III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA Marketingmenedzsment eszközök a felsőoktatásban október Pécsi Tudományegyetem
MARKETING INFORMÁCIÓS RENDSZER A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN Hetesi Erzsébet Szegedi Tudományegyetem-Gazdaságtudományi Kar
MIRŐL IS SZÓLNÉK? I.VAN-E TÖKÉLETES MIR? VAN-E MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN? II.A HAZAI INTÉZMÉNYI MIR KIÉPÍTÉSNEK LEHETŐSÉGEI II/1 Külső szekunder források II/2 Belső információk III. Primer források (elégedettségi és DPR mérések) IV. AKKOR MILYEN IS A MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN?
I. VAN-E TÖKÉLETES MIR? Tökéletes MIR nincs! Csak törekedhetünk arra, hogy működőképes legyen, de mindig lesznek hibák: -Aktualitás -Mennyiség -Hitelesség -Minőség
I. VAN-E MIR A FELSŐOKTATÁSBAN? (mi A MIR, mi a VIR?) Van is, meg nincs is Makroszintű korlátok – a szisztematikus adatgyűjtés nem átgondolt (Nefmi, MAB,stb.) Mikroszintű korlátok – intézmény- és karspecifikus jellemzők (kinek mi a fontos?ÁOK, GTK)
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? Adatgyűjtés minden szinten van, de hogyan??
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A Magyar Tudományos Akadémia adattarak/ adattarak/ kepviselok/
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A Magyar Akkreditációs Bizottság - Véleményezésre beadott szakindítások listája (alap- és mesterszakok 2003-tól)Véleményezésre beadott szakindítások listája (alap- és mesterszakok 2003-tól)
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? „… Kérem, hogy az elkészült dokumentumot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára, ….címre szíveskedjék július 30-ig eljuttatni…” Az oktatási tárca
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? „…. Tisztelettel kérem, hogy az Ön által vezetett kar vonatkozó adatait a mellékelt táblázatban megjelenítve, azt augusztus 27-ig…” „… a kitöltött adatlapokat két példányban, március 12-ig a Rektori Hivatalba …” Az intézményi vezetők:
I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A kari vezetők: „… küldje el nekem ben szeptember 20-ig. ….összesítve szeretné továbbítani Rektor Úr részére….” „… még ma délig kérem kitölteni…”
???? „MAKRO –MIR” használhatósága A párhuzamos adatgyűjtések következményei Nehéz az eligazodás (ritka a jó rendszerezés) A különböző adatbázisokban eltérő információk találhatók Túl sok energiát köt le az intézményeknél az állandó „adatbekérés” Bizonytalanná teszi a döntéseket
II. A HAZAI INTÉZMÉNYI MIR KIÉPÍTÉSNEK LEHETŐSÉGEI
MIRŐL? HONNAN? HOGYAN? II. 1. Szekunder források -Külső források (nemzetközi, hazai) -Marketing figyelő rendszer -Belső információs rendszer II. 2. Primer források és módszerek (elégedettségi mérések)
II. 1. Szekunder források - Nemzetközi trendek (miről?) Strukturális átrendeződések Nemzetközi rangsorok Hallgatói-oktatói mobilitás Oktatási tematikák és módszerek Kutatási irányok és módszerek stb.
II. 1. Nemzetközi trendek (Honnan? Hogyan?) Internetes adatbázisok Nemzetközi oktatási statisztikai adatok Nemzetközi konferenciák Szakmai találkozók Hallgatói beszámolók (pl. AISEC, Erasmus stb.)
II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről??) Demográfiai adatok 2009 első negyedévében gyermek született, 1,6 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban (KSH) 1970– – –2001 Bács- Kiskun Békés Csongrád Dél-Alföld Magyarorszá g
II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről?) Felsőoktatás finanszírozása Új, a minőséget még inkább középpontba állító felsőoktatási finanszírozási rendszert javasol az oktatási tárca vezetője. Az egyetemek és főiskolák finanszírozási rendszerének jelentős átalakítását tervezi a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi ).
II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről?) Regionális adatok gyűjtése A régió gazdasági mutatói, gazdasági szerkezete Fizetőképesség Potenciális munkaadók Középiskolák struktúrája, helyzete
II. 1. Külső szekunder információk (Honnan?Hogyan?) KSH – Oktatás Statisztikai Évkönyv Felvi adattár: NEFMI felsőoktatási adattár: Oktatási statisztika: KSH Stadat: hema=PORTAL KSH Tájékoztatási adatbázis: Eurostat: TEIR:
II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER A spontán figyelés a felsőoktatásban „szinte kötelező”. „..tudod mit láttam? …„ effektus hatékony lehet
II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER A feltételekhez kötött figyelés rendszeres tevékenység: - versenytársak honlapjainak böngészése ( - sajtófigyelés (index.hu) - munkaadók pozíciói - hallgatói fórumok jelzései stb.
II Versenytársak figyelése Felsőoktatási piac ( hallgató…) Kik a versenytársak? Kik a potenciális belépők? Milyen a kínálatuk, stratégiáik, erősségeik, gyengeségeik? Versenytérkép készítése – fehér foltok keresése
II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER informális figyelés jelentősége kiemelkedő konferenciavacsorák, fogadások, baráti összejövetelek
II. 2. Klasszikus belső beszámoló rendszer (Miről?) Szolgáltatás termékek Oktatási szolgáltatás Tagozat Képzési formák szakok Kutatási szolgáltatás - kormányzati kutatások -K+F kutatások Egyéb szolgáltatások könyvtár, hallgató centrum stb.
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Oktatás: beiskolázási marketing - felvételizők adatai honnan, milyen régiókból, milyen típusú középiskolákból érkeznek a jelentkezők? hogy alakulnak az egyes szakokon a létszámok, az első helyes jelentkezők idősorai mit mutatnak?
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Oktatási kínálat szegmentálása: -tagozatok -képzési formák -szakok Milyen képzések szűnnek meg? Milyen a mobilitás mértéke a képzések között? Milyen új tagozatok, szakok vannak az intézményben Milyen a termékkannibalizmus hatása? Költségelemzések
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) A mesterszakokkal a belső információk gyűjtése új feladatokat jelent: hány saját hallgató marad az intézményben mesterképzésen, milyen más intézményekből várhatók jelentkezők? a felvételizők alapképzés után jönnek-e mesterképzésre, vagy néhány év munkavégzés után?
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Lemorzsolódások mely kurzusokból a leggyakoribb az újabb kurzusfelvétel? mely kurzusokon milyen átlagos jegyek születnek? hányan kaptak diplomát? hány hallgatónak nem volt meg a nyelvvizsgája?
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – kutatás (Mit?) Osztályozás, az intézményen és a karokon belüli arányok alakulása. a különböző pályázatok adatbázisai, a tudományos kutatások, publikációs tevékenységek rendszerszerű rögzítése intézményfejlesztési tervek monitorozása, a minőségfejlesztési stratégiák megvalósulásának ellenőrzése
II Klasszikus belső beszámoló rendszer – egyéb szolgáltatások (Mit?) Könyvtárak, sportlétesítmények, étkezés, HÖK.
III. PRIMER KUTATÁSI LEHETŐSÉGEK Miről,honnan, hogyan? Elégedettségi kutatások -kik a steakholderek, kinek az elégedettségét mérjük? (hallgató, munkaadó, szülő, társadalom?) hogyan mérjük?
A felsőoktatás vevői: potenciális hallgatók aktív hallgatók intézményi munkatársak végzett hallgatók ???? Steakholderek: munkaadók szülők helyi közösségek kormányzat, társadalom ????? III. 1. Elégedettségi kutatások- kik a steakholderek? - átfedések
III. 1. Elégedettségi kutatási módszerek Kérdőíves megkérdezések – alapsokaság függvénye a kommunikáció módja – mintaválasztási dilemmák, stb. (Educatio, TÁMOP stb.)
AKKOR MILYEN IS A MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN? Kicsit zöld, kicsit savanyú – Kicsit hiányos, kicsit sok az átfedés, kicsit használhatatlan, de alakulóban van!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!