IV. fejezet: A KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kamarai prezentáció sablon
Advertisements

Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A 43/2013. (XII. 29.) MNB rendelet, a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
ILBK451, 2013/2014. I. félév, ea: Kovács Zita 4.Azonosítás AZ INFORMATIKAI BIZTONSÁG ALAPJAI.
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
IV. fejezet: A KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA
Az Ügyfélkapu TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása.
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Elektronikus kérelem benyújtás
AZ ÜGYFÉLKAPU ÉS AZ ÜGYFÉLKAPU REGISZTRÁCIÓ FOLYAMATA
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Adatvédelmi fogalmak.
Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat működésének éves tapasztalatai,
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
Kormányzati portál, ügyfélkapu és az e-közszolgáltatások
Dátum Tőkepiaci közzétételek a PSZÁF honlapján (Tájékoztató a tőkepiacról szóló évi CXX. tv. 34.§ (4) bekezdés d) pontjának végrehajtására felkészülésről)
Az elektronikus aláírás
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A JÜB fogalma és funkciói
Elektronikus aláírás, azonosítás, hitelesítés
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Az igénybevevői nyilvántartás
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Az elektronikus felvételi (e-felvételi) folyamata
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Elektronikus jelentéstovábbító portál vagyonkezelő szervezet számára Ügyfélkapu használatával.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Az adatvédelem szabályozása
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Minta IRATOK Az írásbeli kommunikáció eszközei az iratok.
IV. FEJEZET A KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA
A diasor hatályosítását végezte: Rejtélyi Hajnalka, július.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
Azonosítás és biztonság pénzintézeti környezetben Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A FreeSoft a megújult elektronikus ügyintézésért.
Adatbiztonság egy évszázadig Vinczéné Géczy Gabriella Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A MOREQ és a KEIR összehasonlítása.
IV. FEJEZET A KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA
eeszt A csatlakozás feltételei és körülményei
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
Az elektronikus aláírás
Foglalkoztatási – Munkavédelmi – Munkaügyi Elektronikus ügyintézés.
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
Segédlet a Főpolgármesteri Hivatal
2018. március 3. B épület E1 előadó
Az elektronikus aláírás
Az elektronikus aláírás
Előadás másolata:

IV. fejezet: A KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI TÁMOGATÁSA Ügykezelői alapvizsga diasor Készítette: Rejtélyi Hajnalka, 2014 1

A közigazgatás informatikai támogatása A fejezetben azon eszközök és technológiák kerülnek bemutatásra, melyek szükségesek a XXI. században a közigazgatási feladatok megfelelő szintű ellátásához. Mindezen eszközök használatával lehetőség nyílik a közigazgatásban minden igényt kielégítő szolgáltatások nyújtására, akár az ügyintézési határidők csökkentésére. Szó lesz többek között: Az alkalmazható technológiai eszközökről A jogszabályi környezetről Az elterjedt gyakorlatokról (jó és rossz példa egyaránt) A rendszerben rejlő lehetőségekről.

Az ügyviteli munka informatikai támogatása A fejezetben megismerkedünk az ügyviteli munka során mindennaposan alkalmazott eszközök rövid történetével, azok működésével. Nem csupán az eszközök használhatóságát, hanem az ezekkel kapcsolatos az IT biztonságot érintő fogalmakat is tisztázzuk a fejezetben.

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Számítógép) adatok tárolására és programok feldolgozására alkalmas elektronikus eszköz Kliens: PC – személyi számítógép Notebook Vékony kliens Táblagép Okostelefon Szerver: kiszolgáló funkcionalitás Autentikáció – felhasználói azonosítás Autorizáció - jogosultságkezelés Adattárolás Szolgáltatás kiajánlás 4

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Számítógép) Autentikációs lehetőségek: Tudásalapú hitelesítés valamilyen felhasználónév és jelszó ismerete szükséges a hitelesítéshez kevésbé biztonságos, mert a biztonság a jelszó erősségétől függ Eszközalapú hitelesítés valamilyen azonosító eszköz (chip kártya, token) alkalmazása szükséges a hitelesítéshez Tulajdonság alapú hitelesítés a felhasználó valamely tulajdonsága jogosít a belépésre (pl. ujjlenyomat, íriszkép, arcarány stb.) Egyfaktoros – többfaktoros hitelesítés Attól függően, hogy az ismert azonosítási módszerek közül mennyit használunk. A hitelesítés biztonsági szintje a faktorok számával egyenes arányban nő. 5

Az ügyviteli munka informatikai támogatása Számítógép Autorizáció: A szerverben tárolt adatokhoz való hozzáférési jogosultságot határozza meg. - fájl szintű jogok - megosztás szintű jogok Adattárolás: Az adatok megbízható, megfelelő redundanciával rendelkező központi tárolása Szolgáltatás kiajánlás: A különböző felhasználók által igénybe vehető szolgáltatások, pl. web, levelezés stb. A felhasználók számára kiajánlott jogok lehetnek megosztás szintűek, vagy fájlrendszer szintűek. A jogosultságok kiosztása lehet automatikus valamilyen hierarchia alapján, vagy lehet egyedi minden dokumentumra digitális jogosultságkezelés alapján 6 6

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Szoftverek) Szoftverek csoportosítása: Operációs rendszerek: szöveges grafikus Legelterjedtebb: Microsoft Windows Általános célú szoftverek: Szövegszerkesztők (dokumentum szerkesztők) Táblázat kezelők Adatbázis kezelő Levelező szoftver stb. Speciális célú alkalmazások: Választási szoftver Földhivatali rendszer Elektronikus iktatás 7 7

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Hálózatok) Hálózat: valamilyen célból összekötött számítógépek összessége. pl.: csoportmunka, központosított nyomtatás, központi menedzselhetőség Alapját képezi: Elektronikus levelezésnek Központi adattárolásnak Központi nyomtatásnak Csoportmunkának Elektronikus közigazgatásnak 8

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Csoportmunka) A csoportmunka a projekt szemléletű működés alapja, lehetővé teszi, hogy több ember ugyanazon anyagon dolgozzon egy időben. Leggyakrabban az alábbi szolgáltatások használatát takarja: Levelezőrendszer Azonnali üzenetküldő szolgáltatás Portál szolgáltatás 9

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Adatbiztonság) az összegyűjtött adatvagyon sérthetetlenségét, integritását, használhatóságát és bizalmasságát lehetővé tevő technológiák és szervezési módszerek összessége. Az adatokkal szemben támasztott követelmények: Bizalmasság Sértetlenség Hitelesség Letagadhatatlanság Rendelkezésre állás 10

Az ügyviteli munka informatikai támogatása (Adatbiztonság) Az adatbiztonság szintjei: Fizikai védelem: Az adatokat érő fizikai behatások elleni védelem Logikai védelem: Tulajdonképpen illetéktelen hozzáférés elleni védelem, azaz már informatikai eszközökkel igyekszünk az adatokkal szemben támasztott követelményeket biztosítani. Rejtjelzés: eljárás, melynek során egy algoritmus segítségével a számunkra fontos adatokat elfedjük, illetéktelen számára olvashatatlanná tesszük. 11

Elektronikus iktatás A fejezetben megismerjük az elektronikus iktatás feltételeit és követelményeit. Szó lesz az elektronikus iktatás fajtáiról, a kapcsolódó előnyökről, hátrányokról, a szükséges biztonsági követelményekről. A fejezetben megtárgyaljuk az Informatikai biztonság törvényi szabályozását, illetve annak átültetését a gyakorlatba.

Elektronikus iktatás Az elektronikus iktatórendszerek típusai a szervezet ügyviteli folyamatainak elektronikus útra terelése. Típusai: Elektronikus iktatókönyv: A rendszerben csak az iratok tulajdonságai (metaadatai) találhatók meg Elektronikus iratkezelő-rendszer: A rendszerben a teljes anyag, annak metaadatai, illetve az irat teljes útja megtalálható A közigazgatásban egységes elektronikus iratkezelő-rendszer nincs Az, hogy melyik fajtát alkalmazzák, az adott szervezet informatikai fejlettségétől, illetve a rendelkezésre álló anyagi forrásoktól függ. 13 13

Elektronikus iktatás Az elektronikus iktatórendszerek típusai Elektronikus iktatókönyv előnyei: Egységes iktatószám rendszer Előre definiált tárgyszó lista Előre definiált dolgozó és vezetői lista Könnyebb visszakereshetőség akár több paraméter alapján Könnyebb statisztika és kimutatás készítési lehetőség Elektronikus iktatókönyv hátrányai: Az iratok útja nehezen követhető nyomon Nem kezeli a rendszer az elektronikusan érkezett iratokat Az irattárba helyezés a hagyományos módon történik Nehéz az iratok visszakeresése 14

Elektronikus iktatás Az elektronikus iktatórendszerek típusai Az elektronikus ügyiratkezelés előnyei: Az elektronikusan érkező dokumentumok kezelése megegyezik a hagyományosakéval Az irat útja pontosan nyomon követhető Az előadói ív az irattal együtt elektronikusan létezik A dokumentumok megtalálhatók a rendszerben Az elektronikus iratkezelés hátrányai: Pontosan kell definiálni az iratok útját Nagyon jól kell a felhasználói jogosultságokat beállítani Kezelni kell a különleges kezelésű iratokat Pontosan meg kell jelölni az iratok érkezésének helyét A felhasználók és a vezetők informatikai érettségét fejleszteni kell 15

Elektronikus iktatás Az elektronikus iktatás főbb jellemzői iratok útjának nyomon követése; egységes iktatószámok és iktatási módszer; előre definiált mezők, amelyek gyorsítják a munkafolyamatot; iratok csoportosítása; dossziéba helyezés; könnyű visszakereshetőség; különböző listák készítése, akár vezetői kontrollcélokra. 16

Elektronikus iktatás Az elektronikus rendszerek biztonsága Szabályozás: 2013. évi L. törvény az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról Alapelvek: A szerveknél működő elektronikus rendszereket biztonsági osztályba kell sorolni A szerveket is biztonsági osztályba kell sorolni A szervezetnél történt biztonsági eseményeket jelenteni kell az ágazati, annak híján a kormányzati eseménykezelő központnak. 17

Elektronikus iktatás Az elektronikus rendszerek biztonsága Elektronikus információs rendszer: Az adatok, információk kezelésére használt eszközök, eljárások, valamint az ezeket kezelő személyek együttese. Ide tartoznak: Számítástechnikai rendszerek és hálózatok Helyhez kötött, mobil és egyéb rádiófrekvenciás, valamint műholdas elektronikus hírközlési hálózatok, szolgáltatások Rádiós vagy műholdas navigáció Automatizálási, vezérlési és ellenőrzési rendszerek (vezérlő és adatgyűjtő, távmérő, távérzékelő és telemetriai rendszerek) A fentiek felderítéséhez, lehallgatásához vagy zavarásához használható rendszerek 18

Elektronikus iktatás Biztonsági osztály, biztonsági esemény Az információs rendszer, illetve az abban kezelt adat bizalmasságának, sértetlenségének és rendelkezésre állásának kockázata alapján 1-5-ig számozott fokozatok. Minél magasabba a biztonsági osztály száma, annál szigorúbb védelmi szabályok szükségesek hozzá. Biztonsági esemény: Olyan nem várt esemény, mely az elektronikus információs rendszer működésében kárt, vagy az abban tárolt adatok esetében adatvesztést okoz. Kezelésének lépései: Bekövetkezett biztonsági esemény dokumentálása Következményeinek felszámolása A  bekövetkezés okainak és felelőseinek megállapítása A  hasonló biztonsági események jövőbeni előfordulásának megakadályozása 19

Elektronikus közigazgatás A fejezetben megismerjük az elektronikus közigazgatás szintjeit, osztályozzuk saját szervezeteink elektronikus közigazgatási szolgáltatásait. Szó lesz az elektronikus közigazgatás feltételeiről, az elektronikus aláírásról. A fejezetben megtárgyaljuk az ügyfelek részére kialakított elektronikus ügyintézési lehetőségeket. Számba vesszük az elektronikusan intézhető közigazgatási szolgáltatásokat. Áttekintjük az elektronikus tájékoztatási kötelezettség szabályait és az egyéb elektronikus eszközökkel történő kapcsolattartást

Elektronikus közigazgatás a hatósági ügyek interneten keresztül történő ügyintézését jelenti. Az e-közigazgatás nem teljes körű, alkalmazhatósága az érintett szervek informatikai fejlettségének, valamint ez erre fordítható források függvénye. Az elektronikus szolgáltatásokat fejlettségük alapján szintekbe soroljuk: Első szint: elektronikus tájékoztatási szolgáltatás Második szint: egyirányú interakciót biztosító szint Harmadik szint: kétirányú interakciót biztosító szint Negyedik szint: teljes körű elektronikus ügyintézés Ötödik szint: targetizáció 21

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Az elektronikus aláírás az elektronikusan aláírt elektronikus dokumentumhoz azonosítás céljából logikailag hozzárendelt, azzal elválaszthatatlanul összekapcsolt elektronikus adat. Az elektronikus aláírást aszimmetrikus kulcsú kriptográfiai eljárással hozzuk létre. Fajtái: Egyszerű elektronikus aláírás Fokozott biztonságú elektronikus aláírás Minősített elektronikus aláírás 22

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Szabályok: Az elektronikus aláírás alkalmazásainak szabályait az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény határozza meg. Az elektronikus aláírás használata az ügyfél számára nem tehető kötelezővé. Az elektronikus ügyintézéshez az ügyfél számára legalább fokozott biztonságú, elektronikus aláírás szükséges A hatóság számára minősített elektronikus aláírás használata szükséges. Az elektronikus aláírás joghatása nem tagadható meg csupán azért, mert elektronikus formában létezik Az elektronikus aláírás nem használható azon ügyek intézése esetében, melyek személyes megjelenést igényelnek, pl. családjogi ügyekben. 24

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Szimmetrikus kulcsú eljárás: Előnyei: Elméletileg fejthetetlen Elektronikus eszközökkel rendkívül gyorsan végre hajtható Nagy múlttal rendelkező, kiforrott eljárás Hátránya: A kulcs nyilvánosságra kerülése a rejtjelzés megtörését jelenti Problémás a kulcselosztás Alkalmazása: Elektronikus kommunikáció titkosítása PGP levelek tartalmának titkosítása stb. 25

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Aszimmetrikus kulcsú eljárás: Előnyei: Gyakorlatilag fejthetetlen Egyéb alkalmazási lehetőségeket is rejt A rejtjelzés és a megfejtés kulcsa eltér→megszűnik a kulcselosztás problémája Hátrányai: Nagyon lassú és bonyolult a folyamat Alkalmazása: Elektronikus aláírás PKI infrastruktúrák Szimmetrikus kulcsú eljárás kulcsának cseréjéhez 26

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Működése Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás 27

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Ügyintézés elektronikus aláírással Alapelvek: Csak valódi névre kiállított elektronikus aláírás használható Használata az ügyfél számára nem tehető kötelezővé Bármely szabványos elektronikus aláírást el kell fogadni Folyamata: az ügyfél beküldi az elektronikus aláírással ellátott dokumentumot a hatóság ellenőrzi az elektronikus aláírás érvényességét megfelelő aláírás esetén megkezdődhet az ügyintézés sikertelen azonosítás esetén az ügyfelet hiánypótlásra szólítja fel 29

Elektronikus ügyintézés Elektronikus aláírás Aláírás érvényességének ellenőrzése Hitelesítés szolgáltató közreműködésével Az aláírás érvényes: hitelesítés-szolgáltató által kibocsátott tanúsítványhoz kapcsolódik az azonosításkor érvényes (nem szerepel a visszavonási listán) a hitelesítés-szolgáltató az adatok egyezőségét igazolja vissza 30

Elektronikus ügyintézés SZEÜSZ olyan elektronikus ügyintézést megkönnyítő szolgáltatás, mely az ügyfélközpontú ügyintézési megközelítésnek rendeli alá a szolgáltatók informatikai infrastruktúráját, meghatározva ezzel annak fejlesztési irányait és biztonsági követelményeit. A Ket. 2011. évi módosítása vezette be. Szabályok szolgáltatóknak: Előzetes bejelentés alapján Törvényi előírásoknak megfelelő IT infrastruktúra Adatok védelmének biztosítása Kötelezően előírt szolgáltatást nem lehet megszűntetni Szabályok ügyfeleknek: Használat regisztrációhoz kötött A kötelezően használandó SZEÜSZ díjmentes 31

Elektronikus ügyintézés SZEÜSZ Az ügyfelek részére kötelezően nyújtandó szolgáltatások: Az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása Az ügyfél időszaki értesítése az elektronikus ügyintézési cselekményekről Összerendelési nyilvántartás szolgáltatás Azonosítási szolgáltatás természetes személy ügyfelek részére Biztonságos kézbesítési szolgáltatás Elektronikus dokumentumtárolási szolgáltatás A hatóság nyilatkozattételével kapcsolatos elektronikus igazolás szolgáltatása Elektronikus fizetési és elszámolási rendszer Iratérvényességi nyilvántartás 32

Elektronikus ügyintézés SZEÜSZ Az ügyfelek részére kötelezően nyújtandó szolgáltatások: Kormányzati hitelesítés-szolgáltatás Kormányzati elektronikus aláírás ellenőrzési szolgáltatás Központi azonosítási ügynök ÁNYK űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés Elektronikus irat hiteles papír alapú irattá alakítása Papír alapú irat átalakítása hiteles elektronikus irattá Iratkezelő rendszerek közötti iratáthelyezés szolgáltatás Központi érkeztetési ügynök Központi kézbesítési ügynök A törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben kötelezően nyújtandóként elő­írt további szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás. (pl.:Interaktív virtuális ügyfélszolgálat, Személyre szabott ügyintézési felület, Elektronikus űrlap) 33

Elektronikus ügyintézés Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer A Központi elektronikus szolgáltató rendszer (Központi Rendszer) az elektronikus közszolgáltatás nyújtását, illetve igénybe vételét támogató központi informatikai és kommunikációs rendszerek összessége. Részei: Az elektronikus kormányzati gerinchálózat (EKG) A kormányzati portál A kormányzati ügyfél-tájékoztató központ Az ott megjelenő szolgáltatások És ügyintézési lehetőségek Valamint azok fenntartói és üzemeltetői 34

Elektronikus ügyintézés Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer 35

Elektronikus ügyintézés Ügyfélkapu az az eszköz, amely biztosítja, hogy az ügyfél egyedileg azonosított módon, biztonságosan léphessen kapcsolatba a központi rendszer útján az elektronikus közigazgatási ügyintézést, illetve az elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó szervekkel. Használata regisztrációhoz kötött: A regisztrációs szerv – területileg illetékes okmányiroda – előtt személyes megjelenítéssel Ideiglenes regisztrációval, mely egy elektronikus űrlap kitöltésével jár, ennek beküldését követően egy 30 napig érvényes ideiglenes kódot kap az ügyfél. Ez alatt a 30 nap alatt a regisztrációs szerv előtti személyes megjelenéssel lehet véglegesíteni a regisztrációt Elektronikus aláírással az interneten 36

Elektronikus ügyintézés Ügyfélkapu 37

Elektronikus ügyintézés Ügyfélkapu 38

Elektronikus ügyintézés Ügyfélkapu Az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások I.: értesítés okmányok érvényességi idejének lejártáról; internetes okmányirodai szolgáltatások (ügyintézés kezdeményezése és időpontfoglalás: vezetői engedély ügyintézés, lakcímváltozás-bejelentés, lakcímigazolvány pótlás/csere, úti okmány ügyintézés stb.); hatósági erkölcsi bizonyítvány, hatósági bizonyítvány igénylése elektronikus kérelmezés útján; Kormányzati Portál szolgáltatásai; Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala Adatszolgáltatás letiltása és visszavonása szolgáltatása; Nemzeti Adó- és Vámhivatal szolgáltatásai; Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság szolgáltatásai; stb. 39

Elektronikus ügyintézés Ügyfélkapu Az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások II.: E-felvi, internetes felsőoktatási jelentkezés; Országos Egészségbiztosítási Pénztár szolgáltatásai; Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság szolgáltatásai; MVH Agrártámogatási kérelmek; Ingatlankereső, Cégkereső, Gépjárműkereső Az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások teljes köre a www.magyarorszag.hu honlapon tekinthető meg.

Elektronikus ügyintézés Hivatali kapu A Hivatali kapu része a központi elektronikus szolgáltató rendszernek, melyen keresztül a csatlakozott szervezet hozzáfér a központi rendszer által számára biztosított szolgáltatásokhoz. Nyújtott szolgáltatások: Hitelesen lehet küldeni/fogadni elektronikus üzeneteket Időbélyeggel ellátott iratok küldésének lehetősége Hivatalos iratok küldésének/fogadásának elektronikus nyugtázása A küldött, illetve a fogadott iratokhoz való naplózott hozzáférés Titkosított, megbízható kommunikáció garantálása, illetve az iratok sértetlenségének szavatolása Azonosítás/viszontazonosítás lehetősége 41

Elektronikus ügyintézés Ügyintézés ügyfélkapun keresztül Az ügyfél az azonosítóval és a regisztrációs kódjával azonosítja magát csak sikeres azonosítással jut be az ügyfélkapun. Ezután kiválaszthatja a szolgáltatást nyújtó intézményt, aki igény szerint további azonosítást kérhet. Az ügyfélkapu SSO rendszerű, azaz az ügyfél több szolgáltatást is igénybe vehet anélkül, hogy ki, vagy átjelentkezne. 42

Elektronikus ügyintézés Elektronikus tájékoztatási szolgáltatás az államigazgatási szervek részére kötelezően előírt feladat Az adatszolgáltatás tartalma: Szervezeti, személyzeti adatok: a szerv megnevezése, elérhetősége, felépítése, ügyfélfogadási rend, stb. Tevékenységre, működésre vonatkozó adatok: A szerv feladat és hatásköre, illetékessége, az általa nyújtott közszolgáltatások, stb. Gazdálkodási adatok: A szerv éves költségvetése, beszámolója, a foglalkoztatottak száma, a juttatások összesített értéke, közbeszerzési információk stb. A publikált adatoknak: pontosnak hitelesnek folyamatosan elérhetőnek kell lenniük A frissítés gyakorisága is kötelezően előírt. 43

Elektronikus ügyintézés Kapcsolattartás egyéb elektronikus eszközökkel Az ügyfelekkel való kapcsolattartás legfontosabb alapelvei: Ügyfelek pontos azonosítása Ügyintézés pontos dokumentálhatósága Folyamat pontos rekonstruálhatósága Az egyéb elektronikus eszköz lehet: Telefon Telefax Sms Nem terjedt el a közigazgatásban Leginkább: Időpont foglalásra Egyeztetésre Érdeklődésre használják. 44

A közigazgatás informatikai támogatása Ellenőrző kérdések A fejezetben megismerkedhettünk az ügykezelő munka és az elektronikus ügyintézés eszközeivel és technikáival. Megismerhettünk a kiajánlott szolgáltatások technológiai és szabályozási hátterét. Kérdések: Ismertesse az elektronikus közigazgatás szintjeit. Ismertesse az adatvédelem szintjeit. Mi a különbség az elektronikus iktatókönyv és az elektronikus iratkezelő rendszer között? Mit jelent az államigazgatási szervek elektronikus rendszereinek biztonsági osztályba sorolása? Az elektronikus tájékoztatási kötelezettség tükrében mely adatokat kell a közigazgatási szervezetek honlapjának tartalmaznia?

Köszönjük a figyelmüket! sikeres felkészülést kívánunk! 46