Miről is lesz ma szóóó???* *: In memoriam TanKut
Innováció – Az űrturizmus Az Anettka Space Project csapattól
Az alaphangulatért… http://www.youtube.com/watch?v=pdHDdY_mma8
Az Innováció Szalai Zoltán
A vállalati értéklánc
Az innováció szervezeti ábrája
Az innováció jellege és indíttatása Eddig ugrásszerű (stratégiai) újdonság, manapság már folyamatos megújulás a jellemző.
Az innováció típusa Eleinte technológia vezette innováció (kereslet-megoldás: 0-1) De egyre inkább piac vezettévé válik (már van rá némi kereslet)
Az innováció újdonságértéke Mind a vállalat mind a piac számára magas újdonságértéket képvisel
Űrturizmus a jelenben Almási Krisztina
Érdekes adatok 1961. IV. 12. - 2006. VI. 15. között 440 űrhajós (1-7 repülés) Kb. 33 országból Rekord időtartam: 803 nap 9 óra 39 perc (Szergej Krikaljov, 6 repülés) Összes űrhajós világűrben töltött ideje: 28 760 nap 5 óra 3 perc = 78,75 év www.spacefacts.de/english/e_tis.htm
Hagyományos űreszközök Hordozórakéta Űrhajó Űrrepülőgép Űrállomás Nem emberes: Műhold Űrszonda
Egyéni turistautak Orosz üzlet a közössel Kezdetben amerikai ellenkezés (J. Glenn!!) Szojuz űrhajóval Utánpótlás szállítása, legénységcsere esetén 1 ülőhely szabaddá tehető 7-9 napos utazás a Nemzetközi Űrállomásra Igény szerint bekapcsolódás a tudományos programba Viteldíj: kb. 20 millió USD (4,4 milliárd Ft)
Charles Simonyi 1948. IX. 10., Budapest 1966: Dánia (disszidál) USA: Berkeley, Stanford Egy. 1981: belép a Microsofthoz Word és Excel fejlesztője, „az ember, aki Bill Gatest gazdaggá tette” Saját cég: 2002: Intentional Software 2005: a Természet Világa Szerk. Biz. tagja Űrrepülése: 2007. III. 9. (?) (Szojuz TMA-10) Űrrepülés: 59 évesen, ISS
A piac szereplői Beregszászi Dóra
Az áttörés kezdete: az X-díj Ansari X-díj, összege: 10 millió dollár Alapítása: 1996, St. Louis, Missouri, USA Alapítói: Anousheh Ansari és Amir Ansari, iráni születésű amerikai vállalkozók Feltétel: magán építésű űrhajó (állami támogatás nélkül), legalább 3 fős legénységgel legalább 100 km magasra, két héten belül kétszer 26 résztvevő csapat 2004. X. 4-én elnyerte a SpaceShipOne
A győztes: SpaceShipOne Scaled Composites Model 316 Cégtulajdonos és tervező: Burt Rutan Fejlesztés költsége: 25 millió dollár Regisztrációs szám: N328KF (328 ezer láb = 100 km = a világűr „határa”) Első 100 km fölötti repülés: 2004. VI. 21. (első magán űrrepülés) Győztes repülések: 2004. IX. 29. és X. 4.
Műszaki adatok Általános jellemzők: Teljesítmény: Személyzet: 1 pilóta, 2 utas Hossza: 5 m; fesztávolság: 5 m Törzs átmérője: 1,52 m; szárnyfelület: 15 m2 Tömeg: üres: 1200 kg; startkor: 3600 kg Tolóerő: 74 kN; égésidő: 87 sec Teljesítmény: Max. sebesség: 3,09 Mach (3518 km/ó) Hatótávolság: 65 km; csúcsmagasság: 112 km Emelkedés: 25 km/perc
A piac szereplői ma Több cég piaci versenye, pl.: Space Adventures Virgin Galactic Blue Origin Armadillo Aerospace XCOR Aerospace Rocketplane Limited Zero–G Corporation (parabolarepülés, 3750 USD) Általában 100-160 km közötti szuborbitális repülés, 100-200 ezer dollárért, ez később 20 ezerre csökkenhet
Az űrturizmus piaca Polgári repülés: 100 év felfutás után évente 1 milliárd utas 1970-ben 0,5 millió nagy luxusutazás, 2004-ben 10,4 millió Becslés: 2020-ra évente 1 millió turista repüli körbe a Földet alacsony Föld körüli pályán Utazási és turisztikai ipar éves forgalma (2002): 6200 milliárd dollár, a világ űrköltségvetése: 37 milliárd dollár (<1% !!!)
Space Adventures Eszközök: Szojuz-TMA, Xerus űrhajó, MiG-25, -29, -23, L-39, Su-30, IL-76 repülőgépek, Mir mélytengeri kutatóhajó, G FORCE ONE Aircraft (parabolarepülés) Úticélok: világűr (Föld körüli pálya, ISS), Bajkonur, Csillagváros, mélytenger (Titanic, hidrotermális kürtők) Programok: űrrepülés, parabolarepülés, űrhajóskiképzés, centrifuga, repülés vadászgéppel, g túlterhelés stb.
Space Adventures
Virgin Galactic A Virgin Csoport vállalata az űrturizmus igényeinek kielégítésére, alapítás: 1999 SpaceShipOne alapján fejlesztett SpaceShipTwo, 30 pilóta kiképzése Próbarepülés: 2008 2009-2019 közt 50 000 űrturista Jelenleg 120 országból (!!!) 40 000 előjegyzett utas (jelentkezés: www.virgingalactic.com)
Virgin Galactic
Az űrturizmus jövője Erdős Milán
Az „egyéni űrturizmus” jövője Folytatódhat, amíg van fizetőképes kereslet (VAN, ők még név szerint ismertek!)... ... és amíg az oroszoknak jól jön a pénz A ISS jövője bizonytalan Távlati tervek: Hold körülrepülése módosított Szojuzzal kb. 100 millióért, esetleg 2 utassal Hosszabb időtartamú repülés (az ISS-en vagy erre a célra épített űrállomáson, űrhotel)
További becslések A Churchill angol biztosító „World Travel 2050” c. tanulmánya alapján touronaut = tourist astronaut fogalma 2008-tól űrugrás 100-200 ezer USD-ért valódi űrrepülés tömegesen: 2050 körül addigra a britek 1/3-a képes lenne kifizetni 1 hét egy űrállomáson 575 ezer fontért (egy lakás/ház várható árának 1/3-a) repülés előtt 2 hét kiképzés Oroszországban probléma lehet a „space lag” Forrás: http://www.churchill.com/pressReleases/25032006.htm
Társasutazás A költségek csökkentésének hatékony eszköze (mint a földi turizmusban)
Kockázat? Halálos baleset kockázata: Mount Everest megmászása – 1 : 8 Emberes űrrepülés eddig – 1 : 24 Balaton átúszása – 1 : 10 000 Ejtőernyős zuhanóugrás – 1 : 64 000 Tömeges űrturizmus, becslés – 1 : 100 000 és 1 : 1 000 000 között Síelés – 1 : 1 300 000 Polgári repülés – 1 : 10 000 000 Egyéb kockázatok, pl. sugárterhelés
Magán űrrepülőterek Virgin Galactic Új-Mexikóban (USA) 200 millió dollár
Magán űrrepülőterek Space Adventures 2006. II. 17.: 265 millió dolláros projektet jelent be: űrrepülőtér az Egyesült Arab Emirátusokban (Ras Al-Khaimah) 2006. II. 20.: Űrrepülőteret létesítenek Szingapurban, legalább 110 millió dollár szuborbitális repülések űrhajóskiképzés interaktív látogatói központ
Spaceport Singapore
Spaceport Singapore
Szingapur Előny: a világ egyik legforgalmasabb kikötője és repülőtere
Explorer Orosz együttműködés Olcsón, biztonságosan 5 utas szuborbitális repüléséhez
Köszönjük a figyelmet!