Az orosz kultúra jellegzetessége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizánci birodalom.
Advertisements

 Hármas tagolás  Menü  Felül (fontos részletek)  Oldalt (Fő tartalom)  Alul (technikai jelleg)  Hasábok  Bal (tartalom.
Tehetségsegítés kisgyermekkorban IKT eszközökkel
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Klasszicizmus Romantika
Szocializáció Fogalmak:
Informatika tanítása ea.
A romantika irodalmából
Az ortodox Európa geopolitikája
HŰTŐTORNYOK Szólláth Péter.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Oroszország és az orosz nyelv Kelemen Bálint
Észak Dél ellen.
A társadalmi változások elmélete
A felvilágosult abszolutizmus
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
Kisebbségi kultúrák.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az ASP.NET programozási modell Ez az előadó neve beosztása vállalata.
Építészettörténet.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög és római kultúra
Törzsadatok szerkesztése Táblázatos forma – rekordok Szerkesztés – egy rekord.
Bevezetés a PRADO keretrendszerbe Kardos Gergely.
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Európa nyelvei.
Európa vallásai.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
A szláv történelmi-kulturális típus
Kulturológia története II.
Kulturológia története III.
A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A 18. századi orosz irodalom
OROSZORSZÁG TÖRTÉNETE a 19. században
Történelmi áttekintés. 1696–1725 – I. Péter önálló uralkodása 1703 – Pétervár alapítása 1721 – I. Péter felveszi a császári címet 1725–1741 – a palotaforradalmak.
Az orosz kultúra jellegzetessége
„Reflektorfényben Te állsz”
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
EURÓPA A XVIII.SZÁZADBAN
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
Magyarország külkapcsolati rendszere Szabó Zsolt március 20.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Káldos János Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az orosz kultúra története 2.
Történelmi háttér 1240–1480Tatár uralom és a széttagoltság kora Csúd-tavi csata („a jégcsata” – Ледовое побоище, németül – Schlacht auf.
A felvilágosult abszolutizmus
Kelet-Európa és a Balkán
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Cseh- és Lengyelország
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
MOGUL birodalom India tört nov. 8..
A 18. századi orosz irodalom
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Kelet-Európa lehatárolása, főbb földrajzi ismérvei
A globalizáció - a globális világgazdaság
Előadás másolata:

Az orosz kultúra jellegzetessége

Evolúció és robbanás a kultúrában A keleti szlávok Egy állam kialakulása, a középkori kultúra konzerválása. Evolúció és robbanás a kultúrában A kultúra fejlődésének két modellje: fokozatosság (folytonosság) – evolúció robbanás (ugrás) – revolúció Működési területük: a kultúra belső (szerkezeten belőli) fejlődésére (különböző szerkezetei / területei közti feszültség), a külső kulturális környezetével való érintkezésben (az alacsonyabb / magasabb vagy az egyforma fejlettségű kultúrák között), a kultúra és a nem-kultúra közötti dialógusban. A kultúrák közötti kölcsönhatások (dialógus) formái: hatás, kölcsönzés, adaptáció, tanulás, stb.

Az orosz kultúra Előzmények: az államiság kialakulásának sajátosságai (varjag és tatár-mongol elemek), az orosz ortodoxia és a hatalmi eszme bizánci indíttatása és fokozatosan növekvő izolacionizmusa → az egyeduralmi állami forma és a kultúra vallási jellege a 17. sz. második feléig a világi kultúra szűk tere (folklór és a népi kultúra = „nem-kultúra“: igricek [szkomorohi, "скоморохи"]), „aszketizmus” (nem fejlődnek a kultúra esztétikumra orientált ágai: szobrászat, színház, líra), szó-centrikussága, kulturális korszakok kihagyása (Reneszánsz) és elhúzódó Középkor.

Az átmeneti korszak – 17. század A 17. század közepe – az orosz állam és kultúra fejlődésének válsága. Okai: a 17. sz. eleji „zavargások kora“ (Смута = "szmuta") az egyházszakadás (раскол = raszkol). A kulturális izolacionizmus fokozatos megszűnése A lengyel kultúra hatása (ukrán és fehérorosz közvetítéssel) Az „alacsony“ kultúra aktivizálódása Nagy Péter reformjai (adminisztratív, társadalmi, gazdasági, kulturális) → a kultúra robbanásszerű átalakulása.

A 18. századi orosz kultúra sajátosságai  A felvilágosodás-kori eszmék elterjedése és gyakorlatias felfogása (felülről kezdődő reform).  A felvilágosult uralkodó eszményképe és realizálódása Nagy Péter személyiségében  A kultúra intézmény-rendszerének tudatos felépítése (oktatás, életforma, társadalmi érintkezés, nyelv, és ezek intézményei) A kultúra szemiotizációja (ruha, küllem, viselkedés) Az antinómiák: saját / idegen, régi / új ↔ európai / orosz, magas /alacsony, vallási / világi kultúra, a kultúra központja / perifériája

Az orosz klasszicizmus barokkos és reneszánsz vonásai (felgyorsult fejlődés)  A kultúra többnyelvűsége. A 18. sz. végére beéri az európai kultúra fejlődési szintjét.

Képek és hátterek forrásai http://www.glazunov.ru/images/214max.jpg I. I. Glazunov, Az örök Oroszhon http://www.zavet.com/iskuctvo/troicha_Gesu%20_al_Tempio.html A. Rubljov, Ótestamentumi Szentháromság http://www.picture.art-catalog.ru/article.php?id_article=417 A. Vasznecov, Igricek (Szkomorohi), 1904, Tretjakov Galéria, Moszkva. http://esoserver.narod.ru/Pagan/Dr_nov/on_gram.jpg Novgorodi íróeszközök és nyírfaháncs-iratok (12. század) http://esoserver.narod.ru/Pagan/Dr_nov/MUSIC/maska1.jpg Igricmaszk (bőr, 13. sz. második fele) http://istor-l1557.narod.ru/serov07.jpg Vl. Szerov, I. Péter

http://www. nasledie-rus. ru/podshivka/6602 http://www.nasledie-rus.ru/podshivka/6602.php Szentpétervár tervezett kialakítása J. B. A. Le Blond terve szerint (1717) http://www.slib.ru/forma/1/14.jpg 17. századi orosz lövészek öltözéke http://www.slib.ru/forma/2/1.jpg Nagy Péter-kori Szemjonovi Gárdaezred katonai és altiszti egyenruhája 13. századi orosz hercegnői öltözék. In: Пушкарева Н. Л., Женщины древней Руси. М., «Мысль», 1989 (címlap) http://fashion-ru.narod.ru/index.html 17. és 18. századi orosz nemesi női öltözékek http://www.ghspb.ru/Rus/photos4.html és http://www.ghspb.ru/Rus/dp_13.html Pétervári panoráma és impresszió http://www.istorya.ru/book/uchebnik01/7_3_5.php Pétervár építése