Barokk művészet, 16-17. sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Barokk („barroco”)
Rokokó, késő barokk
Copf, kora klasszicizmus
Építészet
Tengelyes szerkesztés, irányított terek és térkapcsolatok
Tengelyesen összekapcsolt városi terek
Tengelyek szervezik a kerteket
Hatáskeltés, fokozás : sala terrena, lépcsőház, díszterem
Elliptikus kupolák
Illuzionizmus (a latin illusio: „csalódás”):
Örvénylő mozgás
Szoborfülke
Tömegformálás: mozgalmas, nyitott körvonal
Manzárdtető, franciatető
A fal mozgása: homorú, domború, hajlított falsík
A színek és a formák bősége
Vignola: Il Gesu, Róma 16. sz. 2. fele
A Jezsuita rend főtemploma
Bernini: Szent Péter tér, Róma, 17. sz.
A San Pietro - Michelangelo kupolája
Levau és Hardouin-Mansart: Versailles-i kastély, 17. sz. vége
A Tükörgaléria: a tükrök bővítik a teret
A király hálószobája
Teraszok, víz csatornák, medencék
Geometrikusra nyírt növények – mértani vagy franciakert
Perspektíva, nyitott lezárás: kapcsolat a végtelennel
A Kis Trianon, Mme de Pompadour lakrésze
A királyné kertészháza
Bencés kolostor, Melk, Ausztria, 18. sz. e. Jacob Prandtauer
Több udvaros, összetett elrendezés
A temploma két tornyos, négyezeti kupolás épület
A templom főhomlokzata előtt díszudvar
Zwinger, Drezda, Németo.,18. sz. e.
Karmelita templom, Győr, 18. sz. e. f. Il Gesu
Esterházy kastély, Fertőd, 18. sz.
Kovácsolt vas díszkapu
Sala terrena
Díszterem
Mértani vagy franciakert
Fertődön volt az első magyar operaház
Itt élt és alkotott a klasszikus zene kiemelkedő nagysága: Haydn
Fellner Jakab: Líceum, Eger, 18. sz. 2. f.
Klasszicizáló késő barokk: copf stílus
Az udvar és a csillagvizsgáló torony
Chippendale bútorok,18. sz. anglia