Felnőtt- és Szakképzési Csoport A szak- és felnőttképzési csoport 2002 szeptembere óta létezik Elke Gruber alapításásval: Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber
Munkasúlypontok Az életen át tartó tanulás analízise és alakítása/ formálása A munka/hivatás – képzés/továbbképzés közötti összefüggés felkutatása és alakítása/ formálása Felnőtteknek alkalmas tanulási világok és kultúrák analizálása és alakítása/ formálása ( didaktikai- metodikai kérdésfeltevések ) Egyedi /különleges/ jellegzetesség: Felnőtt-és szakképzési tanszék ezért: az életen át tartó tanulásban, szakképzés és a továbbképzésben fontos tanácsadó Ausztriában a kutatás és oktatás területén
Munkatársaink Intézetigazgató: Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber Tudományos munkatárs: Ass.-Prof. Mag. Dr. Monika Kastner Adminisztratív munkatárs (50 %): VB Bettina Karpf Plusz intézményi pénz által támogatott projektmunkatársak
Felnőtt- és szakképzési ágazat A hallgatók számának növekedése az ágazatban SzemeszterHallgatók száma Téli szemeszter 2002/ II-2003/ II- 2004/ II- 2005/ II- 2006/ II- 2007/ Nyári szemeszter
Jelenleg gondozott diplomamunkák az intézetben: (Gruber/Kastner) 25 Lezárt/ befejezett diplomamunkák: (Időszak: 2003 – 2008) 35 Befejezett disszertációk – Első szakértői vélemény Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber- től (Időszak: 2003 – 2008) 13 Jelenleg gondozott disszertációk (Gruber) (Disszertációk Ausztria szerte + Szlovénia, Horvát, Magyar és Németország-ból ) 9
Jelenlegi munka- és kutatási súlypontok TémaProjektVezetés / Kivitelezés MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS a továbbképzésben Eszközök felnőttképzés minőségének és átláthatóságának biztosítására– INSI-QUEB Univ.-Prof. Dr. Elke Gruber Mag. Peter Schlögl- el közösen az Osztrák Szakképzés kutatási Intézettől PROFESSZIONALIZÁlÓDÁS a továbbképzésben Az osztrák felnőttoktatás kooperatív rendszereinek végig kísérése és értékelése a St. Wolfgang Felnőttoktatási Szövetségi Intézetben Univ.-Prof. Dr. Elke Gruber Mag. Dr. Susanne Huss- al közösen IRÁNYÍTÁS (LLL) „A felnőttoktatás perspektívái az élethosszig tartó tanulás keretében Stájerországban” 2008 – 2013“ Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber Mag. Anita Brünner és Mag. Dr. Susanne Huss- al közösen Oktatás hátrányos helyzetben„Ki a dobozból“ (ESF-Ziel 2) Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber, Mag. Wilfried Hackl- al közösen Nők- Hivatás- Képzés- Karrier Sikeres nők régi férfiterületeken: Felmutatott karrierek interjúk segítségével OeNB (Úttörők) Univ.-Prof. Mag. Dr. Elke Gruber Dr. Elisabeth Welzig- el közösen Az életen át tartó tanulás nemzetköti perspektívái (Kelet és Közép- Európában) Közép- Európa felnőttképzésének történetéhez. Egy nemzetközi tudományos együttműködési projekt. Univ.-Prof. Dr. Elke Gruber Dr. Wilhelm Filla, Osztrák Népi Főiskolai Szövetségtől és Prof. Dr. Jurij Jug- al, Maribori Egytem
Bevételek 2005 óta intézményi bevételekből 6 projektmunkahely lett létrehozva. Jelenleg Mag. Anita Brünner, Mag. Dr. Susanne Huss és Dr. Elisabeth Welzig Projektmunkatársként munkálkodnak az intézeten – 2006: € , óta: € ,-
Publikációk MonográfiákGyűjtemény ekhez való hozzájárulás Újságokba n való hozzájárul ás KiadásKönyvkriti ka Kutatási tudósítá s (im Zeitraum 2003 – 2008) Gruber, Kastner, Huss, Brünner, Kölbl Habilitációk és hivatkozások szakvéleményezése (Gruber) 6 Nemzetközi és belföldi konferenciákon tartott előadások 60
a következő országok egyetemeivel és kutatási intézeteivel együttműködünk illetve ERASMUS csereprogramot folytatunk: Németország Finnország Horvátország Szlovénia Dél- Kórea Magyarország Nemzetközi együttműködések
Mester- szak: Mester az életen át tartó tanulásban: Szak- és felnőttképzés ( 2009/2010 téli szemeszterétől) „Az életen át tartó tanulás- életet végigkísérő képzés”kutatási súlypontjának kimunkálása“ (1 Asszisztens Intézet, közös fejlődési terv ) „A munkapedagógia kutatási súlypontjának kimunkálása: munkahelyi és üzemi ki- és továbbképzés ( 1 Asszisztens Intézet, közös fejlesztési terv ) Tudományos utánpótlás támogatás – Kastner habilitációja: „oktatásban hátrányos helyzetű felnőttek – képzési folyamatokat lehetővé tenni, támogatni és vezetni. Erősítése, önmeghatározása és részvétele az alapképzésben?” Perspektívák