Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal? Lukács András Levegő Munkacsoport Gödöllő, december 2.
13%-os leépítés a környezet- és természetvédelmi és vízügyi hatóságoknál, megszorítások, elbocsátások az ÁNTSZ-nél, forrásmegvonás a fogyasztóvédelmi hatóságtól, újabb 300 fő elbocsátása a vám- és pénzügyőrségtől…
„A versenyképesség a legfontosabb”
Vízszennyezés és ivóvíz- korlátozás Esztergomban Ettől javul a versenyképesség?
Ez növeli a versenyképességünket? Pirospaprika-botrány
Attól leszünk versenyképesebbek, ha minél több a megbetegedés, az elhalálozás?
A hatóságok leépítése, a környezetvédelmet érintő megszorítások miatt veszélyben van a biztonságunk ÉS a versenyképességünk.
„Olcsóbb állam szükséges ahhoz, hogy javuljon a gazdaság versenyképessége.”
Az állam Svédországban a „legdrágább”: a világon itt a legmagasabb az állami újraelosztás aránya.
A Világgazdasági Fórum versenyképességi listája
A hatóságok leépítése sokkal több kárral jár, mint haszonnal A törökbálinti robbanás
A vasút leépítése 2005-ben legalább 115 milliárd forintot kellene a MÁV- nak kapnia az államtól csak a működés fenntartásához. Ezt követeli meg az Európai Unió jogszabálya is. Ehelyett 52 milliárdot kap. Fejlesztésre egyetlen forintot sem ad az állam 2005-ben. „Az állami magyar vasút fennállása óta még soha nem fordult elő, hogy ez a feladat nem kapott költségvetési támogatást.” (Állami Számvevőszék)
Várható hatás: Több közlekedési dugó, több környezetszennyezés
Nagyobb kamionforgalom, több baleset Ebben a balesetben az 5-ös úton négyen vesztették életüket
Romló utazási körülmények
A vasút leépítésével az állam most megtakarít néhány tízmilliárd forintot, de ez ennél sokkal többe fog kerülni mindannyiunknak.
Mit támogat az állam?
Autópálya-építés koncesszióban Egy olyan eljárás újbóli bevezetése, amely bizonyítottan pénzügyi és közlekedési csődhöz vezet (ld. az M1-es és M5-ös kudarcát!) A jövőnk felélése (rendkívül drága hitelfelvétel)
Gazdaságosak-e az autópályák? Levegő Munkacsoport Budapest, 2003
Folytatódik a városi terjeszkedésnek, a zöldterületek beépítésének a támogatása Fotó: WWF Magyarország
Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli.
A zöldterületek beépítése miatt keletkező károk, különösen a városi terjeszkedéssel összefüggésben: értékes zöldterületek pusztulása, átszellőző csatornák „elépítése”, megnövekedett közlekedési igények és az ezzel járó környezetszennyezés, többlet infrastruktúra – víz, csatorna, egészségügyi ellátás, iskola stb. – iránti igény, a más helyütt már meglévő infrastruktúra kihasználtságának – és így a hatékonyságának – romlása.
Fotó: WWF Magyarország Lakóövezetté nemrég átminősített terület a Pilisben
Megoldás: A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése A földvédelmi járulékot – elvben – akkor kell fizetni, ha mezőgazdasági vagy egyéb zöldterületet más jellegű (például építési, közlekedési) övezetté minősítenek át. A földvédelmi járulék azonban jelenleg olyan alacsony, hogy nem ösztönöz a termőföld, a zöldterületek megőrzésére. Ezért a járulék mértékét sokszorosára kell emelni és a mentességeket meg kell szüntetni. Ez az intézkedés azért is hasznos, mert a zöldmezős beruházások helyett a barnamezős (a felhagyott ipari és egyéb leromlott, zöldfelülettel nem fedett területen történő) beruházások megvalósítását is ösztönözné.
Megoldás: A lakástámogatások környezeti szempontú átalakítása Ne lehessen lakástámogatást kapni, amennyiben például: az építés termőföld megsemmisítésével vagy növényzet károsításával történik; a lakástól 500 méteren belül nincs olyan tömegközlekedési megállóhely, ahol csúcsidőben legalább 15 percenként megáll egy járat; a lakás telke nincs ellátva folyóvízzel és biológiai szennyvíz-tisztítást biztosító csatorna-rákötési lehetőséggel stb.
A földvédelmi járulék emelésével és a lakástámogatások környezeti szempontú átalakításával az állam és az önkormányzatok a jövőben évente több száz milliárd forintot takaríthatnak meg. (A lakosságnak is jelentős megtakarítást jelent.)
Az autóhasználat elszámolása A személygépkocsik magánhasználatának céges költségként való elszámolása évente közel 600 milliárd forint bevételkiesést okoz az államnak. Ez a tömeges bűncselekmény (Btk § – adócsalás) nagymértékben hozzájárul a fokozott autóhasználathoz és a környezetszennyezés növekedéséhez. Mindezt a Pénzügyminisztérium is elismeri, de nem tesz semmit.
Megoldás: A személygépkocsi-használat elszámolásának szigorítása
Üzemanyag-turizmus A személy- és teherautók, valamint az autóbuszok gyárilag beépített tartályában évente annyi üzemanyagot hoznak be külföldről, ami megfelel a hazai felhasználás 30%-ának.
Megoldás: A gépjárművek gyárilag beépített tartályában behozott üzemanyagokra vonatkozó vám- és adószabályok megváltoztatása
évente több mint 400 milliárd forint olyan kárt okoznak, amelyet nem az üzemeltetőik fizetnek meg. A nehéz tehergépkocsik New Scientist
Megoldás: a nehéz tehergépjárművek „svájci” útdíjának bevezetése
2001 – Svájc 2004 – Ausztria 2005 – Németország 2006 – Csehország 2006 – Szlovákia? (Nehéz) tehergépkocsik útdíja
Támogatások a légi közlekedésnek (repülőtér-fejlesztésekre stb.)
Megoldás: a légi közlekedésnek nyújtott közvetlen támogatások felszámolása, repülőtéri adó bevezetése
Évente több mint 200 milliárd Ft közvetlen támogatás, és ennél jóval nagyobb közvetett támogatás Támogatás az intenzív, vegyszeres mezőgazdaságnak
Megoldás: A támogatások egyre nagyobb részének átcsoportosítása az agrár-környezetvédelmi programra Ausztriában a mezőgazdasági terület 88%-ára adnak agrár-környezetvédelmi támogatást; a gazdaságok 72%-a vesz részt a programban. Magyarországon ezek az arányok 5%, illetve 1,5%. Emiatt jelentős EU-támogatástól is elesünk.
Támogatások a bányászatnak
Megoldás: a bányajáradék emelése
Hulladékok költségeinek áthárítása a lakosságra
Megoldás: A termékdíjak emelése és kiterjesztése
A pornó- és erőszaktartalmú termékek nagy költséget okoznak a társadalomnak Amerikai kitalált horror
Megoldás: A pornó- és erőszaktartalmú termékek kulturális járulékának megfizettetése Valódi magyar horror: Végrehajtási utasítás hiánya miatt az APEH évek óta gyakorlatilag nem szedi be a pornó- és erőszaktartalmú termékek és szolgáltatások törvényileg előírt, 25%-os kulturális járulékát.
Hatóságok megerősítése Oktatási, kulturális (ezen belül: környezetvédelmi tudatformálás) Egészségügyi kiadások növelése Tudományos kutatások erősítése Civil szervezetek erősítése Tömegközlekedés, vasút javítása Energiahatékonyság javítása Agrár-környezetvédelem elterjesztése Lakáspolitika környezetbarát átalakítása Társadalombiztosítási járulék csökkentése Személyi jövedelemadó csökkentése A források kívánatos felhasználása
„Az Európai Uniót a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává kell tenni.” Az Európai Unió csúcstalálkozójának lisszaboni nyilatkozata (2000. március)
Köszönöm a figyelmet!