Az új esélyt nyújtó iskolák célcsoportja FKI 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Pályaválasztás 2014/15.
Hátránykezelés és kompetenciafejlesztés TIOK ZÁRÓKONFERENCIA DOMBÓVÁR
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Professzionális iskolai kutatások
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Sajátos nevelési igényű tanulók a közoktatásban Budapest, április 21.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
1 FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2008/2009. TANÉVBEN 1 Oktatási Hivatal.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Alsó tagozat Demény Gabriella igh
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők I. A természetes szaporodás
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Példa egy ppt prezentációhoz
Felvételi Központi írásbeli Jelentkezni ig lehet. Bárhol meg lehet írni, de az értékelő lap másolatát a jelentkezési laphoz csatolni.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Az országos mérések megújult rendszere
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A szakiskola jelene és jövője
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Pályaválasztási szülői értekezlet
Előadás másolata:

Az új esélyt nyújtó iskolák célcsoportja FKI 2006

Információk a kudarcokról A „normál” iskolarendszerben elszenvedett kudarcok: bukás, kimaradás Kutatás a kimaradó tanulókról: OI, A kutatás módszerei: 135 szakmai iskolából igazgatói kérdőív, és az előző évben kimaradó 6453 tanuló iskolai adatai 748 (12%) kitöltött postai tanulói adatlap Közülük 330 fővel személyesen kitöltött tanulói kérdőív Közülük 60 fővel mélyinterjú A kimaradók adatainak összehasonlítása az ugyanezen iskolák 10. osztályosainak adataival.

A középfokú iskolákból kimaradók aránya az induló létszámhoz viszonyítva (%) (OM statisztika) A középiskola befejezésének éve a lemorzsolódott tanulók aránya Gimnáziumszakközépiskolaszakmunkásképzőösszesen 1990/9111,916,723,017,2 1991/9211,217,222,817,1 1992/9311,515,822,916,7 1993/9410,415,221,115,6 1994/959,315,320,915,2 1995/9610,111,120,413,9 1996/979,38,723,013,7 1997/989,14,024,711,6 1998/998,53,031,614,4

1. Lakóhely A tanulók lakóhelye (tanulói kérdőív) lakóhely10. osztályosokkimaradók főváros11,33,2 megyeszékhely11,59,9 város19,722,5 kisváros22,416,9 község35,047,5 összesen100,0 N

1. A lakóhely szerepe Az átlagosnál gyakrabban maradnak ki azok a tanulók, akik nem a lakóhelyükön járnak iskolába. A kollégisták egyharmada mondta azt, hogy a kollégiumnak szerepe volt a kimaradásában. (rosszul érezte magát 34%) A bejárok 60%-a mondta azt, hogy fárasztó volt számára a bejárás az iskolába. Az „új esélyt” igénylő tanulók fele községekben él. Az új esély iskolák országos hálózatára lenne szükség. A kimaradás megelőzésében nagy szerepe lenne a jó kollégiumoknak.

2. Család Az etnikai hovatartozás és a kimaradás (igazgatói kérdőív: N-135) Nem roma (%)Roma (%) 9. osztály osztály1029

Kivel él együtt (tanulói kérdőív) családtagok10. osztályosokkimaradók anya94,780,6 apa81,859,4 testvér76,867,6 nagyszülő14,212,7 Egyéb rokon2,87,0 Saját élettárs9,7 N

2. A családi háttér szerepe Az etnikai hovatartozás jelentősen befolyásolja a kimaradást. A romáknak több, mint kétszer nagyobb az esélyük a kimaradásra. A családok felbomlása (apák hiánya) is jelentős szerepet játszik a kimaradásban. A kimaradók mögött az esetek többségében nem áll támogatásra alkalmas család. Az új esély iskolák feladatai: családi szocializációt pótló funkció (pl. tanulási motiváció erősítése) beilleszkedési problémák oldása korlátozott mértékű szülői együttműködés

3. Társadalmi réteghelyzet A szülők iskolázottsága Iskolai végzettség 10. osztályosok kimaradók apaanyaapaanya 8 oszt. alatt0,82,26,910,1 8 osztály15,226,130,741,6 szakiskola54,932,946,127,1 érettségi22,830,913,616,8 felsőfok6,37,92,74,3 összesen100,0 N

A szülők foglalkozása foglalkozás10. osztályosok kimaradók apaanyaapaanya Nem fizikai10,520,714,712,2 vállalkozó12,65,23,82,8 szakmunkás35,117,126,213,4 segédmunkás22,024,718,817,1 inaktív19,829,535,554,5 összesen100,0 N

A szülők munkapiaci helyzete Munkapiaci helyzet10. osztályosokkimaradók Mindkettő inaktív6,317,5 Egyik dolgozik30,360,3 Mindkettő dolgozik63,422,2 összesen100,0 N

Mire nem jut elég pénz a családban Mire nem jut10. osztályosokkimaradók élelem4,613,9 lakásfenntartás15,427,1 ruházkodás13,431,5 beruházás31,864,4 szórakozás24,039,1 N

3. A társadalmi réteghelyzet szerepe A kimaradók közel fele alacsony iskolázottságú szülők gyereke A családok több, mint felében csak az egyik, közel egyötödében egyik szülő sem dolgozik. A családok egyharmada szegénynek mondható. Az új esély iskolák az alsó társadalmi csoportokhoz tartozó tanulók társadalmi mobilitásának eszközei. Az iskolai eredményesség feltétele a tanulók szociális támogatása.

4. Középiskola Iskolaválasztási motívumok N=324

Szakmaválasztási motívumok N=316

Elvégzett osztályok N=698

Tanulmányi átlag N=438

Mennyit tanult? N=318

Vélemény a középiskoláról N=267

4. A középiskola értékelése Sokan választják kényszerből iskolájukat és szakmájukat. A legtöbben a 9.-t elvégezve maradnak ki. Elsősorban az elméleti tárgyakkal (matematika, fizika, kémia) vannak nehézségeik. Többségük az általános és a középiskolában is keveset tanul. Sokan elégedetlenek iskolájukkal (rossz közérzet). Tanulói igények az új esély iskolákban: a tanulási motiváció erősítése Felzárkóztatás pályaválasztási tanácsadás az iskolai közérzet javítása

A döntés módja N=235

5. A kimaradás A kimaradás oka N=729

Kimaradás utáni közérzet N=318

Segítség N=312

Kimaradás utáni helyzet N=739

Akik megbánták, hogy kimaradtak N=444

Akar-e tovább tanulni? N=728

4. A kimaradás értékelése A kimaradási döntés fokozatosan érlelődik. A kimaradásnak több, összefüggő oka van. A kimaradás újabb kudarc. Intézményes segítség nem várható. A kimaradók 25%-a tanul tovább. 85%-uk szeretne továbbtanulni. Az „új esély” iskolákra nagy szükség van. Folyamatos intézményes segítségre van szükség. Minél tovább tart a kudarcos állapot, annál nehezebb a visszailleszkedés.