KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009. október 29. Papp István balesetvizsgáló HELIKOPTER REPÜLÉS – 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Advertisements

a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
A Mobil Orvosi Segélyhely (MOS)
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Állam munkavédelmi feladatai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
A LÉGIKÖZELEKDÉSI BALESETEK VIZSGÁLATÁNAK KÖZÖSSÉGI SZINTŰ SZABÁLYOZÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. dr. Horváth Diána jogi.
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KUTATÁS-MENTÉS.
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
F I G Y E L E M É L E T V E S Z É L Y ! A mobiltelefon ölhet !
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Papp István balesetvizsgáló HELIKOPTER REPÜLÉS – 2009.

2 Magyarországon 16 polgári helikopter típus és variánsai kerültek lajstromba az elmúlt időszakban, a következő összetételben: kg alatti összes 169 db kg feletti összes 4 db (MI-8, KA-32) -Érvényes légialkalmassággal 91db -Lejárt légialkalmassági 82 db HELIKOPTEREK

3 -Állami helikopter: 1 db légiközlekedési baleset (Accident) 19 db repülőesemény (Incident) Súlyosan sérült 1 fő. -Polgári helikopter: 2 db légiközlekedési baleset (Accident) 4 db repülőesemény (Incident) 2 db légi közlekedési rendellenesség Meghalt 1 fő, könnyű sérülés 1 fő. HELIKOPTER ESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA

LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE

5  július 12-én 15 óra 50 perckor történt a légiközlekedési baleset.  Meleg, száraz nap volt, jó látási viszonyokkal. A helikopter Darnózsel-en szállt fel, helyi repülésre utasokkal és Kimle térségében a Mosoni-Duna 60-as folyamkilométerénél a meder felett repültek nyugati irányba mikoris egy nagyfeszültségű villanyvezeték-vonalat elszakított és az ütközéstől a folyóba esett.  Személyi sérülések: három fő súlyos, egy fő könnyű sérülést szenvedett - A légijármű megsemmisült.  A Vb műszaki meghibásodásra utaló jeleket a szakmai vizsgálat során nem talált.  A pilóta képesítése: PPL, jogosítás: helikopter és motoros „A” képesítéssel rendelkezett, összes repült ideje helikopteren: 671 óra az érintett típuson 38 óra.  A légijármű adatai: gyártás óta 314 óra. Üres tömege 1028 kg. Megengedett összes tömeg:1450kg.  A helikopter a feladatra érvényes előkészítéssel rendelkezett

A roncs a vizsgált helyszínen

A Mosoni-Dunába esett utasokkal egy helikopter. A légiközlekedési balesetben három fő súlyos, egy fő könnyű sérülést szenvedett - A légijármű megsemmisült. Kérdések:  Elfogyott a tüzelőanyag (?)  Elromlott a motor (?)  Elromlott a helikopter vezérlése (?)  A légköri viszonyok a repülést lehetővé tették-e (?) ELSŐ INFORMÁCIÓK

–A helikopter az ütközéstől kettétört és a Dunába esett. –Három fő súlyos, egy fő könnyű sérülést szenvedett - A légijármű megsemmisült. –Az esetről a mentőket és a tűzoltókat a helyszínen tartózkodó tanúk értesítették. –A légijárművezető szerint a repülési magassága 130 méter volt, a földön tartózkodó tanúk szerint a fakoronák magasságában repült. –A repülés G típusú légtérben került végrehajtásra így a repüléshez nem került repülési terv leadásra, ezzel esélye sem volt arra a személyzetnek, hogy a légiforgalmi irányító szolgálat a számított érkezés elmaradását követően intézkedhessen a kutatás- mentés indításáról. –A Vb a helyszíni szemle során a következő tényeket állapította meg: –A helikopter irányítható volt, a hajtómű működött az esemény bekövetkezéséig és tüzelőanyag volt a tartályba HELYSZÍNEN TAPASZTALTAK

–A Vb a vízből való kiemelés után a vizsgálati helyszínen megállapította, hogy a vezérlés épp és akadálymentesen működött. – A helikopter irányítottan repült a tanúk szerint, mert követte a folyó medrét. – A tüzelőanyag nem fogyott el, a rendszer nem volt szennyezett. – A motortérben található berendezések az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. – A vezetőfülkében levő kezelőszervek az üzemmódnak megfelelő helyzetben voltak, a műszerek az esemény bekövetkezéséig üzemszerűen működtek. – A vizsgálat alapján, a forgószárnyakon az agyon és a reduktoron talált sérülések jellege, mint következmény azonosítható. –Végső megállapítás: mindezek alapján a Vb megállapította, hogy a légijármű az esemény bekövetkeztéig nagy valószínűséggel üzemképes állapotban volt VIZSGÁLTI EREDMÉNYEK

10 Általánosságban megállapítható: −a pilóta érvényes PPL szakszolgálati és egészségügyi alkalmassággal rendelkezett, −a kis magasságon történő repülés engedélyezésére vonatkozó dokumentumok nem kerültek a Vb számára bemutatásra, −a légijármű érvényes légialkalmassági bizonyítvánnyal rendelkezett, −a légijármű a feladatra elő volt készítve, −a légijármű rendszerei az ütközésig működtek és irányítható volt, −a légijármű ”Repülési Engedély” leírása szerint nem alkalmas utasrepültetésre, −a légijárművet a pilóta maga vezette, −a légiközlekedési baleset bekövetkezésében a pilóta pszichofizikai állapota valószínűleg nem volt befolyásoló tényező, −a légiforgalmi irányító szolgálat tevékenységének nem volt érdemi ráhatása a bekövetkezett légiközlekedési balesetre KÖVETKEZTETÉSEK

A légijármű jó műszaki állapotot mutatott, az esemény okaként műszaki hiba nem valószínűsíthető. A légiközlekedési balesethez vezető okok: −A repülés nem tervezetten, indokolatlanul kis magasságon került végrehajtásra, melynek következtében a légijármű akadállyal ütközött, −a pilóta részéről a kis magasságú repülésre, nem történt meg a felkészülés, −a légijármű olyan repülést hajtott végre, amely a bemutatott, ill. a lajstromozó ország hatóságától beszerzett dokumentumokban nincs engedélyezve, −a rádiómagasságmérőn a veszélyes magasság indexe nem lett a terep legnagyobb akadálya feletti magasságra állítva. A fent említett okok egyenként nem jelentenek olyan fokú biztonsági kockázatot, ami a repülőbalesethez vezetett volna, azonban együttes hatásuk már jelentős és kiválthatta az esemény bekövetkezését. BIZTONSÁGI AJÁNLÁS A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség ÖSSZEFOGLALÓ

P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE

Hideg téli nap, hőmérséklet +2,6 C fok, harmatpont -2 C fok, a légköri körülmények nagy valószínűséggel hatással voltak a légiközlekedési baleset lefolyására. A helikopter pilótaüzemeltetésben lett előkészítve a feladatra, gyártás óta 2158 órát repült tapasztalt pilóta a baleset híre és annak súlyos kimenetele méltán nagy érdeklődést váltott ki a médiában 13 AZ ELSŐ INFORMÁCIÓK A Dunába esett egy helikopter Budapesten, az épülő csepeli szennyvíztisztítónál. A légiközlekedési balesetben egy ember meghalt, ketten viszont gyakorlatilag karcolás nélkül megúszták. Elfogyott a tüzelőanyag (?) Elromlott a motor (?) A légköri viszonyok a jegesedést lehetővé teszik-e (?) BALESET

14 A helikopter kettétört, a kabin rész a vízbe esett, a végrész a munkagödörbe. Az uszályon emberek a balesethez közel kb. 10 méteres daru látható. Egy halott, két ember sérülésmentes A fogószárnylapátok majdnem sértetlenek HELYSZÍN MI TÖRTÉNHETETT?

15 A fogószárnylapátok fordulata az előírnál alacsonyabb lehetett (a sérülésből megítélve). A motor szabálytalanul járt (tanúk elmondása alapján-dadogott-). A kabinban a kapcsolóállások előirt helyzetben láthatók. Tüzelőanyag volt a tartályban. A helikopter a munkaterület fölé érkezésekor először magasan majd lesüllyedve alacsonyan körözött. A helikopter végig irányítottan repült. A tüzelőanyag nem fogyott el, a rendszer nem volt szennyezett. Az olajszint rendben, mágnesdugók tiszták. A gyújtás rendben, a motor működött. A közelítéskor a helikopterből füstpamacsokat láttak távozni és a hangja is szabálytalannak tűnt (kihagyott a motor). A pilóta ekkor teljesítmény csökkenésre panaszkodott a helikopter pedig süllyedt. A jelek valós vészhelyzetre utaltak ELSŐ TÉNYEK TOVÁBBI TÉNYEK SZEMTANÚK ÉS A PILÓTA

16  A Vb megvizsgálta a motort bizottságilag.  A Vb megvizsgálta a tüzelő-anyagrendszert bizottságilag.  A Vb megvizsgálta a gyújtó rendszert bizottságilag.  A Vb megvizsgálta a porlasztófűtés rendszerét bizottságilag.  A Vb megvizsgálta az erőátviteli rendszert és a tengelykapcsolót bizottságilag és mindent üzemképes állapotban talált VIZSGÁLATOK

17 A Vb és a bizottság által megvizsgált fő darabok és berendezések működésképtelenséget nem tártak fel. A törzs és a forgószárnyak a zuhanástól sérültek, következmények. A porlasztójegesedés valószínűségét meghatározó grafikon használatakor ( az adott esethez a kék színű jelölés érvényes) és ez az erős jegesedés mezőben van VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK

18 A PORLASZTÓJEGESEDÉS VALÓSZÍNŰSÉGÉT MEGHATÁROZÓ GRAFIKON VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK

19 A helikopter érv. légialk.biz. rendelkezett. A helikopter motorja végig a süllyedés megkezdéséig rendben, panaszmentesen működött. A helikopter vezérlése a becsapódásig rendben működött. A tüzelőanyaggal és olajjal fel volt töltve, nem fogyott el és nem volt szennyezett. A pilóta érvényes okmányokkal rendelkezett és maga vezette a helikoptert. A légköri paraméterek erős jegesedést tettek lehetővé a porlasztó Venturi-csövében. A pilóta kapcsolta a porlasztófűtést, de a teljesítmény változtatás utáni utánszabályozás nem bizonyítható, valamint a segédberendezés bizonyos légköri viszonyok között nem megfelelő hatékonyságú. A kis magasság, a víz fölött vész eseténi menekülés lehetőségét nem biztosította. KÖRÜLMÉNYEK, KÖVETKEZTETÉSEK A VB MEGÁLLAPÍTÁSAI

20 BA _1:A Vb javasolja az NKH LI-nek a munkarepülés szabályainak felülvizsgálatát abból a szempontból, hogy azok alkalmazása megfelelő biztonságot jelent-e a fedélzeten tartózkodó személyek számára, különös tekintettel arra az esetre, amikor utasa is van a fedélzeten. Indok:a jelen szabályok lehetővé teszik a repülést ilyen magasságon, ilyen körülmények között BA _2:A Vb javasolja az NKH LI-nek, hogy a Robinson R-44 típusú helikopterek Üzemeltetési kézikönyvében „A porlasztó fűtőautomata használata (Use of carb heat assist)” leírásában töröljék az automata szót, mert az megtévesztő lehet a fűtő segédberendezés használati módját illetően. Azt a látszatot kelti, hogy azzal a pilótának nincs további teendője a bekapcsolását követően BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK

21 BA _3:A Vb javasolja az NKH LI-nek, hogy a fűtősegédberendezés biztonságos használata érdekében az Üz. Kézikönyv 4. normál eljárások 4.12 pontját egészítsék ki az Üzemeltetési kézikönyv 10. Biztonsági tanácsok SN-31 Biztonsági közleményével. Indok:a Biztonsági közleményt naprakészen kell ismerni és alkalmazni. BA _4:A Vb javasolja az NKH LI-nek, hogy kereskedelmi célú repülés esetén, amennyiben a repülést végrehajtó személyzeten kívül más személy is tartózkodik a fedélzeten, a vészhelyzet esetén való teendőkre vonatkozó eljárás ismertetésének tudomásul vételét az érintett személy aláírásával is igazolja, kivéve azt az esetet, amikor a személyzet az általános eljárási rendnek megfelelően biztonsági bemutatót tart. Indok:a későbbi vitás kérdések megelőzhetőek ezzel BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK

22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !