A pécsi Kodály Központ II. rész: Mérések a kész teremben Kotschy András, Nagy Attila Balázs, Tamás Ferenc Kotschy és Társai Kft Törökbálint, Álmos vezér u. 4.
Székek elnyelési tényezőjének mérése – TÜV-ÉMI Kft.
Székek tipikus elnyelési tényezői
Székmérések eredményei
Utózengési idő mérés az üres teremben
Utózengési idő mérés az üres teremben
Utózengési idő mérés az elkészült, berendezett üres teremben
Utózengési idő mérés az elkészült, berendezett üres teremben
Utózengési idő mérés a telt (75%) teremben
Utózengési idő mérés a telt (75%) teremben
Elnyelési tényezők az utózengési idő mérések alapján
Mérések a nagyteremben Mérések üres és 75% telt teremben, koncert elrendezés esetén Adóhely:pódium középen Vevőhelyek: nézőtér 8 pontján Beszédérthetőség Telt teremben, koncert elrendezés esetén, a beépített hangrendszerrel mért teremátlag: RaSTI = 67%, megfelelő Utózengési idő No.1: üres teremben No.2: telt teremben
Mérések a nagyteremben Közepes utózengési idő (500 Hz – 1kHz) T k = üres teremben 2,35 / telt teremben 2,1 s Telt teremben, az optimális érték, Tk = 1,4 – 2,8 s, a különböző teremnagyságokat is figyelembe véve. Basszuskiemelés (Bass Ratio – BR) A basszuskiemelés az „akusztikai melegség” mértéke, a 125Hz és 250Hz-en mért utózengési idő viszonyszáma, a közepes utózengési időhöz viszonyítva. BR = 1,05(75%-ban telt terem!) Telt hangversenyteremben BR ≈ 1,20 – 1,25 az optimális érték.
Mérések a nagyteremben Kezdeti elhalási idő (EDT) A kezdeti, első 10 dB lecsengési tartományból számított utózengési idő. EDT aud = 2,2 s EDT pod = 1,95 s A gyakorlati tapasztalatok alapján, a koncerttermekben a közepes frekvenciákon (500 – 1kHz) az EDT = 1,8 – 2,6 s érték a kedvező. Világossági szint (Clarity – C80) C80 = -2,0 dB. Hangversenytermekben a C80 = 2 dB érték nagyon jó, de ennél lényegesen nagyobb eltérések is még kedvezőek.
Mérések a nagyteremben Kétfülű együttfutási fok (IACC) A két fülhöz érkező jel koherenciája. A legújabb kutatások szerint, a telt teremben mért értékekből számított, 1 – IACC E3 (t = 0-80ms) viszonyszám (az Hz közötti három oktávsávban mért értékek átlaga) jól egyezik a szubjektív minőségi kategóriákkal. Az 1 - IACC E3 ≈ 0,55 – 0,7 érték esetén már igen kedvező szubjektív ítéletek várhatók a terem zenei jóságáról. A Beranek-féle módszer szerint, a szubjektív értékelési kategóriák: A+ kiváló A nagyon jó és kiváló között B+ jó és nagyon jó között
Szubjektív vélemények a koncertterem akusztikájáról Zenekari zenészek Pannon Filharmonikusok (28 teszt)15 fő kitűnő 13 fő jó MÁV Szimfonikusok (17 teszt)10 fő kitűnő 7 fő jó Közönség (tesztek begyűjtése még tart) A kezdeti feldolgozások alapján:≈ 75% kitűnő≈ 25% jó Híres művészek Kocsis Zoltán, Ránki Dezső elismerően nyilatkoztak Maxim Vengerov véleménye: „a termek Stradivárija”.
Köszönetnyilvánítás Horváth Zsoltnak, a Pannon Filharmónikusok igazgatójának Pécs Városfejlesztési Nonprofit Kft. (Dr. Merza Péter ügyvezető igazgató) szakértői gárdájának