1 Tudás – ipar – tudásipar? - Stratégiai gondolatok - Pusztay János Szombathely, 2010. május 20. (40)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az Európai Unió története
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
szakmérnök hallgatók számára
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
A régió és ezen belül a kistérség munkaerő-piaci helyzete, hiányszakmák a régióban, a foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Regionális gazdaságtan
Európa regionális földrajza
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
A magyarországi K+F politika
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

1 Tudás – ipar – tudásipar? - Stratégiai gondolatok - Pusztay János Szombathely, május 20. (40)

2 Bevezetésül fontos lesz-e, aki meghallgatja - ez a város és megye nem arról híres, hogy megértse a tudás szerepét, hogy olyan stratégiát állítson össze, amelyik figyelembe veszi a tudás intézményrendszerét próbáljuk meg még egyszer, ezért is vállaltam, több év hallgatás után, hogy újra elmondom, mit gondolok erről a kérdésről szeptemberében Győrött hasonló témában volt konferencia, Mezei Katalin előadása azóta is érvényes - sajnos

3 A terminushoz Fritz Machlup (1962) azt érzem ki a szóból, hogy valamit iparszerűen kell előállítani - vagy a tudást - vagy a tudás kiközvetítését én azonban különbséget teszek „ipar” és „művészet” között - „ipar”: tömegtermelés, ez a kutatásban az ún. alkalmazott kutatás - „művészet”: gyakran öncélúnak tetsző, intuícióra épülő magas szintű szellemi tevékenység, ez a kutatásban az ún. alapkutatás az alapkutatás gyakran NEM hoz első pillanatban is belátható eredményeket, sőt, nem is minden kutatás hoz valaha is eredményt, de ezekre a nem hasznosítható kutatásokra is szükség van - ld. Sztálin és a grúz filmfesztivál

4 A tudásipar mint a tudás közvetítése tudományos eredmények menedzselése a szellemi termék és a felhasználó „összehozása” de: eladni csak azt lehet, ami van - pusztán kereskedelemből megélni hosszú távon nem lehet, - esetleg csak akkor, ha azt nagy méretekben, nemzetközi szinten űzik két lehetséges út van: - a felhasználó rendeli meg a „terméket” (kutató intézetek/egyetemek és az ipar/gazdaság együttműködése) - a kutatás keres „vevőt” (a magyarországi gyakorlat sok negatív példával szolgál) - feltalálók kálváriái – külföld?

5 Tudás/innováció és Magyarország tudás és innováció két különböző dolog - tudás: általában lexikális tudás (ez részben holt, bár nem haszontalan tudás), repetitív - innováció: produktív, intuitív (de támaszkodik a tudásra) (index.hu, ): - a magyar alapkutatás az elmúlt 20 évben egyetlen nemzetközi szinten jelentős dologgal nem rukkolt elő - az államnak nincs elképzelése arról, milyen iparágak legyenek húzóágazatok - Magyarországon a „tudásipar” szlogenjével kiirtották az innovációt az állami feladatok közül - minden tudós barkácsol valamit a maga zsebére

6 Magyarország nemzetközi összehasonlításban/1: K+F kiadások a GDP %-ában (Magyar Statisztikai Évkönyv 2007:490) 3,7Svédország1,2Spanyolország 3,5Finnország1,1Olaszország 3,3Japán1,1Oroszország 2,6USA1,0Magyarország 2,5Ausztria0,9Horvátország 2,5Németország0,8Litvánia 2,4Dánia0,8Portugália 2,1Franciaország0,7Lettország 1,8Belgium0,6Görögország 1,8Nagy-Britannia0,6Lengyelország 1,7Hollandia0,6Törökország 1,6Szlovénia0,5Bulgária 1,5Csehország0,5Málta 1,5Luxemburg0,5Románia 1,5Norvégia0,5Szlovákia 1,3Írország0,4Ciprus 1,3Kína

7 Magyarország nemzetközi összehasonlításban/2: egy főre eső K+F kiadások (Magyar Statisztikai Évkönyv 2007:490) 1288Svédország 171Csehország 1093Finnország 122Portugália 1057Luxemburg 110Görögország 983Dánia 89Magyarország 914USA 80Ciprus 874Norvégia 67Horvátország 852Japán 67Málta 776Ausztria 59Oroszország 714Németország 56Litvánia 617Franciaország 49Lettország 561Nagy-Britannia 40Lengyelország 550Belgium 40Szlovákia 545Hollandia 33Törökország 542Írország 23Kína 268Spanyolország 21Románia 257Olaszország 16Bulgária 241Szlovénia

8 Tudás/innováció és a Nyugat-magyarországi régió, ill. Vas megye ami ma e téren van, annak zöme a kutatás-fejlesztés szemszögéből nézve látszattevékenység (egy-egy kivételtől eltekintve nincs számottevő fejlesztés) az alap- és alkalmazott kutatás színterei a kutatóintézetek és a felsőoktatási intézmények hogy állunk ezekkel a régióban és a megyében, összehasonlításban?

9 A kettészakadt ország Magyarország többféleképpen kettészakadt ország: - Budapest ↔ vidék - Alföld ↔ Dunántúl - gazdaságilag: fejlettebb Dunántúl (egyenetlenségekkel) - felsőoktatás/kutatás: fejlettebb Alföld - Dunántúlon belül Észak-Dunántúl (=Közép- Dunántúl és Nyugat-Dunántúl) a Dél- Dunántúlhoz képest is hátrányos helyzetű

10 Tudományosan minősítettek összesen és a felsőoktatásban (nem állnak rendelkezésre frissebb területi adatok) Felsőoktatás 2005/2006 Felsőokt.+egyéb 2004 Országos6.561 (100%) (100%) Közép-Mo.2918 (44,5%)6.416 (58,5%) É-Alföld 934 (14,2%)1.204 (11%) D-Alföld 916 (14%)1.054 (9,6%) Dél-Dunántúl 719 (11%) 796 (7,3%) É-Mo. 416 (6,3%) 578 (5,3%) Ny-Dunántúl 374 (5,7%) 452 (4,1%) Közép-Du. 284 (4,3%) 462 (4,2%)

11 Tudományosan minősítettek Magyarországon 2005/2006 különbség a felsőoktatásban és az azon kívül tevékenykedő minősítettek arányában > rámutat a kutatóintézeti hálózatban meglévő regionális különbségekre

12 Tudományos kutató-fejlesztők száma, 2007 (KSH 2008:460) régiólétszám egy főre jutó (millió Ft) KÖZÉP-MO ,24 Közép-Du ,58 Nyugat-Du ,95 Dél-Du ,59 DUNÁNTÚL ,72 Észak-Mo ,01 Észak-Alföld ,55 Dél-Alföld ,12 ÉSZAK ÉS ALF ,06 ÖSSZESEN ,43

13 Akadémikusok a felsőoktatásban (2007) akadémikusok száma területi arány Országos114100% Budapest+Gödöllő62+4= 6657,9% É- és K-Mo.3328,9% Dunántúl1513,2%

14 MTA doktorok a felsőoktatásban (2007) Felsőoktatási Statisztikai Adatok (okm.gov.hu/statisztika/fs07) MTA doktoraTerületi arány országos839100% Budapest + Gödöllő =37744,9% É- és K-Mo.29334,9% Dunántúl16920,1%

15 Összes minősített a felsőoktatásban (2007) Tudományosan minősítettek száma Területi arány országos7411 x rejtett számolási hiba (7411 ~ 7409) 100% Budapest+Gödöllő292939,5% É- és K-Mo ,6% Dunántúl162021,9%

16 Tudományosan minősítettek a felsőoktatásban régiónként (2007) MTA tagja (%) MTA doktoraCSc+PhD +DLA Összes országos114 (100%)839 (100%)6458 (100%)7411 (100%) Közép-Mo. 66 (57,9)377 (44,9)2816 (43,6)3259 (44) É-Alföld 15 (13,2)139 (16,6) 899 (13,9)1053 (14,2) D-Alföld 15 (13,2)120 (14,3) 826 (12,8) 961 (13) D-Dunántúl 9 (7,9) 99 (11,8) 755 (11,7) 863 (11,6) É-Mo. 3 (2,6) 34 (4,1) 481 (7,4) 518 (7) Ny- Dunántúl 5 (4,4) 36 (4,3) 428 (6,6) 469 (6,3) Közép-Du. 1 (0,9) 34 (4,1) 253 (3,9) 288 (3,9)

17 Az MTA tagjainak megoszlása a Dunántúl régióiban (2007) akadémikusok száma területi arányországos arány (felsőokt.) Dunántúl15100%13,2% Dél-Du.960% Közép-Du.16,7% Ny-Du.533,3%

18 MTA doktorok megoszlása a Dunántúl régióiban (2007) MTA doktorok száma területi arányországos arány (felsőoktatás) Dunántúl %17,4% Dél-Du.9958,6% Közép-Du.3420,1% Ny-Du.3621,3%

19 A CSc.+PhD+DLA minősítettek megoszlása a Dunántúlon (2007) CSc.+PhD +DLA száma területi arányországos arány (felsőoktatásban ) Dunántúl %22,2% (6458) Dél-Du.75552,6% Közép-Du.25317,6% Ny-Du.42829,8%

20 Összes minősített megoszlása a Dunántúl régióiban (2007) minősítettek száma területi arányországos átlag (felsőoktatás) Dunántúl %21,6% Dél-Du.86353,3% Közép-Du.28817,8% Nyugat-Du.46929%

21 Dél-Dunántúl és Észak-Dunántúl (=Közép-Du + Ny-Du) viszonya D-Du É-Du az akadémikusok száma: 9 ↔ 6 MTA doktorok száma 99 ↔ 70 CSc.+PhD+DLA száma: 755 ↔ 681 összes minősített: 863 ↔ 757

22 A Nyugat-dunántúli régió Mezei Katalin (2004) - erősségek: - országos átlagnál magasabban képzett munkaerő - széles szakmastruktúra - jelentős kapacitású felsőoktatási intézmények - tudás, stratégiák megléte - gyengeségek: - párhuzamosságok és hiányszakmák a szakképzésben - universitas hiánya - forráshiány (oktatásban, K+F-ben) - a felsőoktatás oktatói állományának összetétele kedvezőtlen

23 A Nyugat-dunántúli régió - lehetőségek: - együttműködés a gazdasági szereplők és a felsőoktatás, K+F között - nemzetközi együttműködés (oktatás, kutatás) - veszélyek: - diplomás munkanélküliség - verseny a régió felsőoktatási intézményei között - EU-agyelszívás - kimerülő K+F-megújítási képesség

24 Tudás/innováció és stratégia Ma már egyre több helyen város-, megye-, ill. régióstratégiai kérdés a tudás. Három magyar példa, amelyek egyszersmind azt is bizonyítják, hogy ez a felismerés nem függ pártállástól: - Szeged (2006): a kitörési pont a tudásipar; - Szeged egyetlen területen kiemelkedő: az emberi tudás területén, ld. BIOPOLISZ - Debrecen (2010): tudásipar - városfejlesztés az egyetemmel együttműködve - kapcsolat a kutatás és a felhasználók között - magas hozzáadott értéket előállító cégek szerepe (Richter, TEVA) > recesszióban is új munkahelyek nyílnak - Mosonmagyaróvár (2007): a város fejlesztésének egyik iránya a tudásipar fejlesztése

25 Feladatok/1 ( Mezei ) - rövid távon: - igényekhez illeszkedő szakképzés - hiányterületek vonzóvá tétele - innovatív funkciók vonzása - egyetemi központok megerősítése - gyakorlati képzőhelyek fejlesztése

26 Feladatok/2 - középtávon: - technológiai parkok létesítése - határmenti együttműködés erősítése (felsőoktatás) - Vas megye hozzáállása - K+F együttműködés a kutató intézetek között - csúcstechnológiai beruházások arányának növelése - oktatás hozzáigazítása az igényekhez - innovációs szolgáltatások bővítése

27 Feladatok/3 - hosszú távon: - regionális szereplők tevékenységének összehangolása - érdekérvényesítő képesség javítása (ezt kell az első helyek valamelyikére tenni) - rugalmas oktatási rendszer - a felsőoktatás és a kutató intézetek kapcsolatának erősítése a gazdasággal - kvalifikált munkaerő vonzása, megtartása

28 Feladatok/4 business online ( ) - versenyképesség fokozása - oktatás és képzés gyökeres átalakítása - kétséges a köz- és felsőoktatási ismeretek naprakészsége - újszerű tartalmak és technológiai innovációk - fejleszteni a műszaki és a természettudományi területeken - Mo-n 10% - OECD-átlagban 25% - Távol-Keleten 40% a beiskolázás - de: ehhez a társadalom morális állapotának kell megváltoznia!!! - a MAB-ban nincs műszaki szakember

29 Feladatok/5 - a Dunántúlra kormányzati hangsúlyt kell helyezni - MTA-intézeteket a felsőoktatási intézmények mellé a Ny- Dunántúlon (az MTA most építi le az intézeti hálózatot, csak a legjobb mutatókkal rendelkező egyetemeken hagyja meg)

30 Hogyan? Általános kérdések és megjegyzések - ha nincs állami stratégia, lehet-e alulról építkezni? - a Dunántúl érvényesítő ereje? - ld. tudománypolitikai kollégium dunántúliak nélkül - MAB, MTA, Rektori Konferencia = Debrecen, Szeged - hálózatok kiépítése a felsőoktatásban? - Pécs egymaga erősebb, mint a Dunántúl többi része - Pécs gyengébb, mint akár Szeged vagy Debrecen, Budapestről nem is szólva - „akinek van, annak adatik” – a pályázati támogatások a meglévő kapacitások, feltételek alapján – tehát a már erősek tovább erősödnek, agyelszívás a gyengébb területekről (pl. Dunántúl)

31 Hogyan? a gazdaság szereplői évek óta profilváltást, az ő szakember-igényeik kielégítését várják a főiskolától, ma SEK-től - konkrétumokig soha nem lehet eljutni - nehéz is: ha ma megrendelnek szakembereket, mire a feltételek megteremtődnek (feltéve, hogy pénz is van hozzá, mégpedig nagyon sok pénz – ez nem azonos az olcsó bölcsészképzéssel), s kikerülnek az első szakemberek, arra a megrendelő cég vagy elköltözik, vagy profilt vált

32 Hogyan? ugyanakkor számos olyan külföldi példa van, hogy nem az egyetem „szállít be” szakembereket a gazdaságnak, hanem a gazdaság látja el infrastruktúrával az egyetemet - pl. a Göttingeni Egyetem (Nobel-díjas szenátus- tagokkal) – nem abból él, hogy a gazdaság számára képez szakembereket (azt megteszik más, elsősorban műszaki irányultságú egyetemek), hanem abból, hogy számos területen – a filológiától a jogon, a természettudományokon át az orvostudományig – képez szakembereket, alapkutatási programokkal

33 Lehetséges szombathelyi megoldások a) részleges profilváltással vagy profilbővítéssel közelíteni a gazdaság igényeihez b) a hagyományokkal rendelkező profil modernizálása, nemzetközivé tétele, új tartalmak és új módszerek bevezetésével c) Magyarországon – s talán nemzetközileg is – új (alapkutatási) profilok meghonosítása vagy ilyen kutatásokhoz való csatlakozás - a három lehetőség esetleg kombinálható is (a-b, a-c, b-c).

34 Hogyan? a) közelítés a gazdaság igényeihez – ehhez - fel kell mérni a gazdaság igényeit - fel kell mérni az együttműködni akaró felsőoktatási intézmény lehetőségeit (humán erőforrás, infrastruktúra) - kidolgozni a szükséges oktatási (majd kutatási) programokat - akkreditáció (ehhez személyi és infrastrukturális feltételek) - honnan lesz erre pénz? - honnan lesz szakember? (Mo-n kétszer annyi felsőoktatási intézmény van, mint amennyire az országnak szüksége van – hallgatói létszám, szakember-létszám)

35 Hogyan? b) az egyetemi integráció további bővítésével egy É-Ny-dunántúli egyetemi/kutatási „klaszter”-t kialakítva munkamegosztással – figyelembe véve a klaszterben résztvevő intézmények hagyományait, adottságait - tényleges együttműködés kell és nem verseny (a párhuzamosság megszüntetésével ez kiiktatható) - nem minden intézménynek kell az ipar/gazdaság igényeit közvetlen módon kielégítenie; - szükség van olyan szakemberekre is, akik nem a gazdaság piacát, hanem a társadalom szélesebb piacát elégítik ki (pl. pedagógusok – de a pedagógusképzést velejéig meg kell változtatni) - megújulást / innovációt a hagyományosnak tekinthető képzési tartalmak – pl. a társadalomtudományok/bölcsésztudományok területén is - pl. nemzetközi képzési hálózatok létrehozása nemzetközileg is frekventált szakokon – virtuális mobilitás, joint degree programok

36 Hogyan? c) új (alapkutatási) profilok megteremtése - csak akkor van rá esély, - ha jó a választás, - ha biztosítható a nemzetközi együttműködés, - ha a beruházás nem emészt fel aránytalanul nagy összegeket

37 Hogyan? bármelyik utat is válasszuk – Szombathely esetében a b) megoldást javaslom, radikális szemléletváltást kikövetelve - Szombathely kitörési pontja a felsőoktatásban (és a kialakítandó kutatásban) a nemzetköziség – de erre fel kell készülni (gondolkodásban, nyelvileg, szakmailag); - ezzel ellensúlyozható rövid távon a hiányzó magyar diáklétszám - középtávon a nemzetköziségből fakadó presztízsnövekedés vonzza a magyar hallgatókat is - s ez a presztízsnövekedés hozhatja meg – amennyiben továbbra is szükséges – a gazdaság által is követelt profilbővítést vagy profilváltást, feltéve, hogy a felsőoktatási klaszter nem váltja be a hozzá fűzött reményeket

38 Miért fontos mindez? féloldalasan nem létezhet egy ország - a Dunántúl fejlesztés hiányában sokáig nem maradhat gazdaságilag erős - népességfogyás – elmennek a fiatalok tanulni és ott maradnak - ha a felsőoktatás, a K+F (és idővel nyomában az ipar is) az ország egyéb tájegységeire összpontosul, a Dunántúl jobb esetben legfeljebb kellemes turista- és nyugdíjas-paradicsom lesz (a kellemes adottságú régiók: hegyvidékek és Balaton), rosszabb esetben szellemi sivatagokká ürül

39 Konkrétan a Tartalom- és tudásipari klaszter mint lehetőség szolgáltatás, fejlesztés, új módszerek kidolgozására kényszeríti a résztvevőket, a képzés résztvevőit (tananyagok fejlesztése – új módszerek, on-line anyagok stb…) további javaslatok az egyes előadásokban (?)

40 Tudás – ipar – tudásipar? Köszönöm a figyelmet.