Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Gyermekvédelem a védőnői munkában
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
MAT Kongresszus Siófok, nov Mozgó elterelés három városban a Kék Kockánál.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő a kistérségben
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Korai fejlesztés fontossága
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Közoktatási vezető II. félév
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Csókay László KPSZTI április 13.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók szakmai-szervezeti alakulása fennállásuk negyvenedik évében. Jubileumi konferencia, nov. 6-7.)

1.A segítő intézményrendszer – az objektiváció fokozatai fejlődéstörténet, személyzeti és forgalmi mutatók „minőségügyi” szempontok és paraméterek felmérések – elégedettség, működési eredmények társadalmi kontextusok – ellátási rendszerek, mentálhigiénés helyzet, szükségletek és trendek

2. Egy sajátos perspektíva – rálátás távolról képzések és szupervíziók a pszichológusoknak a pedagógusok viszonyulása szülők és gyerekek – terápiák tapasztalatai szelektív ismeretek – a lelki segítés szempontja

3. A megindulás korszaka – a hatvanas évek néhány sajátossága az anómia erősödése a korai „fogyasztói társadalomban” a családok pszicho-szociális terhei az iskolák fejlődése és problémái a segítő szakmák felbukkanása – gyógypedagógusok és pszichológusok

4. Nevelési tanácsadók és pszichoterápia tanácsadási hagyományok, a feltáró és szupportív foglalkozás a gyermeklélektan és a fejlődéspszichológia hazai hagyományai a pszichoanalízis befolyása a családdinamikai és a családterápiás megközelítés kezdetei

5. „Nevtanok” – közvetítés az iskola és a családok között hivatalos feladatok az iskola segítéséért az iskolában jelentkező pszichológiai problémák kezelése liaison kapcsolatok a pedagógusokkal korai „hálózatiság” – védőnők, gyermek egészségügyi szolgálat, gyermekpszichoterápiás ellátás

6. Előnyös tulajdonságok normatív ellátás – elérhetőség, „alacsonyküszöbűség” nem-stigmatizáló segítségkérés lehetősége, a család bevonása kapcsolat a szociális ellátással, gondoskodással együttműködés a területi hatósági szervekkel

7. Sajátos lehetőségek hosszmetszeti tapasztalatok a gyerekekről és a családokról esetmenedzsment – a külső segítések koordinációja, mozgósítása a szülők problémáinak, devianciájának megoldási kezdeményezése kapcsolat és együttműködés a közösségekkel

8. Látható gondok és nehézségek egyenetlen, ill. túlzott terhelés, létszám és összetétel problémái az optimális klientúra és segítési metodológia megtalálása képzés, továbbképzés, szupervízió – útkeresések a minőségkontroll kérdése

9. A fejlődési folyamat nehézségei új, nehezebben megközelíthető viselkedési problémák szaporodása drogok, diszlexia, hiperaktivitás- figyelemzavar a képzett és motivált személyzet gondjai – kifáradás, kiégés innovatív ellátási módok, szakmai kísérletek korlátozottsága szervezeti és irányítási gondok

10. A változó társadalom dilemmái az iskola változásai – differenciálódás a módszerekben, iskolaethoszokban, teljesítményorientációkban szegénység, esélyegyenlőtlenség, diszkriminációk, kisebbségi és marginális létformák hatása a családi élet változásai – „kulcsos gyerekek”, televízió, a korai „elengedés”, a válások növekvő száma, családi traumatizációk „deviáns referenciacsoportok” iskolában és a közösségben, „bullying”

11. Az ellátási láncok kialakulásának megrekedése biztató kezdetek – a pszichoterápiás képzés fellendülése, családsegítők és családterápia, magángyakorlatok a gyermekpszichiátria fejletlensége, a gyermekpszichiátria fejlődési elakadása speciális ellátó helyek hiánya leépítések, financiális és szervezeti korlátozások – a „Faludi” példája

12. A nemzetközi tapasztalatok a fejlődéspszichológiai és ökológiai szemléletű korai probléma-felismerés és ellátás a nevelési intézmények, különösen az iskola – mint elsődleges és másodlagos színtér stigmamentes, szakszerű ellátás a gyakori iskolai és családi – nevelési – problémákban hálózati koordináció a segítő ellátásban – keyworking a leginkább hozzáférhető, lakosság közeli ellátó helyeken

13. Iskola, tanácsadás, terápia – külföldi modellek szoros együttműködések a főbb szereplők között, pl. drogtanácsadók között, esetmegbeszélések projektszerű együttműködések – pl. lelki egészségfejlesztési programokban az „után nyúlás”, után követés szervezett lehetőségei, gondozási modellek szabályozó financiális rendszerek – pl. a brit purchaser, provider, carer, user viszony, a magángyakorlatok bevonása, specializációk

14. A nevelési tanácsadók analogonjai – aktív szerepben a szolgáltatások hirdetése, promóciója – párbeszéd a közösséggel a médián át mentálhigiénés projektek a tanácsadókból – pl. szülői deviancia, ill. családi traumatizáció ellensúlyozása, korrektív csoport-, ill. szabadidő- programok kapcsolat és együttműködés a segítő civilszervezetekkel és a csoportos önsegítéssel – a közösségek rejtett erőforrásai kooperáció az egyházi segítő szervezetekkel

15. Szakmák és identitások a pszichoterápiás modell árnyoldalai – a tanácsadás leértékelődése, ill. hibás értelmezése és használata a szakmai team szakmai összetételének változatai – képzés és továbbképzés specifikus szükségletei, túlképzések, módszertani egyoldalúságok Team munka és team szupervízió – tanácsadó egységek szervezeti identitása külső konzultáció, szervezetfejlesztés, időszakos team bővítések

16. Fejlődési lehetőségek visszajelzések fontossága – partnerek és felhasználók, eredményindikátorok (pozitív és negatív változatban) „gályapadból laboratórium” – a munka egyéni és szervezeti reflektivitása, szakmai identitáson alapuló csoportmunka módszertani innovációk, különös tekintettel a segítő hatás nem-specifikus tényezőire és a fokális, ill. a sűrített rövid beavatkozási módokra a személyközi rendszeraspektus aktív kezelése – a családterápiás intervenciók