A női munkavállalás a szerepfeszültség tükrében Családi napközi, mint alternatív gyermekellátó egység Nyíregyháza, 2011. szeptember 17 Dr. Nagy Ágnes Csodacsalád Egyesület
??? Népesedési probléma Értelmiségi, gazdaságilag aktív családokban kevés gyermek születik, az is későn (Kopp Mária, Győrffy Zsuzsa, Ádám Szilvia (2008) Az iskolázott nők hátrányos megkülönböztetése, az esélyerősítés lehetőségei. Magyar lelkiállapot 2008: Esélyerősítés és életminőség a mai magyar társadalomban, szerk: Kopp M, Semmelweis Kiadó, Budapest) Pedig állítólag a huszonévesek 2-3-4-sok gyereket szeretnének (Kopp Mária, Skrabski Árpád (2006): Gyermekvállalás és életminőség, In: Kopp M, Kovács M (szerk) (2006) A Magyar népesség életminősége az ezredfordulón, Semmelweis Kiadó, Budapest, 253-262. old.)
(és a gazdasági helyzet) Munka VAGY karrier ??? Népesedési mutatók (és a gazdasági helyzet) jobbak ott, ahol a gyermekgondozási szabadságok és a gyermekellátási formák rugalmasan alkalmazkodnak a család igényeihez (Blaskó Zs., Cseres-Gergely ZS., Reszkető P., Scharle Á., Váradi B. Az 1-3 éves gyermekek napközbeni ellátásának bővítése: költségvetési ráfordítás és várható társadalmi hatások, http://www.budapestinstitute.eu/ uploads/BI_MEH_bolcsode_091109_FINAL.pdf
Ami jó a babának… Fordítsuk meg! A gyermeki jól-lét alapvetően az anyai (szülői) jól-lét függvénye! (C. Molnár E.: Az anyaság pszichológiája. Pszichológiai Műhely 11. Budapest, Akadémiai Könyvkiadó. Budapest, 1996.) Kulcsfontosságú, hogy milyen hatással van a munkavégzés az anya saját jól-létére, mert ez kihat a gyermekével szemben gyakorolt viselkedésére, és ez kihat a gyermek fejlődésére. A munkavállalásnak az egyén jól-létére gyakorolt hatása jellemzően pozitív (Mihaly Csikszentmihalyi: Flow. The Psychology of Optimal Experience, Harper Perennial, 1991 ). A saját kereset és az örömmel végzett munka kedvező hatással van az önértékelésre, és azon keresztül a jól- létre.
Szerepfeszültség 4 fajta nőtípus: nem dolgozik - nem is akar dolgozik – nem akarna nem dolgozik – dolgozna dolgozik – akar is Ha az anyának szándékai, preferenciái ellenére kell dolgoznia, miközben erős meggyőződése, hogy emiatt anyai feladatait nem tudja megfelelően ellátni, feszültséghez vezet, mely stresszorként jelentkezik, ez pedig depresszióhoz vezethet. (Ross, Catherine E., John Mirowsky, and Joan Huber. 1983. "Dividing work, sharing work, and in- between: Marriage patterns and depression." American Sociological Review 48: 809-823.) GYES-neurózis hatása a gyermekre (Blaskó Zs. Does early maternal employment affect non-cognitive children outcomes? - A literature review, Budapest Working Papers On The Labour Market, BWP – 2008/5, Institute of Economics, Hungarian Academy of Sciences, Department of Human Resources, Corvinus University of Budapest)
Mi a jó a babának? ellátás színvonala, anya munkakörülményei, anya munkához való viszonya (Blaskó Zs. (kézirat). Meddig maradjon otthon az anya? – a gyermekfejlődés szempontjai. Kutatási tapasztalatok és társadalompolitikai következtetések) A minőségi gyermekellátás ismérvei az alábbiak: megfelelő gondozó – gyermek kontaktus, alacsony gyermek/gondozó arány, gondozó személy stabilitása, gondozó személy megfelelő képzettsége, szupervíziója.
Mi a jó a babának? Anyai attitűdök: Cseres-Gergely Zs. Foglalkoztatottság Magyarországon: a GYES/GYED és a nyugdíjrendszer hatása, Termelékenység és gazdasági növekedés, munkaerőpiaci kihívások, MNB-PM Konferencia, 2008 magyar anyák átlag 4,7 évig maradnak otthon erősen konzervatív szerep-felfogás család VAGY karrier kutatások mutatják, hogy a gyermek 6 (és nem is 3!) éves koráig gondolják az anyák, hogy otthon kellene maradniuk meghatározó tényezők: iskolai végzettség, lakóhely. Nem fontos tényező: nő életkora, mennyit keres a partner létező kisebbség, aki dolgozna, ezzel a társadalmi hozzáállással jelentős szerepfeszültség lép fel náluk! KSH (2005): a nők negyede dolgozna, ha lenne kire hagyni a gyermekét, vagy lenne munkája Blaskó (2009): a nők egy lényeges nagyságú része feketén dolgozik GYED/GYES alatt Bölcsődés korú gyermekek 8%-ának jut férőhely, ahol ellátják a 10-12%ot (!) – közben ugyanezen korcsoportban a szülők 16%-a dolgozik hivatalosan (és még hányan feketén)…
Akkor most mi a probléma? Anya munkához való viszonya: anyai szerepzavar kérdése család és munka összeegyeztetésének problémája sajátos hazai viszonyok
Hol vannak az ÉDESAPÁK? A hozzáállás kétarcú és álságos, álszent: teljes idejű otthonmaradás indokolatlanul hosszú ideig majd teljes állás (ha van állás), és túlzsúfolt ellátórendszer, napi 8 órában (az azt megelőző védőburok után) diszkrimináció az anyával a munkahelyen Házimunka egyenlőtlen megosztása: alacsony gépesítettségi fok nők túlterheltsége gyes-szokások rögzülése
HOL VAN A CSALÁD? HOL VAN A TÁRSADALOM? MIÉRT? A kisgyermekes nők számára a mindennapos feladat- összeegyeztetési nehézségeknek önmagukon túlmutató, a gyermekfejlődést is befolyásoló következményei lehetnek. Ez ma Magyarországon legtöbbször egyénileg megoldandó, kívülről alig támogatott feladat. HOL VAN A CSALÁD? HOL VAN A TÁRSADALOM?
Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása
Problémafelvetés „A népmesékben mindig a harmadik királyfi vagy királylány menti meg az öreg királyt, az országot. A mai demográfiai helyzetben nagy szükség volna arra, hogy megszülethessenek a kívánt, tervezett gyerekek. Míg a nyolc általánost vagy kevesebbet végzett fiatalok tervezett gyermekei megszületnek, az érettségizett vagy magasabb végzettségű fiatalok körében sokkal kevesebb születik, mint ahányat szeretnének. Felmérésünk szerint a mai fiatalok 20 százaléka három, 60 százaléka két gyereket szeretne, és csak három százalékuk mondja azt, hogy egyet sem. De a magasabb végzettségű nők nagyon súlyos hátrányba kerülnek a velük azonos végzettségű gyermektelen nőkkel vagy férfiakkal összehasonlítva, ha gyereket vállalnak. Természetes, hogy szeretnének időt szakítani a nevelésre, ugyanakkor nem akarják veszni hagyni a hivatásukba fektetett energiáikat, ami egyébként az ország számára is nagy veszteség lenne. A mi mozgalmunk célja a tervezett gyermekek vállalásának segítése, és annak biztosítása, hogy az iskolázott nőknek ne kelljen szükségszerűen választaniuk a gyermekvállalás és hivatásuk gyakorlása között.” (dr. Kopp Mária) www.haromkiralyfi.hu
Előzmények Magamról, saját történet Décse nevű kisfiunkkal – probléma észlelése Belevágnánk – de hol, és hogyan? Próbálkozások (önkormányzat, Oktatási Központ) Kisszállási pozitív fogadtatás Tanfolyam, Egyesület, engedélyeztetés Gyors fejlődés Jelenleg 7 családi napközi van a hálózatunkban (Dél- Alföld, Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megye) Képzési program országszerte,
Család vagy karrier? EU-s célkitűzések 2010-re: Férfiak és nők azonos mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése Gazdasági döntéshozatalban való esélyegyenlőségű
Gyermek vagy munka? Gyermekgondozási szabadság, és a kapcsolódó intézményi ellátások rendszere Munkaerőpiac és a családtámogatási rendszer Háztartási munka egalitáriánus megosztása Pelenkázz, tovább élsz!
Családbarát munkahely – pályázat még benyújtható! Szakmai karrier a szülői mellett Párkapcsolati, kommunikációs, gyermeknevelési problémák megoldásában segítség Lakásvásárlási gondok
A harmadik a hazának… 3 gyermek kell ahhoz, hogy megforduljon a demográfiai trend 2010-re: a bölcsődés korosztály 30%-ának férőhely (jelenleg: 8-10%) Biztos, hogy bölcsőde kell? Korai szocializáció előnyei - de! egy rossz intézmény (túlzsúfolt ellátóhely, frusztrált gondozókkal) rosszabb, mint ha nem lenne semmi Munkahelyek megtartása (ha vissza tud menni az anya dolgozni)
Mi a családi napközi? Gazdasági, társadalmi változások 2 keresős családmodell nők munka világába való visszailleszkedésének szükségessége (+ női karrier megjelenése) Élethosszig tartó tanulás megjelenése ennek a mintája már csecsemőkortól átadódik (elsődleges szocializáció) Mit lát otthon a gyermek? Kutatás: anya végzettsége a legerősebb befolyásoló tényező a gyermek későbbi tanulmányai szempontjából! De! Mindezt nem követte az ellátórendszer fejlődése Leépítés történt, visszaépítés nem A megnövekedett elvárásoknak a meglévő állami rendszer csak részben tud megfelelni (nagy létszám, korszerűtlen és elavult infrastruktúra, forráshiány). Versenyképesség kérdése.
(bölcsőde, óvoda, iskolai napközi MELLETT) Mi a családi napközi? 1997. Évi XXXI. Tv (Gyvt): gyermekjóléti alapellátás része, ezen belül: gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, óvoda, iskolai napközi MELLETT) 1. Bölcsőde: Hazánkban az első: 1852 KSH: (bölcsőde/férőhely/beíratott gyermek) 1993: 702 / 34.278 / 40.550 2006: 543 / 24.255 / 31.153 – 128%! Plusz szolgáltatások (bébihotel, játszóház, stb.) HOL? EU-s irányelv: 2010-re 30% (jelenleg 8-10%)
Mi a családi napközi? 2. Óvoda 1828: Brunszvik Teréz, Angyalkert Kisdedóvó Közoktatási intézmény is Beóvodáztatás aránya: kb. 85%
Mi a családi napközi? Modell-kísérlet: Kiskunhalas, 1993 Célok: Bölcsődei férőhelyek számának pótlása Óvodai zsúfoltság enyhítése Iskolai napközi lehetséges alternatívája Választható alternatíva a szülőknek (államilag elismert, ellenőrzött módon) 5 családi napközi, ebből 4 a mai napig sikeresen működik! (és azóta újak is nyíltak)
Mi a családi napközi? Ki lehet a fenntartó? Normatíva Állam (Önkormányzat, Kistérség) Non-profit civil szervezet (alapítvány, egyesület) Non-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.) For-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.) Egyéni vállalkozó (szociális vállalkozási forma) Normatíva 1,2,3: 100% 4,5: 30%
Családi napközi vezető képzés www.csaladinapkozitanfolyam.hu Miért vágtunk bele? Családi napközik számának robbanásszerű emelkedése (és közben nincs a közelben képzőhely) Távolság (nehézkes tömegközlekedés, jogosítvány és/vagy saját gépkocsi hiánya, plusz költség) Kisgyermekkel nehezebben mozdul Hálózatos formában történő üzemeltetés – plusz szolgáltatás
Családi napközi előnyei Munkahelyteremtés Direkt akiknek nincs munkájuk, helyben dolgozhatnak egy családi napköziben Indirekt akik elmennének dolgozni, de nem tudják hova tenni a gyermeküket, így megoldhatják a biztonságos, megnyugtató napközbeni elhelyezését
Családi napközi előnyei Település lakosságmegtartó szerepe Bölcsőde Ha nincs: megoldódik a hiány Ha van, de kevés a férőhely: Új férőhelyek Szünet idején megoldás Alternatíva a szülőknek (nem viszi el máshová azért, mert ott van egy esetlegesen magasabb színvonalú magán szolgáltató) 5-7 férőhely! Nem konkurencia! Óvoda Szünet idején megoldás (őszi, téli, tavaszi, nyári) Alternatíva a szülőknek! Nem konkurencia! (Aki akarja, most is elviszi a gyermeket. Így legalább a településen maradna a gyermek.) 5-7 férőhely! Iskola Napközi ellátás alternatívája, kisegítője lehet Munka nélkül maradt pedagógusoknak plusz munkalehetőség lehet! Legális korrepetálás Legális babaangol, stb.
Önkormányzatnak előnyök Férőhelyek Bölcsőde Ha van, de kevés: plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek Ha nincs: most már van! GYES + MUNKABÉR! (térítési díj kérdése) Óvoda plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek Általános iskola Napközi kiegészítése, alternatíva a szülőknek Az önkormányzati intézményeknek NEM KONKURANCIÁJA, hanem segítője, alternatívája a családi napközi!
Önkormányzatnak előnyök Lakosságmegtartás, munkahelyteremtés „Van” a „Nincs” helyett direkt és indirekt munkahelyek szolgáltatások Nem viszik el a gyermekeket Tehetősebbek is helyben maradnak (magánbölcsi, magánovi) Plusz szolgáltatások lehetősége Babaangol Baba-mama klub (együttműködés a védőnővel) Torna (babának, mamának), jóga, egészségklub, előadások, filmvetítés, továbbképzés, stb… Minden, ami egy „nagyvárosban” természetes, és elérhető! ESÉLYEGYENLŐSÉG VERSENYKÉPESSÉG FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK cegescsana@csodacsalad.hu Nők és a munka világa Kétkeresős családmodell Egyre kvalifikáltabbak a nők (személyes szükséglet) De ettől még a nő vezeti a háztartást, és oroszlánrészt vállal a gyermeknevelésben! Ha van gyermeke, akkor ez már most megoldandó feladat. Ha még nincs gyermeke, lesz (és ez így van jól)! Ha szülés után visszajönne, mikor? Mekkora a kiesés (új ismeretek, stb.)? És addig, amíg GYES-en van, Ön hogyan oldja meg? új, határozott idejű alkalmazottal? És ha közben visszajönne a régi? A többiek helyettesítik? És ha mégsem jön vissza, amikorra ígérte (nem tud, vagy nem akar)? Mit csinál a szünetekben? Az egész családnak nincs annyi szabadsága, mint amennyi tanítási szünet van egy évben... Ha van (vidéki) nagymama, aki nem dolgozik, az jó. És ha nincs? Táppénzre megy…?
MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK Régen: munkahelyi bölcsőde, óvoda – ma: munkahelyi csana! A családi napközi mint lehetőség: Kis létszám (5-7 gyermek) Bárhol létesíthető (a munkahelyen belül is, akár) Támogatási lehetőség lehet a szülőnek (akár a napközi támogatásával). Ösztönzés arra, hogy visszajöjjön dolgozni. munkáltatói image fokozása Elegáns, korrekt, tisztességes, költséghatékony megoldás.
A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI A gyermek legfontosabb közege a család. Ez nem kérdés, hanem tény! Méghozzá a nyugodt, kiegyensúlyozott család Nincstelenség, pénztelenség? Tevékenységtől való mentesség? Napirend hiánya? Elsődleges és másodlagos szocializáció fontossága Versenyképesség Esélyegyenlőség http://www.szerecsana.tirek.hu/hir/lista/hirek-5/
A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI KIKNEK? 20 hetes kortól 14 éves korig fogadunk gyermekeket. Ez azt jelenti, hogy a bölcsőde, óvoda, illetve az iskolai napközi helyett a gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyelet és étkezés itt történik. ELŐNYEI? kis gyermeklétszám (5-7 fő) →hogy kevesebbet legyen beteg! életkornak megfelelő nappali felügyelet →hogy könnyebb legyen a beilleszkedés! egészséges étrend biztosítása →hogy ha allergiás, se legyen gond! egyénre szabott foglalkozás →hogy ha „problémás”, se legyen Önnek probléma! Ha tehetséges, ne kallódhasson el! folyamatos gyermekorvosi felügyeletet →hogy Ön végig nyugodt lehessen, amíg nincs vele! napi, friss levegőn töltött mozgás →hogy később is egészséges legyen! nyitva tartása egyéni megbeszélés szerint →hogy Ön nyugodtan végezhesse a dolgát! KIEGÉSZÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK: igény szerint: hétvégi gyermekfelügyelet, születésnapi zsúr szervezése, egyéni korrepetálás idegen nyelvi foglalkozás (angol és/vagy német) játszóház (nem állandó, hanem alkalmankénti gyermekmegőrzés, pl.: hivatalos ügyek intézése, fodrász, stb. idejére) baba-mama klub, kismama programok
Mennyi az annyi? Bölcsőde 100-150.000,- FT/gyerek/hó (államnak) Hivatalosan 14, gyakorlatban átlag 15-20 (van, hogy több) gyermek egy gondozóra Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek
Mennyi az annyi? Óvoda 60-100.000,- Ft/hó/gyerek (államnak) Hivatalosan max 22, gyakorlatban 30 fölötti csoportlétszám, egyszerre 1 óvónővel (de-du) Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek
Mennyi az annyi? Családi napközi 22.000,- /hó/gyerek (állam részéről) Max 5 gyerek (ha van segítő, akkor lehet még 2) 1 gondozóra Szülőnek – vagy valakinek - hozzá kell járulnia – de! Mivel ez kötelező önkormányzati feladat, az önkormányzat segíthet(ne) a lakosainak, lehetne munkahelyi csana, stb…
Családi napközi anomáliái Közfeladat – de alig támogatja az állam Közfeladat – mégis profitéhes vállalkozóknak kiáltják ki a működtetőket Közfeladat – mégis az állam kényszeríti fizetésre a szülőket (!) Vannak Állami és Magán Gyermekek?
Családi napközi anomáliái Támadások: nem szakember az ellátó, elégtelen szakmai színvonal – DE!!!! Állami bölcsődéhez, óvodához, iskolai napközihez képest alacsonyabb elvárt tárgyi feltételrendszer – DE!!!!! www.csodacsalad.hu