Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
A évi (új) adópolitika: „NÖVEKVŐ KÖLTSÉGVETÉSI HIÁNY” „NÖVEKVŐ ÁLLAMADÓSSÁG” „NÖVEKVŐ ÍGÉRETEK” …mindent 2006-ért? …bármi áron?
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
E GYSZERŰ Á LLAM P ROGRAM Zöld lámpát a vállalkozásnak!
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Előadás másolata:

Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal? Lukács András Levegő Munkacsoport Gödöllő, december 2.

13%-os leépítés a környezet- és természetvédelmi és vízügyi hatóságoknál, megszorítások, elbocsátások az ÁNTSZ-nél, forrásmegvonás a fogyasztóvédelmi hatóságtól, újabb 300 fő elbocsátása a vám- és pénzügyőrségtől…

„A versenyképesség a legfontosabb”

Vízszennyezés és ivóvíz- korlátozás Esztergomban Ettől javul a versenyképesség?

Ez növeli a versenyképességünket? Pirospaprika-botrány

Attól leszünk versenyképesebbek, ha minél több a megbetegedés, az elhalálozás?

A hatóságok leépítése, a környezetvédelmet érintő megszorítások miatt veszélyben van a biztonságunk ÉS a versenyképességünk.

„Olcsóbb állam szükséges ahhoz, hogy javuljon a gazdaság versenyképessége.”

Az állam Svédországban a „legdrágább”: a világon itt a legmagasabb az állami újraelosztás aránya.

A Világgazdasági Fórum versenyképességi listája

A hatóságok leépítése sokkal több kárral jár, mint haszonnal A törökbálinti robbanás

A vasút leépítése 2005-ben legalább 115 milliárd forintot kellene a MÁV- nak kapnia az államtól csak a működés fenntartásához. Ezt követeli meg az Európai Unió jogszabálya is. Ehelyett 52 milliárdot kap. Fejlesztésre egyetlen forintot sem ad az állam 2005-ben. „Az állami magyar vasút fennállása óta még soha nem fordult elő, hogy ez a feladat nem kapott költségvetési támogatást.” (Állami Számvevőszék)

Várható hatás: Több közlekedési dugó, több környezetszennyezés

Nagyobb kamionforgalom, több baleset Ebben a balesetben az 5-ös úton négyen vesztették életüket

Romló utazási körülmények

A vasút leépítésével az állam most megtakarít néhány tízmilliárd forintot, de ez ennél sokkal többe fog kerülni mindannyiunknak.

Mit támogat az állam?

Autópálya-építés koncesszióban Egy olyan eljárás újbóli bevezetése, amely bizonyítottan pénzügyi és közlekedési csődhöz vezet (ld. az M1-es és M5-ös kudarcát!) A jövőnk felélése (rendkívül drága hitelfelvétel)

Gazdaságosak-e az autópályák? Levegő Munkacsoport Budapest, 2003

Folytatódik a városi terjeszkedésnek, a zöldterületek beépítésének a támogatása Fotó: WWF Magyarország

Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli.

A zöldterületek beépítése miatt keletkező károk, különösen a városi terjeszkedéssel összefüggésben: értékes zöldterületek pusztulása, átszellőző csatornák „elépítése”, megnövekedett közlekedési igények és az ezzel járó környezetszennyezés, többlet infrastruktúra – víz, csatorna, egészségügyi ellátás, iskola stb. – iránti igény, a más helyütt már meglévő infrastruktúra kihasználtságának – és így a hatékonyságának – romlása.

Fotó: WWF Magyarország Lakóövezetté nemrég átminősített terület a Pilisben

Megoldás: A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése A földvédelmi járulékot – elvben – akkor kell fizetni, ha mezőgazdasági vagy egyéb zöldterületet más jellegű (például építési, közlekedési) övezetté minősítenek át. A földvédelmi járulék azonban jelenleg olyan alacsony, hogy nem ösztönöz a termőföld, a zöldterületek megőrzésére. Ezért a járulék mértékét sokszorosára kell emelni és a mentességeket meg kell szüntetni. Ez az intézkedés azért is hasznos, mert a zöldmezős beruházások helyett a barnamezős (a felhagyott ipari és egyéb leromlott, zöldfelülettel nem fedett területen történő) beruházások megvalósítását is ösztönözné.

Megoldás: A lakástámogatások környezeti szempontú átalakítása Ne lehessen lakástámogatást kapni, amennyiben például: az építés termőföld megsemmisítésével vagy növényzet károsításával történik; a lakástól 500 méteren belül nincs olyan tömegközlekedési megállóhely, ahol csúcsidőben legalább 15 percenként megáll egy járat; a lakás telke nincs ellátva folyóvízzel és biológiai szennyvíz-tisztítást biztosító csatorna-rákötési lehetőséggel stb.

A földvédelmi járulék emelésével és a lakástámogatások környezeti szempontú átalakításával az állam és az önkormányzatok a jövőben évente több száz milliárd forintot takaríthatnak meg. (A lakosságnak is jelentős megtakarítást jelent.)

Az autóhasználat elszámolása A személygépkocsik magánhasználatának céges költségként való elszámolása évente közel 600 milliárd forint bevételkiesést okoz az államnak. Ez a tömeges bűncselekmény (Btk § – adócsalás) nagymértékben hozzájárul a fokozott autóhasználathoz és a környezetszennyezés növekedéséhez. Mindezt a Pénzügyminisztérium is elismeri, de nem tesz semmit.

Megoldás: A személygépkocsi-használat elszámolásának szigorítása

Üzemanyag-turizmus A személy- és teherautók, valamint az autóbuszok gyárilag beépített tartályában évente annyi üzemanyagot hoznak be külföldről, ami megfelel a hazai felhasználás 30%-ának.

Megoldás: A gépjárművek gyárilag beépített tartályában behozott üzemanyagokra vonatkozó vám- és adószabályok megváltoztatása

évente több mint 400 milliárd forint olyan kárt okoznak, amelyet nem az üzemeltetőik fizetnek meg. A nehéz tehergépkocsik New Scientist

Megoldás: a nehéz tehergépjárművek „svájci” útdíjának bevezetése

2001 – Svájc 2004 – Ausztria 2005 – Németország 2006 – Csehország 2006 – Szlovákia? (Nehéz) tehergépkocsik útdíja

Támogatások a légi közlekedésnek (repülőtér-fejlesztésekre stb.)

Megoldás: a légi közlekedésnek nyújtott közvetlen támogatások felszámolása, repülőtéri adó bevezetése

Évente több mint 200 milliárd Ft közvetlen támogatás, és ennél jóval nagyobb közvetett támogatás Támogatás az intenzív, vegyszeres mezőgazdaságnak

Megoldás: A támogatások egyre nagyobb részének átcsoportosítása az agrár-környezetvédelmi programra Ausztriában a mezőgazdasági terület 88%-ára adnak agrár-környezetvédelmi támogatást; a gazdaságok 72%-a vesz részt a programban. Magyarországon ezek az arányok 5%, illetve 1,5%. Emiatt jelentős EU-támogatástól is elesünk.

Támogatások a bányászatnak

Megoldás: a bányajáradék emelése

Hulladékok költségeinek áthárítása a lakosságra

Megoldás: A termékdíjak emelése és kiterjesztése

A pornó- és erőszaktartalmú termékek nagy költséget okoznak a társadalomnak Amerikai kitalált horror

Megoldás: A pornó- és erőszaktartalmú termékek kulturális járulékának megfizettetése Valódi magyar horror: Végrehajtási utasítás hiánya miatt az APEH évek óta gyakorlatilag nem szedi be a pornó- és erőszaktartalmú termékek és szolgáltatások törvényileg előírt, 25%-os kulturális járulékát.

Hatóságok megerősítése Oktatási, kulturális (ezen belül: környezetvédelmi tudatformálás) Egészségügyi kiadások növelése Tudományos kutatások erősítése Civil szervezetek erősítése Tömegközlekedés, vasút javítása Energiahatékonyság javítása Agrár-környezetvédelem elterjesztése Lakáspolitika környezetbarát átalakítása Társadalombiztosítási járulék csökkentése Személyi jövedelemadó csökkentése A források kívánatos felhasználása

„Az Európai Uniót a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává kell tenni.” Az Európai Unió csúcstalálkozójának lisszaboni nyilatkozata (2000. március)

Köszönöm a figyelmet!