3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Koordináta transzformációk 2
Advertisements

A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Geometriai transzformációk
Metszeti ábrázolás.
Metszetek.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Koordináta transzformációk
Koordináta transzformációk
Geometriai Transzformációk
Geometriai transzformációk
Geometriai modellezés
Geometriai modellezés
Függvénytranszformációk
A vetítések geometriája
Transzformációk kucg.korea.ac.kr.
Műszaki rajz alapjai.
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
GÉPRAJZ, GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK I.
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3-4. előadás MŰSZAKI KOMMUNIKÁCIÓ.
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
P z : egy „elemi” projektív transzformáció M = ( m m m m ); P z = ( ) | m m m m | | | | m m m m | | | ( p p p p ) ( 0 0 r 1 ) az.
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk 2.1. Koordináta-rendszerek 2.2. Az egyenes és a sík egyenlete 2.3. Affin transzformációk 2.4. Projektív transzformációk.
2D képszintézis és textúrák
Felvételi vázlat készítése
3.3. Axonometrikus ábrázolások Rövid áttekintés
4.7. Textúra A felület anyagszerűsége Sík-képek ráborítása a felületre
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Bevezetés a Számítógépi grafikába - előadás
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
3.4. Perspektív ábrázolások
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
2008/2009 tavasz Klár Gergely  Gyakorlatok időpontjai: ◦ Szerda 10:05–11:35 ◦ Csütörtök 10:00+ε –11:30+ε  Gyakvez: ◦ Klár Gergely ◦
RENDEZETT VETÜLETEK.
MŰSZAKI KOMMUNIKÁCIÓ.
ALAPVETŐ TÉRELEMEK KÉT KÉPSÍKOS ÁBRÁZOLÁSA
Vetületi ábrázolás alapjai
Axonometrikus ábrázolás
Analitikus geometria gyorstalpaló
Transzformációk Szirmay-Kalos László. Transzformációk (x,y) (x’,y’) = T(x,y) l Tönkre tehetik az egyenletet l Korlátozzuk a transformációkat és az alakzatokat.
4.4. Láthatóság - takarás A látványban takart részek elhagyása vagy a látható részek kiválasztása.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontban ? (4.4.LÁTHATÓSÁG) A képponton át a szembe jutó fénysugár melyik.
Tárgyak műszaki ábrázolása Képies ábrázolások
Geometriai transzformációk
2.2. Az egyenes és a sík egyenlete
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
HIPERKOCKA.
4. A grafikus szerelőszalag - áttekintés 4.0. Bevezetés.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
A MŰSZAKI KÉPALKOTÁS.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
3.4. Perspektív ábrázolások
3.2. Axonometria – Műszaki rajzok párhuzamos vetítéssel
Hasonlóság modul Ismétlés.
Bevezetés a számítógépi grafikába
Műszaki ábrázolás I. 2016/2017. őszi félév Az előadás átdolgozott részleteket tartalmaz a következőkből: Vlasta Szirovicza: Descriptive geomerty.
Bevezetés a számítógépi grafikába 1.Bevezetés: A Számítógépi grafika tárgya 2.Képek kódolása 3.A geometrikus grafika alapjai 4.Koordináta-rendszerek és.
3D grafika összefoglalás
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Árnyékszerkesztés alapjai
93. óra Transzformációk összefoglalása
Épületelemek árnyéka.
Műszaki ábrázolás alapjai Ábrázoló Geometriai Tanszék
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Tárgyak műszaki ábrázolása Metszeti ábrázolás
Tárgyak műszaki ábrázolása Merőleges vetítés
Előadás másolata:

3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai

A félév tartalma 1. Bevezetés 2. Az analitikus geometria elemei - koordináta-rendszerek és transzformációk - E 3 és projektív lezárása, homogén koordináták - egyenesek és síkok, - affin- és projektív transzformációk 3. Vetületi ábrázolások; axonometria és perspektíva 4. A grafikus szerelőszalag: a képek előállításának alapvető műveletei

3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai 3.0. Bevezetés A középpontos és a párhuzamos vetítés 3.1. Párhuzamos vetítés 3.2. Középpontos vetítés A műszaki dokumentáció vetületi ábrázolásai 3.3. Axonometria 3.4. Perspektív ábrázolások

3.0. Bevezetés

Pontokat vetítünk . . . tárgyak vetítése síkra: 3D  2D (vetületi sík). Pontokat vetítünk . . . Egy-egy ponton át: vetítősugár döfése a vetületi síkkal: kép-pont vonalak, felületek, tárgyak vetítése: jellemző pontjaik vetítése.

A tér látása . . . Az ember szeme is „síkra” vetít, A térbeliség észlelése két síkvetületből az ember tanult tulajdonsága (az újszülött csak vetületet lát.)

Párhuzamos vetítés: a vetítősugarak Párhuzamos vetítés: a vetítősugarak egy adott iránnyal párhuzamosak; affin transzformációval Középpontos vetítés: a vetítősugarak egy adott pontból indulnak ki; projektív transzformációval

Kisebb tárgyaknál: a tárgyat kézben tartva, a perspektíva nem érvényesül, párhuzamos vetítés, a néző áll, a tárgy forog Nagyobb tárgyaknál: messziről nézzük a tárgyat, perspektíva, vagy középpontos vetítés, a tárgy áll, a néző változik

A teljes igazság . . . GM : tárgyak a térben: { P = (p.x, p.y, p.z [, p.w]) } Vetületi transzformáció: { P’ = (p’x, p’y, p’.z [, p’.w]) } Vetület a vetületi síkban: { P’’ = (p’x, p’y) ; p’z = 0 } (1. lépés) P’ = M  P; 3D  3D, VKR-3D  PKR-3D M olyan legyen, hogy: (3.lépés) z: = 0; a „vetületi képet” adja  PKR-XY, (2. lépés) !! Még a PKR-3Dben: Láthatóság z’ szerint, (4. lépés) 2D Leképezés: PKR-XY  KKR-UV,

4. lépés: Leképezés: VKR-XY  KKR-UV VKR - xy: 2D tárgytér, méretek: mm, inch, km, stb. KKR - uv: 2D képtér, képpont-méretek TKR  KKR, képkeret  képmező: 2D  2D u = a  x + b; a = du / dx v = c  y + d; c = dv / dy Kba  Mba b = . . . d = . . .

A „nézet” megválasztása „Nézet” (a vetítés paraméterei): vetítési középpont, vagy a vetítés iránya vetületi sík, képkeret Rossz paraméterek: rossz kép (kilóg a keretből) !!! A paraméterek megválasztása: szemléletesen, a tárgyakhoz viszonyítva! Műszaki hagyomány: kézi rajz, rajzolási szabályok: könnyen rajzolható és jól „olvasható”

A vetítések koordináta-rendszerei VKR TKR SZKR KKR, KKR-3D Tárgytér és képtér

Vetületi ábrázolások számítási eljárásai 3.0. Bevezetés A középpontos és a párhuzamos vetítés 3.1. Párhuzamos vetítés 3.2. Középpontos vetítés A műszaki dokumentáció vetületi ábrázolásai 3.3. Axonometria 3.4. Perspektív ábrázolások

3.1. Párhuzamos vetítés

Párhuzamos vetítés Merőleges vetítés koordinátasíkra Ferde vetítés koordinátasíkra Leképezés a képernyőre Leképezés a KKR-be (a képernyőre) Transzformációk a vetítés előtt Vetítés általános helyzetben Áttérés TKR-ről KKR-re

Merőleges vetítés koordinátasíkra Párhuzamos és merőleges vetítés M = E A tárgy az XY síkon áll, erre merőlegesen vetítünk: a z -t elhagyjuk Más helyzetű tárgy esetén: eltolás-forgatással erre visszavezetjük

Ferde vetítés koordinátasíkra A vetítés iránya: v = (vx, vy, vz); vz  0 A vetítő egyenesek: X (x, y, z) = P + t · v x = px + t · vx y = py + t · vy z = pz + t · vz A vetületi síkon z’ = 0 : t = -pz / vz (vz  0) x’ = px+ t · vx = px - pz · ( vx / vz ) y’ = py+ t · vy = py - pz · ( vy / vz )

Ferde vetítés mátrixal: Nyírással merőleges vetítéssé: P’ = N xy · P ; (3D3D) = ( 1 0 -vx/vz 0)·(px) | 0 1 –vy/vz 0| |py| | 0 0 1 0| |pz| ( 0 0 0 1| ( 1 ) = [ px - (pz / vz) · vx , py - ( pz / vz) · vy , pz , 1]  [ px - (pz / vz) · vx , py - ( pz / vz) · vy ] ; vz :=0 Nyírás: a 3D alak torzul, de ettől jó a 2D vetület

Transzformációk a vetítés előtt, 1 „elhelyező transzformáció” „modell-transzformáció”, „SKR”-ben adott minta, „elhelyezése” a TKR-ben; méretezés, forgatás, elhelyezés; hasonlósági transzformációk

Transzformációk a vetítés előtt, 2 Feladat: a VKR-ben adott test vetítése egyik fő sikjára A tárgy jellemző KR-e: TKR; megadása VKR-ben: R, u, v, w áttérés: VKR  TKR –be: P’ = ( T  B )  P Ezután vetítés a TKR-ben

Párhuzamos vetítés általános helyzetben (olv) Rossz paraméterek - rossz kép (kilóg a keretből), jó paraméterek: szemléletesen, a tárgyhoz viszonyítva A TKR (UVW) -ben: vetületi sík: n és d  O iránypont: C = (cu, cv, cw), a vetítés iránya: CO KKR: z = n a kép fölfele iránya: y (?) f „fölfele” az n és y síkjában x = f  z (x-y-z ciklikus sorrend) y = z  x

4. lépés: Leképezés: VKR-XY  KKR-UV VKR - xy: tárgytér, méretek: mm, inch, km, stb. KKR - uv: képtér, képpont-méretek TKR  KKR, képkeret  képmező: 2D  2D u = a  x + b v = c  y + d a = du / dx c = dv / dy Kba  Mba b = . . . d = . . .

Párhuzamos vetítés - összefoglalás Merőleges vetítés koordinátasíkra Ferde vetítés koordinátasíkra Párhuzamos vetítés a tárgyhoz viszonyított paraméterekkel Leképezés a képernyőre