A kétnyelvűség aktuális kérdései (kurzus – 2007 őszi félév, EC) 2007. november 14. A magyarországi románok román–magyar nyelvcseréje Borbély Anna MTA Nyelvtudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Szlovákiai Magyar Adatbank
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
A kétnyelvűség mint társadalmi jelenség
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Magyarország etnikai szerkezete
A népesség nemzetiségi és vallási összetétele
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
ALKALMAZOTT NYELVÉSZET MESTERKÉPZÉSI SZAK
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
2010 évi országos kompetenciamérés elemzése Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola „Az egyetlen dolog, ami rosszabb annál, hogy beszélünk róla,
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Adósságdinamika és fenntarthatóság
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Chambers hipotézisének érvényessége magyar adatközlők esetén Misits Éva Szegedi Tudományegyetem II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008.
Nyelvi jog és hivatali nyelvhasználat Molnár Csikós László.
2006. február 20. Párhuzamos korpuszok Tartalom definíció és terminológia alkalmazási lehetőségek gyakorlati nehézségek publikus és ingyenes korpuszok.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
A magyar gazdaság várható helyzete
Vezetés és kommunikáció
Kommunikáció az egyetemen
A nemzeti kisebbség oktatása és elhelyezkedése a társadalomban, különös tekintettel a német kisebbségre Készítette: Maráczi Andrea Pécsi Tudományegyetem.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A KISEBBSÉGEK VÉDELME A NEMZETKÖZI JOGBAN – ELŐADÁS – NOVEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Történelem – középszintű témakörök
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
Régi fenológiai adatforrások: az éghajlatváltozás detektálásának kihasználatlan lehetőségei Csecserits Anikó & Czúcz Bálint MTA Ökológiai és Botanikai.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
A tanári munka és foglalkoztatás indikátorai nemzetközi tükörben Imre Anna Oktatáskutatási és Fejlesztési Intézet november.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kutatásmódszertani dilemmák
A magyar nyelvi vitalitás területisége Moldvában Bodó Csanád ELTE, Budapest.
A munkahelyi diszkrimináció
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Egyéni fenntartható kétnyelvűség Borbély Anna Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály Többnyelvűségi Kutatóközpont MTA Nyelvtudományi Intézet,
A magyarországi cigányok csoportosítása nyelvi szempontból
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
A fenntartható kétnyelvűség mérése klaszteranalízissel Borbély Anna
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
Előadás másolata:

A kétnyelvűség aktuális kérdései (kurzus – 2007 őszi félév, EC) november 14. A magyarországi románok román–magyar nyelvcseréje Borbély Anna MTA Nyelvtudományi Intézet Élőnyelvi Osztály

Az előadás célja a nyelvcsere minden beszélő közösségben kikényszerített (nem természetes) társadalmi (közösségi, nyelvi) jelenség; a nyelvcserét nem egyetlen faktor mozgatja, hanem számtalan, pontosan szinte meghatározhatatlan számú, időről- időre változó erejű faktor befolyásolja bonyolult kölcsönhatásban.

A nyelvcsere definíciója nyelvét területilegtársadalmilag Egy beszélő közösség nem képes arra, hogy megőrizze nyelvét egy területileg és társadalmilag erősebb vagy nagyobb lélekszámban beszélt nyelvvel szemben. (Fishman 1964)

A nyelvcsere (=nyelvi változás) kutatásának módszerei empirikus vizsgálatok (a) Egy közösségben (b) Több közösségben - összehasonlító módszerrel (i) Látszólagos időben (generációs különbségekkel) (ii) Valóságos időben (kalendáriumi idő hatásának mérésével) vizsgálati célok (1) Feltárás (2) Elméleti (3) Gyakorlati

Társfogalmak (vö. Borbély 2006) Nyelvcsere: közösségre vonatkozik; Nyelvváltás: kommunikációs helyzetben érvényesül; Nyelvvesztés: egyénre vonatkozik.

Társadalmi norma? (vö. pl. Fishman 2004: 406–436) (a) A nyelvcsere térben és időben realizálódó hullámzás, nem egy töretlenül egyenesen ható folyamat; (b) Azonosak-e a generációk közötti saját nyelv átadásához szükséges körülmények? (c) A kisebbségi nyelvek az országos érdekek szolgálatában állnak.

Kik a magyarországi románok? Nemzetiségük: román; Letelepedésük: honos közösség; Intézmények: iskola, templom, önkormányzatok, egyesületek; Nyelv, a magyarországi román nyelvváltozat: - körösi nyelvjárás (bánáti és bihari sajátságok), - sztenderd román.

Néhány adat a közösségről 2001 cenzus: 7995 román nemzetiségű, 8482 román anyanyelvű; 23 település: Békés, Csongrád, Hajdú-Bihar m. Vallás: ortodox (19; román nyelvű liturgia), baptista (3; r-m kétnyelvű), görög katolikus (3; magyar nyelvű); Iskola: román kétnyelvű (5), nyelvoktató (6), gimnázium (1), román szak (3); Magyarországi Románok Kutatóintézete (1993; 1,5 kutató); Román Kisebbségi Önkormányzatok: 1994, 1998, 2002, 2007.

A nyelvcsere - térben és időben realizálódó hullámzás A román-magyar nyelvválasztás; román- magyar nyelvtudás vizsgálata: Látszólagos időben (nyelvi változás kutatása: a generációk közötti különbségek bemutatásával) Valóságos időben (nyelvi változás kutatása: tíz év elteltével). A változás vs. összehasonlítás szempontjai: - románok vs. öt magyarországi kisebbségi közösség - generációs és nemi különbségek - településen belül a románok aránya

Kizárólag a kisebbségi nyelv használata: Milyen nyelven beszél Ön a ….? 22 szituációra vonatkozó százalék átlaga (N = 420)

Kizárólag a magyar nyelv használata: Milyen nyelven beszél Ön a ….? 22 szituációra vonatkozó százalék átlaga (N=420)

Román nyelvválasztás a templomban a hívőkkel, Kétegyháza, 1990, n=60 (Borbély 2001)

Népszámlálási adatok 2001, (KSH 2002: 207) Ebből román Népesség NemzetiségAnyanyelv Kétegyháza (15%) 1075 (25%) Méhkerék (60%) 1572 (68%)

Nyelvtudás mérése Milyen szinten beszéli Ön a kétegyházi/ méhkeréki románt? (Ötfokú skála, 5 = kiválóan)

Milyen szinten beszéli Ön a magyart? (Ötfokú skála, 5 = kiválóan)

Mit tudunk meg a nyelvcsere folyamatáról, ha a valóságos időben ( /2002) vizsgáljuk? Hipotézis Csökken: - a román nyelvválasztás, - a kétnyelvű román és magyar nyelvhasználat. Növekszik: a magyar nyelvválasztás.

Kétegyháza: a tíz éves változás mértéke (százalékos különbségek) 25 szituációban a csak románul válaszkategóriában

Kétegyháza: a tíz éves változás mértéke (százalékos különbségek) 25 szituációban a románul és magyarul válaszkategóriában

Kétegyháza: a tíz éves változás mértéke (százalékos különbségek) 25 szituációban a „csak magyarul” válaszkategóriában

A nyelvcsere nem természetes társadalmi, nyelvi, közösségi változás; folyamata: térben és időben megvalósuló hullámzás (vö. Fishman 2004): - hat magyarországi kisebbségi közösségben másként zajlik a folyamat, - a román közösségen belül két településen, három generációban a nemek között szintén másként zajlik a folyamat, - tíz év elteltével nem a nyelvcsere-hipotézisnek megfelelően változik a nyelvcsere folyamata; visszafordításához alapos ismeretek szükségesek a folyamatáról, az azt előidéző faktorokról.

A nyelvcsere okai lehetnek Társadalmi, gazdasági: - zárt közösség fellazulása, - vegyes házasságok; Demográfiai: - kis lélekszám, - településeken belül a kis számarány; Intézményi rendszer hatékony működésének a hiánya: - iskola, - kisebbségi önkormányzatok, - kutatások ; Nyelvi attitűdök A többségi kisebbségi politika, stb.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Borbély Anna Nyelvcsere. Szociolingvisztikai kutatások a magyarországi románok közösségében. Budapest: Készült az MTA Nyelvtudományi Intézetének Élőnyelvi Osztályán. Borbély Anna, Kétnyelvűség és többnyelvűség. In: Kiefer Ferenc (szerk.) Magyar nyelv. Akadémiai Kiadó, Budapest, 595–627. Fishman, Joshua A Language maintenance and language shift as a field of inquiry. Linguistics 9: 32–70. Fishman, Joshua A Language Maintenance, Language Shift, and Reversing Language Shift. In Bhatia, Tej K.– Ritchie, William C. eds., The Handbook of bilingualism. Oxford: Blackwell Publishing. 406–436.