Serdülőkor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A sportiskolába járó tanulók szüleinek válaszai a kérdőíves felmérésre (1245 válaszadó)

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Felnőttkor.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Az addiktív személyiség
Szociális munka a börtönben
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Család.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Humánkineziológia szak
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gordon W. Allport vonáselmélete
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
szakmérnök hallgatók számára
Életkorok pszichológiája
A háború és a modern fegyveres erő
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Pedagógiai személyiségértelmezések
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Serdülőkor

Serdülőkor = krízis ? Fejlődési krízis Krízist kiváltó ok okozza Krízis mátrix elmélete – nehéz korszakban rosszabbul birkózik meg a nehézségekkel Átmeneti periódus – (M. Mead) ha nincs átmeneti periódus, nincs krízis (kérdésfeltevés?!)

Feladatok és problémák a testkép elfogadása és a biológiai változásokhoz való alkalmazkodás, azonosulás a nemi szereppel a kortárskapcsolatok érzelmi függetlenedés a szülőktől és általában a felnőttektől felnőtt társadalmi szerep kialakítása, pályaválasztás párválasztás, felkészülés a családalapításra felelősségteljes viselkedés ideológiai és morális elköteleződés

E. Erikson pszichoszociális fejlődés elmélete korszak krízis kedvező kimenet 1. csecsemőkor (0-1 év) bizalom - bizalmatlanság bizalom, optimizmus 2. kisgyermekkor (1-3 év) autonómia - kétely önkontroll, megfelelésérzés 3. játszókor (3-6 év) kezdeményezés - bűntudat önálló cselekvés 4. kisiskolás kor teljesítmény - kisebbrendűség (6 év - pubertás) intellekt. fizikai és szociális kompetencia 5. serdülőkor identitás - szerepkonfúzió egységes, önálló énkép

6. fiatal felnőttkor intimitás – izoláció szoros tartós kapcsolat, pályaelköteleződés 7. Felnőttkor alkotóképesség – stagnálás törődés a családdal, társadalommal, jövővel 8. érett (idős) felnőttkor integritás - kétségbeesés élettel való megelégedés, szembenézés a halállal

1. A testkép elfogadása és a biológiai változásokhoz való alkalmazkodás (1) Testi változások Hirtelen növekedés Lányok + 1,5 év első menstruáció Fiúk + 2 év első magömlés Korai vagy késői serdülés első menstruáció átlag: 12 ¾ év 11 – 17 év első magömlés átlag: 14 ½ év 12 – 16 év Serdülés időpontjának hatása korai késői Fiúk    népszerűség, alkohol, drog Lányok   testkép, depresszió, női vonzerő, konfliktus szülőkkel, viselkedésproblémák

1. A testkép elfogadása és a biológiai változásokhoz való alkalmazkodás (2) Testkép ideál – „Hogy nézek ki?” - önobjektifikáció

Anorexia nervosa Bulimia Negatív énkép, önértékelési zavar Magas teljesítményelvárás Rendszertelen táplálkozás - 15-50% testsúly Másodlagos zavarok is: elmaradó menstruáció, fogékonyság a fertőzésre 95 %-ban (fiatal) lányok 1 % alatt Bulimia Mohó, rohamszerű evés és önhánytatás, hashajtó Titokban – normál testsúly mellett Önhánytatás – súlyos sérülési veszély kb. nők 5-10 %-a

2. Azonosulás a nemi szereppel Nő és férfiideál – szülői minta Szerepelvárások változása Intellektuális nem nőies üvegplafon

Nemi orientáció Heteroszexuális - biszex- homoszexualitás dimenzió Nemi vágy Szexiális viselkedés Romantikus vonzódás Minimum az egyik igaz (USA) Férfiak: 10,1 % nők: 8,6 % Önmeghatározás homo- vagy biszex (USA) Férfiak: 2,8 % nők: 1,4 % Okok: Genetikai okok (pl. egypetéjűek közt gyakoribb, de homoszex ikre 50%-ban hetero, Xq28 kromoszómarész) Méhen belüli hormonális hatások Az exotikus lesz erotikus Korai tapasztalatok szerepe: Nem függ az ellenkező nemű szülőhöz való viszonytól-de az apa elutasítja a nőies fiút Nem függ az első szexuális tapasztalattól Serdülő korra általában eldől- szexuális tapasztalt nélkül is Gyermekkori nemi nonkonformitás gyakori

3. Kortárs kapcsolatok A társak fejlesztő hatásai: énkép kialakítása, érzelmi támogatás, társas helyzet biztosítása, csoportbeli szerepek, társas összehasonlítás alapja, teljesítmény értékelése, társak ösztönző (pl. teljesítményre) szerepe, versengés és együttműködés tanulása, ifjúsági szubkultúra elsajátítása.

Kivel tölti el a szabadidejét?

Kell-e a szülő? A serdülők igénylik a felnőtt törődését Cambell – főiskolásokkal interjú: panaszuk, hogy a szülőt nem érdekli 7-8 % nem akar egyedül lenni, de 15 % egyedül van

Igazi jóbarátok száma, és ezen belül az osztálytársak szerepe

Társas kapcsolatok és az iskolához való viszony

Hányféle a baráti kör?

Iskolai, iskolán kívüli informális baráti köre van-e, vagy mindkettő?

Milyen baráti köre van?

Deviáns csoportok Életkorhoz kötött „bandák” Normakövetési elvárások, normaszegés csak ami a csoport életét érinti Társas magány Külső jelek összetartozás Éretlenség jelei: Csoport nyújtotta biztonság igénye Szembenállásigény Szocializált érzelmek elutasítása – pl. csoportos agresszió Marginalitás normaszegés

Konformitás elfogadott és antiszociális magatartás esetén Brown és mtsai 1986. Követné-e a barátait? 1-7

4. Érzelmi függetlenedés a szülőktől és általában a felnőttektől Konfliktusok, lázadás Témák: Hogy nézel ki? Rakj rendet!

A család életciklusa Hill modellje Házasodás (fészekrakás) Család csecsemővel és kisgyerekkel Család óvodáskorúval Család iskoláskorúval Család serdülővel Család elbocsátott gyerekkel (fészekhagyás) Inaktív öreg házaspár

Családi struktúra Alrendszerek: Házastársi – pl. apa kiszorul az anya-gyerek diádból gyermeki – pl. szülői gondok felvállalása

Problémás családi hozzáállás Szétesett család Egyszülős szoros szülő-gyerek kapcsolat Egy szülő új kapcsolattal – gyermek „kiszorul” Rosszul működő „szétesett család” Izolált család Csak a gyermeken keresztül van kapcsolata

Határok Külső határok Belső határok elmosódott határok - összefonódott család –mindenki mindenkiről mindent tud laza kapcsolatú család - merev határok a családtagok közt

Megoldás: megengedő megkívánó elhanyagoló megkövetelő Megkívánó szülői (nevelői) magatartás demokratikus + követelményeket állít Értő figyelem Minőségi idő Annyi szabadság, amennyit „elbír”

Mit szeretne egy kamasz? Igények Felelősség Mobil Szabad program Jó ruhák

5. Felnőtt társadalmi szerep kialakítása, pályaválasztás választott nem választott pályát Marcia identitás elérése moratórium korai zárás identitás-diffúzió

Hogyan lehet segíteni a pályaválasztást? Önismeret Képességfejlesztés sikerorientáció általános képességek tehetség területei Pályaismeret Képzési- és pályatervezés

6. Párválasztás, felkészülés a családalapításra

Fiatalok szexuális magatartása Magyarország 1993-95

Szexuális aktivitás kezdete és házasságkötés

Fiatalok terhessége USA évente kb. 1 millió tizenéves lesz terhes (kb. 6-7 %-a a 15-19 éves lányoknak) 55 % szül, ¾-ük nem megy férjhez egyre többen nevelik is fel Okok: iskolázatlanság, szegénység, védekezés hiánya

7. Felelősségteljes viselkedés Külső-belső kontroll Mikor kell elkezdeni a felelősségvállalást? Miben dönthet egy serdülő? Zsebpénz Szabályok, házirend, társadalmi konvenciók és elvárások

Alkohol, drog Illegális drogot kipróbálók aránya 18 éves korig USA 1935-45-ben születettek 10% 1946-55-ben születettek 55% 1956-65-ben születettek 68 % Magyarország ma 14-18 év közti Fiúk 24 % lányok 17 %

8. Ideológiai és morális elköteleződés Marginalizálódás szélsőséges ideológiák Teendők: Valódi viták Saját tapasztalat pl. idősek, homoszexualitás, politika Demokratikus iskola, és egyéb intézmények

Mikor van baj? Laufer vészjelei ragaszkodás a gyerekkori szokásokhoz A kortárskapcsolatok elutasítása – helyette fiatalok, vagy idősebbek A szülők szerepe nagyobb, mint a kortársaké Túl merev viselkedés- kontroll minden áron való fenntartása. Nem képes érzelmeket átélni vagy kifejezni. A jövőkép félelmetes, vagy egyáltalán nem foglalkozik a jövővel. Félelmetes érzések saját testi fejlődésével, másik nemmel való viszonnyal kapcsolatban. A külvilág és saját érzések elkülönítésére nem képes Úgy érzi, a cselekedeteit nem ő irányítja, hanem külső erők határozzák meg. Pl. a saját test irányítása, a cselekedetek elhatározása. Változatlan, vagy halmozott tünetek, valóságfunkciók zavara !!!

Depresszió jelei Csökkenő koncentrációs képesség Ábrándozás Romló tanulmányi teljesítmény Unalom Szomatikus tünetek (fejfájás, mellkasi fájdalom) Visszahúzódás

Öngyilkosságra utaló jelek Beszűkülés Negatív élmények túlsúlya Merev viselkedés Jövő nem érdekes Agresszió gátolttá válik Fantáziálás az öngyilkosságról Segélykiáltás

Allport: az érett személyiséget hat kritériuma Az én érzésének kiterjesztése: a külvilág dolgai iránti belső érdeklődés Meghitt viszony másokkal: tisztelet, megértés intimitás Érzelmi biztonság, önelfogadás, másokba vetett bizalom Valósághű percepció: a visszajelzések torzításmentes felfogadása, a munkában való elmélyülés és a problémacentrikus hozzáállás Önismeret és humor Egységesítő életfilozófia: a saját célok kidolgozása, és elköteleződés ezek mellett.

Kognitív fejlődés Serdülőkori gondolkodás jellemzői (Keating 1990) Hipotézisek használata Előregondolkodás – időtávlat Gondolkodásról való gondolkodás Konvenciók határait meghaladó gondolkodás – amikor a felnőttek nem viselkednek tökéletesen – ő majd „jól” ….

Absztrakt gondolkodás Kártya Sört iszik 2. Kártya Kólát iszik 3. Kártya 16 éves 4. Kártya 22 éves Meg kell állapítani, hogy betartják-e a szabályt, hogy 21 év fölött szabad sört inni. Melyik hátoldalát kell megnézni, hogy tudjuk, betartotta-e a szabályt? 10-18éves kor közt folyamatosan nő a jól válaszolók aránya.

Mennyire jellemző az absztrakt gondolkodás 12 év felett? Melyik folyadékok kombinációja esetén változik a szín? 10-12 éves kor alatt nem szisztematikusan dolgozzuk fel a problémákat 4 folyadék probléma 2. 1+3 indikátor 1+3 sárga, 2. nem változtat, 4-től újra színtelen 14 éves szisztematikusan próbálja végig a kombinációkat

Nem minden probléma esetén járunk el szisztematikusan Szakács probléma Vaj+liszt+cukor margarin+korpás l.+méz Mitől lett porhanyós ill. nyúlós – pozitív kimenetelnél csak a méz + hatását tesztelik Vaj+liszt+méz Szakértők is (pl.sakkozók) az elvárt eredményt tesztelik – nem gondolják végig az összes esetet, hanem korábbi + tapasztalattal vetik össze a jelenlegit

Nem minden probléma esetén gondolkodunk szisztematikusan Iskolázottság Témafüggő jogász jogi kérdésekben szisztematikus, a vegyszerkeverést viszont a felnőttek 30-40%-a oldja meg szisztematikusan Gyakorlás szerepe - 4 kapcsoló probléma – egy bizonyos kombinációra indul a játékvonat Szisztematikus feladatmegoldás bemutatása Két hasonló feladat bemutatása Csak a 2.javítja jelentősen a teljesítményt

Piaget kritikája A formális műveletek használata, szisztematikus feladatmegoldás Téma és Kultúra függő

Erkölcsi fejlődés Kohlberg I. Premorális szint 9 év alatt büntetés orientáció naív egoizmus II. Konvencionális szerepegyeztetés 10-12 év jó gyerek orientáció autoritás tisztelete III. Elismert erkölcsi elvek 13-16 év szerződés a szabály valódi erkölcsi érzék Nagy kulturális, egyéni és témafüggő különbségek.

Ajánlott irodalom Atkinson & Hilgard Pszichológia. Budapest, 2005, Osiris B. Kádár Judit: Oldás és kötés: A korai serdülőkor folyamatai és helyszínei. In: Bernáth, Solymosi (szerk.):Fejlődéslélektani olvasókönyv. 87-108. Budapest, 1997, Tertia Kiadó Cambell, R.: Nehéz évek. Budapest, 2001, Harmat Cole, M., Cole, Sh., R.:Fejlődéslélektan. Budapest, 2004, Osiris Kulcsár Éva: A serdülőkori fejlődés pszichológiai jellemzői. Budapest, 2004, ELTE PPK N. Kollár K., Szabó É.: Pszichológia pedagógusoknak. Budapest, 2004, Osiris Vikár Gy.:Az ifjúkor válságai. Budapest, 1980, Gondolat Sütőné Koczka Ágota: Szociális készségek fejlesztése kamaszkorban. Budapest, 2005, ELTE PPK