Budapest, 2010. szeptember 16. Észrevételek és javaslatok az Új Széchenyi Tervhez.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Ágazati stratégiák az NFGM szerepe a pénzügyi és gazdasági válság kezelésében, valamint a hosszú távú versenyképesség biztosításában Bakács András, főosztályvezető.
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
1.A gazdaság és az infrastruktúra fejlesztése, a foglalkoztatottság növelése 1.1 Mezőgazdasági és élelmiszeripari tevékenység fejlesztése •Biotermékek.
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
Az Új Széchenyi Terv Közép-magyarországi regionális környezetvédelmi konferencia Budapest, november 11. Dr. Nikodémus Antal főosztályvezető Nemzetgazdasági.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Henter Ágnes Sárvár, március 30.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
„Az EU keretköltségvetése” és élelmiszergazdasága előtt álló közös kihívások Éder Tamás.
1Magyar Közgazdasági Társaság Előadó: Magyari László Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Budapest, november 6. A MAGYAR NEMZETGAZDASÁGI.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Budapest, szeptember 16. Észrevételek és javaslatok az Új Széchenyi Tervhez

Észrevételek és javaslatok az Új Széchenyi Tervhez Hegedűs Tamás Frakcióvezető-helyettes Gazdasági és informatikai kabinet, Egészségügyi kabinet 2

 Általános értékelés Amiben egyetértünk Amiben egyetértünk A kiemelt programok A kiemelt programok A felépítésről A felépítésről Horizontális és vertikális fejlesztési célok Horizontális és vertikális fejlesztési célok További észrevételek További észrevételek Javasolt felépítés Javasolt felépítés  Részletes értékelés Gyógyító Magyarország – Egészségipar Gyógyító Magyarország – Egészségipar Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés Foglalkoztatás Foglalkoztatás Közlekedés – Tranzitgazdaság Közlekedés – Tranzitgazdaság Mezőgazdaság és élelmiszeripar Mezőgazdaság és élelmiszeripar Infokommunikációs technológiák Infokommunikációs technológiák Tartalom

Általános értékelés

 Szakít az elmúlt nyolc év romboló gazdaságpolitikai szemléletével  Olyan gondolatokat és célokat fogalmaz meg, amelyek az országot újra növekedési pályára állíthatják  A fejlesztési programok azonosítása jó irányt mutat  Szerkezetileg erősen fejlesztésre szorul, a koherencia és konzisztencia elve gyakran sérül benne  Néhány fontos fejlesztési terület csak nyomokban, töredékesen jelenik meg: mezőgazdaság és élelmiszeripar, turizmus, valamint az infokommunikációs technológiák alkalmazása  A további szakmai javaslatok befogadására a jelenleginél feszesebb szerkezet és koherensebb kifejtés lesz szükséges

Amiben egyetértünk  Reális helyzetértékelés  Nem az a siker, ha elköltjük a fejlesztési forrásokat (önmagában ez nem jelent teljesítményt)  Multiplikátorhatás kiemelése a fejlesztéspolitikában  Kiemelten fontos célok: adócsökkentés adócsökkentés adminisztrációs tehercsökkentés adminisztrációs tehercsökkentés uniós forrásokhoz való hozzáférés egyszerűsítése uniós forrásokhoz való hozzáférés egyszerűsítése oligopol- és monopol-ellenesség oligopol- és monopol-ellenesség korrupcióellenesség korrupcióellenesség jogbiztonság. jogbiztonság.  Egyszerre helyez hangsúlyt a pénzügyi egyensúlyra, a versenyképesség javítására és a gazdasági növekedésre  A munkahelyteremtést állítja a középpontba

Kiemelt fejlesztési programok 1.Gyógyító Magyarország – Egészségipar 2.Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés 3.Otthonteremtés – Lakásprogram 4.Vállalkozásfejlesztés – Üzleti környezet fejlesztés 5.Tudomány – Innováció – Növekedés 6.Foglalkoztatás 7.Közlekedés – Tranzitgazdaság Kockázat: ha a fejlesztési programok alapvetően a vállalkozók igényei alapján jönnek Kockázat: ha a fejlesztési programok alapvetően a vállalkozók igényei alapján jönnek létre, akkor a magán üzleti érdekek könnyen a közösségi szinten is optimális megoldások elé kerülhetnek. A rövid távú profitérdek megelőzheti a hosszú távú jövedelmezőséget és a fenntarthatóságot. Ezt csak határozott kormányzati fejlesztési stratégia oldhatja fel.

A programok felépítése  Nem tisztázott, milyen szempontok, kritériumok szerint lettek kiválasztva a kitörési pontok, fejlesztési irányok  Nincs egységes szerkezete az egyes részeknek, mindegyik más logikai rendet követ  Az egyes programok nem képeznek diszjunkt halmazokat, jelentősek az átfedések, ami rontja az átláthatóságot  A programok azonosításának szempontjai nem koherensek – keverednek például az ágazati és a horizontális fejlesztési célok  Az egyes programokon belül keverednek a célok és az eszközök  A szóhasználat egységesítésre szorul A fentiek miatt eklektikus, gyakran publicisztikus jellegű a dokumentum.

Horizontális és vertikális fejlesztési célok  Ahol megjelenik az ágazati és a horizontális jelleg szerinti felosztás (programok / kitörési pontok / fejlesztési irányok), ott ennek logikája, koherenciája vitatható: Például a „hálózati gazdaság” fejlesztése kifejezetten horizontális, nem ágazati szempont. Az autóipar, mint ágazat megjelenik itt is, az innovációs részben is, a logisztika meg külön programkánt jelenik meg később. A „hálózatos iparágak” alatt valójában a különböző iparágak hálózatos megszervezése szerepel, ami helyes, de ilyen módon horizontális, nem ágazati fejlesztési irányt jelent. Például a „hálózati gazdaság” fejlesztése kifejezetten horizontális, nem ágazati szempont. Az autóipar, mint ágazat megjelenik itt is, az innovációs részben is, a logisztika meg külön programkánt jelenik meg később. A „hálózatos iparágak” alatt valójában a különböző iparágak hálózatos megszervezése szerepel, ami helyes, de ilyen módon horizontális, nem ágazati fejlesztési irányt jelent.  A oldalon megjelenő szerkezeti ábrák látványosak, de nem a végleges dokumentum felosztását mutatják, ezért ez az áttekinthetőséget nem segíti  A fejlesztési célok között feltétlenül indokolt volna említeni: a mezőgazdaságot és élelmiszeripart (vertikális, ágazati) a mezőgazdaságot és élelmiszeripart (vertikális, ágazati) a szélesebb értelemben vett turizmust (vertikális, ágazati) a szélesebb értelemben vett turizmust (vertikális, ágazati) az infokommunikációs technológiák használatának szélesítését és mélyítését (horizontális) az infokommunikációs technológiák használatának szélesítését és mélyítését (horizontális)

További észrevételek  Túl sok az óhaj (mit kellene elérni), és kevés a „hogyan?” kérdésre adott válasz: Például „cél a bürokrácia szintjén a felezés: a maihoz képest fele annyit vigyen el a vállalati ügyintézés Magyarországon”. Nem tudjuk meg ugyanakkor még vázlatosan sem, hogyan. Például „cél a bürokrácia szintjén a felezés: a maihoz képest fele annyit vigyen el a vállalati ügyintézés Magyarországon”. Nem tudjuk meg ugyanakkor még vázlatosan sem, hogyan.  Igen eltérő a kifejtettség mértéke, az egyes részek nem egyenszilárdságúak  A gazdaságpolitika és pénzügypolitika összhangja nem nyilvánvaló – nem derül ki, mekkora lehet az EU-támogatás, a hazai költségvetési társfinanszírozás, valamint a pályázók önereje  A magyar kkv-k ritkán rendelkeznek megfelelő mértékű saját tőkével, és így az önerőt nehezen tudják biztosítani, félő hogy zömében külföldi cégek nyerik meg a pályázatokat. Ezért egyértelművé kell tenni, hogy csak magyar kis-és középvállalkozások fejlesztéséről lehet szó

Javasolt felépítés  Pillérek meghatározása a helyzetértékeléshez: mik jelentik a legnagyobb problémákat a magyar gazdaságban?  Helyzetértékelés a pillérek szerint (támaszkodva a korábban elkészült műhely-elemzésekre)  Jövőkép megfogalmazása  Vertikális (ágazati) és horizontális fejlesztési célok azonosítása a jövőkép függvényében  Koncepció megfogalmazása, a „hogyan” vázlatos megfogalmazásával együtt  Eszközök és források hozzárendelése a célokhoz  Stratégia kidolgozása, rövid-, közép- és hosszútávú szakaszolással  Akciótervek megfogalmazása a stratégiai célok megvalósítására  Programok az akcióterv végrehajtására Absztrakttól a konkrétig KONKRÉT ÉSZREVÉTELEK A koherens, diszjunkt és átlátható szerkezet azért különösen fontos, mert a további társadalmi és szakmai vitákban megszülető javaslatokat csak így lehet eredményesen integrálni. Fontos továbbá az egységes terminológia és a glosszárium használata is.

Részletes értékelés

Gyógyító Magyarország – Egészségipar  Egyetértünk a terület, mint fejlesztési cél kiemelésével, ugyanakkor a tartalom és a szerkezet még jelentősen tovább fejleszthető.  A geotermikus energia, a növényházi kertészet vagy a speciális építőipar nem az egészségipar részei (bár kapcsolódásuk világos).  A dokumentum helyesen nevezi meg az egészségturizmus két ágát: a gyógyvízre épülő wellness-turizmust és az orvosi szolgáltatásokra épülő gyógyturizmust, de később a szóhasználat következetlenné válik, a gyógyászati célú turizmus pedig elsikkad. Nagyobb mértékű kiemelése indokolt, mivel a jövőben ez adhatja a legnagyobb hozzáadott értéket.  Gyógyvizek, termálvizek felhasználása: vizsgálja-e bárki is a fenntarthatóságot? Egyensúlyban marad-e a kitermelés a víz-utánpótlással?  A dokumentum kiemeli, hogy a fogászati és plasztikai sebészeti turizmusban piacvezetők vagyunk, de nem látható, hogy miképpen lehetne ezt kiterjeszteni más gyógyászati szolgáltatásokra is. Milyen szerepe (pl. fejlesztés, marketing) lehet ebben az államnak?  Mi az álláspont az EU betegmobilitási direktívájáról? Ami nagymértékben dinamizálhatja a gyógyturizmust – ha kellően felkészülünk rá.

Megújuló Magyarország – Zöld gazdaságfejlesztés  A nukleáris energiatermelés bővítése indokolt, a hazai készleteket is figyelembe véve  A megtermelt megújuló energiát helyi szinten javasoljuk felhasználni, elsősorban fűtési célokra  A panelházak utólagos szigetelése helyett – a lassú megtérülés miatt – inkább új építésű passzívházakat érdemes támogatni  Biomasszából a szerves hulladékok feldolgozása és elgázosítása a jó megoldás  Az erdők eltüzelését – bioenergiaforrásként – nem támogatjuk, a termőföldek energiaültetvény formájában való kiszipolyozását sem  Geotermikus energia felhasználás ösztönzése támogatandó  Szélenergia: elsősorban tanyavillamosításra és öntözőrendszerek üzemeltetésére javasolható

Foglalkoztatás  A Terv kiemelt szerepet tulajdonít az építőiparnak, a mezőgazdaságnak és a turizmusnak. Ehhez képest egyikre sincs átfogó ágazati fejlesztési terv.  A külföldi tőke becsábítása kiemelt helyen szerepel a foglalkoztatási ráta javulása szempontjából legfontosabb feltételek között. Azonban arról nincs szó, hogy milyen típusú munkahelyeket preferálna a kormány.  Az alternatív foglalkoztatási formák fontosak, de nem megfelelő gazdasági háttér mellett az atipikus foglalkoztatási formák bővülése a főállású munkahelyek számának csökkenését is eredményezheti.  A dokumentum a közmunkák megszervezését hol közmunkatanács, hol az önkormányzatok, hol a vállalkozások hatáskörébe akarja utalni. Javasoljuk kormányzati kézben tartani.  A megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására nem vázol fel tervet, csak helyzetértékelést.

Foglalkoztatás II.  A Terv fő irányként a vállalkozásokat terhelő adók csökkentését, majd – amint lehetőség nyílik rá – a foglalkoztatást terhelő adókat és járulékokat kívánja csökkenteni. Ezt fordított sorrendben javasoljuk, a foglalkoztatás bővülése érdekében.  Hiányoznak azok a prognózisok, becslések, amelyek azt támasztják alá, hogy a kiemelt ágazatokban nagyságrendileg hány új munkahely remélhető. Enélkül a logikára és a hitre alapozhatjuk csak a foglalkoztatáspolitikai célok realitásának megítélését.  Az alacsony képzettségűek foglalkoztatására szükséges egy foglalkoztatási térkép készítése.  Jól szervezett közmunkával – az állam és önkormányzatok együttműködésével – a társadalom egészének jelentős hasznot hozó tevékenységet lehet folytatni (pl.: víztározók, gátrendszer, útépítés).

Közlekedés – Tranzitgazdaság  Nem derül ki a dokumentumból, hogy a tranzitgazdaság fejlesztésének haszna miképpen jelenik meg a nemzetgazdaságban. Ilyen módon kitörési pontként való azonosítása megkérdőjelezhető.  A jelzett fejlesztések közpénzekből valósulnak meg, de mind a közvetlen megtérülésük (pl. adóbevételek), mind a szűkebben vett magyar gazdaságra gyakorolt pozitív hatása megkérdőjelezhető.  Önmagában nem lehet cél a tranzitforgalom erősítése, a környezetben és az úthálózatban okozott károk miatt sem. Félő, hogy állami költségen olyan hasznot állítunk elő, ami külföldi magánzsebekbe vándorol.  A járműipar fejlesztésében a beszállítói tevékenység támogatása mellett a saját járműgyártás (pl. autóbusz, motorkerékpár) fejlesztése is indokolt.

Mezőgazdaság és élelmiszeripar  Amivel egyetértünk: a szövetkezések és a hálózatosodás szükségességének kiemelése a szövetkezések és a hálózatosodás szükségességének kiemelése hangsúly a mezőgazdaság fejlesztésében rejlő munkahelyteremtő potenciálon hangsúly a mezőgazdaság fejlesztésében rejlő munkahelyteremtő potenciálon megjelenik az élelmiszer-önrendelkezés gondolata megjelenik az élelmiszer-önrendelkezés gondolata a mezőgazdaságon belül a K+F tevékenység fokozása a mezőgazdaságon belül a K+F tevékenység fokozása az ágazat társadalmi jelentősége jóval túlmutat a GDP-n belüli arányánál az ágazat társadalmi jelentősége jóval túlmutat a GDP-n belüli arányánál  Az ágazati kitörési pontok között önállóan lenne indokolt szerepelnie a mezőgazdaságnak, azon belül a magas hozzáadott értékű állati és növényi eredetű élelmiszerek előállításának  Hatalmas kihasználatlan lehetőséget hagy figyelmen kívül a tervezet azzal, hogy a mezőgazdaságot csupán az egészségipar és a zöld iparág összetevőjeként említi.  Súlyos stratégiai tévedés élelmiszertermelésre alkalmas termőterületeken gépkocsik üzemanyagának alapanyagát előállítani 1:1 arány körüli, vagy az alatti energiamérleg mellett.

Mezőgazdaság és élelmiszeripar II.  A biokertészet és a bio-élelmiszeripar fejlesztése fontos, de a mezőgazdaság egészének – az állattenyésztésnek és más ágazatoknak – gondjait nem oldja meg.  A mezőgazdaságunk egészének jelentősége jóval meghaladja a Terv által kiemelt néhány százaléknyi arányt képviselő ágazatokét – akár termelési értékben akár a foglalkoztatottság- vagy a GDP arány tekintetében.  A Terv a mezőgazdasági termelés termékszerkezetének diverzifikációját reméli elérni a bioüzemanyagok alapanyag termelésének, vagyis a „gabonafeleslegek” levezetésének megvalósításával. A kedvezőtlen gabonatermelői túlsúly és annak túltermelési válságainak meghagyása legfeljebb az élelmiszerárak gyorsuló ütemű növekedését okozza, mivel így összekötjük azt a fosszilis energiahordozók gyorsulva növekvő árával.  Indokolt lenne ugyanakkor biztosítani a gazdák számára a saját gépeik meghajtását szolgáló növényolaj felhasználásának törvényi lehetőségét, ami az élelmiszerárak csökkenését eredményezheti.

Infokommunikációs technológiák (IKT) használata  Az infokommunikációs technológiák (IKT) széles körű alkalmazása lényegesen nagyobb hatással van a gazdasági növekedésre, mint maga az IKT-szektor  A Tervben ugyanakkor csak az IKT-szektor jelenik meg, holott az IKT- fejlesztéseknek horizontálisan ennél lényegesen erősebb hatása van  Az IKT-alkalmazások terjedése és intenzív használata eltérő mértékben ugyan, de minden ágazat növekedésére pozitív hatással van  Az IKT-használat terjedése nem csak a kínálati, hanem a keresleti oldal bővülésében is jelentős szerepet játszik (e-gazdaság, e-kereskedelem)  A kormányzati (G) és az üzleti (B) szereplők, valamint a fogyasztók (C) közötti e-kereskedelmi kapcsolatok (B2B, B2C, C2C, B2G, G2C etc.) bővülése, valamint az e-fizetési megoldások terjedése egymást is gerjeszti  A szélessávú elektronikus hálózatok (az infrastruktúra) fejlesztése, a lefedettség és a használat bővítése a gazdasági növekedés egyik legerősebb motorja  Az IKT-használat terjedésében jelentős szerepe van az oktatásnak, képzésnek, motiválásnak – a fejlesztési program részeként ennek is meg kell jelennie

Közreműködött:  Bertha Szilvia, Forrai Richárd, Hegedűs Tamás, Kepli Lajos, Nyikos László, Rozgonyi Ernő, Varga Géza, Volner János Szerkesztő:  Hegedűs Tamás

Köszönöm figyelmüket! Elérhetőség: