Egyházegyesítés: a megmaradás sine qua non-ja Elekes Botond Áron főgondnok Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet – Csendes napok 2013. február 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

Bodolai Anna Borbála ICCR-Budapest Alapítvány Január 14. Európai Integrációs Modulok-Szakmai Tapasztalatcsere (EIA/2012/4.8.1.)
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Bemutatkozás Magyar Credit Management Szövetség Bemutatkozás Budapest, április 21.
Társadalmi Egyesülések Zala Megyei Szövetsége. • Székhely: Zalaegerszeg • Alapítás éve: • Tagok: civil szervezetek, alapítványok, klubok • Fő tevékenység:
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Hogyan érvényesülj magyarul? EIA/2012/1.1.1 számú projekt A 2013-as „Hogyan érvényesülj magyarul?” című projektünk, a 2012-es, „Hogyan intézzük ügyeinket.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar F ő iskola Hallgatói Önkormányzatának bemutatása Beregszász 2012 Készítette: Nagy Tibor.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
AZ ÜGYINTÉZÉS MODELLEZÉSE I. BEVEZETÉS, ELVI ALAPOZÁS
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
„Méltóképpen Időskorban” Az országgyűlési biztos idősügyi projektje Dr. Borza Beáta projektvezető.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Protestáns Teológiai Intézet Kolozsvár Juhász Péter alapítás éve 1622.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Történelmi áttekintés. 1696–1725 – I. Péter önálló uralkodása 1703 – Pétervár alapítása 1721 – I. Péter felveszi a császári címet 1725–1741 – a palotaforradalmak.
a Nemzeti Együttműködési Alap
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
BerekfürdőSzórványkonferencia  A Magyaratádi Református Egyházközséghez 3 gyülekezet tartozik (Igal, Kazsok és Büssü).  A Missziói Körzet.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Reformáció Emlékbizottság – az előkészület
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Árpád-ház Program Sajtótájékoztató november 19.
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
Lorem ipsum.
SUMP - kérdés Magyarországon
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Háromszéki szakoktatás jövője
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Egyházegyesítés: a megmaradás sine qua non-ja Elekes Botond Áron főgondnok Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet – Csendes napok február 9.

Áttekintés I.Előzmények II.A kárpát-medencei unitáriusok integrációjának szükségességét előre vetítő tényezők III.Magyar Unitárius Egyház: új és eddig ki nem használt lehetőségek IV.Záró gondolatok

I. Előzmények ›A trianoni békediktátumot és az ún. II. Bécsi döntést követő helyzet ›Az 1968-as budapesti ún. zsinat ›A rendszerváltozásokat követő két évtized ›A 2009 júliusától 2012 júniusáig tartó folyamat

II. A kárpát-medencei unitáriusok integrációjának szükségességét előre vetítő tényezők ›A demokrácia kiteljesedésének az egyházra gyakorolt hatása ›A jogállamhoz, mint az egyház „külső környezetéhez” való hozzáférés determinációi (restitucióból származó vagyon, új kihívások: intézmények fenntartása, újak alapítása (különös tekintettel az ún. civil szervezetekre) ›A „befogadók” = atyafiak életvitelében bekövetkezett változások (pl. adakozási morál, egyirányú migráció, a kisebb közösségek elnéptelenedése)

II. A kárpát-medencei unitáriusok integrációjának szükségességét előre vetítő tényezők ›A társadalmi mobilitás következményei (kivándorlás keletről nyugat felé, az erdélyi és magyarországi fiatal generáció továbbtanulásának a lehetőségei, az észak- amerikai és nyugat-európai unitárius ösztöndíjak) ›A demográfiai mutatók csődje, a szélesebb (kárpát- medencei magyar) és a szűkebb (kárpát-medencei unitárius) közösség zsugorodása

II. A kárpát-medencei unitáriusok integrációjának szükségességét előre vetítő tényezők ›Az egyház ismertségének és elismertségének a kérdése: az ökumené ethoszának repedései, a politika (állam, kormány, pártok) viszonyulása, az ún. történelmi egyház kérdésköre ›Az évszázados struktúra konzerválása, a feladat- és hatáskörök változatlansága: minden új, csak az egyház maradt a régi

III. Magyar Unitárius Egyház: új és eddig ki nem használt lehetőségek ›Az intézményalapítás, mint cezúra adta újrafogalmazás lehetőségének a ki nem használása (a belső hatósági struktúra újrafogalmazása, a feladat- és hatáskörök újragondolás (különös tekintettel az egyházkörök megerősítésére), a szabályzatok korszerűsítése és a külső környezethez való harmonizálása ›Közfeladatok professzionális ellátásában való részvétel: közoktatási intézmények fenntartásának vállalása (Magyarországon és Erdélyben egyaránt), az unitárius teológiai képzés elindítása a magyarországi felsőoktatási rendszerben, cigányok pasztorálása, másokkal közösen működtetett és/vagy önálló szeretetszolgálat fenntartása, öregek háza megalapítása Magyarországon, illetve újabb megnyitása Erdélyben

III. Magyar Unitárius Egyház: új és eddig ki nem használt lehetőségek ›A magyar médianyilvánosságban való erőteljes jelenlét: az unitárius hírközpont létrehozása ›Az unitárius hagyományokat, értékeket, a tudományos kutatás eredményeit bemutató kulturális projektek (lapkiadás, könyvkiadás, konferenciák, új magyarországi múzeum alapítása, köztéri szobrok állítása, egyéb szimbolikus aktusok (pl. közterek unitárius személyiségekről való elnevezése) megvalósítása ›A lelkészképzés és továbbképzés egységének biztosítása

III. Magyar Unitárius Egyház: új és eddig ki nem használt lehetőségek ›Az erdélyi és magyarországi egyházi szertartások tartalmi azonosságának biztosítása ›A testvéregyházakkal, illetve más felekezetekkel kialakított viszonyrendszer újrapozícionálása Magyarországon ›Az állammal (magyar és román kormányok és szervei, továbbá az EU hatóságai) való kapcsolattartás újraértékelése

III. Magyar Unitárius Egyház: új és eddig ki nem használt lehetőségek ›A szakmai ismeretek „transzfere” Magyarország és Erdély között ›Az egymástól földrajzilag távolabb elő unitárius közösségek egymáshoz közelebb hozásának lehetősége: a nemzeti integráció kiteljesítésének momentuma ›A „rétegmozgalmak”: ifjúság, nőszövetség stb. kiszélesítése és elmélyítése

IV. Néhány záró gondolat ›A MUE csak szükséges, de nem elégséges keret a megmaradáshoz ›Az elkövetkezendő évben dől el, hogy képesek vagyunk kihasználni az új lehetőségeket, vagy szimbolikus aktusról volt csupán szó ›Amennyiben az egyház világi elemének gondolkodásában nem következik be paradigma váltás, hosszabb távon egy egyre halkabb szavú, befele forduló, kuriózum kis közösség egyháza leszünk

Köszönöm szépen a figyelmet! Elekes Botond Áron