Jó példák a gyakorlatból /Magyarország / AZ ADOMÁNYSZERVEZÉS Jó példák a gyakorlatból /Magyarország /
Jó példák a gyakorlatból /Magyarország / Tapasztalatok: Az eddigi beérkezett kérdőívekből megállapítható: 1.kevés a példaértékű jó gyakorlat, ami mások számára használható, új információkat ad 2. sokan használják ugyanazt a technikát (pl : 1%-os adó gyűjtés) -Nem derülnek ki a sikeres módszerek -nem megállapítható, hogy mennyire volt sikeres, nincs viszonyítás /kis-nagy szervezet, hasonló tevékenységi kör,stb.
Jó példák 1.Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány (NIOK) Budapest -2013-ban több mint 10 millió forint adományt gyűjtöttek -Az alapítvány több mint 20 éve segíti a magyarországi civil szervezetek tevékenységét, fejlődését. -Az 1% törvény megszületésben, az abban foglaltak megértésében, elterjesztésében, és a kampány népszerűsítésében kiemelkedő szerepet játszott és érdemeket szerzett. - Adományozási portált hozott létre és működtet( adhat.hu) a magyarországi adományozási kultúra fejlesztéséért, az adományozás folyamatának egyszerűsítéséért, és átláthatóbbá tételéért.
Jó példák Adhat Vonal /www.adhatvonal.hu/ -A 2012-ben indult el. -A 13600 - Adhat Vonallal egy olyan gyors és kényelmes, mindenki számára könnyen elérhető adományozási rendszer jött létre, amely elősegíti a hazai adományozási kultúra és a civil társadalom fejlődését. -A NIOK Alapítvány koordinálja - Működtetését négy nagy hazai telekommunikációs szolgáltató, az Invitel, a Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország összefogása teszi lehetővé - a jogi környezetet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szabályozása teremtette meg. -Az Adhat Vonal programban a telefonhívások mellett, 2013 decemberétől már SMS-ben is lehet adományozni. Egy hívással vagy SMS küldésével 250 Ft ajánlható fel a kiválasztott civil szervezetek javára. -A közhasznú szervezeteknek pályázatot kell benyújtaniuk, beadási határidő évente egyszer áprilisban. Ha nyer a pályázati projekt bekerülnek arra a címlistára ami alapján az adományozók kiválaszthatják őt. (Jelenleg 61 nyertes szervezet gyűjthet így adományt.)
Jó példák ADJUK ÖSSZE /www.adjukossze.hu/ A közösségi finanszírozás, adományozás (vagy ahogy sokan ismerik crowdfunding) egy olyan modell, amiben egymástól független személyek - akiket mindössze az köt össze, hogy hisznek egy projekt sikerében - saját hálózataikon keresztül, közös erőfeszítéssel járulnak hozzá egy kezdeményezés megvalósulásához. Az eredetileg üzleti modell története az 1800- as évekre nyúlik vissza és Pulitzer nevéhez, pontosabban újságja olvasóihoz köthető, akik a Szabadság szobor talapzatának befejezésre adták össze a pénzt. Összesen 125.000-en támogatták kevesebb, mint 200 forintnak megfelelő dollárral A NIOK weblapot üzemeltet www.adjukossze.hu ennek érdekében, segít a szervezeteknek, hogy ötleteik, kezdeményezéseik professzionális formában jelenjenek meg. Regisztrált szervezet fotó és/vagy videó üzenettel, a projekt leírásával , a projekthez szükséges összeg meghatározásával indul az adományozói forrásokért. Nincs meghatározva: -az adomány nagysága, -az adományozói kör Meghatározott: -mennyi pénz kell a projekt sikeréhez -az adománygyűjtés határideje
Jó példák ONLINE ADOMÁNYOZÁS BANKKÁRTYÁVAL -A kiválasztott szervezet számára az internetes vásárlásokkal megegyező módon online, bankkártyás fizetéssel adományozhat az adományozó. -Szervezeti adatbázisból választhatnak az adományozók számukra szimpatikus szervezetet. - Lehet egyszeri és rendszeres támogatás. Egyszeri legkisebb összeg 2000ft, rendszeres legkisebb összeg 1000 ft. Felső határa nincs -www.adhat.hu-n lehet elérni, regisztrálni.
Jó példák 2. Autispektrum Egyesület Veszprém Az egyesület a Veszprém megyében élő autista gyermekekért tevékenykedik. Az egyesület nincs még egy éves, így az adományozáson kívül számára más forrás még nem elérhető.
Jó példák Jótékonysági akció I. Az adomány szerzés módszeréül azt választották, hogy egy neves eseményen az autizmus világnapján(április 2.) az autizmus színét a kéket használják fel, hogy sikeres adományozói kampányt folytassanak. Rendezvényük helyszíne melletti cukrászdában kék színű süteményt gyártattak, amit, ha valaki megvett, nem csak egy finom süteményt vásárolt, hanem a süti árának egy részével az egyesület tevékenységét is támogatta. Sok süti fogyott! Jótékonysági akció II. Jótékonysági árverés: Neves képzőművészt kértek arra, hogy egy festményét felajánlja árverésre a jó ügy érdekében, így a kép ára az egyesület tevékenységének finanszírozására fordítható. A képre az egyesület facebook oldalán lehetett licitálni.
Jó példák Egyelőre ennyi! Egyelőre ennyi Köszönöm! Varga Endre