Ármeghatározás a felsőoktatásban Rappai Gábor október 21.
Felsőoktatási intézmény gazdasági célja Maradvány-elvből adódóan – ahol M – idei maradvány M e – előző évi maradvány p - egy hallgatóra jutó bevétel (ár, tandíj) H - hallgatók száma C - az oktatás összes költsége
Oktatás árának (tandíjnak) típusai Állami normatíva (oktatási normaelem, hallgatónként) Költségtérítési díj nem lehet kevesebb (!), mint az állami semmi sem követeli meg, hogy csak a költségeket fedezze bizonyára függ hírnévtől, potenciális kereslettől, stb.
Árképzési elvek Költség-alapú (állam) Piac-vezérelt (intézmény) Érték-orientált (hallgató)
Költség-alapú árképzés (példa) Jellemzők„A” szak„B” szak Évfolyam-létszám (fő) Gyakorlati/szemináriumi csoportok száma az évfolyamon 108 Heti óraszám (előadás+gyakorlat) hallgatónként Képzési költségek megoszlása (%) - személyi - dologi - felhalmozási oktatóra jutó nem oktató alkalmazott (fő) 0,250,50 Képzett ár p5p
Piac-vezérelt árképzés (példa) KarSzékhely Rang (HVG 2009) Túl- jelentkezési ráta Max. irányszám (fő) Tandíj (Ft/félév) SE-ÁOKBudapest12, SZTE-ÁOKSzeged21, PTE-ÁOKPécs31, DE-ÁOKDebrecen41,
Értékorientált árképzés (példa)
PécsiKözgáz példája (MSc, magyar) Normatíva/Tandíj/Árezer Ft/tanév Állami normatíva (I. kategória) Költségtérítési díj500 Hallgatói megkérdezés ( 6 millió /BA+MSc diploma) 600