III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA Marketingmenedzsment eszközök a felsőoktatásban 2010. október 21-22. Pécsi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Adatszolgáltatási igények kezelése
Advertisements

. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
DPR kommunikáció alapelvei
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Erasmus programfejlesztés Antoni Györgyi intézményi Erasmus koordinátor.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
(e)(i)HEM&XXL Hírgenerálás, kistérségi mintapéldán keresztül bemutatva.
Készítette: Szebenyi Debóra GTK. GVAM. I. évf.. Célkitűzés: Megállapítani, hogy Magyarországon az adottságokhoz képest sok vagy kevés megújuló energiaforrást.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.
A felsőoktatási és a K+F statisztika
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
A DPR portál bemutatása Pioker Zoltán Bence november 18.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Mit kell tennünk: - Célok, tények, tervek Rós László
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Alberti Réka Apró Zoltán Baranyi Zsuzsaanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Controlling a gyakorlatban
A távmunkával szembeni munkáltatói beállítódások fontosabb jellemzői A közép-dunántúli régióban végzett kutatás előzetes tapasztalatai KESZI ROLAND MTA.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
László Gyula1 Szakmai gyakorlat Szakdolgozat Záróvizsga Tájékoztató a BA III.-IV. évfolyamnak.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Központi és az intézményi vezetői információs rendszerek kapcsolata Csulyák Gábor Informatikai Igazgató Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Innovációs menedzserképzés (30 órás verzió) Pitlik László SZIE Gödöllő / INNOREG-KMRIÜ
PTE INNOVÁCIÓS NAP 2015 A PTE marketing eszköztára KKV-k részére felsőoktatási marketing | üzlet vagy sem? Deliné dr. Győrmárton Rita PTE Marketing Osztály.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Előadás másolata:

III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA Marketingmenedzsment eszközök a felsőoktatásban október Pécsi Tudományegyetem

MARKETING INFORMÁCIÓS RENDSZER A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN Hetesi Erzsébet Szegedi Tudományegyetem-Gazdaságtudományi Kar

MIRŐL IS SZÓLNÉK? I.VAN-E TÖKÉLETES MIR? VAN-E MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN? II.A HAZAI INTÉZMÉNYI MIR KIÉPÍTÉSNEK LEHETŐSÉGEI II/1 Külső szekunder források II/2 Belső információk III. Primer források (elégedettségi és DPR mérések) IV. AKKOR MILYEN IS A MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN?

I. VAN-E TÖKÉLETES MIR? Tökéletes MIR nincs! Csak törekedhetünk arra, hogy működőképes legyen, de mindig lesznek hibák: -Aktualitás -Mennyiség -Hitelesség -Minőség

I. VAN-E MIR A FELSŐOKTATÁSBAN? (mi A MIR, mi a VIR?) Van is, meg nincs is Makroszintű korlátok – a szisztematikus adatgyűjtés nem átgondolt (Nefmi, MAB,stb.) Mikroszintű korlátok – intézmény- és karspecifikus jellemzők (kinek mi a fontos?ÁOK, GTK)

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? Adatgyűjtés minden szinten van, de hogyan??

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A Magyar Tudományos Akadémia adattarak/ adattarak/ kepviselok/

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A Magyar Akkreditációs Bizottság - Véleményezésre beadott szakindítások listája (alap- és mesterszakok 2003-tól)Véleményezésre beadott szakindítások listája (alap- és mesterszakok 2003-tól)

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? „… Kérem, hogy az elkészült dokumentumot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára, ….címre szíveskedjék július 30-ig eljuttatni…” Az oktatási tárca

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? „…. Tisztelettel kérem, hogy az Ön által vezetett kar vonatkozó adatait a mellékelt táblázatban megjelenítve, azt augusztus 27-ig…” „… a kitöltött adatlapokat két példányban, március 12-ig a Rektori Hivatalba …” Az intézményi vezetők:

I. VAN-E SZISZTEMATIKUS INFORMÁCIÓGYŰJTÉS? A kari vezetők: „… küldje el nekem ben szeptember 20-ig. ….összesítve szeretné továbbítani Rektor Úr részére….” „… még ma délig kérem kitölteni…”

???? „MAKRO –MIR” használhatósága A párhuzamos adatgyűjtések következményei Nehéz az eligazodás (ritka a jó rendszerezés) A különböző adatbázisokban eltérő információk találhatók Túl sok energiát köt le az intézményeknél az állandó „adatbekérés” Bizonytalanná teszi a döntéseket

II. A HAZAI INTÉZMÉNYI MIR KIÉPÍTÉSNEK LEHETŐSÉGEI

MIRŐL? HONNAN? HOGYAN? II. 1. Szekunder források -Külső források (nemzetközi, hazai) -Marketing figyelő rendszer -Belső információs rendszer II. 2. Primer források és módszerek (elégedettségi mérések)

II. 1. Szekunder források - Nemzetközi trendek (miről?) Strukturális átrendeződések Nemzetközi rangsorok Hallgatói-oktatói mobilitás Oktatási tematikák és módszerek Kutatási irányok és módszerek stb.

II. 1. Nemzetközi trendek (Honnan? Hogyan?) Internetes adatbázisok Nemzetközi oktatási statisztikai adatok Nemzetközi konferenciák Szakmai találkozók Hallgatói beszámolók (pl. AISEC, Erasmus stb.)

II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről??) Demográfiai adatok 2009 első negyedévében gyermek született, 1,6 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban (KSH) 1970– – –2001 Bács- Kiskun Békés Csongrád Dél-Alföld Magyarorszá g

II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről?) Felsőoktatás finanszírozása Új, a minőséget még inkább középpontba állító felsőoktatási finanszírozási rendszert javasol az oktatási tárca vezetője. Az egyetemek és főiskolák finanszírozási rendszerének jelentős átalakítását tervezi a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi ).

II. 1. Hazai külső szekunder információk (miről?) Regionális adatok gyűjtése A régió gazdasági mutatói, gazdasági szerkezete Fizetőképesség Potenciális munkaadók Középiskolák struktúrája, helyzete

II. 1. Külső szekunder információk (Honnan?Hogyan?) KSH – Oktatás Statisztikai Évkönyv Felvi adattár: NEFMI felsőoktatási adattár: Oktatási statisztika: KSH Stadat: hema=PORTAL KSH Tájékoztatási adatbázis: Eurostat: TEIR:

II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER A spontán figyelés a felsőoktatásban „szinte kötelező”. „..tudod mit láttam? …„ effektus hatékony lehet

II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER A feltételekhez kötött figyelés rendszeres tevékenység: - versenytársak honlapjainak böngészése ( - sajtófigyelés (index.hu) - munkaadók pozíciói - hallgatói fórumok jelzései stb.

II Versenytársak figyelése Felsőoktatási piac ( hallgató…) Kik a versenytársak? Kik a potenciális belépők? Milyen a kínálatuk, stratégiáik, erősségeik, gyengeségeik? Versenytérkép készítése – fehér foltok keresése

II MARKETING FIGYELŐ RENDSZER informális figyelés jelentősége kiemelkedő konferenciavacsorák, fogadások, baráti összejövetelek

II. 2. Klasszikus belső beszámoló rendszer (Miről?) Szolgáltatás termékek Oktatási szolgáltatás Tagozat Képzési formák szakok Kutatási szolgáltatás - kormányzati kutatások -K+F kutatások Egyéb szolgáltatások könyvtár, hallgató centrum stb.

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Oktatás: beiskolázási marketing - felvételizők adatai honnan, milyen régiókból, milyen típusú középiskolákból érkeznek a jelentkezők? hogy alakulnak az egyes szakokon a létszámok, az első helyes jelentkezők idősorai mit mutatnak?

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Oktatási kínálat szegmentálása: -tagozatok -képzési formák -szakok Milyen képzések szűnnek meg? Milyen a mobilitás mértéke a képzések között? Milyen új tagozatok, szakok vannak az intézményben Milyen a termékkannibalizmus hatása? Költségelemzések

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) A mesterszakokkal a belső információk gyűjtése új feladatokat jelent: hány saját hallgató marad az intézményben mesterképzésen, milyen más intézményekből várhatók jelentkezők? a felvételizők alapképzés után jönnek-e mesterképzésre, vagy néhány év munkavégzés után?

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – oktatás (Mit?) Lemorzsolódások mely kurzusokból a leggyakoribb az újabb kurzusfelvétel? mely kurzusokon milyen átlagos jegyek születnek? hányan kaptak diplomát? hány hallgatónak nem volt meg a nyelvvizsgája?

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – kutatás (Mit?) Osztályozás, az intézményen és a karokon belüli arányok alakulása. a különböző pályázatok adatbázisai, a tudományos kutatások, publikációs tevékenységek rendszerszerű rögzítése intézményfejlesztési tervek monitorozása, a minőségfejlesztési stratégiák megvalósulásának ellenőrzése

II Klasszikus belső beszámoló rendszer – egyéb szolgáltatások (Mit?) Könyvtárak, sportlétesítmények, étkezés, HÖK.

III. PRIMER KUTATÁSI LEHETŐSÉGEK Miről,honnan, hogyan? Elégedettségi kutatások -kik a steakholderek, kinek az elégedettségét mérjük? (hallgató, munkaadó, szülő, társadalom?) hogyan mérjük?

A felsőoktatás vevői: potenciális hallgatók aktív hallgatók intézményi munkatársak végzett hallgatók ???? Steakholderek: munkaadók szülők helyi közösségek kormányzat, társadalom ????? III. 1. Elégedettségi kutatások- kik a steakholderek? - átfedések

III. 1. Elégedettségi kutatási módszerek Kérdőíves megkérdezések – alapsokaság függvénye a kommunikáció módja – mintaválasztási dilemmák, stb. (Educatio, TÁMOP stb.)

AKKOR MILYEN IS A MIR A HAZAI FELSŐOKTATÁSBAN? Kicsit zöld, kicsit savanyú – Kicsit hiányos, kicsit sok az átfedés, kicsit használhatatlan, de alakulóban van!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!