TÁMOP-3.1.6.-11/1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP-3.1.6.-11/1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A projekt szakmai előzményei Tóth Mónika TÁMOP / Tóth Mónika.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
a látássérült emberekért
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
Autizmussal élő személyek lakhatási szükségletei
Nagy Zita Éva - Prókai Orsolya Revita Alapítvány (2. lot)
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Speciális szükségletek, speciális terhek
„NE HAGYD MAGAD!” Antidiszkriminációs program Kedvezményezett: Kézenfogva Alapítvány A projektet támogatta az Európai Unió
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A munka világával kapcsolatos tudás
Ferenczi Sándor.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Harmadik előadás.
Értelmi fogyatékosságok kórtana
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Speciális gyermekvédelem
Kézenfogva Alapítvány módszertani újdonságok 2009 november, Nyíregyháza 1.Aktív Műhely a fenntartható foglalkoztatásért! - pályázat 2.Európai Gondozási.
a segítő kommunikáció (AAK) oktatásához
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A támogatott lakhatás kihívásai
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Az anyanyelvápolás szerepe a modern kommunikációban
Hallássérültek a könyvtárban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése Karner Judit és Tóth Mónika

Miért éppen a kommunikáció? Dinamikus interakció a külvilággal az alapja a megismerési folyamatok fejlődésének – fogalmak kialakulásának P. Watzlawik 1. axioma: „Nem lehet nem kommunikálni!” Nagyon heterogén populációval dolgozunk – halmozott fogyatékosság tekintetében Komplex kommunikációs megközelítés – lehetséges alternatív és augmentatív kommunikációs eszközök mindegyikével dolgozunk Látogatások alkalmával ezt nagyon sokszor központi szükségletként fogalmazódik meg Karner Judit és Tóth Mónika

Tárgyalt csoportok Fejlesztőiskolai csoport Halmozottan sérült, látássérült gyermekek I. Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II

Fejlesztőiskolai csoport (súlyos értelmi akadályozottság, súlyos kommunikációs akadályozottság) Jellemzők : - passzivitás - agresszió, bizarr viselkedési formák - hangzó beszéd hiánya Célok : - kommunikációs igény kialakítása - önkifejezés megsegítése - környezeti interakciók megélése / megértetése - elemi szükségletek kifejezésének, jelzésének megtanítása - egyszerű tananyag fogalmainak kialakítása Eszközök : - tárgyjelek - gesztusjelek - egyszerű kapcsolók - egy és két üzenetes kommunikátorok

Halmozottan sérült, látssérült gyermekek I. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi akadályozottság, néhány akadály a kommunikáció terén) Jellemzők: - echolália - verbalizmus - sok repetitív elem a beszédben - személyes névmások helytelen használata Célok: - én tudat erősítés - önkifejezés finomítása - aktív szókincs bővítése - ok-okozati összefüggések megismerése / megértetése - közös normák - alap kommunikációs sémák elsajátítása

Eszközök : - szituációhoz kötött kommunikáció fejlesztés - kipróbált élethelyzetek, valós tárgyak - figyelem és aktivitás tréningezésére használható kommunikátorok - Jaws-program Halmozottan sérült, látássérült gyermekek I. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi akadályozottság, néhány akadály a kommunikáció terén)

Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi / tanulásban akadályozottság, enyhe kommunikációs akadályozottság) Jellemzők : - verbalizmus -kommunikációs interakcióban a megfelelő szerep, megfelelő mértékű felvétele -nyelvhelyességi problémák (személyes névmások, ragok, toldalékok, határozók hibás használata) -megjelenik az elvont fogalmak szintje Célok : - fontos a tananyag megválasztása a jövőjük szempontjából - aktív szókincs bõvítése és a fogalmi gondolkodás erõsítése, - bonyolultabb kommunikációs sémák elsajátítása, - társalgási helyzetek megélése, kommunikációs ügyesség, - megfelelõ szerepvállalás egy interakción belül, mértékletesség megtanulása, - nyelvhelyesség, - illem, humor

Eszközök: - Jaws-program, - szituációhoz kötött kommunikációfejlesztés, - kipróbált élethelyzetek, - szerepjátékok - speciális, mindannapos tevékenységeket segítő eszközök - alap info-kommunikációs technikai eszközök használata – PC, telefon, szoftverek Halmozottan sérült, látássérült gyermekek II. (rendelkeznek verbális kommunikációval, középsúlyos értelmi / tanulásban akadályozottság, enyhe kommunikációs akadályozottság)

Köszönjük a figyelmet!