Projekttervezési és pályázatírási technikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Dr. Puskás János, SZIE, GTK, ARGI
Projektkezdeményezés és pályázatírás
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
Projekt-tervezés.
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Projektelemzés, - tervezés
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Pályázat és projekt menedzsment
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Projekttervezési és pályázatírási technikák
Regionális Gazdaságtan Tanszék
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
Fejlesztéspolitika, regionális politika szekció Lehmann Kristóf Ecostat.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Magyarország észak és dél között – régiós fejlesztések március 29. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
A PROJEKTCIKLUS-MENEDZSMENT ALAPJAI
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
1 Pályázati lehetőségek civil szervezeteknek Észak-Magyarországi régióban Stehlik Ágnes Eger, február Előadó:
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Szélessávú tervek és akciók
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kvantitatív módszerek
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Pályázatok elméletben és gyakorlatban. Témakörök:  - pályázatok jogszabályi háttere  - pályázati kiírások értelmezése  - útmutatók, háttérdokumentumok.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Projekttervezési és pályázatírási technikák

Az EU Kohéziós politikája

Az Unió költségvetése 2000-2013 között, 2004-es árakon Az EU költségvetése 2000-2006 Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 108,5 milliárd € az EU25 esetében, ebből: 37 milliárd € jut a strukturális kiadásokra Az EU költségvetése 2007-2013 Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 146,4 milliárd € az EU27 esetében, ebből: 48 milliárd € jut a strukturális kiadásokra

Egy főre jutó GDP a vásárlóerő-paritáson számolva 2002-ben (EU25 átlaga=100%) Forrás: Eurostat, Nemzeti elszámolások

Egy főre jutó GDP (vásárlóerő-paritáson), 2002 Mutató: EU25 = 100 < 50 50 - 75 75 - 90 90 - 100 100 - 125 >= 125 Nincs adat Forrás: Eurostat

Foglalkoztatási arány, 2002 a 15 és 64 éves kor közötti népesség %-ában < 56 < 56,0 – 60,2 < 60,2 – 64,4 64,4 – 68,6 >= 68,6 Nincs adat EU27 = 62.4 Forrás: Eurostat

A strukturális és kohéziós politika célkitűzései 2007-2013 között 1. Konvergencia: azon régiók részesülnek támogatásban, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el a közösségi átlag 75%-át. 2. Versenyképesség és foglalkoztatás: a konvergencia célkitűzéshez nem tartozó, a közösség többi régiója tartozik a támogatottakhoz. 3. Európai területi együttműködés: földrajzi értelemben a határ menti ill. a transznacionális együttműködési területen található régiók támogathatók.

Az Alapok változása a 2007-2013 közötti időszakra 2000 - 2006 2007 - 2013 ERFA ERFA ESZA ESZA EMOGA EMVA HOPE KOHÉZIÓS ALAP KOHÉZIÓS ALAP

ERFA támogatási területei: A Strukturális Alapok és Kohéziós Alap támogatási területei 2007-2013 között ERFA támogatási területei: Regionális fejlődés Gazdasági szerkezetváltások Területi együttműködések ESZA támogatási területei: Munkavállalók alkalmazkodó képességének javítása Foglalkoztatás és munkaerőpiaci részvétel javítása Partnerség a foglalkoztatás és integráció terén

Kohéziós Alap támogatási területei A Strukturális Alapok és Kohéziós Alap támogatási területei 2007-2013 között Kohéziós Alap támogatási területei Környezet és transzeurópai közlekedési hálózatok terén járul hozzá a tevékenységekhez (több évre szóló beruházásokat támogat) EGTC (Európai területi működési csoport) támogatási területe Határokon átnyúló, interregionális együttműködés megkönnyítése

Összefoglaló táblázat Programok és pénzügyi eszközök Támogathatóság Prioritások Előirányzatok Konvergencia célkitűzés 81,54% a legkülső régiók és térségek speciális programjait is ideértve (263,53 milliárd euró) Regionális és nemzeti programok ERFA ESZA Az EU25 átlagának 75%-a alatti GDP/fő mutatójú régiók Statisztikai hatás: Az EU15 átlagának 75%-a alatti és az EU25 átlagának 75%-a feletti GDP/fő mutatójú régiók Az EU25 átlagának 90%-a alatti GNI/fő mutatójú tagállamok innováció környezetvédelem/ kockázat-megelőzés elérhetőség infrastruktúrák emberi erőforrások közigazgatási kapacitás közlekedés (TEH) szállítás környezetvédelem megújuló energiaforrások 67,34% = 177,8 md euró 8,38% = 22,14 md euró 23,86% = 62,99 md euró Kohéziós Alap

Regionális Versenyképesség 15,95% Programok és pénzügyi eszközök Támogathatóság Prioritások Előirányzatok Regionális Versenyképesség 15,95% és Foglalkoztatottság célkitűzés (57,9 milliárd euró) Regionális programok (ERFA) és nemzeti programok (ESZA) A tagállamok javasolják a régiók listáját (NUTS1 vagy NUTS2) Fokozatos bevezetés: A 2000 és 2006 között az 1. célkitűzés alá tartozó, a Konvergencia célkitűzés alá nem tartozó régiók Innováció környezetvédelem/ kockázat-megelőzés elérhetőség európai foglalkoztatási stratégia 83,44% = 48,31 md euró 16,56% = 9,58 md euró Európai Területi Együttműködés célkitűzés 2,52% (13,2 milliárd euró) Határon átnyúló és transznacionális programok és hálózatok (ERFA) Határ menti régiók és nagy transznacionális együttműködési régiók innováció környezetvédelem/ kockázat-megelőzés elérhetőség kultúra, oktatás 35,61%: határon átnyúló 12,12%: ESZPE 47,73%: transznacionális 4,54%: hálózatok

Allokáció Magyarország számára a 2007-2013 közötti időszakban Támogatások Millió euro Kohéziós Alap 7 589 Konvergencia 12 654 Regionális versenyképesség és foglalkoztatás (Közép-Magyarország) 1 860 Területi együttműködés 344 Összesen 22 452 Forrás: Európai Bizottság

Az egy főre jutó GDP alakulása a régiókban (1994-2003) Forrás: KSH

Főbb munkaerő-piaci mutatók 2005 Forrás: Eurostat

Operatív programok listája és struktúrája

Kiemelt célok az Észak-Magyarországi régióban Versenyképes helyi gazdaság megteremtése Turisztikai potenciál erősítése Település rehabilitáció Humán közösségi infrastruktúra fejlesztése Térségi közlekedés fejlesztése

Operatív programok közti forrásmegosztás Összesen (Mrd Forint) % Gazdaságfejlesztés OP 674,03 9,80 Közlekedés OP 1721,47 25,04 Társadalmi megújulás OP 933,29 13,57 Társadalmi infrastruktúra OP 538,95 7,84 Környezet és energia OP 1053,56 15,32 Nyugat-dunántúli OP 128,25 1,87 Közép-dunántúli OP 140,46 2,04 Dél-dunántúli OP 194,99 2,84 Dél-alföldi OP 207,05 3,01 Észak-alföldi OP 269,64 3,92 Észak-magyarországi OP 249,91 3,63 Közép-magyarországi OP 430,29 6,26 Államreform OP 40,61 0,59 Elektronikus közigazgatás OP 99,49 1,45 Végrehajtás OP 94,88 1,38 Nemzeti teljesítmény tartalék 98,38 1,43 6875,27 100,00 Forrás:NFH

A CIKLUSOK HÁROM SZINTJE

A projekttervezés folyamata és módszerei

A projekt 1. Végtermék-centrikus meghatározás: A támogatási rendszer legkisebb eleme. Azok a produktumok (beruházások, szolgáltatások), amelyek hozzájárulnak a szélesebb közösség által kijelölt közép, vagy hosszú távú stratégiai cél eléréséhez. 2. Tevékenység-centrikus meghatározás: egy adott kiinduló helyzetből adott időtartamon belül adott erőforrásokkal egy specifikus célt elérni kívánó tevékenységsorozat

Projekt - PÁLYÁZAT Projekt – megtervezett fejlesztési elképzelés Pályázat – a PROJEKT bemutatása a pályázat kiírója (TÁMOGATÓ) által megkövetelt formában és szerkezetben a támogatás elnyerése érdekében.

A jó projekt ismérvei releváns kereslet-vezérelt cél-orientált megfelel a stratégiai elvárásoknak megvalósítható jól átgondolt, következetes eredményei mérhetők költségvetése reális munkamegosztása világos kockázatai ismertek fenntartható a célcsoport számára nyújtott előnyök a fejlesztés után is biztosíthatók.

Projektmenedzsment : a projektcikluson belüli különböző fázisok koherens és hatékony módon történő kezelésének képessége és folyamata. Elvek, módszerek és szabályok a program- és projektkészítők számára a támogatások megszerzésének és felhasználásának folyamatában.

A projekt eredményeit értékelni kell A projektciklus Új projektterv Helyzetvizsgálat Megvalósítható célok meghatározása Meghatározás A projekt eredményeit értékelni kell A projekt részletes kidolgozása Lezárás Tervezés Tervek szerinti végrehajtás; Rendszeres nyomonkövetés; A projekt befejezése A projekt szükséges módosításainak elvégzése Megvalósítás Előzetes értékelés Erőforrásokról Finanszírozásról Szervezésről Megvalósításról Döntés

Projekt-tervezési módszerek SWOT elemzés Az ötletek közötti választást, a célok meghatározását segíti Problémafa – Célfa elemzés Érintettek elemzése (Stakeholder analízis) Személyek és személyek csoportjai amelyeket ÉRINT akiknek ÉRDEKÉT SZOLGÁLJA a megvalósuló projekt Kulcstényező a kommunikáció! Logikai keretmátrix (Logframe) módszer A projektjavaslat világos, logikus és strukturált lesz Az érintettek bevonása a készítés folyamatába Alternatívák elemzését teszi lehetővé Az ötletet és a megvalósítás eszközeit illeszti A kockázatok elemzését lehetővé teszi

A SWOT logikája Projekt cél Helyzetvizsgálat Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weaknesses) () Prognózisok a külső feltételekről (gazdasági, technológiai, társadalmi, politikai, kulturális stb. Lehetőségek (Opportunities) Veszélyek (Threats) Projekt cél

Elemzési fázis problémaelemzés célkitűzés-elemzés - a problémák megfogalmazása, ok-okozati összefüggések meghatározása, problémafa készítése célkitűzés-elemzés – célkitűzések meghatározása a beazonosított problémák alapján; eszköz-eredmény összefüggések meghatározása; célkitűzés-csoportok azonosítása és a projektstratégia meghatározása

PROBLÉMAFA hatás CÉLKITŰZÉS FA

A projekt érintettjeinek elemzése A projekt által érintettek azonosítása és elemzése (stakeholder analízis) >> hátrányt szenvedők előnyt élvezők partnerségi kör probléma kezelés kompenzáció projekt megvalósítás

Az érintettek értékelése EGZISZTENCIÁLIS ÉRINTETTSÉG D. C. B. F. NAGY Q. K. M. G. E. O. A. KÖZEPES EGZISZTENCIÁLIS ÉRINTETTSÉG P. L. R. J. I. KICSI H. BLOKKOLÓ SEMLEGES TÁMOGATÓ A T Á M O G A T Á S M É R T É K E BEFOLYÁS A VÁLTOZÁSRA – NAGY: KÖZEPES: KICSI:

PARTNERSÉG Kik a partnerek? Partnerség építés Azon személyek és szervezetek, akik a projekt előkészítése illetve a projekt megvalósítása során együttműködnek. Jól körülhatárolt tevékenységgel és feladatokkal, valamint anyagi és nem anyagi hozzájárulással rendelkeznek Partnerség építés Miért van szükség partnerekre? Információszerzés Többféle szaktudás egyesítése Innováció, ötletek forrása, új látásmód Visszajelzés a saját munkáról Megrendelések, új feladatok és források megszerzésének lehetősége

Tervezési fázis Logikai keretmátrix A módszer előzménye a problémafa-célfa analízis A módszer két elemből áll: a projekt átgondolása: a probléma okaira való koncentrálást szolgálja az elemzési fázis, az elemzés dokumentálása: a tervezés fázisa, ahol a projektötletből részletes projektterv lesz, elkészül a logikai keret-mátrix felépítése (logframe matrix)

Projekt elemek összhangja a logikai keretmátrixban A beavatkozási logika Objektíven igazolható indikátorok Az ellenőrzés információ- forrása Feltételezések Átfogó célok A projekt célja (eredmény) Output(ok) Tevékenységek Eszközök Ha megvalósulnak az eredmények és a feltételezések igaznak bizonyulnak, akkor a projekt cél teljesülni fog. Előfeltételek

Logframe mátrix elkészítésének menete Beavatkozási logika Objektíven mérhető indikátorok (mutatószámok) Az információ forrása az indikátorokhoz Feltételezések logikája Átfogó cél 1 15 16 A Projekt célja 2 13 14 8 Outputok 3 11 12 7 Tevékenységek 4 9 források/eszközök 10 6 5 Előfeltételek

FELTÉTELEZÉSEK SZERKEZETE Átfogó cél + Projekt cél FELTÉTELEZÉSEK + Outputok FELTÉTELEZÉSEK + Tevékenységek FELTÉTELEZÉSEK ELŐFELTÉTELEK

A feltételezések logikája A pr. szempontjából fontos a feltételezés? IGEN NEM Majdnem biztosan IGEN Ne vegyük be a LKM-ba! Teljesülni fog? Valószínűleg IGEN Vegyük be a LKM-ba! Valószínűleg NEM Át tudjuk-e tervezni a pr-et úgy, hogy ez ne legyen feltétel? IGEN NEM Tervezzük át a pr-et, adjunk hozzá további tevékenységeket szükség szerint! Gyilkos tényező, a pr. való-színűleg megvalósíthatatlan

Hatás- mutatók A mutatók forrásai A projekt célja Eredmény- mutatók Beavatkozási logika Objektív módon mérhető mutatók A mutatók forrásai Átfogó cél Hatás- mutatók A mutatók forrásai A projekt célja Eredmény- mutatók A mutatók forrásai Outputok Output mutatók A mutatók forrásai Tevékenységek Költségek Eszközök

Beavatkozási logika HATÁS Indikátor Program célok EREDMÉNY Indikátor Hosszú távú hatások Program célok Átfogó célok EREDMÉNY Indikátor Közvetlen és középtávú hatások Projekt célja OUTPUT Indikátor (Áruk és szolgáltatások) Eredmé-nyek BEAVATKOZÁSOK INPUTOK

Az indikátorokkal szemben támasztott követelmények SMART kritériumok Specific: specifikusak, a dologra jellemzőek Measurable: mérhetőek (számszerűsítés) Achieveable: elérhetőek, rendelkezésre állnak Realistic: relevánsak, reálisak Time-based: időhöz kötött QQTTP kritériumok Quantity: mennyiségi változás Quality: minőségi változás Time: időben változó Target group: fejlesztések célcsoportja Place: térbeli, földrajzi elhelyezkedés

Kis- és középvállalkozások műszaki-technológiai fejlődése A beavatkozási logika Objektíven Igazolható Indikátorok Az ellenőrzés információforrása Feltételezések Kis- és középvállalkozások műszaki-technológiai fejlődése A korszerű technológiát alkalmazók száma 2 %-kal nő a régióban Területi statisztikai adatok, KSH Kedvezőbb piaci részesedés, nyereségnövekedés A vállalkozás piaci részesedése 5%-kal, a nyereség 10%-kal növekszik Mérlegbeszámoló, eredménykimutatás Stabil makrogazdasági és jogszabályi környezet, KKV- barát gazdaságpolitika Modern technológiát képviselő gyártósor Jól képzett munkaerő Korszerű raktár 1500 db/nap termék kibocsátás 15 fő szakvégzettséggel 1500 m2 raktár Fizikai lemérés Szakmunkás bizonyítvány Használatbavételi engedély Változatlan piaci kereslet és konkurencia Szerelőcsarnok átalakítás, gépsor beszerzés és üzembe-helyezés Raktárépítés Saját forrás 15% Bankhitel 35% Pályázati forrás 50% Bankszámla kivonat, Banki hitelígérvény, Támogatási szerződés Határidőre és elvárt minőségben elkészült kivitelezés Műszaki kiviteli terv, Építési engedély, Sikeres közbeszerzési eljárás