Nyers tej vizsgálati rendszer Magyarországon Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
A veszélyes áru szállítás szabályainak hazai alkalmazása
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Fémkereskedelem szabályozása
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
Pannónia Kincse LEADER Egyesület május 21. Pannonhalma A mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások részletes feltételeiről.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
e-jövedék konferencia
Állam munkavédelmi feladatai
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről Kistermelő: az 1. § (1) bekezdésében meghatározott.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet 1.Modul: 1.Modul: Általános kérdések, jogszabályok, eljárásrend Lukács-Lőrincz Rita.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A különleges tejtámogatás
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Munkahelyi egészség és biztonság
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A BIZOTTSÁG 2075/2005/EK RENDELETE (2005. december 5
Növény monitoring Ambrus Á., Györfi L., Vásárhelyi A. Az élelmiszerekben elforduló növényvéd-szermaradékok élelmiszerbiztonsági megítélése 5/2002. (II.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Tájékoztató A hígtrágya kijuttatásával és tápanyagként történő hasznosításával kapcsolatos talajvédelmi előírások betartásáról és az adatszolgáltatási.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A szaktanácsadás támogatása között
1169/2011/EU jelölési rendelet
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
2014. november Rendek Tímea
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Fekete – fehér. Igen – nem
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Az állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hatóság 2004
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara július 05. Dr. Koren János igazgató főállatorvos Dr. Szűcs Antal Élelmiszerlánc-felügyeleti Osztály Az élelmiszerlánc-felügyeleti.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
EU-ETS hitelesítő szervezetek akkreditálása
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Nyers tej vizsgálati rendszer Magyarországon Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság

Jogszabályi háttér 853/2004/EK rendelet, III. melléklet, IX. szakasz, III. fejezet – nyers tejre vontkozó kritériumok A tejtermelő gazdaságokban összegyűjtött nyerstejből véletlenszerű mintavétellel vett reprezentatív számú mintákat ellenőrizni kell, hogy megfelel-e az összcsíraszáma, szomatius sejtszámra, gátlóanyag tartalomra vonatkozó követelményeknek.

Jogszabályi háttér (nyers tehéntej) Összcsíraszám 30°C-on (ml-enként) ≤ 100 000* Szomatikus sejtszám (ml-enként) ≤ 400 000** * Két hónapos időszak mozgó mértani átlaga, legalább havi két mintával * * Három hónapos időszak mozgó mértani átlaga, legalább havi egy mintával

Jogszabályi háttér A 96/23/EK irányelv sérelme nélkül az élelmiszeripari vállalkozóknak eljárásokat kell kezdeményezniük annak biztosítására, hogy a nyerstejet nem hozzák forgalomba, ha a) olyan mennyiségben tartalmaz gátlóanyagokat, ami a 2377/90/EGK rendelet I. és III. mellékletében említett anyagok valamelyikének tekintetében meghaladja az említett rendelet által engedélyezett mennyiséget; vagy b) a gátlóanyagok összevont mennyisége meghaladja valamely engedélyezett legnagyobb mennyiséget.

Jogszabályi háttér 854/2004/EK rendelet, IV. melléklet, IX. szakasz, II. fejezet A hatáskörrel rendelkező hatóságnak felügyelnie kell a 853/2004/EK rendelet III. melléklete IX. szakasza I. fejezetének III. részével összhangban elvégzett ellenőrzéseket. Ha az élelmiszeripari vállalkozó az összcsíraszámra és szomatikus sejtszámra vonatkozó kritériumok be nem tartásáról szóló első értesítésétől számított három hónapon belül nem orvosolja a helyzetet, a nyerstejnek gazdaságból való szállítását fel kell függeszteni, vagy – a hatáskörrel rendelkező hatóság egyedi engedélyével vagy általános utasításaival összhangban – a közegészség védelméhez szükséges követelményeket kell támasztani annak kezelésére és felhasználására vonatkozóan. Ez a felfüggesztés vagy ezek a követelmények addig maradnak hatályban, amíg az élelmiszeripari vállalkozó nem bizonyította, hogy a nyerstej ismét megfelel a követelményeknek.

Nemzeti rendszer A nyers tejet termelő, vagy felvásárló élelmiszer-vállalkozónak az önellenőrzési rendszer keretén belül a nyers tejet rendszeresen, legalább havonta két alkalommal akkreditált laboratóriumban meg kell vizsgáltatnia és minősítetnie összcsíraszám, szomatikus sejtszám, gátlóanyag, zsírtartalom és fehérjetartalom tekintetében.

Nemzeti rendszer Termelő –felvásárló – feldolgozó közötti szerződéses alapon történik a vizsgálati költség biztosítása Két FVM tulajdonban lévő, de Kft.-ként üzemelő akkrediált laboratórium jogosult a minták viszgálatára: versenyhelyzet, de a jogszabályi előírások biztosítják,hogy azonos módon történik a mintavétel, mintaszállítás, mintafeldolgozás, vizsgálat, értesítés higiéniai követelmény: összcsíraszám, szomatikus sejtszám, gátlóanyag kvóta elszámolással kapcsolatos követelmény: zsírtartalom vizsgálat

Nemzeti rendszer - A mintát tejtermelő gazdaságonként, az átadásra-átvételre előkészített, a felvásárlónak értékesíteni kívánt tejtételből (napi 2-szer szállítás, vagy esti-reggeli fejés) kell venni. Tejgyűjtő esetében, elegendő az elegytejből mintát venni, de a vizsgálat eredményéig meg kell tartani a beszállító gazdaságonként vett mintákat is, hogy hiba esetén ki lehessen deríteni anak okozóját. Zsírtartalom tekintetében egyedileg, gazdaságonként kell mintát venni az egyedi kvóta elszámolás miatt (ok: költségek, higiéniai vizsgálat 2500-3000 Ft, zsírtartalom vizsgálat 400 Ft.)

Nemzeti rendszer A nyers tej vizsgálatára és minősítésére szolgáló mintavételt, a minta kezelését, tárolását, szállítását és a mintavétel dokumentálását a Magyar Élelmiszerkönyv 3-2-1/2004. számú irányelv II. mellékletében meghatározott módszer szerint kell végrehajtani. A mintavevő személynek a Felnőttképzési Akkreditáló Testület által jóváhagyott intézményben szervezett szakirányú képzésen kell részt vennie, az oktatási intézményben megszerzett bizonyítványát 5 évente meg kell újítania.

Nemzeti rendszer A laboratórium feladatai: nyilvántartja a mintavétel végrehajtására jogosult személyeket; a mintavétel megszervezése, a mintavételhez szükséges steril, konzerválószerrel ellátott mintavételi edény és a mintát anonimitásának és azonosíthatóságának biztosítása; a nyers tej minták vizsgálata összcsíraszám, szomatikus sejtszám, gátlóanyag zsírtartalom és fehérjetartalom tekintetében nemzetközi szabvány vagy validált módszerekkel, a vizsgálati eredmények alapján a nyers tej értékelése;

Nemzeti rendszer a nyers tej minta vizsgálati eredményeinek dokumentálása, naprakész nyilvántartása, és a vizsgálat után haladéktalanul az eredmény megküldése a tejtermelő gazdaságnak, a felvásárlónak, a tejgyűjtőnek és a tejterméket előállító üzemnek, a 853/2004/EK rendelet III. melléklet, IX. szakasz, I. fejezet III. részben meghatározott mértani átlagokra, illetve a gátlóanyagra vonatkozó kritériumok túllépése esetén értesíti a tejtermelő gazdaságot, a felvásárlót, a tejgyűjtőt vagy a tejterméket előállító üzemet, illetve értesíti mind a tejtermelő gazdaság vagy a tejgyűjtő telephelye szerint, mind pedig a felvásárló vagy tejterméket előállító üzem telephelye szerint illetékes Mgszh-t a vizsgálati eredmények országos összesítése és értékelése havonta, az értékelések megküldése a tejtermelő gazdaság telephelye szerint Mgszh-nak, Központnak a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnak.

Nemzeti rendszer A hatósági állatorvosnak szúrópróbaszerűen ellenőriznie kell a mintavétel helyszínén a mintavétel végrehajtásának szabályszerűségét. Amennyiben a laboratóriumi vizsgálat alá vont minta összcsíraszáma, illetve szomatikus sejtszáma a laboratórium értesítése szerint meghaladja a 853/2004/EK rendelet III. melléklet, IX. szakasz, I. fejezet III. részben meghatározott mértani átlagokat, a hatósági főállatorvos figyelmeztetésben részesíti a tejtermelő gazdaságot.

Nemzeti rendszer Amennyiben a laboratóriumi vizsgálat alá vont a minta a figyelmeztetésétől számított három hónap alatt folyamatosan meghaladja az összcsíraszámra és a szomatikus sejtszámra vonatkozó mértani átlag határértékeket, a hatósági főállatorvos a nyers tej gazdaságból történő átvételét mindaddig felfüggeszti, amíg a nyers tej meg nem felel a vonatkozó előírásoknak. A forgalmi korlátozás alá vont nyers tej elkülönített gyűjtését, tárolását, szállítását és szükség szerinti ártalmatlanítását vagy megsemmisítését a tejtermelő gazdaság telephelye szerint illetékes hatósági állatorvos ellenőrzi.

Nemzeti rendszer A felfüggesztés megszüntetéséről a tejtermelő gazdaság kezdeményezésére és költségére elvégzett hatósági ellenőrző laboratóriumi vizsgálat és helyszíni élelmiszer-higiéniai szemle eredménye alapján a hatósági főállatorvos dönt. A hatósági minták vizsgálatát hatósági akkreditált laboratóriumok végzik el.

Nemzeti rendszer A hatósági főállatorvos figyelmeztetése esetén a tejtermelő gazdaságnak, meg kell tennie a hiba kijavításához szükséges intézkedéseket és ezekről értesítenie kell a hatósági főállatorvost. A felfüggesztett gazdaságból a nyers tejet nem lehet emberi fogyasztásra forgalomba hozni. A tejtermelő gazdaságnak a nyers tejet a nem emberi fogyasztásra szánt állati eredetű melléktermékekre vonatkozó egészségügyi előírások megállapításáról szóló Európai Parlament és a Tanács 1774/2002/EK rendelet (2002. október 3.) szerint ártalmatlanítani kell, vagy meg kell semmisíteni. Ezt a hatósági állatorvosnak felügyelnie kell.

Nemzeti rendszer Amennyiben a minta a 853/2004/EK rendelet III. melléklet, IX. szakasz, I. fejezet III. részben meghatározott mennyiségben gátlóanyagot tartalmaz, a tejtermelő gazdaság vagy a felvásárló telephelye szerint illetékes hatósági állatorvos ellenőrzi a nyers tej gyűjtését, tárolását, elszállítását és megsemmisítését. A gátlóanyagot tartalmazó nyers tejet nem lehet forgalomba hozni. A tejtermelő gazdaságnak vagy a felvásárlónak a nyers tejet elkülönítetten kell gyűjteni, tárolni, szállítani és meg kell semmisíteni, illetve a tejtermelő gazdaságnak meg kell tennie a hiba kijavításához szükséges intézkedéseket. Ezt a hatósági állatorvosnak felügyelnie kell. Általában a feldolgozó üzemben az átvétel során már kiderül, hogy a tejszállítmány gátlóanyagot tartalmaz, és a feldolgozó üzem értesíti a hatóságot erről. A feldolgozó üzm intézkedik az ártalmatlanításról, amit a hatósági állatovos felügyel.

Nyers tej gátlóanyag vizsgálata

Tejkvóta rendszer Az Európai Unióhoz történt csatlakozás következtében új elemként megjelent a a tejkvóta rendszer, mint a közvetlen termelés korlátozás eszköze. Ez határozza meg a szankció nélkül értékesíthető tejmennyiséget. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal vizsgálja meg a kvóta teljesítésének mértékét.

Tejkvóta rendszer A tej- és tejtermék ágazatban az illeték megállapításáról szóló 1788/2003/EK és a részletes szabályokat tartalmazó 595/2004/EK rendeletek meghatároznak egy tejkvóta elszámolási rendszert, amely alapján a tagállamoknak minden kvótaévben el kell számolniuk. A felvásárlók feladata minden kvótaév végén az egyes termelőkre vonatkozó elszámolás elkészítése. A kvóta teljesítésének mértéke a beszállított tej tényleges zsírtartalma és az egyéni referencia zsírtartalom különbsége alapján korrigált mennyiségek figyelembevételével kerül meghatározásra.

Tejkvóta rendszer A Magyar EU - s tejkvóta. A csatlakozási tárgyaláson 2002. decemberében megállapodás születetett Magyarország éves tejkvótájáról. Eszerint: Magyarország éves tejkvótája: 1.990.060 tonna (1.932.348 ezer liter) Amelyből alapkvóta: 1.947.280 tonna (1.890.809 ezer liter) Ipari feldolgozásra értékesíthető: 1.783.280 tonna (1.731.565 ezer liter) A kvótához tartozó referencia-zsírtartalom 3,85%(g / 100g) (3,98% /g / 100ml)

Tejkvóta rendszer

Tejkvóta rendszer A fentiekből következően kettős ellenőrzés van. Egyrészt a megtermelt tejmennyiség, másrészt az élelmiszer-biztonsági megfelelőség alapján. Érvényes kvóta nélkül tej vagy abból készült tejtermék sem közvetlenül sem közvetett formában, forgalomba nem kerülhet.

Más állatfajok nyers tejére vonatkozó követelmények (kecske, juh, bivaly) Összcsíraszám 30°C-on (ml-enként) ≤ 1 500 000* * Két hónapos időszak mozgó mértani átlaga, legalább havi két mintával

Más állatfajok nyers teje + nyers tehéntej Ha a tehéntől különböző fajok nyerstejét hőkezelést nem tartalmazó folyamat során nyerstejjel készült termékek előállítására szándékoznak felhasználni, az élelmiszeripari vállalkozóknak lépéseket kell tenniük annak biztosítására, hogy a felhasznált nyerstej megfeleljen az alábbi követelménynek: Összcsíraszám 30°C-on (ml-enként) ≤ 500 000* * Két hónapos időszak mozgó mértani átlaga, legalább havi két mintával

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!