Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola VII. alprogram: Közös tananyagfejlesztések.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Sodrásban vagy flow-ban? vezetők újratöltve
Laptop-csoporttárs Dr. Tóth Erika Dr. Kovács Dóra
A harmadik erő elméletei
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A pánikbetegség kezelése
Motivációs kérdezés technikája
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
RTM kínálatának alakítása
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Fenomenológiai megközelítés
Alfred Adler individuálpszichológiája
A harmadik erő elméletei
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
CSALÁD.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
A pánikbetegség kezelése
CARL ROGERS
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Különbözőek vagyunk!.
A KONZULTÁCIÓRÓL BEVEZETÉSKÉPPEN
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
Segítő hivatás mentálhigiénéje
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A harmadik erő elméletei
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Érzelmi intelligencia
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Személyiségfejlődési zavarok
Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze Dr. Szabó József PhD egyetemi adjunktus Budapest, november 20. Pécsi Tudományegyetem.
Kutyás terápia típusai Készítette: Fehérné Eleki Anita.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
Fenomenológiai megközelítés
Foglalkoztatás/aktivitás jelentősége
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban Dr. Draskóczy Magda MASZKPTE Konferencia, 2012. 5. 19. Bp.

Az alapelv Minden emberben önmaga megértésének és a pozitív irányú változásnak hatalmas tartalékai rejlenek. A segítő feladata az, hogy egy személyes kapcsolat által segítse ezeknek a tartalékoknak a mozgósítását.

A pozitív változás feltételei (Rogers) Pszichológiai kapcsolat a két személy között A kliens sebezthető, szorong, inkongruens A segítő hiteles, kongruens A segítő feltétel nélkül elfogadja a klienst A segítő empátiásan megérti a klienst, és ezt ki is fejezi számára A kliens legalább minimális szinten érzi az elfogadást és az empátiás megértést

Személyközpontú és experienciális irányzat Egy szemlélet, eltérő hangsúlyok A szemlélet jellemzői – az attitűd a döntő bizalom a kliens bölcsességében a kliens tudja, hogy mi a legjobb számára a kliens, mint személy tisztelete a terapeuta nem irányít, csak felkínál bizonyos eszközöket

Fő csoportok Klasszikus kliensközpontú (nondirektív) Encounter-hangsúlyos (encounter-oriented, dialogical) Schmid, Mearns-Cooper Experienciális (átélés-hangsúlyos) Fókuszolást alkalmazó (focusing-oriented) Gendlin, Lietaer Folyamat-átéléses (process-experiential) Greenberg, Elliott Pre-terápia

Kliensközpontú (klasszikus non-direktív) Motiváló erő az aktualizáló (fejlődési) tendencia A terapeuta hangsúlyozottan non-direktív A 3 alap-feltétel Az „értékesség feltételei” mint a problémák gyökere

Encounter-hangsúlyos Az ember autonóm, és ugyanakkor állandó kölcsönös kapcsolatban álló lény A kapcsolat jelentősége – a segítő kapcsolat találkozás az ismeretlennel, a másikkal (Buber: I- Thou relationship) A kapcsolat mélysége A terapeuta jelenlétének minősége (nyílt, közvetlen, hiteles, nem irányító, empátiás, elfogadó)

Experienciális szemlélet Az átélés folyamata a figyelem középpontjában A testi átélés fontossága Empátia a pillanatnyilag átélt iránt A segítő személyes jelenlétének hangsúlyozása Egyenrangú felek párbeszéde Rogers három alapfeltétele

A folyamat átélését segítő (Process-experiential) irányzat Empírikus kutatások alapján Empátia, elfogadás a kapcsolat alapja A kliens határozza meg a célt és a feladatot Az átélés folyamatának segítése a folyamat különböző fázisaiban eltérő módszerekkel Segítség a kliensnek a kitűzött feladat elérésében A döntés a kliens kezében marad

Pre-terápia Cél a pszichológiai kapcsolat kialakítása Kapcsolat-képtelen kliensekkel (pszichotikusok, autisták, leépült betegek, stb.) Eszköze a konkrétra mutatás Célja a segítő kapcsolat lehetővé tétele

Néhány forrás Mearns, D. & Thorne, B.: A személyközpontú pszichoterápia és tanácsadás a gyakorlatban www.maszkpte.org www.pce-world.org