KÖRNYEZETMENEDZSMENT RENDSZEREK RENDSZERKIÉPÍTÉS NEMZETKÖZI ÉS MAGYARORSZÁGI VISZONYLATBAN PTE PMMK KÖRNYEZETMÉRNÖK BSC KÉPZÉS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

1 Telefon: Fax: St. épület 406. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
VI. Környezetvédelmi Konferencia – Dunaújváros 2005.június 3. Környezetközpontú Irányítási Rendszer a DUNAFERR Rt-nél Eredmények, aktualitások Meskál László.
EU alapismeretek E-Learning.
2007. szeptember % Idén több mint 14 milliárd forintot ajánlottak fel az adófizetők.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Jelentések Dr. Szigeti Cecília. KÖRNYEZETVÉDELMI NYILATKOZATOK.
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Tartalmi keretek (1) PTE TTK Környezettudományi Intézet I.a környezeti átvilágítási és irányítási rendszerek bevezetésének, alkalmazásának szakmai és jogi.
Környezetmenedzsment rendszerek Rendszerkiépítés nemzetközi és magyarországi viszonylatban PTE PMMK Környezetmérnök BSc képzés.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Környezeti kontrolling
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Munkahelyi egészség és biztonság
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Magyarország a globális világgazdaságban
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti menedzsment szabványosítása Dr. Szigeti Cecília.
Ökocímke.
Környezetmenedzsment rendszerek EMAS EMAS PTE PMMIK 3/3 előadás.
Új törvények 2012—2115. évben! Keresse fel az alábbi oldalakat! évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi.
A környezettudatos vállalatirányítás fogalma, alapelvei
Környezetmenedzsment Környezetmenedzsment rendszerek INTÉZMÉNYRENDSZERE PTE PMMIK 3/1 előadás.
Minőségmenedzsment INTÉZMÉNYRENDSZERE PTE PMMIK 7. előadás.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Környezeti hatások számbavétele Dr. Szigeti Cecília.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Közbeszerzési Hatóság
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
Vállalati felelősségvállalás- felelős vállalat
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
EU-ETS hitelesítő szervezetek akkreditálása
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Előadás másolata:

KÖRNYEZETMENEDZSMENT RENDSZEREK RENDSZERKIÉPÍTÉS NEMZETKÖZI ÉS MAGYARORSZÁGI VISZONYLATBAN PTE PMMK KÖRNYEZETMÉRNÖK BSC KÉPZÉS

ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Bevezetés A fejlődés felgyorsulása Tanúsítások a világban Tanúsítások az EU-ban Tanúsítások az EU-n belül Magyarországon

EMAS CÉLJA Az EMAS bevezetésével megvalósult szabályozás célja a környezeti teljesítmény állandó, folyamatos javítása, amelynek megvalósítása érdekében: a vállalat kialakítja környezetirányítási rendszerét (KIR); meghatározott időközönként értékeli környezeti teljesítményét ; környezeti politikájában megfogalmazza, környezeti programjában megtervezi a javításhoz szükséges változtatásokat; értékeli, hogy teljesítménye miben és mennyiben felel meg az EU - szabályozásban foglalt követelményeknek.

AZ EMAS ÉS AZ ISO KÖZÖTTI KÜLÖNBSÉGEK az EMAS a nyilvánosság számára is hozzáférhető környezeti jelentés kiadását is előírja illetve Az EMAS kötelezővé teszi a kezdeti felmérést, minden környezeti tényezőre. Az ISO kizárólag a környezetvédelmi politika közzétételét követeli meg. A kettő közül az EU az EMAS-t preferálja és ez hazánkban is érvényes. Az ISO nem követel meg konkrét kibocsátási határértékeknek történő megfelelést, az EMAS viszont igen.

AZ EMAS MÓDOSÍTÁSA Az Európai Uniós EMAS és az ISO es szabványcsalád közti versenynek a áprilisában közzétett EMAS módosítás vetett végett. már nemcsak kizárólag termelő vállalatokat említ, hanem szervezetekről ír, mely megfelel az ISO szerkezetében foglaltaknak. az ISO szabvány részleges átvétele. (az ISO szabvány 90%-os átfedéssel bír az EU rendelet felé, melyre már szerkesztésekor is törekedtek).

KIEGÉSZÍTÉSEK A KORÁBBI TANANYAGHOZ AZ EMAS HIVATALOS HONLAPJA: Bevezést segítő útmutatók

Magyarországon akkreditált hitelesítők megtekintési itt!! IPPC, EMAS A nyilvántartást az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség végzi A 341/2004. (XII. 22.) Korm. Rendelet szerint 341/2004. (XII. 22.) KORM. RENDELET

AZ EMAS RENDSZER REGISZTRÁCIÓS FOLYAMATA

EMAS HITELESÍTŐK, EMAS NYILVÁNTARTÁS A Környezethasználati Osztály a környezetvédelmi hatásvizsgálatról és az egységes környezethasználati engedélyezésről szóló 341/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet végrehajtásával összefüggő feladatokat is,ellát. Az egységes környezethasználati engedélyezéshez kapcsolódóan részletes információk a oldalon érhetők el. EMAS Az EMAS rendelet szerinti nyilvántartást hazánkban az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség végzi a 341/2004. (XII. 22.) Korm. rendelet értelmében. A hazai nyilvántartás megtekintéséhez kérjük, kattintson erre a linkre.linkre

AZ EMAS BEVEZETÉSÉT SEGÍTŐ ÚTMUTATÓK EMAS nyilvántartásba vételre alkalmas egységre vonatkozó útmutató Az EMAS logó használatára vonatkozó útmutató Útmutató az EMAS környezetvédelmi nyilatkozatról Útmutató az alkalmazottak részvételéről az EMAS keretein belül A környezeti tényezők azonosítására és ezek fontosságának felmérésére vonatkozó útmutató ÚTMUTATÓ a környezeti teljesítménymutatók kiválasztásáról Ellenőrzőlista a környezetvédelmi nyilatkozat összeállításához

Statisztikák Európában összesen körülbelül 4050 EMAS regisztráció – 2004-ig 400 szervezet - 50 alkalmazottig 150 szervezet alkalmazottal A regisztrációk fele német És végéig? (Szorgalmi)

ISO A VILÁGBAN ISO es szabvány szerint kiépített környezetközpontú irányítási rendszerrel rendelkező szervezetek száma (Mikor?) januárjában ez az érték volt. Különösen jelentős növekedés volt tapasztalható 2002 és 2006 között Kínában, ahol ről a tanúsított szervezetek száma ra változott 4 év alatt. És végéig? (Szorgalmi)

A KÖRNYEZETTUDATOS VÁLLALATIRÁNYÍTÁS HELYZETE MAGYARORSZÁGON 1998-ban 209 Mrd forintot fordított környezetvédelemre, amely összeg 2001-re 432 Mrd Ft-ra nőtt, és 2005-re elérte a 786 Mrd forint értéket. (És végéig? Hisztogram?) A gazdasági szféra környezetvédelmi beruházásainak legnagyobb része a kibocsátási paraméterek javítására irányul. A területi koncentrációt illetően a közép-magyarországi régió áll az élen, ahová az egyszeri környezetvédelmi beruházásoknak és a folyó kiadásoknak kb. a fele, a közvetetten környezetvédelmi hatással is rendelkező beruházásoknak több, mint kétharmada összpontosul.

TANÚSÍTÁSOK SZÁMA MAGYARORSZÁGON 2004-ig 9500 ISO 9001-es minősítés 2006-ban a 14001:1997, illetve az MSZ EN ISO 14001:2005 szabvány szerint tanúsított szervezetek száma hazánkban 993 darab Vállalatok méretét tekintve: A nagyvállalat (45,6 %), a középvállalkozás (31,3 %), a kisvállalkozás (19,6 %), a mikrovállalkozás pedig (3,5 %) részarányt képvisel. Magyarországon az EMAS szerinti regisztrációval rendelkező szervezetek száma a januári állapot szerint 2! (Audi Hungária Motor Kft., Dunapack Rt.). És végéig? (Szorgalmi)

AZ ISO ES SZABVÁNY SZERINTI TANÚSÍTVÁNNYAL RENDELKEZŐ VÁLLALATOK MEGOSZLÁSÁNAK ALAKULÁSA MEGYÉNKÉNT (MIKORI ADATOK ALAPJÁN?)

KÖVET- INEM / KIR nyilvántartás hivatalos kezelője a KÖVET-INEM Hungária októberében alakult, nem nyereségorientált, szolgáltatásokat nyújt, és gyakorlati programokat szervez tagjai nem "zöld mintavállalatok

KÖVET- INEM /

Akkreditáló Testület Az Akkreditáló Testület független, pártatlan intézmény vagy szervezet, amely felelős a környezeti hitelesítők akkreditálásáért, és a környezeti hitelesítők felügyeletéért. A tagállamok megbízhatják a jelenlegi akkreditáló intézményüket vagy egyéb alkalmas szervezetet jelölhetnek ki erre a feladatra. Magyarországon: Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT)

NEMZETI AKKREDITÁLÓ TESTÜLET

Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) Feladata: –elkészíti, –felülvizsgálja és –frissíti a környezeti hitelesítők listáját és akkreditálási működési területeket (akkreditálás a Közösségben NACE kód alapján történik) az adott tagállamban (Magyarországon a TEÁOR 2003 szerint). –A lista változásáról értesíti az Illetékes Testületet (megállapodás szerint a Közösséget is).

AZ EMAS AKKREDITÁLÓ TESTÜLETEK FÓRUMA - FALB A NAT európai és nemzetközi együttműködései A NAT teljes jogú tagként képviseli a Magyar Köztársaságot az Európai Akkreditálási Együttműködésben (EA-European co-operation for Accreditation). A NAT teljes jogú tagja a Nemzetközi Laboratóriumakkreditálási Együttműködésnek (ILAC- International Laboratory Accreditation Cooperation). A NAT teljes jogú (akkreditáló testületi) tagja a Nemzetközi Akkreditálási Fórumnak (IAF-International Accreditation Forum). A NAT teljes jogú tagként részt vesz az EMAS Akkreditáló Testületek Fóruma (FALB- Forum of Accreditation and Licensing Bodies) munkájában.

Forum of Accreditation Bodies Az Unió összes Akkreditáló Testülete évente legalább egyszer összeül, és információt cserél Az akkreditálási folyamat minden tagállamban közel egységes legyen, és egyenlő feltételekkel történjen Régi elnevezés: ("Forum of Accreditation Bodies" - FAB). Új elnevezés: Forum of Accreditation and Licensing Bodies - FALB A FALB kidolgozza az akkreditálás, az illetékesség és az környezeti hitelesítők vizsgálatára vonatkozó irányelveket.