Pénzügyi fogyasztóvédelem a biztosítási szektorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Advertisements

GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
TÁMOP Biztosítás a fogyasztókért Dr. Pintér György Az INDRA egyesület elnöke.
Általános biztosítás-gazdaságtani ismeretek
A tőzsdei bevezetés felügyeleti szempontjai
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
Bankok és fogyasztóvédelem.  a bank „veszélyes üzem”, ezért  az egyik legszigorúbban szabályozott és felügyelt intézmény  laikus fogyasztó  információs.
DPR kommunikáció alapelvei
Felszámolók Országos Egyesülete Balatonalmádi Szeptember 14.
Vizsgálati tapasztalatok a kötelező gépjármű- felelősségbiztosítás és a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások területén Konzultáció biztosítók.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Biztosításgazdaságtan 9. téma
Biztosításgazdaságtan 6. téma
Csökkentse a nemfizetés kockázatát az Opten segítségével!
A Ket. tervezett módosítása
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Felügyelési tapasztalatok Konzultáció könyvvizsgálóknak Fülöp Tamás Pénztárak felügyeleti főosztálya.
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Az ELMŰ Nyrt. fogyasztói panaszkezeléssel és fogyasztói kifogással kapcsolatos tapasztalatai márc. 27.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
HAGYOMÁNYOS ÉS ALTERNATÍV ÖSZTÖNZŐ ESZKÖZÖK AZ NFH TEVÉKENYSÉGÉBEN Pintér István főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Országos Fogyasztóvédelmi.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Online értékesítés és marketing fogyasztóvédelmi szemmel Siklósi Máté.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
Eredményes fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért
Stabilitás és bizalom – az MNB biztosításfelügyelési stratégiája és módszerei Kisgergely Kornél – Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia november 6. Budapest Corinthia Hotel.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
©Copyright: Tűzvédelmi Konferencia Siófok Király András 1/10 Király András tűzbiztosítási szakértő Épületek tűzvédelmi felülvizsgálata,
Biztosítási piac és közvetítői felügyelés
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Nyíregyháza, április 02. A kapcsolatok hálójában.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Debrecen szeptember 17. Hogyan kerüljük el a nemfizetés kockázatát? Piac & Profit.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
Előadás másolata:

Pénzügyi fogyasztóvédelem a biztosítási szektorban Bethlendi András, ügyvezető igazgató Magyar Nemzeti Bank V. MABISZ Nemzetközi Biztosítási Konferencia 2014.11.06.

A pénzügyi fogyasztóvédelem eszközrendszerének kiszélesítése Fogyasztói kultúra Piaci, intézményi kultúra Jogszabályi környezet, jogalkotás Felügyeleti gyakorlat, jogalkalmazás Jogorvoslatok Tájékoztatók Tájékoztatók Morális ráhatás, akár informálisan MNB ajánlások Monitoring és elemzés Beadványok kezelése Összehasonlító segédeszközök Kommunikációs eszközök (pl. formális figyelmeztetések, vezetői/felügyelői levél) Magatartási kódexek A felismert kockázatok prezentálása és felhasználása Mediáció, PBT Információs kampányok, promóciók Információs kampányok, promóciók Iparági önszabályozás, sztenderdek segítése Lobbitevékenység belföldön és nemzetközileg Vizsgálatok lefolytatása Közérdekű igényérvényesítés Oktatás („edukálás”) Ösztönzés a helyes magatartásra (pozitív díjak vs. negatív „naming”) Saját rendeletalkotás Intézkedések: bírság, tiltás, termékértékesítés felfüggesztése Közérdekű kereset Fogyasztói találkozások, Civil Háló A felügyeleti gyakorlat indirekt hatásai A szabályozást igénylő kérdésekben kezdeményezések Nemzetközi felügyeleti együttműködés Nemzetközi fórumok joggyakorlata (pl. EIOPA mediáció) Magyar Nemzeti Bank Már bevezetett Tervezett

Az elmúlt egy évben a fogyasztóvédelmi felügyelés módszerei sokat változtak Az elmúlt egy év változásai – elsősorban a jogalkalmazás területén A biztosítók fogyasztóvédelmi felügyelői rendszerének kialakítása, folyamatos felügyelés; Fogyasztóvédelmi szakértő valamennyi átfogó vizsgálatban; Egyedi ügyek becsatornázása folyamatokban lévő vizsgálatokba (átfogó-, cél-, témavizsgálatok), a problémával rendszerszinten foglalkozni; Tisztességtelen piaci gyakorlatok feltárása próbavásárlásokkal; Fokozatosság elve alapján konszenzusos megoldás keresés (egyeztetés, hatósági eszközök, polgári jogi eszközök); Erőteljesebb fellépés magasabb bírságok, cél kijavíttatni a rossz gyakorlatot. A közeljövő céljai – a termékfókusz megerősítése Folyamatos piac- és termék-monitoring; Tisztességtelen szerződési feltételek kiszűrése. Magyar Nemzeti Bank

A pénzügyi intézményekhez érkező panaszok szektoronként A pénzügyi intézményekhez érkező panaszokban a biztosítási szektor súlya 10% alatti, a darabszám is csökkenő trendben A pénzügyi intézményekhez érkező panaszok szektoronként Magyar Nemzeti Bank

Az MNB-hez érkező kérelmek az intézményi panaszok százalékában Javuló trend a biztosítási szektor kérelem/panasz arányában is (panaszkezelés hatékonysága) Az MNB-hez érkező kérelmek az intézményi panaszok százalékában A panaszkezelés hatékonysága eltér az ágazatban! Magyar Nemzeti Bank

Az egyedi kérelmek átfogó- és célvizsgálatokba csatornázódnak be Az MNB-hez érkezett kérelmek szolgáltatástípusonként és a vizsgálatok száma Magyar Nemzeti Bank

A tájékoztatási hiányosság miatti kérelmek száma és aránya markánsan nő A biztosítókat érintő fogyasztói kérelemtípusok (db) Élet: Szerződéskötést megelőző tájékoztatás és igényfelmérés Nem élet: Misselling: online értékesítés túlságosan leegyszerűsíti a paramétereket Lakásbiztosítások: kizárások db Magyar Nemzeti Bank

Panaszok és vizsgálati fókuszpontok KGFB A legtöbb probléma az igazolható módon és időben történő ügyfél- tájékoztatással van: Díjfelszólítók; Törlésértesítők; Bonus-malus besorolás változás esetén; Következő évi díjról szóló értesítés. Szerződéssel kapcsolatos panaszok: Biztosítóváltás esetén a felmondást a közvetítő későn továbbítja az előző biztosítónak, de az új még nem tudja fedezetbe venni  fedezetlen állapot. Kár esetén: A kérelmek túlnyomó többsége a kárösszeggel kapcsolatos; Egyes piaci szereplőknél elhúzódó kárrendezés, illetve alacsonyabb összegű egyezségi ajánlat elfogadására presszionálják az ügyfelet. Díjtarifa hirdetések  Javulás tapasztalható Az ügyfél nem tájékozódik az automatikus megszűnés kockázatáról. Átfogó vizsgálatok tapasztalata: kis összegű díjhátralék esetén (500 Ft) nem tesznek eleget díjfelszólító levél küldési kötelezettségnek. Magyar Nemzeti Bank

Panaszok és vizsgálati fókuszpontok Unit-linked életbiztosítás A nagy UL boomot követő lecsengést és bizalomvesztés követően még mindig problémák Igényfelmérő Túl heterogén gyakorlat, sok esetben biztosítón belül is; Az igényfelmérőben rögzítettek nem az ügyfél igényeihez, hanem az ajánlott termékhez igazodnak (félreértékesítés); A kockázat elbírálás során a biztosító felelőssége ellenőrizni az igényfelmérőben foglaltak és az ajánlat összhangját; MNB rendeleti szabályozás a szerződéskötést megelőző tájékoztatás témájában. A legtöbb panasz a tájékoztatással kapcsolatos Az ügyfelekben továbbra sem tudatosult, hogy nem tisztán befektetésről van szó: a biztosítási díj egy része kerül csak befektetésre, maradéktalanul csak a biztosítási időszak végén jut hozzá a szolgáltatási összeghez; A visszavásárlási táblázat az első két évre nem tünteti fel azt a tényt, hogy nincs visszavásárlási érték; A befektetéssel kapcsolatos kockázatokat sem látják elég jól a fogyasztók (pl. csak az előnyöket emelik ki, magas hozam ígérete) A panaszok másik jelentős része az alacsony szolgáltatási összegre vonatozik; Túl agresszív, sok új szerzést (később jelentős törlési arányt) produkáló közvetítők „körbejárják” a biztosítókat (káros a biztosítónak és a fogyasztónak is). A kezdeményezésünk nem ment át de tettek be a tvbe felhatalmazást, ami szerint az MNB rendeletben szabályozhatja a szerződéskötést megelőző tájékoztatás tartalmát és formáját. Egy ilyen rendeletbe az igényfelmérő is belefér. (Mariann) Magyar Nemzeti Bank

Panaszok és vizsgálati fókuszpontok Egyéb biztosítások Lakásbiztosítás: Online üzletkötésből fakadó kockázat: a biztosító„látatlanban” szerződik, a káresemény után szerződési feltételre hivatkozva elutasítja a kárigényt  egyfajta félreértékesítés; A fogyasztók félretájékoztatása: a díj nem fizetés nem minden esetben okozza a szerződés megszüntetését. Egészségbiztosítás: tájékoztatás hiánya kizárásokról, és a várakozási időről (pl. ismert betegség szövődménye miatti kórházi ellátás költségét nem téríti a biztosító). Utasbiztosítás: az online szerződéskötés kockázata - nem megfelelő, nem részletes az igényfelmérés (az ügyfelek számára nem egyértelmű, hogy milyen esetekre terjed ki a biztosító kockázatviselése). Nyugdíjbiztosítás: a várakozási idővel nincs tisztában a fogyasztó, MNB ajánlás a TKM plafonról. Magyar Nemzeti Bank

Összefoglalás Megújuló és bővülő MNB fogyasztóvédelmi eszköztár; A „soft” eszközökben van még kihasználatlan lehetőség, ehhez jó együttműködés szükséges; A biztosítókhoz érkező panaszok számában és a panaszkezelésben javulás  továbbra is kiemelt vizsgálati terület; Új kihívás az online értékesítés és az e-ügyvitelből fakadó problémák (készülő MNB ajánlás az összehasonlító oldalakról); A szektor főbb fogyasztóvédelmi kockázatai azonban változatlanok: Félreértékesítés  közvetítői piactisztítás; a regiszter bővítése minőségi elemekkel. Nem megfelelő tájékoztatás  MNB rendelet; fokozottabb ellenőrzés. Kárrendezési hiányosságok  intézmény-specifikus vizsgálatok. Terméktranszparencia (pl. UL vagy nyugdíj- egészségbiztosítás).  ártranszparencia növelése (MNB rendelet?); MNB ajánlások; többirányú kommunikáció. Magyar Nemzeti Bank

Köszönöm a figyelmet! Magyar Nemzeti Bank