2012.04.11 PISA: Tudás és/vagy politika A PISA vizsgálat fogadtatása 6 európai országban Neumann Eszter- Vida Júlia ELTE - TÁTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szélsőjobboldal magyarországi megerősödése Reiner Roland Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 15.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A tanári munka értékelése
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Az országos mérések megújult rendszere
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
EU alapismeretek E-Learning.
Egészségpolitika.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Rácz Margit: A betarthatóságról és a hitelességről a konvergencia-program kapcsán „Gazdasági és Politikai Kilátások a Választások Évében” című konferencia.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Szlovákia az európai integráció útján Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem – Veszprém Témavezető: Dr. Molnár Anna Éva.
Jönnek a törökök?! Törökország Európai Uniós csatlakozásának kérdése a migráció szemszögéből Szerencsés Viktória – OTDK 2011 ELTE TÁTK.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A francia kormányzati kohabitáció sajátosságai Működésképtelen rendszer vagy ideális kormányzati szisztéma? Hegedűs Márk Politológia szak 2011 OTDK.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
2009. november 13.MSZT konferencia Összehasonlítva felfedezett válságok A PISA vizsgálat fogadtatása Belgium francia közösségében és Magyarországon Berényi.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A nemzetközi egészségpolitikai ajánlások hazai alkalmazása Esettanulmány a WHO Mental Health Declaration és Action Plan magyarországi „fordításáról“ MSzT-konferncia.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Összehasonlító pedagógia
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
BEVEZETŐ.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A közpolitika fogalma és osztályozása
Európai Uniós ismeretek
Iszlámellenesség ellen-narratívái – kvalitatív kutatás
Előadás másolata:

PISA: Tudás és/vagy politika A PISA vizsgálat fogadtatása 6 európai országban Neumann Eszter- Vida Júlia ELTE - TÁTK

Miről fog szólni az előadás? - A Know and Pol PISA kutatásának rövid bemutatása(fogalmak és módszertan) -6 ország „PISA profilja” -Vizsgált időszak (90-es évek közepe eleje), 2009-es eredmények már nem -Ízelítő, sajátosságok, érdekességek nem összehasonlítás

A PISA kutatás elemzési kerete A PISA egy tudásalapú irányítási eszköz- KRT (Salamon 2002, Lascoumes 2007, Pons- van Zanten 2007) Tudás alapú irányítási eszköz:puha irányítási eszköz, amely egy adott tudástípust igyekszik elterjeszteni, hogy ezáltal alakítsa az aktorok viselkedését az adott területen. A kormányzás: –Kimenetekre koncentrál, számok által kormányoz, távolból kormányoz –Összehasonlíthatóság, nemzetközi láthatóság, peer pressure –Diskurzust generál, véleményeket koordinál---közös diksurzív tér jön létre Recepció: nem egyszerű lineáris átadása az üzeneteknek hanem olyan kognitív tevékenységről van szó amelyben az üzeneteket folyamatosan elfogadják, visszautasítják vagy újraértelmezik A PISA recepció egy komplex folyamat: kijönnek az eredmények  SOKK  médiában elterjed  emberek számon kérik  politikusok átírják az agendát

Metodológia (Know and Pol O3/1 Supranational Instrument)  Az eszköz készítése (Portugál csapat)  6nemzeti esettanulmány a recepcióról (PO, HU, RO, SC, BE, FR)  Közös elemzési pontok:  formális struktúrák, főbb aktorok, vita a PISA-ról, PISA és nemzeti szintű politikacsinálás, nemzeti KRT-k  Módszer: interjúk, média elemzés (szaksajtó és napisajtó), dokumentumelemzés stb.  végül integráció (Portugál csapat)

2011. október 20.

Franciaország A rezisztenciától a legitimizációig Argumentaire: „többé kevésbé szilárd és koherens érvek rendszerét jelenti (tudományos, politikai vagy technikai), amelyek segítenek megmagyarázni a köz számára a francia diákok PISA eredményeit.” Agyonhallgatás és a „tesztben van a hiba” érvrendszer(bias arg)-folyamatosan elhalkul Fordulópont Legitimizáció és az „ideális kormányzás” érvrendszer –folyamatosan erőre kap- A PISA politikai „kisajátítása”

Portugália kétségek majd teljes azonosulás Kétségek a belépésnél 17. Alkotmányos kormány (2005)-María de Lurdes Rodrigues- kezdik el igazán használni: „nem lehet dönteni anélkül, hogy a szükséges információk a birtokunkban lennének” Okok: a bizonyíték-alapúság, „semlegesség”, emészthetőség,hihetőség A közpolitika de-politizálódása, az eszköz re- politizálódása 11 policy születik esélyegyenlőségi és minőségi területen, amelyeknek valamilyen köze van a PISA-hoz

Magyarország A fekete bárány és a reform miniszter Lelkes csatlakozás, a „civilizált nyugat” szimbolikája Eredmények: sokk a nemzeti önkép számára 2002-ben a jobboldali kormány ignorálja, vákuumot hagy Magyar Bálintnak kapóra jön ahhoz, hogy újrateremtse magát mint a „reform miniszter”-t, → a PISA „agyonhasználása” PISA says...

A PISA FORDÍTÁSA: a PISÁ-val legitimált közpolitikai problémák és közpolitikák Nemzetközi összehasonlítás Hazai közpolitikák A problémák és a hozzájuk kapcsolt megoldások A PISA diagnózisaA közbeszédben megjelenő problémák A PISÁ-ra hivatkozva bevezetett közpolitikai megoldások Alacsony színvonal (low quality) kompetenciaalapú NAT kompetencia-alapú program- csomagok kétszintű érettségi nem szakrendszerű oktatás Országos kompetenciamérés tananyag-csökkentés az ált. iskolákban oktatási integráció/deszegregáció felvételi eltörlése a kisgimnáziumokban körzethatár-szabályozás; esélytervek HHH bérpótlék, kora gyerekkori fejlesztés Egyenlőtlen esélyek (low equity) PISA200 0 PISA200 6 PISA200 3 homogén osztályok, szelektivitás, korai iskolaválasztás Társadalmi és etnikai szegregáció Túl sok lexikális tananyag, hiányos kompetencia- fejlesztés

Románia 2001-ben, 2006-ban (és 2009-ben) vett részt: 2003-ban kimarad Az oktatáskutatásnak és az állami tudásméréseknek csekély hagyománya van Megfelelési kényszer és patyomkin-politika a nemzetközi fejlesztő szervezetek és az EU felé → Bürokratikus végrehajtás, eredmények bagatellizálása 2009-től: növekszik a mérés-értékelés jelentősége az oktpol-ban, a PISA-eredményekről is egyre több szó esik a szakmai és politikai közbeszédben

2011. október 20.

Belgium franciaajkú közössége Konszociációs demokrácia, „pilléres” intézményrendszer, kompromisszumokon alapuló politikai kultúra –Diszkréció elve: hiányzik az az intézmény, amelynek legitimitása volna rendszerszintű értékelőként fellépnie A PISA újdonsága: külső, elfogulatlan összehasonlító tudás a rendszerről Számos közpolitikai törekvést „helyzetbe hoz”, de elsősorban retorikai segédeszköz marad

Skócia Devolúció (1999-), nacionalista kormányzati retorika (2007-) Strukturális és politikai konvergencia & eltávolodás igénye: a PISA mint lehetőség –Új, külső referenciapontok keresése: észak-európai államok –Skócia elhelyezése a globális szcénán, a cél: előlépni Nagy- Britannia árnyékából Legitimitás a „How good is our school?” minőségbiztosítási modellnek szembeállítva az angliai erős elszámoltatási közpolitikával → Globális oktatáspolitikai trendek kiaknázása a nemzeti identitásépítés javára

Záró gondolatok Globális oktatáspolitikai konvergencia: a PISA elsősorban retorikai eszköz: „üres tartály” A globális eszköz lokális beágyazódásának folyamata: „fókuszáló esemény” (Kingdon, 2003) A politika tudományosodásának ígérete helyett a „bizonyítékok” átpolitizálódása PISA 2012: a „bizonyítékok”, a „puha kormányzás” új fejezetének kezdete?

Köszönjük a figyelmet! Nemzetközi honlap: Magyar kutatási eredmények