ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Advertisements

Felnőttkor.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Gyermekkori depresszió
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
A szülő-gyermek szeparáció hatásai
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Pszichikus működés zavarai
A skizofrénia.
Krízis.
LIFE-SPAN DEVELOPMENT
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Egyéb dinamikus elméletek
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Emelt szintű matematika érettségi
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
Család szerepe a szocializációban
A borderline személyiségzavar
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Személyiségfejlődési zavarok
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Családi Családi krízisek krízisek. Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség.
Egyéb dinamikus elméletek
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit

ÉLETKOR TARTALMAZ Biológiai szempontok: az élő szervezetek születnek és meghalnak. Közben fejlődnek és visszafejlődnek. Mindez genetikai program alapján.

ÉLETKOR TARTALMAZ Társadalmi és pszichológiai szempontok: Életkori feladatok Kognitív többlet: nyereség-veszteség kettőse pl.nyelv/beszédtanulás/ összeköt és elválaszt, új perspektívákat nyit, de a szavak előtti /beszéd előtti/ idő tapasztalati teljessége szavakkal nem kifejezhető /veszteség/

KRÍZIS Görög eredetű, jelentése:”fordulópont az események rendjében” Erikson: A krízisnek lehet regresszív és progresszív kimenetele.

KRÍZISEK,FORULÓPONTOK

Születés Intrauterén élet „Nem akart megszületni” „Nagyon gyorsan született meg” Nehéz elengedés

Gyakori pszichodinamikai összefüggés ezen jelenségek és a probléma mintázata között.

2 hónapos kor Az első 2 hónap tekinthető kritikus időszaknak. Vegetatív változások során megy át a gyermek 2 hónapos korukra megnyugszanak

8-36 hó szeparáció,individuáció Leválás és kötődés kettőssége Autonómiára törekvés és intimitásra való képesség Közelség, távolság beállítása / újraközeledési krízis 18-24 hó / Az identitás tudat kezdetei

Nehézségek az újraközeledési krízis idején A gyerek túl messzire megy, vagy nem megy Nem fogadják visszatéréskor a regressziót Testvérszületés Szeparációs helyzetek / kórház, külön nyaralás, bölcsőde…/ Megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön

Óvodába kerülés 3-4 éves kor Ödipális krízis / kezdeményezés, bűntudat / Szeparációs szorongás A kor megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön

Iskolába kerülés latencia időszaka /?/ Az ösztönkésztetések nyugalma/?/ Teljesítmény és csökkentértékűség Kritikai érzék erősödése Keményen vett szabályok

Serdülőkor

10 éves kortól: prepubertás 13-18-20 évig: pubertás /?!/ Feladatok: szülőkről való leválás identitás megtalálása pálya és párválasztás A serdülőkor jelentősége Beavatás, rítusok

Anna Freud 4 féle tipikus elhárítási módot ír le Érzelmeit hirtelen visszavonja családtagjairól és egy családon kívüli személyre viszi át / különbözőség! / Érzelmeit ellentétükbe fordítja /trónfosztás/ Érzelmeit saját magára vonja vissza /narcisztikus regresszió/ Ellenáll a serdülés lelki folyamatainak, a valóság követelményeit elutasítja, saját fantáziavilágban él.

Moses Laufer vészjelei Annyira ragaszkodik a gyermekkori magatartásmódokhoz, hogy az már akadályozza törekvését a felnőtt viselkedésre./ gondozás utáni vágy / Viselkedése túlságosan merev / fél az ellazulástól, érzésektől, gondolatoktól / Szociális kapcsolatai gyermekkori viszonyait rögzítik / gyámolító baráti kapcsolatok /

Moses Laufer vészjelei Nem tud a szülőkről leválni, kortársak felé fordulni Nem képes adekvát érzéseket érezni, kifejezni Mások viselkedésének rossz értelmezése / paranoid érzések / Bénító gondolatok gátolják / testi betegségek, megőrülés /

Moses laufer vészjelei Beállítottsága a jövőhöz problematikus / ábrándozás vezérli, képességeit nem ítéli meg reálisan / Úgy érzi, cselekedeteit nem maga határozza meg, hanem irányítják / belső késztetéseit külsőként érzékeli /

Nagykorúság 18 éves kor jelentősége Érettségi-érettség/ !? / Menni-maradni? Dolgozni-tanulni?

18 éves kor után 18-30 év:pályaválasztás, párválastás, fészekrakás 30-33 év: „krisztusi”kor Hol tartok? 40 év: középkorba lépés 40-50 év: középkorúak krízise / klimax, kapuzárási pánik / 50-60 év: fiatal öregkor Nyugdíj ketdete Jó öregkor/t/ kívánok mindenkinek!