Kulturológia története II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizánci birodalom.
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Tehetségsegítés kisgyermekkorban IKT eszközökkel
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A reneszánsz.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
T.
A társadalmi változások elmélete
Az ipari forradalom.
A középkori filozófia főbb kérdései
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Giorgione: Pásztorok imádása
Forrás:
Nemzetek közötti kommunikáció Bevezetés Kulcsszavak definiálása.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
Festményei 1. Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Az aranymetszés természet, művészet, matematika
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Biológia 2.. Petrarca a studiolójában (15. sz., miniatúra)
Ideológiák.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
A pszichikumról általában
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög és római kultúra
Koszti Tamás: A magyar humanizmus
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Bevezetés.
A kultúra fogalma.
A szláv történelmi-kulturális típus
Az orosz kultúra jellegzetessége
Kulturológia története
Kulturológia története III.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
Az orosz kultúra jellegzetessége
„Új ég, új föld” : A reneszánsz
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
Alexander Stepanovich Popov
Reneszánsz.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
N.1 F: Laci Automatikus diaváltás Rafaello Sanzio Zene: Acker Bilk – Aria - the most relaxing music imaginable.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Nemzetközi: IT History Society _ Amerika Computer History Museum (California)
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Francis Bacon Készítette: Kissgyörgy László. Élettörténete Londonban született előkelő családba. Apja, Sir Nicholas Bacon, Anyja Ann Cooke Bacon volt.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Értékek.
Az ókori kultúrák.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
Középkori műveltség.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A reneszánsz művészet Giorgione: Ifjú képmása.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Kulturológia története II. Gondolkodás a kultúráról a Reneszánsz korában és az Újkorban

Reneszánsz – a kultúráról való gondolkodás újjászületése A kulturális paradigma váltása humanista szellemiség, individualizmus, Az Antikvitás és hagyományai iránti érdeklődés, teokrácia  emberközpontúság, ember / természet viszony, kultúra  paideia  harmonikusan fejlett személyiség

Francesco Petrarca (1304–1374) az antik kultúra „felfedezése“ mint egy új (antropocentrikus) kultúratípus a középkori teocentrizmussal szemben, historizmus a kultúratípusok értelmezésében, a Reneszánsz-kultúra tudományos önértelmezése, a kultúrateremtő ember  életépítés elméleti posztulátumok alapján az első európai filológus: antik szerzők „felfedezése”, – az irodalmi latin nyelv megteremtése, – hermeneutika, – a platonista hagyomány,

nyelvfilozófia: a nyelv és az ember belső világának kölcsönhatása, nyelv és nemzet, nyelv és államiság, ember és természet, természet / kultúra dichotómiája  a városi kultúra kritikája, Európa kulturális egységének eszméje és megkülönböztetése más civilizációs rendszerektől (szláv, iszlám), az ember, a humanizmus és a historizmus aspektusainak összesítése a kultúra-értelmezésben.

Michel Eyquem de Montaigne (1533–1592) az utolsó reneszánsz-humanista és az Újkor első moralistájának: Esszék ( ‘Próbálkozások’, Essais, 1580–88). a tacitusi civilizáció-kritika továbbgondolása: a kulturális Európa-centrizmus bírálata, az emberi „mindenhatóságban“ vetett hit megkérdőjelezése és a „természetes” ember apológiájának kezdete, az antik kultúratípus mint kulturális minta a többi kultúra számára, moralista kultúrafelfogás – a kultúra „erkölcsössége”, kultúra és civilizáció – az emberi tevékenység kétfajta produktuma, kultúra és vallás újkori megkülönböztetésének kezdete.

Az újkor (XVI - XVIII. sz. ) Az anyagi világ tágulása, a tudományos tudás robbanásszerű fejlődése  a világnézeti fordulat: az ész kultuszának kialakulása, a világ változékonyságának érzékelése, az „új“ mint paradigmajelölő fogalom, az új „kultúrember“ típusa, a központi téma – a természet megismerése, a kultúra racionalista felfogása: a tudomány és a kultúra viszonya, a tudomány „szakralitása“.

Francis Bacon (1561–1626): Új Organon (Novum organon scientiarum, 1620), A tudományok méltóságáról és előremeneteléről, De dignitate et augmentis scientiarum, 1623, Új Atlantisz (The New Atlantis, 1627). hangsúly-eltolódás a kultúrafelfogásban: a kultúrát a tudomány / a tudományok eredményeinek gyakorlati alkalmazása határozza meg  technikai fejlődés a szellemi és művészeti / művészi értékek leértékelődése, a kultúra mint fenomén, kultúra és természet, a kultúra folytonosságának eszméje = a tudás folytonossága, a kulturális fejlődés ellentmondásossága és ennek okai, kultúra és szabadság

Thomas Hobbes (1588 –1679) Leviatán, vagy az egyházi és világi állam formája és hatalma (Leviathan, or The Matter, Form and Power of a Common Wealth Ecclesiastical and Civil, 1651). az állam mint a kultúra eleme, az államiság története – a kultúra története „kultúratipológia”: az államiság / kultúra három típusa (monarchia, demokrácia, arisztokrácia), a beszéd szakrális eredete és jellege, funkciója, a nyelvalakítás emberi volta, kultúra és vallás, kultusz és kultúra, tudomány és kultúra elválaszthatatlansága.

John Locke (1632–1704) A társadalmi szerződés és a természeti jog elméletének kulturológiai aspektusai: az állam – az emberi tevékenység eredménye, történelmileg kialakult kulturális képződmény, a nyelv emberi mivolta, neveléselmélete: az enkulturáció célja – gyakorlatias gondolkodású, jó modorú, érzéseit uraló egyéniség.

Képek forrásai http://www.maniza.com/Europe/images/rome/Rome73.jpg Michelangelo Buonarroti, Ádám teremtése. (1508–1512) A Sixtus-kápolna mennyezetfreskója. Francesco Petrarca http://www.arezzocitta.com/arezzo/Turismo/pagine/aruillustri/petrarca.htm http://worldleonard.h1.ru/doc/leonardo/gallery.htm Leonardo da Vinci, Leda (fejvázlat) / Studies for the head of Leda (1504-06). The Royal Collection Her Majesty Queen Elizabeth II http://en.wikipedia.org/wiki/Michel_de_Montaigne http://fmrsi.wordpress.com/events/ Raffaello Santi, Az athéni iskola (1509-11), A Vatikáni Stanzák („Raffaello-Stanzák”)

http://www.shedevrspb.ru/kat6/06.jpg http://www.santa-coloma.net/voynich_drebbel/utopias/utopias.html http://cepa.newschool.edu/het/profiles/image/leviathan.jpg http://www.library.ru/2/liki/img_view.php?fu_uid=471 John Locke Backgrounds: http://archivetextures.net/ , http://powerbacks.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Giambattista_Vico http://art3idea.psu.edu/boundaries/related/vico.html