Széles-Kovács Gyula Váczi Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az NBI.-NBII. U17-U19 edzők konferenciája
Advertisements

Kölyök atlétika/ Kid’s Athletics
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Magyar Diáksport Szövetség
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Új pályán! MKOSZ-STRATÉGIA.
Készítette: Cserepes Béla – Heim Attila Chart 1 Szabálytalan elzárás (8:2) 12 Rossz időzítés: későn történő elzárás. Rossz elzárás: aktív elzárás lábhasználattal.
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Egyensúly és stabilitás a térben: A világraszóló magyar találmány a
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
GYŰRŰ ALAPELEMEK OKTATÁSA
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Készítette: Pisák Bence Tantárgy: Testnevelés. Először is mi a játék lényege:  A játék célja, hogy a labdát az ellenfél endzone-jába vigyék, és ezzel.
Tabáni Spartacus SKE Bemutatkozás.
A MAGYAR NŐI KÉZILABDÁZÁS
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
A kosárlabda története, rekordjai, halhatatlanjai
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Kosárlabda (testnevelés)
Készítette: Tokai Márk és Tokai Balázs
Az Úszás Készítette: Kiss Martin & Szentpéteri Zsolt.
„Legyél te is természettudós!” TÁMOP
A testnevelés tanításának módszertana
A játék A játékosság.
A torna felosztása.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
15. SZABÁLY – A BEDOBÁS. A bedobás a játék újrakezdésének egyik módja. Bedobást kell ítélni annak a csapatnak a javára, amelyiknek ellenfele utoljára.
Természetes gyakorlatok
TÁMASZUGRÁSOK OKTATÁSA 2012.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés általános és speciális feladatai Magyarországon „Hallgatók a tudomány szolgálatában” Tudományos.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
1987 – Magyar Könyvvizsgálók Egyesülete
1987 – Magyar Könyvvizsgálók Egyesülete
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Készítette: Cserepes Béla – Heim Attila Chart 1 Szabálytalanságok 8:4 Azonnali 2 perces kiállítás 8:3 Progresszív büntetés 8:5 Kizárás írásos jelentés.
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A Számvitel Didaktikája
A bűvös 200 pont….
Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola Kecskemét
A labdarúgás elmélete, gyakorlata és oktatásmódszertana
ISMERD MEG HAZÁNKAT! ISKOLA MEGISMERÉSE, BEMUTATÁSA.
BEISKOLÁZÁSI MUNKAÉRTEKEZLET
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
Debreceni Egyetem "ABS" Képzés- és rendszerfejlesztés a „ABS” Képzés és rendszerfejlesztés sportos társadalomért Észak-Kelet Magyarországon (A és B komponensek.
A Líceum rövid története
Mozgáskoordináció.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Kézilabda.
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
MESZ Utánpótlás Bizottságának évi beszámolója Készítette: Nagy Gábor Bizottság vezetője.
A játék A játékosság.
REKREÁCIÓS ANIMÁCIÓ JÁTÉK
Készítette: Zemlényi Dóra
Outdoor-indoor mozgásprogramok 2.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Testnevelés és Sporttudományi Intézet
A versenyen indult tanuló
Testnevelés munkaközösség
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Alapfokú játékvezetői tanfolyam
Előadás másolata:

Széles-Kovács Gyula Váczi Péter TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Sportjátékok I. Széles-Kovács Gyula Váczi Péter

A kosárlabdázás története Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A kosárlabdázás története Ide kérünk írni!

Kialakulásának története Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Kialakulásának története Az alapötletet a játékhoz a gyerekektől vette. Telefonhoz hívták és az udvaron álló barackos kosárba dobta a labdát. Mire visszatért, a gyerekek is ezzel próbálkoztak.

A kezdetek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A film a kezdeti bemelegítés és a játék szabadtérről, terembe való bekerülését mutatja be

1891-benEgyesült Államokban Springfield College Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 1891-benEgyesült Államokban Springfield College 1891-ben gondolta ki ezt a labdajátékot Dr. James Naismith, hogy télen a gyerekek valamiféle elfoglaltságot kapjanak a tornateremben. Állítólag egy éjszaka ötlötte ki a labdajáték alapjait. Nagyon hamar népszerű lett. Kezdetben annyian játszották ahányan elfértek a pályán, majd fokozatosan csökkent a létszám a mai öt főre. Kezdetbe futball labdával játszották a játékot. Népszerűségére jellemző, hogy már az 1904 St. Louis-i olimpián bemutató jelleggel szerepelt.

Fametszet Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A teremben a karzatra szerelték fel a kosarat. Ez 10 láb magasan volt, ami 305 cm. Innen származik a mai napig megmaradt gyűrűmagasság. A kosár alja nem volt kivágva kezdetben, hanem a pedellus létráról adta vissza a labdát.

A kosárlabdázás magyarországi története Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A kosárlabdázás magyarországi története Kuncze Géza 1912-ben egy müncheni tanfolyamon a palánk nélküli változatát, a korfballt ismerte meg. Testnevelő tanár volt. Megtetszett neki ez a sport és hazatérve népszerűsíteni kezdte. A Mester utca kereskedelmi lett a hazai kosárlabdázás iskolája. 1925-ben a Magyar Atlétikai Szövetség fogadta be ezt a sportágat és alakította meg a Kosárlabda Bizottságot.

Magyarországon 1921-ben jelent meg a németből fordított szabályköny. Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Magyarországon 1921-ben jelent meg a németből fordított szabályköny. Magyarországon 1933-ig a palánk nélküli kosárlabdát játszották. 1933-ig hazánkban a palánk nélküli kosárlabdát játszották. Ebben az évben a Torinóban rendezett Főiskolai Világbajnokságon ismerkedtek meg a palánkos változattal és ettől fogva ez terjedt el Magyarországon. Az első hivatalos bajnokságot is ebben az évben írta ki a MASZ Kosárlabdajáték Bizottsága. Az első bajnokság győztese a KEAC (közgazdász hallgatók) csapata lett.

Nevezetesebb évszámok Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Nevezetesebb évszámok 1932, FIBA megalakulása 1936, Berlin olimpia – szerepel csapatsportként 1942, MKOSZ megalakulása 1955, Legjobb férfi eredmény, EB I. hely, Budapest. 1980, Legjobb női eredmény, Olimpia IV. hely, Moszkva 1987, Vidéki csapat először nyer Magyar Bajnokságot. Körmend A FIBA (Fédération Internationale de Basketball) megalakulása nagymértékben elősegítette a kosárlabda nemzetközi elterjesztését. Mi sem bizonyítja jobban, hogy már az 1936-os berlini olimpián szerepelt csapatsportként. A díszvendég az a James Naismith volt aki megalkotta ezt a játékot. 1938-ban dr. Hepp Ferenc fordításában kiadásra került egy újabb szabálykönyv. Hazai vonatkozásban ez nagy lendületet adott a kosárlabda fejlődésének, valamint az is, hogy önálló szervezetként a MASZ-ból kilépve megalakult az MKOSZ, a Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége 1942. november 15-én. Első elnöke Kuncze Géza lett.

A kosárlabda az iskolákban Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A kosárlabda az iskolákban Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az iskolai tantervek labdajáték anyagának egyik alapsportága lett. Népszerűsége mai is töretlen a diákok körében.

A kerettanterv elvárásai A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A kerettanterv elvárásai A hely és helyzetváltoztató mozgások célszerű végrehajtása. Biztonságos feladatmegoldások kézzel-lábbal. Labdás és labda nélküli motoros és kognitív képességek elsajátítása. A játéktevékenységben a sportszerű magatartás elsajátítása. A ciklus végére sajátítsák el a kosárlabda sport technikai taktikai készletét, legyenek képesek ezeket alkalmazni a sportjátékban Eredményesen, pontosan és kontrolláltan t5udják végrehajtani a technikai és taktikai elemeket. Legyenek tisztában a játékszabályokkal és azokat tudják alkalmazni. Tanulják meg az önfegyelmet és együttműködést. Legyenek jártasak néhány egyszerűbb taktikai elem megoldásában. Szerezzenek ismereteket a sportág történetével kapcsolatban.

A kosárlabda mozgásanyagának felosztása Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 A kosárlabda mozgásanyagának felosztása

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. Oldalterpeszállás esetében a két lábfej vállszélességben helyezkedik el. Boka, térd, csípő enyhén hajlított helyzetben, felsőtest kissé előredöntve. Fej emelt, tekintet előre néz. Karok a helyzetnek megfelelően rézsútos mélytartásban, tenyerek felfelé nézve helyezkednek el. Testsúly mind a két lábon egyenletesen elosztva. Haránt oldalterpeszállás esetében az egyik lábfej fél lábfejnyivel előrébb van, mint a másik. Az elől lévő lábbal azonos kézfej fejmagasságban, könyökben behajlítva, tenyér előre néz.

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. Alaphelyzetben a két láb a belső talp élen helyben futásszerű mozgást végez. Az indulásoknál hangsúlyozni kell, hogy mindig az irányba eső lábbal történjen az első lépés. A keresztlépéseket lehetőleg kerülni kell. A kosárlabdában megállhatunk egy vagy két ütemben. A helyes végrehajtáshoz az utolsó előtti lépésnél erőteljesen hajlítsuk be a lábunkat, süllyesszük a súlypontunkat majd az utolsó lépésnél a másik láb belső talp élével erőteljesen támasszunk ki.

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. Az irányváltoztatás előtt az új irányba eső lábra helyezzük a testsúlyt és süllyesztjük a súlypontunkat, hogy a másik lábbal végre tudjuk hajtani a kitámasztás. Ezután áthelyezzük a testsúlyt a kitámasztó lábra és az új irányba eső lábbal tesszük meg az első lépést. Az, hogy játék közben gyorsan változik a helyzet, külön feladat elé állítja a játékosokat. A sok gyors indulás, rövid vágta, az erőteljes, hirtelen felugrás átalakították a hagyományos futómozgást. A kosárlabdázó testsúlya mélyebben helyezkedik el készen a mindenkori gyors irányváltásra.

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. A felugrás végrehajtható egy illetve páros lábról. Páros lábról a felugrás kiinduló helyzete megegyezik a megállás befejező helyzetével. Ebből a helyzetből boka, térd, csípő erőteljes kinyújtásával szerzünk lendületet, melyet a karok erőteljes felfelé irányuló lendítése is segít. Mindig biztos egyensúlyi helyzetbe kell érkezni, lehetőleg páros lábra. Ha egy lábra érkezünk, akkor is törekedni kell a másik láb minél hamarabb való letevésére Mozgás közben egy lábról történik az elugrás, ami nem igazán különbözik a más sportágak hasonló felugrásaitól. Inkább a leérkezés az, ami eltér. Ha egy lábra érkezünk, akkor is törekedni kell a másik láb minél hamarabb való letevésére

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. A cselezéssel az a célunk, hogy az ellenfelünket kimozdítsuk stabil helyzetéből majd ezt a helyzetet kihasználva másik irányba hajtsuk végre a tervezett mozgásunkat. Mindenképpen fontos a helyes kitámasztás és súlypontsüllyesztés. Ha a csel után túl korán indítjuk az eddig leplezni kívánt cselekvésünket, az ellenfél nem fog reagálni rá, ha pedig túlkésőn, akkor követni tudja azt. Éppen ezért nagyon fontos a jó ütemérzék.

Labdanélküli mozgásanyag Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdanélküli mozgásanyag Alaphelyzet Alapmozgás Megindulás, megállás. Futás, közben iram- és irányváltoztatások. Felugrások (egy és páros lábról), leérkezés. Cselezés meginduláskor és futás közben. Kosárlabda alapállás. A védekezés kar és lábmunkája. Vállszéles vagy egy kicsit szélesebb oldal harántterpesz. Az egyik láb lábfeje egy fél lábfejnyivel előrébb, enyhén befelé fordítva. Célszerű, ha a dobó kézzel azonos lábfej helyezkedik el előrébb. Boka, térd enyhén hajlított, a felsőtest csípőből előredöntött. A fej emelt, tekintet előre néz. A kezek könyökben hajlítva alsó rézsútos mélytartásban helyezkednek el, tenyerek enyhén befelé fordulnak. Az után lépést úgy kell végrehajtani, hogy a pillanatnyi megállás helyzetében a kosárlabda alapállás helyzetét kell elfoglalnia a játékosnak. A mozgást mindig az irányba eső lábbal kezdjük. Kerülni kell a keresztlépést a védekezésben.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások A labdát kosárlabda alapállásban mellkas előtt, áll alatt oldalról megfogva, kosarat képezve tartjuk. A labdát az ujjpárnák érintik, hüvelykujj egymás felé mutat. A kosárlabdában a leggyakrabban két kézzel történik a labdaátvétel. A végrehajtása nagyon hasonlít az átadáshoz, csak ellenkezőleg kell végrehajtani. Végrehajtásakor nyújtsátok a karotokat mellső középtartásba és a kézfejetekkel képezzetek egy kosárformát, amibe a labda belefér. A hüvelykujjak nézzenek egymás felé. Forduljatok az érkező labda irányába, az ujjaitokat nyissátok szét. Az elkapás pillanatában hajlítsátok a könyökötöket és kísérjétek be a labdát mellmagasságba.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások Ez a technikai elem a kosárlabda játék sajátossága. Azt jelenti, hogy az egyik lábbal a másik láb körül lépegethetünk. Akkor van erre szükség, amikor a labdavezető játékos megáll és a védő játékos agresszíven támadja. Azért, hogy ne tudja a védő a kezéből kivenni a labdát, a támadó lépegető mozgásokat végezhet az egyik lábbal a másik körül. Ezt a lépegetést nevezzük sarkazásnak. Azt a lábat, amelyik a lépegetést végzi lépő- vagy sarkazó lábnak nevezzük. Ezt a lépegetést, sarkazást úgy kell végrehajtani, hogy minden lépés után biztos egyensúlyi helyzetbe kerüljünk. Ez a helyzet lehetőleg a kosárlabda alapállás legyen.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások A labdavezetés nem más, mint a labda ismételt és folyamatos ütögetése a talajhoz. Végrehajtásához fontos a kar, könyök, csukló, kéz és az ujjak finom összehangolt munkája. A kosárlabda játék nélkülözhetetlen játékeleme. Helyet változtatni labdával csak labdavezetéssel lehetséges.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások Indulás: A kosárlabda egyik leglényegesebb szabálya. Az első lépésre le kell ütni a labdát, hogy ne legyen lépéshiba. Akár helyből, akár mozgás közben kapott labdával van az indulás. Kétféle indulást különböztetünk meg. Hosszú és rövid indulást. Hosszú indulás: Ellentétes kéz, láb dolgozik. Jobbkezes indulás esetén bal lábra történik a leütés. A labda és a láb egyszerre ér a talajra. Jobb kézzel a bal belső boka mellé ütjük le a labdát és ezután folytathatjuk a labdavezetést a tanultak szerint. Rövid indulás:Azonos kéz, láb dolgozik. Jobbkezes indulás esetén a jobb külső boka mellé ütjük le a labdát, majd folytatjuk a labdavezetést. Itt is fontos, hogy a labda és a láb egyszerre érkezzen a talajra.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások A kosárlabdában a megállást végre lehet hajtani egy, vagy két ütemben. Az együtemű megállás esetében a labdaátvétel a levegőben történik, majd a két láb egyszerre érkezik a talajra közel azonos, egyvonalban lévő lábfejekkel, kosárlabda alapállás helyzetébe. Kétütemű megállás esetén az egyik lábról történik az elugrás, majd a másik láb talajra érkezésekor süllyesztjük a súlypontot, a láb térdből erőteljesen behajlik és a következő lépésre a (elugró láb) lábfejünket befelé fordítva kitámasztunk, megállunk.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások Kétkezes mellső átadás A leggyakrabban alkalmazott átadási forma a kosárlabdában. A tanuló a labdát mell előtt tartva előre lefelé irányuló kis körmozgás után könyökét kinyújtva erőteljes kéznyújtással adja át a labdát a társának. Az átadás végén a tenyér kifelé fordul, a hüvelykujj a talaj felé mutat. Utoljára a mutató és középső ujj érinti a labdát. A mozdulatot segíti a csípő elfordulása is, ami segíti az erőközlést. Egykezes felső átadás Az átadás nagyon hasonlít a kézilabdában használt átadáshoz. A kiinduló helyzet haránt terpeszállás, az átadást végző kézzel ellentétes láb van elől. Az átadás előtt a két kézben tartott labdát a mell előtt keresztbe lendítve a dobó kézbe forgatjuk és váll fölé fejmagasságba lendítjük. Az átadást végző kéz ujjai szétfeszítettek és a labda mögött helyezkednek el. A másik kezünkkel a dobó kézbe nyomjuk a labdát.

Labdás technikai elemek Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Labdás technikai elemek a labda fogása a labda átvétele – álló helyben és mozgásban sarkazás labdavezetés indulások rövid- és hosszú indulás megállások egy és kétütemű megállás labdaátadások két kézzel egy kézzel egyéb átadások kosárra dobások Napjainkra az egykezes dobás vált dominálóvá. Harántterpeszállásban, a dobó kézzel azonos láb helyezkedik el előrébb. A labdát két kézzel, mellmagasságban fogjuk. A dobóhelyzet felvétele a boka, térd behajlításával és a csípő enyhe előre döntésével egy időben a labda dobókézbe forgatásával és homlok mellé lendítésével kezdődik. A dobókézbe ültetjük bele a labdát, a támasz kéz csak oldalról biztosít. A célzás a két kéz között a labda alatt történik. A dobás a boka, térd csípő kinyúlásával indul. Ezzel együtt a dobókézzel megindítjuk a dobást, előre fölfelé rézsútos magas tartás helyzetébe. A támasz kéz fokozatosan válik le a labdáról. Csukló csapódással fejeződik be a dobás és utoljára az ujjhegyek érintik a labdát.

Mozgás közben, felugrásból végrehajtott dobások Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Mozgás közben, felugrásból végrehajtott dobások

Egy lábról végrehajtott dobások Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról. Kétkezes kosárra dobás alulról. Ez az egyetlen dobásmód, melyet mind a két kézzel meg kell tanítani a gyerekeknek. Jobbkezes dobás esetén a bal láb lépésére történő leütés után a jobb láb lépésütemére fogjuk meg a labdát. Ez a lépés egy kicsit hosszabb és súlypontsüllyesztéssel jár. A következő bal lábas lépésről történik az erőteljes elrugaszkodás előre fölfelé. Az emelkedést segíti a jobb térd előre felfelé való lendítése és a labda fellendítése dobókézbe. A lendítéssel történik a labda dobó kézbe való forgatása is. A dobás végrehajtása az ugrás legmagasabb pontján történik. Érkezés az ugró lábra, vagy páros lábra, stabil egyensúlyi helyzetbe.

Egy lábról végrehajtott dobások A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról. Kétkezes kosárra dobás alulról. A dobás végrehajtásának módja megegyezik a fektetett dobáséval. A lábmunka tér el. A mérkőzések közben gyakran előfordul, hogy oldalt, vagy háttal felállva kapjuk a labdát és innen kell végrehajtanunk a dobást. A dobó kézzel azonos lábra helyezve a testsúlyt a másik láb lábfejét a gyűrű irányába fordítva kissé kilépünk, majd a testünket is a gyűrű felé fordítva felugrunk. Az ugrást segíti a lendítő láb felfelé, befelé történő lendítése. A dobás többi szakasza megegyezik a fektetett dobáséval.

Egy lábról végrehajtott dobások A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról. Kétkezes kosárra dobás alulról. A végrehajtása megegyezik a fektetett dobáséval, csak kapott labda után, leütés nélkül történik a dobás. Mindkét oldalra meg kell tanítanunk ezt is. A labdaátvétel mindig arra a lábra történik, amelyik oldalról a dobást végrehajtjuk. A dobást is azzal a kézzel hajtjuk végre, amelyik lábra a labdát átvesszük.

Egy lábról végrehajtott dobások A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról. Kétkezes kosárra dobás alulról. A végrehajtása nagyon hasonlít a horogátadáshoz, csak itt a kosár felé fordulva dobást hajtunk végre. Középjátékosok kedvelt dobásfajtája, mivel a védőtől távol, magas ívben történik a dobás.

Egy lábról végrehajtott dobások A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról Kétkezes kosárra dobás alulról. Végrehajtása nagyon hasonlít a fektetett dobáshoz. A labda átvétele leütés után vagy átvétel esetén, jobb kézzel történő dobásnál a jobb lábra történik. A jobb láb talajra érkezése után a felugrás a bal lábról, majd a jobb láb az erőteljes lendítés után előre felé kinyúlik és közben a labdát a dobókézbe forgatjuk. A dobó kéz alá kerül. A dobás végrehajtása a jobb kar vállból és könyökből, alulról fölfelé történő kinyúlásával indul, majd a tenyérből előre felé pörgetve gyűrűre vagy palánkra, - gyűrű síkja alatt – végrehajtjuk a dobást. Leérkezés a lendítő lábra történik.

Egy lábról végrehajtott dobások A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Egy lábról végrehajtott dobások Fektetett dobás Fektetett dobás ráfordulással Átvett labda fektetett dobás Horogdobás Egykezes kosárra dobás alulról Kétkezes kosárra dobás alulról Jobb lábra történő átvétel esetén, egészen az utolsó, bal lábról történő elugrásig megegyezik a végrehajtása az egykezes változatéval. A felugrás után a repülő szakaszban a két lábbal egy „bicskamozdolatot” hajtunk végre. Eközben a labdát két kezünkbe tartva először lefelé, majd fölfelé lendítve karnyújtással és erőteljes csukló mozdulattal, visszafelé pörgetve egyből a gyűrűbe, vagy palánkra helyezzük a labdát. Leérkezés a lendítő lábra, vagy páros lábra történik.

Páros lábról végrehajtott dobás Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Páros lábról végrehajtott dobás Tempódobás Álló helyből, vagy megállás után páros lábról levegőben végrehajtott dobás. A dobó kézzel azonos láb van elől. A dobó mozdulat a boka, térd hajlításával indul. Felsőtest, kissé előredöntött. A boka, térd egyidejű kinyújtásával történik a felsőtest kiegyenesítése és a labda fellendítése a dobókéz oldalán fejmagasságba és labda dobókézbe forgatásával. A dobás az ugrás legmagasabb pontján történik. A kezek előre fölfelé, rézsútos magas tartás helyzetébe lendülnek, miközben a támasz kéz fokozatosan leválik a labdáról. Erőteljes csuklócsapódással fejeződik be a dobás, utoljára az ujjhegyek érintik a labdát. Érkezés a dobás után páros lábra történik.

Módszertani szempontok, hibajavítás Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Módszertani szempontok, hibajavítás Módszertani szempontból nagyon fontos az előképzettség, valamint az életkori sajátosságok figyelembevétele. Az előkészítő feladatoknál főleg fiatalabb korban a játékosságon legyen a fő hangsúly. Használjunk minél több segédeszközt. A fokozatosságról se feledkezzünk meg. Az oktatás folyamán mindig a könnyebb feladattól haladjunk a nehezebb felé. Ne feledkezzünk meg a serdülő kor problémáiról. (Fiúk lányok viszonya.) A technikai elemek oktatásánál követeljük meg a helyes és pontos végrehajtást. Az általános hibáknál (több tanuló) magyarázzuk el újra, mutassuk be. Az egyéni hibákat rögtön javítsuk ki. Fontos a szemléltetés, a feladat bemutatása.

Sportjátékok I. TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010 Irodalomjegyzék Sportjátékok III. – Dr. Kristóf László: Kosárlabda c. fejezet; Nemzeti TK-Kiadó, Bp. 1999. Bácsalmási Gábor-Bácsalmási László: Tanulj meg kosárlabdát tanítani! I.Bp.2005. Ránky Mátyás: Játék a kosárlabda - A kosárlabda játék; Pauz-Westermann Kiadó, 1999. Peter Vary: 1006 kosárlabda játék és gyakorlat. Dialóg Campus kiadó 2012. Nemzetközi kosárlabda játékszabályok, MKOSZ, Bp. 2010. Szabó János: A kosárlabdázás módszertana; Sport, Bp. 1961. Páder János: A kosárlabda oktatása; Sport, Bp. 1968. Kristóf László-Magyar György-Gál László: Sporjátékok III. Tankönyvkiadó, Budapest 1992. Maurizio Mondoni: Mini Kosárlabda. MKOSZ Budapest, 1994. Szabó János: Így tanítsuk a serdülő kosarasokat! Sportpropaganda Z-72119 Budapest 1972. Honti Gyula: Kosárlabda Tankönyvkiadó, budapest, 1974. Maurizio Mondoni: Kosárlabda 10-14 évesek részére Fordította. Killik László Magyar Kosárlabda Szövetség, Budapest, 1986. A videók Kasza-Molnár A kosárlabda technikai elemeinek oktatása 1991. szakdolgozatából saját digitalizálás. http://kerettanterv.ofi.hu/2_melleklet_5-8/index_alt-isk_felso.html http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Dr._James_Naismith%27s_Original_13_Rules_of_Basket_Ball_pg_1.jpg http://presbyterian.ca/wp-content/uploads/James-Naismith-with-peach-basket.jpg http://www.sportolj.hu/images/rules/kosarlabda/kuncze.jpg http://kosarsport.hu/mkosz/?kosarlabda-tortenete http://kosarsport.hu/mkosz/?mkosz-tortenete

A könyv címe TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-0010