ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit
ÉLETKOR TARTALMAZ Biológiai szempontok: az élő szervezetek születnek és meghalnak. Közben fejlődnek és visszafejlődnek. Mindez genetikai program alapján.
ÉLETKOR TARTALMAZ Társadalmi és pszichológiai szempontok: Életkori feladatok Kognitív többlet: nyereség-veszteség kettőse pl.nyelv/beszédtanulás/ összeköt és elválaszt, új perspektívákat nyit, de a szavak előtti /beszéd előtti/ idő tapasztalati teljessége szavakkal nem kifejezhető /veszteség/
KRÍZIS Görög eredetű, jelentése:”fordulópont az események rendjében” Erikson: A krízisnek lehet regresszív és progresszív kimenetele.
KRÍZISEK,FORULÓPONTOK
Születés Intrauterén élet „Nem akart megszületni” „Nagyon gyorsan született meg” Nehéz elengedés
Gyakori pszichodinamikai összefüggés ezen jelenségek és a probléma mintázata között.
2 hónapos kor Az első 2 hónap tekinthető kritikus időszaknak. Vegetatív változások során megy át a gyermek 2 hónapos korukra megnyugszanak
8-36 hó szeparáció,individuáció Leválás és kötődés kettőssége Autonómiára törekvés és intimitásra való képesség Közelség, távolság beállítása / újraközeledési krízis 18-24 hó / Az identitás tudat kezdetei
Nehézségek az újraközeledési krízis idején A gyerek túl messzire megy, vagy nem megy Nem fogadják visszatéréskor a regressziót Testvérszületés Szeparációs helyzetek / kórház, külön nyaralás, bölcsőde…/ Megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön
Óvodába kerülés 3-4 éves kor Ödipális krízis / kezdeményezés, bűntudat / Szeparációs szorongás A kor megoldása, ill. megoldatlansága később visszaköszön
Iskolába kerülés latencia időszaka /?/ Az ösztönkésztetések nyugalma/?/ Teljesítmény és csökkentértékűség Kritikai érzék erősödése Keményen vett szabályok
Serdülőkor
10 éves kortól: prepubertás 13-18-20 évig: pubertás /?!/ Feladatok: szülőkről való leválás identitás megtalálása pálya és párválasztás A serdülőkor jelentősége Beavatás, rítusok
Anna Freud 4 féle tipikus elhárítási módot ír le Érzelmeit hirtelen visszavonja családtagjairól és egy családon kívüli személyre viszi át / különbözőség! / Érzelmeit ellentétükbe fordítja /trónfosztás/ Érzelmeit saját magára vonja vissza /narcisztikus regresszió/ Ellenáll a serdülés lelki folyamatainak, a valóság követelményeit elutasítja, saját fantáziavilágban él.
Moses Laufer vészjelei Annyira ragaszkodik a gyermekkori magatartásmódokhoz, hogy az már akadályozza törekvését a felnőtt viselkedésre./ gondozás utáni vágy / Viselkedése túlságosan merev / fél az ellazulástól, érzésektől, gondolatoktól / Szociális kapcsolatai gyermekkori viszonyait rögzítik / gyámolító baráti kapcsolatok /
Moses Laufer vészjelei Nem tud a szülőkről leválni, kortársak felé fordulni Nem képes adekvát érzéseket érezni, kifejezni Mások viselkedésének rossz értelmezése / paranoid érzések / Bénító gondolatok gátolják / testi betegségek, megőrülés /
Moses laufer vészjelei Beállítottsága a jövőhöz problematikus / ábrándozás vezérli, képességeit nem ítéli meg reálisan / Úgy érzi, cselekedeteit nem maga határozza meg, hanem irányítják / belső késztetéseit külsőként érzékeli /
Nagykorúság 18 éves kor jelentősége Érettségi-érettség/ !? / Menni-maradni? Dolgozni-tanulni?
18 éves kor után 18-30 év:pályaválasztás, párválastás, fészekrakás 30-33 év: „krisztusi”kor Hol tartok? 40 év: középkorba lépés 40-50 év: középkorúak krízise / klimax, kapuzárási pánik / 50-60 év: fiatal öregkor Nyugdíj ketdete Jó öregkor/t/ kívánok mindenkinek!