A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A felsőoktatási jól-léti programok,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Gazdaságinformatikai és kapcsolódó fejlesztések
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Széchenyi István Egyetem, Győr
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
A vidéki tér sikertényezői
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Facebook a felsőoktatásban? Versenyképes.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A munkahelyi jól-léti szolgáltatások új nézőpontjai
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Szervezetfejlesztési, költséghatékonysági,
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Barcsák Marianna - KPSZTI
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Felsőoktatás-módszertan és minőség a KJF és az FHNW PH együttműködésében Kovács László PhD - Fachchochschule Nordwestschweiz Pädagogische.
Előadás másolata:

A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A felsőoktatási jól-léti programok, és a felsőoktatási humán erőforrás gazdálkodás kompetencia alapú keretrendszere modelljei Hervainé Szabó Gyöngyvér dr.habil. tanszékvezető főiskolai tanár, KJF

2Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései 1.A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései alig kutatottak 2.A végzettek iránti követelmények megváltoztak –innovatív minőségi munkavégzésre való felkészítés szemben a tudományos diszciplína központú végzéssel 3.Megváltoztak a fentiek miatt az oktatókkal kapcsolatos követelmények 4.A közszolgálatiság, és a teljesítményközpontú elszámolás 5.Növekvő szerződéses foglalkoztatás 6.A szakmai igazgatásban dolgozók szerződéses foglalkoztatása 7.Munkavégzés folyamatos elbocsátások közepette 8.Új jól-léti kihívások és programok

3Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései alig kutatottak A hangsúly a bérezésen, a szakszervezetek a bértáblára szűkítik aktivitásukat Az oktatás és kutatás kérdései összekapcsoltak: gyakoriak a kettős munkahelyek Az egyetemi főállással bírókra nagyobb teher hárul a hallgatókkal való foglalkozásban Az akkreditációs tevékenységben a „lágy oktatói kompetenciáknak” nincs értéke A tanári akkreditáció, mint kasztrendszer A fiatal kutatóknak – tanársegéd –adjunktus – a terhei aránytalanul nagyok: Magas óratartás, Foglalkozás a hallgatókkal, Magas óraszám a doktori képzésben Magas kutatási adminisztratív tevékenységek

4Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A végzettek iránti követelmények megváltoztak: –innovatív minőségi munkavégzésre való felkészítés, szemben -a tudományos diszciplína központú képességekkel, -új munkahelyi és foglalkoztatási innovációs trendek: - munkaerő produktivitás, kompetenciák fejlesztése, rugalmas szervezetek, innovatív és kreatív kapacitás igénye - Helytállás a globális versenyben, tudásmenedzsment, csökkenő és idősödő munkaerő jelenléte, technológiai fejlődés -Új értékek: fenntartható, smart és inkluzív növekedés

5Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Megváltoztak a fentiek miatt az oktatókkal kapcsolatos követelmények 1.Ne csak a tudományterületet, hanem a szakmák világát is ismerjék 2.Képesek legyenek megítélni, hogy a szakterület ismeretköréből mit emeljen be az oktatásba 3.Képesek legyenek azt a tanterv rendszerébe építeni 2.Az oktatók a tanulás, a kutatás világára koncentráltak, nincs valós munkatapasztalatuk 1.Az oktatók munkakultúrája laza akadémiai kultúra 2.Az oktatók idegenek a minőség és innováció technológiai nézőpontjaitól, nem értik a munka világát 3.Nem alakultak ki olyan szakmai gyakorlatközösségek, amelyekben közösen fejleszthetnék a szakmát.

6Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A közszolgálatiság és a teljesítményközpontú elszámolás Az oktatók és munkatársak számára a közszolgálati minőség és az új közszolgálatiság alapelvei ismeretlenek A felsőoktatási akkreditáció és a közszolgálatiság nem összekapcsoltak A kutatás, mint közösségi felelősség nem kellően definiált A felsőoktatás, mint közösségi érték nem kimunkált Az oktatói teljesítmény és a hozzáadott érték nem kellően kidolgozottak

7Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Növekvő oktatói és kutatói szerződéses foglalkoztatás: A foglalkoztatási trendek a pályázati rendszerrel átalakultak Vezetők pályázati részfoglalkoztatása Kutatói és pályázati szakszemélyzet áthelyezése pályázatokra Megnőtt a felsőoktatási HR szerződésmennyisége A korábbi státusok mobillá váltak A PHD hallgatók foglalkoztatása szinte kizárólag projekthez kötött Következmény: A határozott idejű foglalkoztatás okozta stressz A vezetők munkaterhelése megnőtt A státushoz kötődő és projektfoglalkoztatás egyidejűsége elvonja az oktatókat egyéb feladatoktól A projektek munkaigénye nem mindig kompatibilis az életpályával A fiatalok bekerülése a felsőoktatásba, a tanszékekre kitolódik

8Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A szakmai igazgatásban dolgozók szerződéses foglalkoztatása Megjelenik egy nagytömegű igény a projektadminisztrációra A felsőoktatás fejlesztési projektek a szakadminisztráció közszolgáltatási jellegét feltörik Az intézet és tanszék új adminisztratív szükségleteknek kell, hogy megfeleljen – nem kialakultak a felsőoktatási szakigazgatási szakmák A technológiai fejlődés, a back-office – front office rendszerek új szakmaiságot igényelnek Megnőtt a nemzetközi mobilitás szakszolgáltatási igénye Nem képes a rendszer a csúcs és holtidőszakok, a 24 órás ügyfélszolgálatok kezelésére Az oktatók és hallgatók pénzügyeinek kezelése új projektfinanszírozási és egyéb adminisztrációs folyamat menedzsmentet igényel.

9Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Munkavégzés folyamatos elbocsátások közepette -Állandósultak a szervezeti átalakulási folyamatok: -Egyetem közi összeolvadások -Kari rendszerek átalakítása -Tanszékek összevonása -Kényszernyugdíjazások -A szerződéses oktatók aránya lecsökkenése -Munkahelyi stressz növekedése -A felsőoktatási bérek bizonytalanná váltak -Megnőtt a függés a pályázatoktól -Erasmus nyomás: kapcsolatépítés és nemzetközi elismertség pályázatoktól függ -Nincsenek megfelelő családtámogatási szolgáltatások -Nincsenek mentálhigiénés szolgáltatások

1010 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Új jól-léti kihívások és programok Munkahelyi elégedettség a vezetőkkel Jó, igazságos munkakörülmények a szektorban is alapvető igényt jelentenek A munka minősége értékelése alapvetően szubjektív maradt Munkahelyi egészség – és a felsőoktatási túlóra problémái Az oktatói munkahelyi egészség programjai nem kidolgozottak Az oktatók, munkatársak nem bevontak a munkahelyi innovációs folyamatokba Új stratégia központú foglalkoztatás Akkreditációs szükséglet és a foglalkoztatás ellentmondásai Tanártovábbképzés: módszertan, kutatásmódszertan Vezetőképzés a felsőoktatásban Rugalmas foglalkoztatás – szemben a felsőoktatás bemerevedett rendszerével –hibrid oktatói és középvezetői státusok

1 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A tanárok alkalmassága a felsőoktatásban:  Tudják, hogyan tanulnak a hallgatók: o Ismerje a felsőfokú tanulás elméletét és gyakorlatát. o Tudja, miként vonhatja be a hallgatókat az aktív tanulásba. o Tudja, hogy miként alkothat olyan tantárgyi programot, forráshasználat tervezést, és miként strukturálhatja a hallgatói tevékenységet, hogy támogassa a hallgatói tanulást.  Ismerjék a tudományterületet, a szakágat, amit oktatnak. o A szakterületét jól ismeri, kritikai szinten érti és elemzi. o Ismeri a szakterület megfelelő szintű tartalmát és relevanciáját. o Ismeri a szakterülethez kapcsolódó pedagógiai és módszertani modelleket.  Ismerjék hallgatóikat. o Kialakít egy hallgatóközpontú megértési modellt, tiszteli hallgatóit. o Tudja milyen tanulási szükségleteik vannak annak fényében, hogy o milyen tudást hoztak magukkal, milyen tanulási nézőpontot kedvelnek, o Képes a hallgatók kulturális hátterének megismerésére és feltárására.  Képesek hatékonyan tervezni: o Tiszta, egyértelmű, világos célokat képes felállítani a hallgatói tudásnak megfelelően, o a tárgy természetének megfelelően, o a pedagógiai módszereknek megfelelően, o Képes a tevékenységeket és forrásokat az oktatáshoz és tanuláshoz megtervezni  Képes az értékelést úgy megtervezni, hogy o kimutassa és jelentést adjon a hallgatók tanulásáról, o adjon visszajelzést a hallgatónak saját tanulásáról, o informáljon a további oktatási és tanulási feladatokról, o a hatékony tanulás érdekében megérteti a tanulási célokat, o az oktatási és tanulási tevékenységeket, az értékelési feladatokat.

1212 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május  Értékelje a hallgatói tanulást hatékonyan: o adjon megfelelő, informatív és konstruktív visszajelzést a hallgatói munkákra, o értékeljen konzisztensen, megfelelő krtériumok és standardok alapján, o ellenőrizze a hallgatói tanulmányi előrehaladást és pontosan tartsa nyilván az előrehaladásra adott értékeléseket.  Alakítson ki hatékony és kreatív tanulási környezetet: o bevonja a hallgatókat, számukra kihívást jelentő legyen o bátorítsa őket, hogy vállaljanak felelősséget saját tanulásukért, o a csoport minden egyes tagja számára alakítson ki egyértelmű, világos és konzisztens elvárásokat, szerepüket illetően, o legyen képes olyan csoportdinamika kialakítására, ami mindegyik hallgató számára eredményeket hoz.  Az intézményi működésen belül, tevékenykedjen hatékonyan, o dolgozzon hatékonyan, együttműködően a kollégákkal, és hallgatókkal, o Ismerje és alkalmazza az intézményi működésre vonatkozó szabályzatokat, o használja ki az intézmény nyújtotta forrásokat és lehetőségeket, o tartsa be a tanári szerepkörrel járó jogi és etikai kötelezettségeket.  Értékelje és reflektáljon saját tanári teljesítményét illetően: o rendszeresen vitassa meg a hallgatói teljesítményeket kollégáival és a hallgatókkal, reflektáljon azokra, o szervezzen szakmai munkaközösségeket, és gyakorlati munkaközösségeket, amelyekben fejlesztheti önmaga szakmai tudását és képzési gyakorlatát, o legyen tisztában saját tanulási szükségleteivel, kapcsolódjon be szakmai tevékenységekbe, hogy a szakterület egyedi szakértőjévé váljon, o hogy a szakterület oktatásában a képzési hatékonyságot növelje.

1313 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Munkahelyi jól-léti intervenciók  Stressz-menedzsment: vezetőknek tervezési és megvalósítási útmutatók kellenek, hiszen a felsőoktatási menedzsment ritkán professzionális  Csoportszintű problémák felmérése és tervezése gyakorlattá alakítása,  Új jelenléti rendszer és politika,  Táplálkozás, fizikai és mentális egészségfejlesztés, itt sem elhanyagolandó,  Menedzserek állóképessége fejlesztése speciális tréningekkel kezd gyakorlattá válni  Egymás figyelése, segítése- szemben a tanszékek közötti villongással  Vezetőképzés rendszeressé tétele az igazgatásban is  A változásmenedzsment támogatása mgszervezésee  A munkatársak bevonása a jól-léti programokba sokat javíthat a munkahelyi jól-léten.  Munkatársak bevonása a döntéshozatalba nem megkerülhető.  Az akadémiai pszichológiai szerződés újra definiálása nem elhagyható: mit várunk el, és mit hajlandók a kollégák teljesíteni.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Munkaerő-piaci igényeken alapuló szaknyelvi képzés, és a Széchenyi István Egyetem idegen nyelvi oktatásának komplex fejlesztése. TÁMOP D-12/1/KONV