Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika 2013.09.25.
Új járművek gyártásával Elektromos és hibrid járművek létrehozása Történhet Új járművek gyártásával Már forgalomba helyezett járművek átalakításával 1. Típusjóváhagyás az Európai Közösség joganyagai alapján -Gépjárművek: 2007/46/EK irányelv -Motorkerékpárok: 2002/24/EK irányelv 2. Átalakítási engedély az 5/1990. és 6/1990. KÖHÉM rendelet alapján
1. Típusjóváhagyás 2002/24/EK irányelv 2007/46/EK irányelv (168/2013/EU rendelet) Gépjárművek M és N kategória: személy és teherszállításra tervezett járművek Motorkerékpárok Két, három és négykerekű motorkerékpárok
Gépjárművek típus-jóváhagyási követelményei környezetvédelmi előírások (zaj, emisszió, CO2 kibocsátás) a jármű szerkezeti jellemzői (oldalsó, frontális ütközésvédelem, tetőszilárdság) a jármű belső kialakítása (belső berendezések, kezelőszervek) a járművezetőt a jármű vezetésében segítő rendszerek (sebességváltás jelző) a jármű világítási és elektromos rendszerei (világító berendezések, EMC) a járműben tartózkodókat védő rendszerek (biztonsági öv, légzsák) a jármű tömegéi és méretei a jármű gumiabroncsai a jármű illetéktelen használat elleni védelme
Hibrid és tisztán elektromos járművekre vonatkozó speciális előírások ENSZ-EGB 10.04 (Elektromágneses kompatibilitás) ENSZ-EGB 13H (Fékezés M1, N1 kategória) ENSZ-EGB 12.04 (Vezető védelme kormánynak történő ütközéskor, M1 és N1 1500 kg össztömeg alatt) ENSZ-EGB 51.02 (Zaj) ENSZ-EGB 83.06 (Emisszió) ENSZ-EGB 94.02 (Homlokütközés M1 kategória 2500 kg össztömeg alatt)
Hibrid és tisztán elektromos járművekre vonatkozó speciális előírások ENSZ-EGB 95.03 (Oldalütközés M1, N1 kategória) ENSZ-EGB 100.02 (Szerkezeti követelmények, működési biztonság, hidrogén-kibocsátás) ENSZ-EGB 101. (CO2 kibocsátás, tüzelőanyag fogyasztás és elektromos energia fogyasztás valamint hatótávolság mérése M1, N1 kategória)
ENSZ-EGB 100. előírás főbb követelményei AKKUMULÁTORRAL TÁPLÁLT ELEKTROMOS JÁRMÛVEK JÓVÁHAGYÁSÁNAK EGYSÉGES FELTÉTELEI SZERKEZETÜK SAJÁTOS KÖVETELMÉNYEI, MÛKÖDÉSI BIZTONSÁGUK ÉS HIDROGÉN-KIBOCSÁTÁSUK SZEMPONTJÁBÓL Védelem áramütés ellen Közvetlen és közvetett érintésvédelem Szigetelési ellenállás Újratölthető energia tároló rendszer (RESS) Működési biztonság Hidrogén emisszió meghatározása
Nemzeti típusbizonyítvány Trolibuszok M2 és M3 kategóriájú gépjárművek, melyek nem tartoznak a 2007/46/EK irányelv hatálya alá -6/1990. KÖHÉM rendelet -EU rendeletek -ENSZ-EGB előírások Nemzeti típusbizonyítvány
2. Hatósági jelzéssel rendelkező járművek átalakítása Egyedi átalakítás Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége Sorozat átalakítás Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal
Az elektromos hajtás lehetséges kockázatai Újratölthető energia tároló rendszer Fékezés Elektromágneses zavar Ütközésvédelem
Jövőkép CARS 2020 cselekvési terv része: a CO2 kibocsátás csökkentése innovatív technológiai megoldások fejlesztése pl. elektromos meghajtás Az 1998. évi megállapodás keretében EU-USA együttműködés szorosabbá vált az elektromos hajtás területén is: biztonsági követelmények szabályozásával, elektromos járművek környezeti fejlesztésével foglalkozó informális munkacsoportok, melyek célja újabb globális műszaki előírások elfogadása.
Köszönöm a figyelmet! nemeth.erika@nkh.gov.hu