Az orosz kultúra jellegzetessége
Evolúció és robbanás a kultúrában A keleti szlávok Egy állam kialakulása, a középkori kultúra konzerválása. Evolúció és robbanás a kultúrában A kultúra fejlődésének két modellje: fokozatosság (folytonosság) – evolúció robbanás (ugrás) – revolúció Működési területük: a kultúra belső (szerkezeten belőli) fejlődésére (különböző szerkezetei / területei közti feszültség), a külső kulturális környezetével való érintkezésben (az alacsonyabb / magasabb vagy az egyforma fejlettségű kultúrák között), a kultúra és a nem-kultúra közötti dialógusban. A kultúrák közötti kölcsönhatások (dialógus) formái: hatás, kölcsönzés, adaptáció, tanulás, stb.
Az orosz kultúra Előzmények: az államiság kialakulásának sajátosságai (varjag és tatár-mongol elemek), az orosz ortodoxia és a hatalmi eszme bizánci indíttatása és fokozatosan növekvő izolacionizmusa → az egyeduralmi állami forma és a kultúra vallási jellege a 17. sz. második feléig a világi kultúra szűk tere (folklór és a népi kultúra = „nem-kultúra“: igricek [szkomorohi, "скоморохи"]), „aszketizmus” (nem fejlődnek a kultúra esztétikumra orientált ágai: szobrászat, színház, líra), szó-centrikussága, kulturális korszakok kihagyása (Reneszánsz) és elhúzódó Középkor.
Az átmeneti korszak – 17. század A 17. század közepe – az orosz állam és kultúra fejlődésének válsága. Okai: a 17. sz. eleji „zavargások kora“ (Смута = "szmuta") az egyházszakadás (раскол = raszkol). A kulturális izolacionizmus fokozatos megszűnése A lengyel kultúra hatása (ukrán és fehérorosz közvetítéssel) Az „alacsony“ kultúra aktivizálódása Nagy Péter reformjai (adminisztratív, társadalmi, gazdasági, kulturális) → a kultúra robbanásszerű átalakulása.
A 18. századi orosz kultúra sajátosságai A felvilágosodás-kori eszmék elterjedése és gyakorlatias felfogása (felülről kezdődő reform). A felvilágosult uralkodó eszményképe és realizálódása Nagy Péter személyiségében A kultúra intézmény-rendszerének tudatos felépítése (oktatás, életforma, társadalmi érintkezés, nyelv, és ezek intézményei) A kultúra szemiotizációja (ruha, küllem, viselkedés) Az antinómiák: saját / idegen, régi / új ↔ európai / orosz, magas /alacsony, vallási / világi kultúra, a kultúra központja / perifériája
Az orosz klasszicizmus barokkos és reneszánsz vonásai (felgyorsult fejlődés) A kultúra többnyelvűsége. A 18. sz. végére beéri az európai kultúra fejlődési szintjét.
Képek és hátterek forrásai http://www.glazunov.ru/images/214max.jpg I. I. Glazunov, Az örök Oroszhon http://www.zavet.com/iskuctvo/troicha_Gesu%20_al_Tempio.html A. Rubljov, Ótestamentumi Szentháromság http://www.picture.art-catalog.ru/article.php?id_article=417 A. Vasznecov, Igricek (Szkomorohi), 1904, Tretjakov Galéria, Moszkva. http://esoserver.narod.ru/Pagan/Dr_nov/on_gram.jpg Novgorodi íróeszközök és nyírfaháncs-iratok (12. század) http://esoserver.narod.ru/Pagan/Dr_nov/MUSIC/maska1.jpg Igricmaszk (bőr, 13. sz. második fele) http://istor-l1557.narod.ru/serov07.jpg Vl. Szerov, I. Péter
http://www. nasledie-rus. ru/podshivka/6602 http://www.nasledie-rus.ru/podshivka/6602.php Szentpétervár tervezett kialakítása J. B. A. Le Blond terve szerint (1717) http://www.slib.ru/forma/1/14.jpg 17. századi orosz lövészek öltözéke http://www.slib.ru/forma/2/1.jpg Nagy Péter-kori Szemjonovi Gárdaezred katonai és altiszti egyenruhája 13. századi orosz hercegnői öltözék. In: Пушкарева Н. Л., Женщины древней Руси. М., «Мысль», 1989 (címlap) http://fashion-ru.narod.ru/index.html 17. és 18. századi orosz nemesi női öltözékek http://www.ghspb.ru/Rus/photos4.html és http://www.ghspb.ru/Rus/dp_13.html Pétervári panoráma és impresszió http://www.istorya.ru/book/uchebnik01/7_3_5.php Pétervár építése