Dr. Lőrincz Katalin, Priszinger Krisztina,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
50-ről 100-ra" című TDM konferencia május 23. Szarvas
Advertisements

HOL TARTUNK MOST? GÁRDONYI HELYI TDM TDM Szakmai Nap november 21.
A vállalkozó szellem érvényesülése a hazai TDM rendszerben Dr Lőrincz Katalin Dr Raffay Ágnes.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Új esély a turisztikai desztinációk számára - amit a TDM-ről tudni kell Zalaegerszeg Február 24. Ligeti Ádám.
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Vác turisztikai attrakciók összefogása a TDM szervezet keretében
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Klaszterizáció A klaszter fogalma:
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
Előadó: Mihály Mariann TDM menedzser TDM szervezetünk működéséről, eddigi munkájáról.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„Gyógyító Régiók” A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
1. Helyi kihívások, amelyek elindították a folyamatot… - Nyugat –Balatoni kistérség mostohahelyzete a Balaton régióban - vízminőségi problémák miatt kevesebb.
A TDM JELENE ÉS JÖVŐJE MAGYARORSZÁGON
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
Gyógy-és wellness turizmus a Dél-dunántúli régióban
UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállítás és Vásár Futár Veronika február 21.
TDM Szakmai Nap november 21.
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Egészségturizmus fogalma
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
GKRTE Közgyűlés, április 20.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
Balatoni Regionális Turizmus Szövetség 201l. 1o.21. Balatonföldvár Hoffmann Henrik Elnök Regionális TDM Szövetség -lehetőség, -kihívás, -siker? Regionális.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli RMI Marketingterv prezentáció
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Elérhetőségek: 7621 Pécs, Mária u. 3 06/ pannontermal.hu Dél-Dunántúli Gyógy-és Termálfürdők Egyesülete.
Balaton régió turizmusában
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Sóvidék-Hegyalja Turisztikai Egyesülete
A Magyar Turizmus Zrt. egészségturisztikai marketing tevékenysége Dr
Tourinform. Tourinform irodák 150 iroda 9 regionális szervezet 2 millió látogató Információk kiadványok rendezvények kiállítások továbbképzések.
Szlovákia és az Észak-magyarországi régió. A szlovák piac relevanciája, avagy egy kis statisztika 2015-ös tervek.
Az Országos egészségturizmus fejlesztési stratégia gyakorlati alkalmazása Mosonmagyaróvár példáján bemutatva Printz-Markó Erzsébet NYME-AK, Turizmus Intézet,
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
TOURINFORM IRODA BADACSONY SZIGLIGET
A Tisza-tavi Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek alakításának lehetőségei Molnár Anita Igazgató Magyar Turizmus Zrt. Tisza-tavi Regionális.
Pannon Helyi Termék Klaszter Megalakulás: október, közel egy éves előkészítő munka után Fő cél: a régióban fellelhető és előállítható mezőgazdasági.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
VI. Siklósi Idegenforgalmi Konferencia június 2. Sarkadi Eszter titkár, TDM munkaszervezet vezető Harkányi Turisztikai Egyesület.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
BTSZK Budapesti Turisztikai Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. Budapest, mint vendégbarát desztináció - diákok segítségével, jó ötletekkel március.
Az ökoturizmus szerepe és lehetőségei Dél- Dunántúl turizmusában Hegyi Zsuzsanna Magyar Turizmus ZRT Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság Pécs,
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
Turizmusfejlesztési és együttműködési tapasztalatok a Debrecen és Hortobágy helyi TDM szervezet elmúlt 4 és fél éve kapcsán Halasi Csaba egyesületi elnök.
Kulcsár Norbert, Innovatív Dél-Zala Vidékfejlesztési Egyesület
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Irány Pécs! kártya.
Előadás másolata:

Befürödtünk? – Hazai egészségturisztikai desztinációk turizmusirányítási gyakorlata Dr. Lőrincz Katalin, Priszinger Krisztina, Dr. Raffay Ágnes - Pannon Egyetem Szeged, 2014. június 26.

Az előadás tartalma Bevezető: a kutatás célja Elméleti háttér: egészségturizmus, desztináció, TDM szervezetek és menedzsment tevékenységük Empirikus kutatás Esettanulmányok: Hévíz, Gyógyvizek Völgye, (Hajdúszoboszló, Balatonfüred) Összegzés, javaslatok

Desztináció lehatárolása Kutatás célja Desztináció lehatárolása TDM piramis, TDM tevékenységek Javaslattétel: fenntartható-ság, rendszer, pályázati forrás Kutatás módszertana Szakirodalom, döntéshozók megkérdezése Online kérdőív a regisztrált 85 TDM szervezetnek Strukturált mélyinterjú 22 TDM vezetővel Egészség-turizmus esettanulmány A kutatás 2013 novembere és 2014 áprilisa között zajlott, kérdőíves felmérés és strukturált mélyinterjúk alkalmazásával. Az online formátumban készült kérdőív linkje négy alkalommal került kiküldésre a 85 hazai regisztrált TDM szervezet részére. A többszöri megkeresés és a témában való érintettség ellenére is csak 28 kérdőív került kitöltésre. A válaszadók nem képviselik reprezentatív módon az összes hazai TDM szervezetet, de minden turisztikai régióból érkezett válasz, mind helyi, mind térségi szintű TDM szervezet képviselőinek a véleményét megismerhettük, kis és kiemelt turisztikai desztináció is szerepelt a mintában. A mélyinterjúk alanyait három szempont alapján választottuk ki: elhelyezkedés (minden turisztikai régióból legyen interjúalany), TDM szint (helyi és térségi menedzser is szerepeljen a mintában), TDM tapasztalat (a rendszer működését ismerő személyek legyenek).

Gyógyturizmus (terápiás) Wellness Gyógy Medical wellness Medical (sebészeti) Medical wellness

– a lehatárolás problematikája Mi az a desztináció? – a lehatárolás problematikája Célterület … ahová az eltérő motivációjú turisták vagy látogatók megérkeznek – élményt keresve Fogadóterület … ahol a vendégek egy komplex turisztikai csomagot (szolgáltatásokat) vesznek igénybe A turisztikai desztináció fogalmát, földrajzi lehatárolását nem egyszerű meghatározni. Maga a kifejezés egyszerre jelenti a célterületet és egyben azt a fogadóterületet, ahová az eltérő motivációjú turisták, látogatók megérkeznek. A desztináció specialitása, hogy a vendégek e helyen egy komplex turisztikai csomagot vesznek igénybe, amely a különböző turisztikai szolgáltatások (szállás, étkezés, utazási irodai szolgáltatás, túravezetés, információnyújtás) mellett attrakciókat (programok, látnivalók) is tartalmaz. Véleményünk szerint a desztináció lényegében a komplex turisztikai terméket felkínálni képes térség egésze, a kínálat helyszíne (Lengyel, 2008), ahol az eltöltött vendégéjszakák száma továbbra is az egyik legfontosabb indikátor. A turisztikai desztinációban – a fogadóterületen – a TDM szervezet végzi ennek a sokszínű és többszereplős kínálatnak az összeghangolását, menedzsmentjét és hatékony marketingkommunikációját. A vendégéjszakák (kereskedelmi szálláshely, egyéb fizetős szálláshely) számának és az attrakciók (rendezvények, kulturális és természeti látnivalók) látogatóinak statisztikája együttesen jelenti magát a keresletet, a TDM pályázati rendszer ezen gondolat mellett támogatta például a látogatói hozzájárulás bevezetését. a komplex turisztikai terméket felkínálni képes térség egésze = a kínálat helyszíne (Lengyel, 2008)

A TDM rendszer egymásra épülő szintjei országos regionális térségi helyi Alulról szerveződő rendszer: önkormányzat, civil szervezetek és egyesületek együttműködése A 2005-ben elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia alapján a TDM szervezeti rendszer négy szintből áll: a helyi szint (település, vagy több település összefogása), a középső szint (térségi, amely nem kell, hogy megegyezzen a statisztikai térséggel), a regionális szint (régió), nemzeti szint. A valóságban Magyarországon jelenleg a turisztikai desztinációk – és maga a turizmusirányítás is - kétféle logika szerint épül fel: alulról szerveződve működnek az önkormányzatok, civil szervezetek és turisztikai vállalkozások együttműködésére alapuló, önkéntes helyi és térségi desztinációk; míg felülről, a központi irányítás irányából, a Magyar Turizmus Zrt. szervezeti struktúrájának részeként a jórészt központi költségvetésből finanszírozott kilenc, jelenleg hét Regionális Marketing Igazgatóság (RMI).

Menedzsment és/vagy marketing? Mi a TDM feladata helyi szinten? Partnerek szoros együttműködése (érintettek és érdekeltek) Desztinációk versenye - imázs és percepció építése Termékfejlesztés Turisztikai információ nyújtás – modern informatikai megoldások Marketing tevékenység – hagyományos / mobil eszközök aránya Bevételszerző tevékenység – alapfeladatot szolgálja Szemléletformálás / oktatás és képzés – érintettek, döntéshozók Monitoring, adatgyűjtés- és elemzés – megalapozott döntések A TDM szervezet létrejöttének célját, feladatait és felépítését alapvetően e szervezetek alapító okirata tartalmazza Rendelet híján „szakmai ajánlásnak”, „kritériumnak” tekinthetők az NGM regisztrációs adatlapján szereplő feltételek, illetve ezt egészíti ki a TDM pilot projekt keretében elkészült TDM kézikönyv ajánlása vagy – konkrét fejlesztési projektek esetén - a TDM pályázati előírások is.

Turisztikai desztináció menedzsment (TDM) szervezetek Magyarországon – (2014. 01.01.) A Nemzetgazdasági Minisztérium nyilvántartása alapján (2013. április 30-i állapot) Magyarországon 85 TDM szervezet regisztrált, ezek közül 78 helyi, míg 7 szervezet térségi szinten működött. A szervezetek elhelyezkedése eltérő sűrűséget mutat: a területi megoszlást a turizmus adottságai mellett egyértelműen a forrásszerzési lehetőségek, a TDM pályázati rendszer befolyásolták. A TDM szervezetek száma tehát azokban a turisztikai régiókban (Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Észak-Magyarország) magasabb, ahol megfelelő anyagi forrás állt rendelkezésre a turizmusirányítási rendszer fejlesztésére.

TDM-ek működési költsége jelenleg 2013-ban a szervezetek csaknem fele (43%) 15 millió Ft alatti költségvetésből gazdálkodott. Ennek fényben nem meglepő, hogy a szervezetek több mint fele (53%) 5 millió Ft alatti marketing költségvetéssel rendelkezik. A működési költségekhez a TDM-hez tartozó települések önkormányzatai különböző mértékben járulnak hozzá, támogatás (egyesületnél) vagy az önkormányzatok általi szolgáltatásvásárlás (nonprofit kft.-nél) formájában. 43%-ban ez az arány 50% alatt van, ami azt jelenti, hogy az éves működési költség mindössze felét vagy kevesebb, mint felét fedezik az önkormányzatok. Ha ezt összevetjük a települések által realizált vendégéjszaka számmal, valamint a vendégforgalomból származó idegenforgalmi adó bevétellel egyértelműen látszik, hogy az önkormányzatok az IFA bevétel töredékét adják át a helyi TDM szervezeteknek.

Optimális működési költség

Marketingre költhető jelenlegi keret

Marketingre költhető optimális összeg Kis- és közepes desztinációk Kiemelt desztinációk Marketingre költhető összeg Éves költségvetés százalékában 5-15 Millió Ft 18-50% 50-75 Millió Ft 50-75% A kutatás igyekezett feltárni a versenyképes desztinációk egyik legfontosabb tényezőjének, a TDM szervezetek által optimálisnak tartott marketing költségvetés és tevékenységek jellemzőit is. A kis- és közepes méretű desztinációk menedzserei 50-10 millió Ft-ot szánnának marketingtevékenységre (a költségvetésük 18-50%-át), míg a kiemelt desztinációk esetében ez az összeg 50-75 millió Ft között mozogna (a költségvetés 50-75%-val). A marketingre szánt összegeket elsősorban arculatépítésre, márkázásra, kiadványkészítésre, és hangsúlyosan marketingkommunikációra költenék.

Desztináció lehatárolás / TDM szervezet tevékenység Jelenlegi tevékenységek Információs iroda működtetése Adminisztráció Weboldal üzemeltetése Marketing Kutatás – vendégelégedettség mérés TDM pályázat bonyolítása Desztináció lehatárolás Több tényező mátrixaként értelmezendő Termékkínálat Vendégéjszaka Földrajzi elhelyezkedés A mélyinterjúk során arra is kerestük a választ, hogy a TDM menedzserek milyen szempontok alapján határolnák le a desztinációkat. A válaszadók közül senki nem szűkítené le a desztináció lehatárolását egyetlen tényezőre. A leggyakoribb javaslat a termékkínálat, a vendégéjszaka és a földrajzi elhelyezkedés mátrixaként tudná a desztinációkat értelmezni, de elhangzott a közös identitás is, ami a válaszadók szerint kulturális és történelmi vonatkozásban is értelmezendő. Elhangzott olyan vélemény is, hogy a piac dönti el a desztinációk lehatárolását. Ehhez kapcsolódik egy másik javaslat, miszerint egy márkát képviselő, kommunikálható terület legyen a desztináció lehatárolás alapja. A földrajzi alapú lehatárolás esetében pedig a 200 km-es körzet fogalmazódott meg, mint csillagtúraszerűen bejárható terület. Egy TDM menedzser az interjú során megjegyezte, hogy el kell kerülni a politikai szempontokon alapuló desztináció lehatárolást, amivel térségi TDM-ek esetében helyenként találkozni lehet.

Következtetések – országos szinten TDM szervezetek (ki)alakulása Számos TDM pályázati forrásnak köszönhetően jött létre, de 2012 óta nincs pályázati kiírás… Az önkormányzati hozzájárulás is részben a pályázat függvénye TDM szervezetek működése Alacsony és hosszú távon nem kiszámítható költségkeret A jelenleg végzett jellemző tevékenységek hagyományos Tourinform feladatok A jelenlegi működési költségek mellett nincs elég forrás marketingtevékenységekre Termék- és infrastrukturális fejlesztés csak pályázati forrásból lehetséges TDM-ek jövője Kevesebb helyi TDM szervezet, térségi desztinációk – márkázható területek

Következtetések – egészségturisztikai desztinációk TDM szervezetek speciális helyzete Kiszámítható működés – a helyi önkormányzat IFA bevételből történő támogatása (gazdasági potenciál miatt) Magas kategóriájú szálláshelyek (****) és (gyógy)fürdők érdekérvényesítő képessége Hatékony marketingkommunikáció a turisztikai szolgáltatók részéről is A turizmus gazdasági hatásainak közvetlen lecsapódása (vendégéjszaka, kereskedelem, beruházás, ingatlanpiac, szolgáltatások), nemzetközi vendégkör Egészségturizmus: országos szintek kiemelt turisztikai termék – speciális EU pályázati feltételek Medical wellness / gyógyászat / wellness – nemzetközi és hazai kereslet

Esettanulmány: Hévíz 1 millió vendégéjszaka évente – lakosság: 4663 fő orosz, német és belföldi vendégek 90%-ban lefedik a keresletet Hévíz – Balaton Airport: közvetlen járatok Németország, Oroszország, Svájc Turisztikai Nonprofit Kft. (alapítva: 2011) és Hévíz Turisztikai Egyesület (110 tag) Információnyújtás: Touch info, többnyelvű honlap, többnyelvű kiadvány, Tourinform Marketing: Hévíz Kártya, web2 marketing, adwords, okostelefon alkalmazás, közvetlen média vásárlás (hirdetés, spot, nyereményjáték), a média és orvosok részére szervezett tanulmányutak, egészségturisztikai workshop-on, kiállításon, kitelepülésen való részvétel Közvetlen együttműködés: munkareggeli a szállodák/helyi önkormányzat közt, Magyar Turizmus Zrt.

Esettanulmány: Gyógyvizek Völgye 3 település – Egerszalók, Demjén, Egerszólát - fogott össze Évi 210 000 vendégéjszaka + 440 000 fürdőlátogató Wellness ajánlatok (honlap, kiadvány) - 1900 m2 vízfelület Saliris Resort Spa Wellness és Gyógyfürdő: különleges természeti látványosság, a sódomb mellett építették Mesés Shiraz: arab fürdők világa Demjéni Thermál Völgy: római hangulatú fürdő Közös turisztikai egyesület működik Helyi termékek bevonása, újságírói tanulmányút: bor, vidéki életstílus, folklór és gasztronómiai rendezvények Egerszalókon turisztikai információs iroda speciális szolgáltatásokkal: háztáji termelői piac működtetése (helyi portékák) nyári időszakban kézműves vásár, ajándéktárgyak, helyi termékek értékesítése; kerékpár- és túrabot kölcsönzése garantált programok szervezése (falusi séták és nordic walking túrák)

Egerszalók – Saliris Hotel **** superior

Egerszalók – Fürdő éjjel

Demjén – Fürdő

TDM szervezetek lehetőségei: a jövő kérdései Fenntarthatóság (kiszámítható működés) Szabályozás: törvény vagy rendelet Feladatok és finanszírozás Desztináció menedzsment fejlesztése EU forrás 2007-2013: 13 mrd FT terv / 4, 49 mrd Ft tény Pályázati prioritások - kiemelt területek Hálózati struktúra, TDM rendszer kiépítése Termékfejlesztés, innováció, tudástranszfer, jó megoldások Minőség / vendégelégedettség

Köszönjük a megtisztelő figyelmet! lorincz@turizmus.uni-pannon.hu priszinger@turizmus.uni-pannon.hu raffay@turizmus.uni-pannon.hu