Ármeghatározás a felsőoktatásban Rappai Gábor 2010. október 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
 Első elméleti vizsgázók száma évente a fővárosban  fő  Oktatók száma a fővárosban  Kb. 400 fő.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
Educatio Kht. Országos Felsőoktatási Információs Központ Felsőoktatási Felvételi 2008.
Adatszolgáltatási igények kezelése
M IKOR MENNYIT KERESEL ?. J ÁRMŰ ÜZEMELTETÉS KÖLTSÉGÉNEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA 2x96+18=210 óra x 53900/40 = 1350 Ft 168 óra x 3500 Ft.
Nyugdíj.
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
Göd Város 2011 évi költségvetésének elemzése és alternatívái.
A Bioetika Oktatása a Debreceni Egyetemen
Miért ösztönzi az MNB az UV-A/C lámpák kiskereskedői használatát? Ferenczi Barnabás augusztus 31.
Felvételi eljárás Felvételi tájékoztató megjelenése  december 31-éig elektronikus formában ( Jelentkezés a 2014.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
PTE IGYK Felvételi 2012 PTE IGYK AZ ELÉRHETŐ TOVÁBBTANULÁS ELSŐ HELYEN IGYK!
TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG INDEX: Pénzosztók és Adományozók figyelmébe Előadó: Dr. Hegyesi Gábor.
A BME főfolyamatai Műegyetem 2014 Fórum Fortuna Zoltán
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Mesterszakok (MSc): fizikatanár fizikus csillagász
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Általános ismertető Tájékoztatás a választható képzési formákról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály, vezető tanácsos, képzési referens Simon Kata.
PÉLDA OSZTALÉKBÓL TÖRTÉNŐ KIVÉTKIEGÉSZÍTÉSRE. Adatok: Társaság adóalapja: Megfizetett adó (kedvezmény után): Átlagos adómérték: 14,92%
5 PGV Fast Start Junior Manager.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
szakmérnök hallgatók számára
Költségvetés tervezése
Alberti Réka Apró Zoltán Baranyi Zsuzsaanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
SZJA feladatok Gazdasági közjog. Szja 1. 1.Munkabér: Ft/hó jutalom: Ft, étkezési utalvány: 3.000Ft/hó 2. FB tag: Ft/hó 3. megbízási.
Szerző neve: Zsembery György Dátum: november 30. InnoMax Díj 2011 Innováció újratöltve.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Mennyiségi sorelemzés
Visszatérve a 3 szennyező példához: Három szennyezőforrás esetén a gazdaságilag legkedvezőbb megoldás kiépítését szeretnénk hatósági eszközökkel elősegíteni.
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum évi gazdálkodása.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Hallgatói létszámok. Jelentkezési arányok (2006) n Nappali tagozat: Keret: 40 fő Jelentkező: 164 fő (45) n Levelező tagozat: Keret: Jelentkező:
Százalék számítás - 1. feladat
Ki az aki meg van elégedve az anyagi helyzetével? Ki az aki nincs megelégedve az anyagi helyzetével? Ki az aki szeretne az anyagi helyzetén változtatni?
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
2005. május 5. OKTATÁSI MINISZTÉRIUM FELSŐOKTATÁSI FELNŐTTKÉPZÉSI BIZOTTSÁG.
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) FIR Fórum – június 12. HÖSZ rendszer.
László Gyula1 Szakmai gyakorlat Szakdolgozat Záróvizsga Tájékoztató a BA III.-IV. évfolyamnak.
Dr. Tóth Anikó PhD Kőolaj és Földgáz Intézet Geotermikus mérnöktovábbképzés a Miskolci Egyetemen MMK Geotermikus Szakmai Szimpózium Miskolc, május.
Felvételi eljárás 2015.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
SIGNAL Biztosító Partnereink a szakszervezetek
A kamatszámítás módszereinek elméleti összefüggései
Gazdagodjunk az idei tanévben is!. Csoportos tehetségfejlesztő programok – 7. alprojekt Tervezett 250 millió forintos keret A korábbi Tehetséghidak három.
Országos Felsőoktatási Információs Központ Kerekes Gábor.
Élelmiszertudományi Kar Szakmai Konzultáció október 25.
Készítette: Szabó Tamás
Vezetői Információs Rendszer
Tájékoztató MSc. Képzésre jelentkezőknek
Előadás másolata:

Ármeghatározás a felsőoktatásban Rappai Gábor október 21.

Felsőoktatási intézmény gazdasági célja Maradvány-elvből adódóan – ahol M – idei maradvány M e – előző évi maradvány p - egy hallgatóra jutó bevétel (ár, tandíj) H - hallgatók száma C - az oktatás összes költsége

Oktatás árának (tandíjnak) típusai Állami normatíva (oktatási normaelem, hallgatónként) Költségtérítési díj nem lehet kevesebb (!), mint az állami semmi sem követeli meg, hogy csak a költségeket fedezze bizonyára függ hírnévtől, potenciális kereslettől, stb.

Árképzési elvek Költség-alapú (állam) Piac-vezérelt (intézmény) Érték-orientált (hallgató)

Költség-alapú árképzés (példa) Jellemzők„A” szak„B” szak Évfolyam-létszám (fő) Gyakorlati/szemináriumi csoportok száma az évfolyamon 108 Heti óraszám (előadás+gyakorlat) hallgatónként Képzési költségek megoszlása (%) - személyi - dologi - felhalmozási oktatóra jutó nem oktató alkalmazott (fő) 0,250,50 Képzett ár p5p

Piac-vezérelt árképzés (példa) KarSzékhely Rang (HVG 2009) Túl- jelentkezési ráta Max. irányszám (fő) Tandíj (Ft/félév) SE-ÁOKBudapest12, SZTE-ÁOKSzeged21, PTE-ÁOKPécs31, DE-ÁOKDebrecen41,

Értékorientált árképzés (példa)

PécsiKözgáz példája (MSc, magyar) Normatíva/Tandíj/Árezer Ft/tanév Állami normatíva (I. kategória) Költségtérítési díj500 Hallgatói megkérdezés ( 6 millió /BA+MSc diploma) 600