KÖNYVTÁROSOK NAPJA 2009. augusztus 31. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT KÖNYVTÁROSOK NAPJA 2009. augusztus 31. A Minőségirányítási csoport bemutatkozása K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM A minőségirányítási csoport munkatársai EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT A minőségirányítási csoport munkatársai Áts József - Egyetemi Könyvtár Kálóczi Katalin - Egyetemi Könyvtár Rihmer Aurél - TTK Kari Könyvtár Szabó Zoltán - IK Kari Könyvtár, csoportvezető K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Feladatok Környezetelemzés, az ELTE könyvtári hálózat adottságainak számbavétele A minőségüggyel összefüggő előírások, dokumentumok összegyűjtése, közrebocsátása A küldetés, a jövőkép, a szervezeti stratégiai célok, szervezeti értékek kommunikálása A minőségpolitika, a minőségcélok meghatározása Az EFQM szerinti értékelési rendszer kidolgozása Kapcsolattartás az intézmény vezetőivel A K21 képviselete K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT A könyvtári stratégiai tervezés kiindulópontjaként a csoport PGTT és SWOT analízist készít PGTT (PEST) ANALÍZIS Makrokörnyezeti elemzés azaz a politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők vizsgálata. Az intézmény politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai környezetének elemzéséhez segítséget jelentő eszköz. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT POLITIKAI TÉNYEZŐK A felsőoktatás helyzete Könyvtárpolitika Jogi szabályozás Költségvetési politika, a fenntartó hosszabb távú koncepciója a feladatellátással kapcsolatban GAZDASÁGI TÉNYEZŐK A gazdasági növekedés lassulása, az államadósság növekedése Az állami szerepvállalás, a normatív támogatás folyamatosan csökken A pénzügyi politika megszorító intézkedései A szolgáltatás-központú nonprofit intézmények új, térítéses szolgáltatások bevezetésére kényszerülnek A közvetlen dokumentumszolgáltatást az információhoz való hozzáférés biztosítása váltja fel, nő az elektronikus források jelentősége Fejlesztési források elsősorban pályázati lehetőségek kihasználásával K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT TÁRSADALMI TÉNYEZŐK A jövedelem-eloszlás alakulása Felsőoktatás, felnőttképzés A használói igények változása TECHNOLÓGIAI TÉNYEZŐK Munkafolyamatok meggyorsítása, megkönnyítése a technika alkalmazása révén Elektronikus dokumentumok megjelenése és elterjedése Munkakörök újfajta felosztása Egyre nagyobb tömegű információ olcsó tárolására és gyors visszakeresése A gyors technikai fejlődés folyamatos képzést és önképzést követel Web2 technológiák könyvtári alkalmazásai Infrastruktúra fejlesztése A könyvtári szolgáltatásokat befolyásoló új technológiák Adatbiztonsági megoldások Azonosító rendszerek (RFID technológia) Digitális tartalmak közzététele Könyvtárépületek iránti megváltozott igények K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Mi a SWOT analízis? Feltárja az intézmény, szervezet erősségeit, gyenge pontjait, lehetőségeit és kockázatait. Gyengeségek: belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen. Erősségek: belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek. Lehetőségek: külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket. Veszélyek: külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM SWOT analízis/részlet EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT SWOT analízis/részlet Lehetőség Mutató Veszély Inf. Technológia (új szolgáltatás) 15 Inf. Technológia (erőforrásigény) 6 Képzési/munkaerő –piaci igény 10 Törvényi szab. hiányosságai 4 Könyvtári hálózati együttműködés Központi költségv. Források csökenése Erősség Gyengeség Inf. infrastruktúra az egyetemen 8 Infrastruktúra/ (épület, berendezés) Absztrakt erőforrás/elit egyetem imidzs Absztrakt erőforrások/szervezeti hatékonyság Értékes szakgyűjtemények Szolgáltatások K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM Az intézményi önértékelés céljai EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Az intézményi önértékelés céljai Az intézményi erősségek, fejlesztendő területek (gyengeségek) megismerése Az intézmény által alkalmazott módszerek (adottságok) számba vétele, a hiányzó módszerek kialakítása Nyilvántartások aktualizálása, kialakítása Elégedettség mérések Összehasonlítás a versenytársakkal, illetve az ideális szervezettel K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
Miért van szükség a küldetés megfogalmazására? EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Miért van szükség a küldetés megfogalmazására? A küldetés megfogalmazásakor a szervezet azt határozza meg, hogy mi a létezésének célja, „mi végre van a világon”, milyen értékek, milyen elvek alapján működik. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Küldetés Az ország vezető tudományegyeteme könyvtári hálózatának küldetése elősegíteni, hogy az Eötvös Loránd Tudományegyetem a 21. század kihívásainak és igényeinek megfelelő, a kelet-közép-európai térségben vezető szerepet betöltő tudásközponttá váljék. Az ELTE könyvtári hálózata gyűjti, megőrzi, feltárja, és rendelkezésre bocsátja az Egyetem birtokában lévő nemzeti és európai kulturális örökséget, az egyetemen művelt és oktatott tudományterületekre vonatkozó széleskörű ismereteket valamint a tudományos eredményeket. Az ELTE könyvtárai egymással együttműködve minőségi szolgáltatásokkal, felhasználóbarát módon, hatékonyan és a korszerű információs technológiákat alkalmazva az egyetem polgárainak, a tudományos közösség tagjainak valamint a széles nagyközönség számára hozzáférést biztosítanak az Egyetem tudásvagyonához. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT Jövőkép A jövőkép kialakítása a stratégiai tervezés része. Arra ad választ: merre tartunk, mit akarunk elérni, milyenek leszünk a jövőben, mivé akarunk válni? Az információs társadalom igényeit kielégítő szolgáltatások nyújtásával, a felhasználó számára átlátható és átjárható könyvtári rendszer kialakításával, integrált könyvtári szervezet működtetésével a térség vezető egyetemi könyvtárává válunk. Az ELTE Könyvtári hálózatának munkatársai motivált, elismert, korszerű tudással rendelkező szereplői a hatékonyan működő, korszerű technikai és épített infrastruktúrával rendelkező szervezetnek. Az ELTE könyvtári hálózata az egyetem digitális tudásvagyonának szolgáltatójaként közvetlen szereplője e tudásvagyon társadalmi hasznosításának. K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT