosók előképe 1990 Európa keleti felében az autópályák szinte mindenütt a fővárosok bevezető szakaszait váltották ki

TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat 80-as évektől „Közös hálózatot a közös piachoz” Transzeurópai hálózat (TEN-E, TEN-C, TEN-T) 1992 – Maastricht - EU 12 (-> EU 16-ra számítva) 1996 14 kiemelt projekt (2004 ápr. 29: 30-ra emelik) Mateu Turro (1999) Going Trans-European: Planning and financing Transport Networks for Europe. Elsevier „regionális érdekektől vezérelt folyamat, drága megoldások” Közben 1989 a berlini fal és a vasfüggöny leomlik Pán-európai konferencia 1991 Prága, 1994 Kréta, 1997 Helsinki „Krétai folyosók” v. Helsinki folyosók v. Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ?

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A hálózat kiterjesztése kelet felé

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése Forrás: http://www.khvm.hu/EU-integracio/A_magyarorszagi_TINA_halozat/Image11.gif A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése (Gdansk – ) Varsó – Bukarest – (Alexandopolisz) alternatív IX-es folyosó elképzelések (2000) Forrás: Köller László (2000) A Krakkó – Kassa – Miskolc – Nagyvárad útirány vizsgálata a vasúti forgalomban. Közlekedéstudományi Szemle Vol.50. No.12. pp.448-454.

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése Helsinkiben a 10 folyosó mellett négy páneurópai közlekedési térséget is kijelöltek PETRA (Pan-European Transport Areas) Ezek tengerhajózási medencék A Fekete-tenger az egyik PETRA térség (BS-PETRA) Fő fejlesztési prioritása Constanta kikötője

TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése TINA – Transport Infrastructure Needs Assessment (There Is No Alternative) 1995 – 11 csatlakozó ország módszertani segítése 1999 zárójelentés főhálózat = páneurópai folyosók + másodlagos hálózat (amit még a 11 ország javasolt)

TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése Forrás: A 8. sz. főút fejlesztési feladatai... UKIG Hálózatfejlesztési Főosztálya 2000. szept. 13 A helsinki folyosók és a TINA-hálózat kiegészítő elemei

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése TIRS – Transport Infrastructure Study in Balkans 2002 – 7 ország ALB, B-H, BG, CR, SR-M, MAC, RO BG és RO az alaphálózat azonos a TINA folyamatban meghatározottal, A többi országban EIB Western Balkans Transport Infrastructure Inventory – 223 projekt finanszírozhatóság szempontjából kategorizálva http://www.cemt.org/topics/tirs/

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók a balkáni térségben

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése http://www.cemt.org/topics/tirs/ TIRS – A közúti kapacitások kimerülése

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése http://www.cemt.org/topics/tirs/ TIRS – Tervezett közúthálózat 2015-re

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése http://www.cemt.org/topics/tirs/ TIRS – Tervezett vasúthálózat 2015-re

REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study 2003 – 5 ország ALB, B-H, CR, SR-M, MAC, Cél: finanszírozható projektek keresése, majd rangsorolása 20 projektet kiválasztottak http://www.seerecon.org/infrastructure/sectors/transport/documents/REBIS/

REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése Általános áttekintés és 20 projekt részletes előtanulmánya (pre-feasibility study) http://www.seerecon.org/infrastructure/sectors/transport/documents/REBIS/ REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study

Összefoglaló, tanulságok A TEN 12 (15) uniós ország saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló hálózatot (1992) Azóta a hálózat háttérbe szorul, főleg 14 (30) projektről van szó A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet-nyugati folyosói meg-hosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1997) A TINA megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását (1999) A TIRS kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és kiegészítette öt további ország irányában (2002) A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát felmérte és kiegészítő javaslatokat tett (2003) A teljes folyamatban dominál a projekt-orientált megközelítés, kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága képezi a rangsor alapját - és hiányzik az átlapoló hálózat funkcionális szerepének a tudatosítása. Ilyen módon a meglévő struktúra őrződik (erősödik) meg, nincs mód struktúraváltásra.

TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA? Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ <tfleisch@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16.