AIRPORT CITY BUDAPEST – VÍZIÓ ÉS STRATÉGIA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Advertisements

„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Status Quo elemzések tapasztalatai prezentáció Karácsony.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS ÉS A VÁLTOZÓ KÖZIGAZGATÁS A TELEPÜLÉS, A JÁRÁS, A MEGYE ÉS A RÉGIÓ ÁTALAKULÓ SZEREPE II.PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt Regionális Fejlesztési és Koordinációs Testület.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Önkormányzatok turisztikai feladatai
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A ReTInA projekt bemutatása ReTInA nyitókonferencia október 6. Budapest, Magyarország.
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
Debrecen, Magyarország
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

AIRPORT CITY BUDAPEST – VÍZIÓ ÉS STRATÉGIA 2014. 04.11.

Helyi (települési) fejlesztési koncepciók, tervek és a fejlesztésre kijelölt területek Status quo elemzés összefoglalása Budapest 2030 - hosszú távú városfejlesztési koncepció (2013) Budapest integrált településfejlesztési stratégiája (2014) A XVIII. kerület integrált városfejlesztési stratégiája (2009) A XVII. kerület integrált városfejlesztési stratégiája (2008) Vecsés fejlesztési stratégiája (2008) Ecser fejlesztési koncepciójának felülvizsgálata (2006) Aerotopolis (~2011 - Ecser kapcsolódó projektjei) Vecsés fejlesztési elképzelései (2013 - Berényi Mária) Repülőtér Struktúraterve (2013 január – Budapest Airport)

Fővárosi tervek Településfejlesztési koncepció ITS „Fontos közlekedési infrastruktúra-elem” ITS Nem csupán infrastruktúra elem Térszervező szerepe van kialakulóban, Airport city fogalom Jelenleg alulhasznosított területek fejlesztése, funkcióváltása: szálloda, irodai és logisztikai fejlesztések Üllői úti egykori laktanya területén, barnamezős beruházásként modern munkahelyi övezet kialakításának elősegítése Gazdaság és közlekedés-fejlesztés BIZONYTALAN LEHATÁROLÁS NINCS ELŐKÉSZÍTETT PROJEKT!!! – CSAK EZEK ALAPJÁN TUDJÁK SZEREPELTETNI AKCIÓTERÜLETKÉNT!!!

Kerületi tervek XVIII. kerületi IVS (2009) XVII. kerületi IVS (2008) Elérhetőség javítása, közlekedésfejlesztés Gazdasági potenciál kiaknázása Logisztikára és tranzit turizmusra alapozott szolgáltatások bővítése Együttműködési megállapodás a reptérrel Nem részletezi a gazdasági fejlesztéseket XVII. kerületi IVS (2008) Repülőtérben rejlő potenciálokat kihasználnák, bár egyelőre nincs közvetlen kapcsolat konferenciaturizmus intermodális csomópont kiépítése új gazdasági területek kijelölése ipari-kereskedelmi funkciók erősítése

Vecsés és Ecser tervei Vecsés (2008) Ecser (2006) repülőtéri kapcsolódás kitörési pont tranzit turizmus fejlesztése, minőségi szálláshelyek új gazdasági területek kijelölése és infrastrukturális előkészítése logisztikai, üzleti központok kialakulásának elősegítése potenciális befektetők megkeresése, odavonzása együttműködő, partner önkormányzat kialakítása Ecser (2006) üzleti központ kialakítása új kereskedelmi, logisztikai területek közlekedési infrastruktúra fejlesztése

Forrás: Berényi Mária, 2013 Vecsés Város Település-szerkezeti terve A fejlesztési területek: Piros: megvalósult vagy folyamatban lévő Sárga: fejlesztés előkészületben Kék: problémás területek Forrás: Berényi Mária, 2013

Ecser - Aerotropolis

A repülőtér struktúraterve „Cargo city” Három vagy négy csillagos szálloda Irodapark Üzleti park kereskedelmi egységekkel, raktárakkal és irodaterülettel Hangár kapacitás bővítése a repülőgép-karbantartási tevékenység kiszolgálására Szükséges Jelenlegi szabályozás megváltoztatása („non core” területeken földhasználati jogok biztosítása harmadik fél számára - Légiközlekedési Törvény módosítása) Magánberuházók sikeres pályáztatása Nem számol a térség jelenlegi területkínálatával Nem tér ki a környező településekkel, vállalatokkal való együttműködés lehetőségére

FŐVÁROSI METROPOLISZTÉRSÉGEK TELJESÍTMÉNYE POLYCE programban vizsgált öt metropolisztérség fő profilképző mutatói

INGÁZÁSI MINTÁZATOK HIERARCHIKUSSÁGA: BÉCS, BUDAPEST Kis pont: 1000 - 3000 közötti, nagy pont: >3000 munkahelyet kínáló települések Ingázás: legvékonyabb 200-500, közepes 500-3000, vastag: > 3000 napi ingázó által igénybe vett útvonal Kétirányúság arányai: piros a 65% fölött, zöld szín 35-65% között, míg a kék 35% alatt

Hátráltató tényezők – ADOTTSÁG Ingatlanpiaci válság, gazdasági válság – magyar gazdaság gyengesége MALÉV csődje – utazóközönség összetétele – vásárlóerő hiánya! Kiszámíthatatlanság – hiányzik a hosszú távú tervezéshez szükséges biztonságos jogi-politikai környezet; stratégiai szemlélet - minimum 20 év, fokozatos fejlődés!!! Tulajdonviszonyok - repülőtér, környező ingatlanok , Együttműködés hiánya a térségben, szervezeti-intézményi vákuum települések között, települések - megye - főváros, önkormányzatok- ingatlantulajdonosok promóció, infrastruktúrafejlesztés , speciális státusz (kiemelt zóna????), üzleti szolgáltatások????? nincs közös jóváhagyott stratégia - ami a megyénél készül, attól nem várnak sokat a megye képviselői fővárosi akcióterület –csak gyorsforglami út szélesítés Közlekedéspolitika – ágazati-mérnöki, „betonközpontú szemlélet”, repülés alárendelt , csak Budapest határáig látnak a közekedéstervezők Adópolitika - minden település beszedi, de nincs visszaforgatva SEM A TERVEZÉS, SEM AZ INTÉZMÉNYESÍTÉS NEM LÉPETT ELŐRE 2011 ÓTA

(TEN-T iránymutatások) 2013. december 11. ÖSZTÖNZŐ TÉNYEZŐ - LEHETŐSÉG AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1315/2013/EU RENDELETE a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó uniós iránymutatásokról (TEN-T iránymutatások) 2013. december 11. A belső piac zökkenőmentes működéséhez és a gazdasági, társadalmi és területi kohézió erősítéséhez Unió összes régiója megközelíthetőségének és összeköttetésének biztosítása globális szempontból a gazdasági növekedéshez és a versenyképesség erősítéséhez való hozzájárulás Transzeurópai közlekedési hálózat: átfogó- és törzshálózat törzshálózat - multimodális közlekedési hálózat fejlesztés gerince legnagyobb európai hozzáadott értékkel rendelkeznek, - hiányzó összeköttetések, - a multimodális kapcsolódási pontok - legnagyobb kapacitáshiányok tekintetében.

BUDAPEST, VÁROSI CSOMÓPONT „Amennyiben az megvalósítható”, az átfogó hálózat városi csomópontjaiban biztosítani kell: Személy- és áruszállításban az átfogó hálózat vasúti, közúti, légi és adott esetben belvízi és tengeri infrastruktúrájának összekapcsolása Megfelelő kapcsolat az átfogó hálózat különböző vasútállomásai, kikötői vagy repülőterei között egy városi csomóponton belül Akadálymentes kapcsolat az átfogó hálózat infrastruktúrája és a regionális, illetve helyi forgalom és a városi áruszállítás infrastruktúrája között, beleértve a logisztikai gócpontokat és elosztó központokat AMENNYIBEN MEGVALÓSÍTHATÓ = AZ UNIÓ TÁMOGATJA DE NEM FOGJA MEGCSINÁLNI HELYETTÜNK !!!

LISZT FERENC REPÜLŐTÉR A TEN-T iránymutatás vonatkozó melléklete törzshálózati csomópontként tünteti fel. A törzshálózatot objektív tervezési módszertan alapján határozzák meg. E csomópontokat – ahol csak lehetséges – multimodális összeköttetésekkel kapcsolják össze, amennyiben ezek az összeköttetések gazdaságilag életképesek, környezetvédelmi szempontból fenntarthatók és 2030-ig megvalósíthatók. EURÓPÁNAK KELL BUDAPEST!! Budapestnek kell Európa?

NÖVEKEDÉSI ZÓNA !! – GINOP alapvető feltétel ahhoz, hogy a következő 6-8 évben történjen valami A kormányzat lát-e növekedési potenciált a repülőtér térségének fejlesztésében Lehatárolás problematikája – mindenki be akar kerülni - rövid távú gondolkodás Fontos térségi szereplőket mellé kell állítani - stratégiai megállapodás egymás között Kormányhivatal vezetője, megyei elnök, Bp főpolgármester Repülőtér, NIF Zrt Gödöllői Egyetem+ 1 budapesti egyetem (logisztikai képzés – CORVINUS, BMGE?) ABLON???, Ecseri fejlesztési terület? A térség helyzetbe hozása – infrastruktúra, üzleti környezet (kiemelt növekedési zóna, +30 milliárd forint) 2. Intézményesítés - Közös tervezés kerüljön be minden település ITS-be – szóról szóra azonos tartalommal!!! kiemelt növekedési zóna gazdasági programja – megyei tervezés mellett Repülőtér fejlesztés ösztönzése – pl. helyi adók jelentős mérséklésével együttműködési megállapodás Laktanya térség fejlesztés ösztönzése

AZ ESPON POLYCE TANULMÁNY AJÁNLÁSAI Budapest metropolisz sajátos karakterének megfelelő regionális infrastruktúra magas rangú rendszereit ki kell alakítani. A MALÉV csődjét követő hanyatló mutatókat figyelembe véve, és az érintett cégek regionális pozíciójának gyengülése ellenére: új kereskedelmi, üzleti és logisztikai központ és funkciók kialakítása szükséges a budapesti Liszt Ferenc repülőtér környezetében. Infrastruktúrafejlesztések elsősorban a 2-es terminálra fókuszálva kapacitásfejlesztés elővárosi kötött pályás közlekedési szolgáltatások, P+R kapacitások és módváltó csomópontok Gazdasági aktivitás előmozdítása a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér környezetében

KÉRDÉSEK Status Quo elemzés Vállalkozásfejlesztési, beruházás-ösztönzési tevékenység Önkormányzati bevételek szerkezete Munkaerőpiac ???? Jelenlegi cargo összetétele! Beérkező-Kimenő áru? RDCB találkozók konklúziói Itt azt tudjuk szerepeltetni, hogy miről szóltak, de tartalmilag mi hangzott el, arról nincsen információ a jegyzőkönyvekben. Nem kaptuk még meg a kérdőívek kiértékelését Fontos hiányzó adatok XVIII. Kerület-Vecsés laktanya –Ablon érdekeltség – Hogyan áll? Erre a területre kellene fókuszálni??? Miben testesül meg az együttműködés a repülőtérrel? Terveznek-e foglalkoztatási paktumot? IVS – tranzit turizmusban és logisztikában látnak jelentős potenciált – történt e valami Vecsés – hogy állnak a fejlesztések