Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
" Függőséget okozó anyagok és magatartásformák –
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
Baranya Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„Utca helyett iskola” A Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola bűnmegelőzési modellprogramjáról.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
szakmérnök hallgatók számára
Prevenció a gyermekvédelemben
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Rizikómagatartás és reziliencia 2006-os HBSC adatok tükrében
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
A Magyar Köztársaság Rendőrsége
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Győr Pláza Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület „SzínStér” Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Győr.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A „NYÍLÓ ABLAKOK” című projekt bemutatása KOVÁCS ÁRPÁDNÉ
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Egészségvédelem hónapról-hónapra
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A három pillér elve (vertikális) az elkövetővé válás esélyének csökkentése + az áldozattá válás esélyének csökkentése + a bűnalkalmak kontrollja „Bűnmegelőzés.
A polgárőrség: alulról szerveződő, helyi lakosok által létrehozott, az adott település közigazgatási határain belül működő, a helyi közbiztonság javítása.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Készítette: Seres Dezső r. alezredes Iskolai Bűnmegelőzési Tanácsadó Kiskunfélegyháza, 2014.04.12.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Drogprevenció – gyermek és ifjúságvédelem Tudományosan megalapozott ifjúságkutatás Kiskunfélegyházán 2007. 14 év alatti korosztály 2010. 14-18 év közötti korosztály 2013. 18-30 év közötti korosztály Legfőbb cél: az előző felvételekhez képest miként változtak a város diákságának iskolázottságát, önállósulását, értékrendjének változását befolyásoló társadalmi tényezők. A kutatás kiterjedt a kultúrális, szórakozási tevékenységeiknek, egészségi állapotuknak vizsgálatára is. Külön fejezetet szenteltünk az egészségmegőrzés területének elemzésére.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei EGÉSZSÉGMEGŐRZÉS DOHÁNYZÁS Rendszeres dohányzó alkalmanként 2007 17% 15% 2010 13,5% 2013 21%

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei A dohányosok által hetente és naponta elszívott cigaretta átlagos mennyisége (szál, nemek szerint) Hetente naponta Fiúk 48,9 7,0 Lányok 27,8 4,0 hetente naponta Ált. iskola 11,6 1,7 gimnázium 42,1 6,0 Szak-középiskola 44,6 6,4 Szakiskola 45,5 6,5 A dohányosok által hetente és naponta elszívott cigaretta átlagos mennyisége (szál) iskola típusonként

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei ALKOHOLFOGYASZTÁS 7-13. OSZTÁLYOS TANULÓK 81%-A MÁR KIPRÓBÁLT ALKOHOLOS ITALT 4 % RENDSZERES 39% ALKALMI FOGYASZTÓ

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei ALKOHOLFOGYASZTÁS GYAKORISÁGA ISKOLA TÍPUSONKÉNT 1. SZAKKÖZÉPISKOLÁSOK 2. SZAKISKOLÁSOK 3. GIMNAZISTÁK 4. ÉRETTSÉGIRE ÉPÜLŐ KÉPZÉS 5. ÁLTALÁNOS ISKOLÁSOK

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Egyéb szerek: kávé és energiaitalok A kávé és az energiaital fogyasztása (2010-es kutatás) Kávé energiaital Kipróbálta 43,2% 42,5% Alkalmanként 28,5% 31,2% Rendszeresen 7,8% 3,6% Nem próbálta 20,5% 22,7%

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Kábítószerek 2007. válaszadók 80%-a még nem próbálta 3% rendszeresen vagy alkalmanként 2010. 80% teljes elutasítás 4,7% rendszeresen vagy alkalmanként 2013. 74% teljes elutasítás 8% rendszeresen vagy alkalmanként

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Szabadidős tevékenység 2010-ben a megkérdezettek legnagyobb arányban, 63%-uk televíziózást (videózás, dvd nézés) és 85%-uk zenehallgatást jelölte meg. A számítógép és az internet rohamos terjedését a 2010-es és a 2013-es ezzel kapcsolatos vizsgálati adatok maximálisan alátámasztják. A 2013-es felmérés eredménye a 18-30 év közöttieknél a két legkedveltebb, napi szinten végzett tevékenység a zenehallgatás 74%, és a számítógépezés/internetezés 68%, míg a televíziózás 53%, a harmadik helyre csúszott vissza. A könyvek, újságok olvasása a 2010-ben vizsgált fiatalok 43%-ánál, 2013-ben 41%-nál jelentett napi szintű tevékenységet.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Az ORFK által indított bűnmegelőzési programok, melyek érintik, feldolgozzák a szenvedélybetegségek körébe tartozó devianciákat OVIZSARU D.A.D.A. Program Ellenszer Program Az „Iskola rendőre” Program Iskolai Bűnmegelőzési Tanácsadó Egyéni kezdeményezés: „Útvesztők” című program

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei A D.A.D.A. Program lényege: a rendőri munka során összegyűjtött tapasztalatokra építve különféle élethelyzeteket mutatunk be, olyanokat, amelyek bárhol, bármikor, bármely kisdiákkal megtörténhetnek. Együtt keressük a megoldást, számba vesszük a lehetséges következményeket és igyekszünk a helyes döntést meghozni. Képesek legyenek ellenállni még a kortársaiktól érkező csábításnak, kínálásnak is, konfliktushelyzeteiket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat. Olyan használható problémamegoldó viselkedési paneleket, normákat ajánlunk, amelyeket a személyiségükbe építve éles helyzetekben is sajátjukként tudnak majd alkalmazni. Tesszük mindezt játékosan, „rendőrösen” átadva azokat a jogi, szakmai ismereteket is, melyek a tanulók tudásanyagát gazdagíthatják. Cél az egészséges, biztonságos, jogkövető életmódra nevelés.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei D.A.D.A. Program Az alsó tagozatos törzsanyag összefoglaló tematikája: 1. bemutatkozás 2. szabályok, normák, hagyományok, törvényszerűségek, 3. kockázat-következmény 4. biztonságban –otthon 5. biztonságban – a közlekedésben 6. biztonságban- közterületen 7. gyógynövények, gyógyszerek, drogok 8. jogok, kötelezettségek, 9. érintések, pedofília, 10. erőszak 11. családon belüli erőszak, érzelmek, érzelmek kifejezése 12. „jó hecc” –felelősség 13. gyakorló óra 14. összefoglalás, nyári felkészítő óra

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei D.A.D.A. Program A felső tagozatos törzsanyag összefoglaló tematikája: 1.bemutatkozás, kapcsolatfelvétel, bizalomépítés, 2. önismeret- tolerancia 3. támogatási rendszerek 4. viselkedési addikciók –I. 5. viselkedési addikciók –II. 6. a média hatásai I. 7. a média hatásai II. 8. barátválasztás, bandák nyomása, csoportos erőszak 9. huliganizmus, a szekták 10. az erőszak 11. családon belüli erőszak 12. szexuális bűnözés

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei D.A.D.A. Program A felső tagozatos törzsanyag összefoglaló tematikája: 13. drogok I. 14. drogok II. 15. drogok III. 16. drogok IV. 17. törvények, szabályok 18. az ifjúkori bűnözés, 19. gyakorló óra 20. konfliktuskezelés – felelősségvállalás I. 21. konfliktuskezelés – felelősségvállalás II. 22. összefoglalás, útravaló 23. pótóra: Hová forduljunk segítségért?

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Az „ELLENSZER” című program nevelési céljai: Önálló gondolkodásra nevelés Döntési képesség, aktivitás fejlesztése Társadalmilag helyes értékrend kialakítása Helyes önazonosság, önismeret Szociális képességek, készségek Szeretetteljes emberi kapcsolatok kialakítása Fejlett együttműködési készség Tolerancia Szenvedélymentes életvitel Jogkövető életmód Helyes konfliktuskezelési technikák elsajátítása

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Alkalmazott nevelési módszerek: Ösztönzés Segítségadás Tények, jelenségek bemutatása Oktató személyes példája Beszélgetések, viták Közösségi tevékenységek Követendő egyéni és csoportos minták bemutatása Szituációs és szerepgyakorlatok

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei „ÚTVESZTŐK” című középiskolai program I. szakasz (iskolai foglalkozások, az útvesztők bemutatása) I. rész 1/ Önértékelés fejlesztése, önelfogadás, tolerancia 2/ Agresszivitás, az erőszak 3/ Barátválasztás, bandák nyomása, csoportos erőszak Tervezett időtartam: 3 óra (+3óra igény esetén) II. rész 4/ Családon belüli erőszak 5/ Szexuális bűnözés Tervezett időtartam: 2 óra (+2 óra igény esetén)

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei „ÚTVESZTŐK” című középiskolai program III. rész: 6/ Szenvedélybetegségek, dohányzás, alkohol 7/ Kábítószerek Hatásuk a közlekedésbiztonságra. Tervezett időtartam: 4 óra (+2 óra igény esetén) IV. rész: 8/ Ifjúkori bűnözés, csavargás, eltűnés Tervezett időtartam: 1 óra (+2 óra igény esetén)

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei II. Szakasz: „IRÁNYTŰ AZ ÚTVESZTŐBEN” címmel valósítottuk meg, alternatívák bemutatása, megtapasztalása, másképpen is lehet élni!). - Szülői konzultációs este ifj. Dr. Domján Mihály pszichológus, család terapeutával Az est címe: „Hogyan segítsem a (serdülő) gyermekemet a céljai megtalálásához és azok eléréséhez? – együttgondolkodás szülőknek szülőkről egy pszichológus ötletein keresztül.” - Szilveszteri futás szervezése, „Sporttal a drog ellen!” címmel. (családi sportolás bemutatása)

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Balesetmegelőzés – ifjúságvédelem Az „iskola rendőre” program A programban résztvevő 12 iskola: Darvas József Általános Iskola, 6100 Kiskunfélegyháza, Darvas tér 10. sz. Kiskunfélegyházi Összevont Általános Iskola Dózsa György Tagintézménye, 6100 Kiskunfélegyháza, Dózsa Gy. u. 26-32. sz. Kiskunfélegyházi Összevont Általános Iskola József Attila Tagintézménye, 6100 Kiskunfélegyháza, Deák Ferenc u. 12-14. sz. TKIKI Petőfi Sándor Általános Iskola, 6100 Kiskunfélegyháza, Kossuth u. 27. sz. Kiskunfélegyházi Összevont Általános Iskola Platán Utcai Taginézménye, 6100 Kiskunfélegyháza, Platán u. 12. sz. Bugaci Általános Iskola, Bugac, 6114 Bugac, Szabadság tér 7. Fülöpjakabi Általános Iskola, 6116 Fülöpjakab, Alkotmány u. 1. Kiskunfélegyházi Összevont Általános Iskola Széchenyi István Tagintézménye (Gátér) 6111 Gátér, Szabadság u. 13. Kunszállási Általános Iskola, 6115 Kunszállás, Kossuth u. 12. Gárdonyi Géza Általános Iskola, 6112 Pálmonostora, Táncsics u. 28. Petőfiszállási Általános Iskola, 6113 Petőfiszállás, Ady E. u. 3. Árpád fejedelem Általános Iskola, 6066 Tiszaalpár, Alkotmány u. 14.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Az iskola rendőr feladata: Építsen ki jól működő kapcsolatot az iskola és az illetékes rendőrkapitányság között. A kapcsolattartás legyen folyamatos, és alkalmanként demonstratív. Ismerje meg az iskola és annak közvetlen környékének közbiztonsági, közlekedési és bűnügyi helyzetét. Ennek ismeretében hívja fel az illetékesek figyelmét a veszélyekre. Szükség esetén kezdeményezzen forgalomszervezési változtatásokat. Vegyen részt az iskolákat érintő baleset-megelőzési kampányokban, a reggeli forgalom segítésében, nyomtatványok, kiadványok népszerűsítésében, KRESZ és DADA programok koordinálásában. Évente egy alkalommal osztályfőnöki órák keretében tartson beszámolót egy aktuális baleseti, és bűnügyi helyzetről. Lehetőség szerint vegyen részt az iskola tanórán kívüli szabadidős és egyéb programjaiban is. A feladat eredményes végrehajtása érdekében vegye fel a kapcsolatot a polgárőrség helyi szervezetével, szükség esetén kérje segítségüket. A pedagógusokat megfelelően tájékoztassa a közlekedésre neveléssel és a bűnmegelőzéssel kapcsolatos újabb információkról. Tartson kapcsolatot a szülői munkaközösségekkel.

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei MEGELŐZÉSI LEHETŐSÉGEK 1. Egyéni lehetőségek: Közös családi beszélgetések, egymásra figyelés Családi programok Hitélet Az iskola és a közösség által nyújtott szabadidős programok, sportrendezvények

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei MEGELŐZÉSI LEHETŐSÉGEK 2. Törvényi szabályozás: A nem dohányzók védelmére alkotott törvény + trafik törvény Alkoholfogyasztással kapcsolatban bevezetett zéró tolerancia a gépjárművezetőkkel szemben Drogfogyasztás tiltása, valamint a kábítószerekkel kapcsolatos mindennemű illegális tevékenység szankcionálása

Szenvedélybetegségek preventív lehetőségei Köszönöm megtisztelő figyelmüket!