„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében TÁMOP-3.1.6/08/
A pályázat megírásának okai: Fenntartói elvárás Partneri igények EGYMI szabályoknak megfelelő működése Innováció IMIP minőségcéljai Esélyegyenlőségi terv intézkedési tervei Eszközfejlesztés a szakszolgálati feladatellátás terén Standardok átvétele Szakszolgálati feladatok bővülése
A projekt bemutatása Intézményünk a TÁMOP-3.1.6/08/2, az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében kiírt pályázatán Ft összegű támogatásban részesült.
A projekt hosszú távú céljai Elősegíteni a sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív oktatási rendszerének kialakítását Nógrád megyében. A befogadó pedagógia biztosítsa a szükséges kompetenciák kialakításának lehetőségét, azaz a különböző fogyatékossággal élő emberek társadalmi integrációjának alapját. A megfelelő ismeretekhez és tudáshoz való hozzájutás által a sajátos nevelési igényű egyének versenyképességének növelése a munkaerő-piacon.
A projekt rövid távú célkitűzései Az együttnevelés meghatározó szereplőit, a gyógypedagógust és a többségi pedagógust támogassa mesterségbeli tudásának gyarapításában. A tájékoztató fórumok, konferenciák az együttnevelés szélesebb körű és gyorsabb elterjedését segítsék. A pedagógiai szemléletváltás hatására az esélyegyenlőséget biztosító nyitott, befogadóvá vált intézmények képesek lesznek az eltérő képességek kezelésére, a sajátos nevelési igényű tanulók inkluziójának eredményes megvalósítására.
A projekt tevékenységei 1. Pedagógus továbbképzések A gyakorlatorientált továbbképzések (pl. Dráma-, Projektpedagógia, Kooperatív tanulás) elvégzése után a gyógypedagógusok és pedagógusok megszerzik a hatékony oktatáshoz szükséges kompetenciákat. A gyógypedagógusok alkalmassá válnak a projekt fenntartási időszakában az utazó gyógypedagógusi tevékenység ellátására. A pedagógiai szakszolgálat keretén belül a súlyosan fogyatékos gyermekek fejlesztésben a Szenzoros integrációs terápiáknak jut nagyon fontos szerep.
A projekt tevékenységei 2. Pedagógus továbbképzési program, szakmai standardok átvétele A „Kooperatív módszertanra épülő együttműködés” és a „Projektpedagógia, epochális oktatás” című 30 órás képzések indítási engedélyeit vásároltuk meg. Így a pedagógiai-szakmai szolgáltatás keretén belül rendelkezünk akkreditált képzésekkel. A standardok adaptálása pedig az egységes működést segíti.
A projekt tevékenységei 3. Pedagógus továbbképzési program fejlesztése, akkreditálása Intézményünk a gyógypedagógusok és a többségi pedagógusok számára egy 30 órás továbbképzési programot fejlesztett ki „Az egyéni fejlesztés, egyéni fejlesztési tervek készítése a pedagógiai munkában” címmel. Az akkreditálás után pedagógiai-szakmai szolgáltatásunk egy újabb képzési kínálattal bővül.
A projekt tevékenységei 4. Tájékoztató fórumok rendezése Projektünk közvetlen célcsoportja a többségi pedagógusok, a szülők, a fenntartók, valamint a civil és egyéb szervezetek. Számukra érzékenyítő programot dolgoztunk ki, melytől a fogyatékkal élők el- és befogadásának szélesebb körű megvalósulását várjuk.
A projekt tevékenységei 5. Az intézmény akkreditálása Alapító okiratunkban szerepel a pedagógusok továbbképzésének szervezése. Intézményünk számára a felnőtt képző intézménnyé válás így elengedhetetlen.
A projekt tevékenységei 6. Fejlesztőeszközök beszerzése Az eszközök egyrészt az utazó gyógypedagógus felszerelését alkotják, amelyekkel az SNI gyermekek fejlesztését tudja végezni játékos formában. Másrészt a szakszolgálati feladatok ellátása során a pszichológusok vizsgáló és terápiás készletét bővítik, valamint a fejlesztést végző pedagógusok rendelkezésére álló eszközkészletet színesítik.
A projekt tevékenységei 7. Projektzárás A záró konferencián összesítjük a projekt tapasztalatait. Erre az alkalomra készült el a színes intézményi prospektus, mely bemutatja az EGYMI kibővült szolgáltatásait.
„Kevésbé az a fontos, hogy mit tanulnak a gyerekek az iskolában, inkább az, hogyan tanulják, mert ez meghatározza a tudásuk felhasználását egész életük során.” (Max Plaucot)