Memóriatechnikák és tanulási módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
Feladatsor A mi világunk 1. c. tankönyvhöz
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Városlakó állatok.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Ízeltlábúak törzse.
A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Közönséges madárpók „Avicularia”
Készítette: Dalkó Soma 7.a
Jellemezze a méh testfelépítését és külső szerveit!
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
e-Learning a tanárképzésben
Bevezetés a pszichológiába
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Hogyan táplálkozik a kagylók többsége?
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Ízeltlábúak Készítette: Főző Attila.
Rákok Ízeltlábúak 1. Rendszertani diák / 7
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Benkovics László, február 2013
A kompetencia alapú oktatásról
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Drámajáték a magyarórán
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Házi légy Mindenhol előfordul , ahol van meleg és napfény!
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Matematika Kompetenciaterület
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
PAPRIKA.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Ízeltlábúak törzse.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
faj Osztály törzs ország
- Olasz sáska, zöld lombszöcske, mezei tücsök -
Bárhová lépsz, ott vannak
LEGO Dacta program.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.
Rét állatvilága 2.
Az állatok tanításának módszertana. Az állatok tanításának algoritmusa 1.Az állat neve – Magyar tudományos név – Szinoním nevek – Latin név (érdekességnek)
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Rovarok a vízben, vízparton
16. lecke Az ízeltlábúak.
Az állatok kommunikációja Filep Edina Informatikus könyvtáros távoktatás I. évfolyam.
30. ANGOL-AMERIKA GAZDASÁGA.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
ERASMUS + ERDÉSZETI SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS
Előadás másolata:

Memóriatechnikák és tanulási módszerek alkalmazásának lehetőségei az általános iskolában Petkes Csaba továbbképzés-vezető www.studio-didakt.hu petkescs@externet.hu Tel.: 06-30/330-2616;06-30/498-5406

IDŐBEOSZTÁSUNK 9:00 – 10:30 10:45 – 12:15 13:15 – 14:45 15:00 – 16:30

TANULÁS - (egy fajta) KOMMUNIKÁCIÓ INFORMÁCIÓ ÉSZLELÉSE BEFOGADÁSA RENDSZEREZÉSE MEMORIZÁLÁSA FELHASZNÁLÁSA

KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: CÉL: KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN ALKALMAZNI BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: DÖNTENI LÉTREHOZNI MEGOLDANI KOMMUNIKÁLNI TANULNI

Miért? Kit? Milyen eredménnyel? Tanítás- tanulás Tartalomalapú Folyamatalapú Központban Tananyag Tanuló Cél Reproduktív tudás Tudástranszfer (Kompetenciák) Módszer Mit? Hogyan? Miért? Kit? Milyen eredménnyel? Tanulás- szervezés Kötött Rugalmas

ÉSZLELÉS BEFOGADÁS PERCEPCIÓ ÍZLELÉS SZAGLÁS TAPINTÁS LÁTÁS VIZUÁLIS PERCEPCIÓ HALLÁS AUDITÍV PERCEPCIÓ

MEGFIGYELŐ KÉPESSÉG FEJLESZTHETŐ BELSŐ ÉSZLELÉS ASSZOCIATÍV PERCEPCIÓ KÉPZELŐERŐ FANTÁZIA FEJLESZTHETŐ

AUDITIVITÁST FEJLESZTŐ VIZUÁLIS MEMÓRIA VIZUALITÁST, AUDITIVITÁST FEJLESZTŐ GYAKORLATOK, JÁTÉKOK

28 42 5 86 57 73

hajó, tepertő, sajtó, Lackó egynyári, évelő, lombhullató 11; 15; 19; 23;

FEJLESZTENÜNK KELL : A MOTIVÁCIÓT - rácsodálkozni - megszeretni (!!!) - sikerélmény (pszichikai transzfer) A MEGFIGYELÉST - rajzos és verbális gyakorlatok, játékok A KONCENTRÁCIÓT

FEJLESZTENÜNK KELL : A LÉNYEGKIEMELŐ ÉS RENDSZEREZŐ KÉPESSÉGET - asszociativitás - konvergens gondolkodás 1. kémény 2. 3. 4. 5. rajzlap

páros rím aabb, kereszt rím abab, ölelkező rím abba A PÁROS RÍM A B B

A B KERESZT RÍM ÖLELKEZŐ RÍM

V Á Z L A T Lineáris vázlat Folyamatábra Táblázat Diagram (kör, oszlop) Koncentrikus körök Szóháló – gondolattérkép Tömbösítés Időszalag

FEJLESZTENÜNK KELL : A LÉNYEGKIEMELŐ ÉS RENDSZEREZŐ KÉPESSÉGET - konvergens gondolkodás - vázlat !!! (vizuális megjelenítés) AZ EMLÉKEZETET - memóriatechnikák AZ ADAPTIVITÁST, KREATIVITÁST - divergens gondolkodás

KAMPÓS MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA VERSTANULÁS Egész úton Mit mondok Jutott eszembe A kis szobába

LÁNC MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA folyamatok memorizálása (amikor minden következő ismeret az előzőből következik) aaaa bbbb cccc ddddd

VEGYES MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA Rovarok-bogarak, lepkék, hangyák, méhek 3 pár ízelt láb, kemény külső váz - kitin 3. 3 rész – fej, tor, potroh, fedőszárny - bogarak 4. Szaporodás: pete-lárva-báb-rovar (teljes átalakulás)

das Fenster - ablak - fen r - róka e - egér s - szultán

curtain - függöny - körte minestra - leves - miniszter

Tanulási táblázat Kutya Macska Ló Szempontok Élőhelye Testfelépítése Táplálkozása Szaporodása

How the Brain learn? homloklebeny felső, halántéklebeny hátsó tekervénye (asszociációs mező) gondolkodás, tervezés, emlékezet, figyelem, Heschl-kör (tanulás) neuronok, gliasejtek

Búza!!! sűrűbbD;tavak zab rozs kevés terület É;ritkább szarvasmarha Canada Búza!!! sűrűbbD;tavak zab rozs kevés terület ritkán lakott É;ritkább szarvasmarha állatteny. bányavárosok Mg-a területe eszkimók cellulóz- papíripar fakiterm. ipara Kanadai- bányakincsek pajzs gazdag energia víz hő U,Zn,Ni (WM) külszíni kohászat erőművek Préri fejtés atom vas azbeszt acél Fe földgáz gépgyártás kőolaj Al Toronto,Montreál

MEMÓRIATECHNIKÁK KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER KAMPÓS (FOGAS) EZEK LÁNC VEGYES KULCSSZÓ ASSZOCIÁCIÓS HÁLÓ EZEK GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TANULÁSBAN KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER

ÖSSZEGEZVE KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER RÉSZKÉPESSÉG FEJLESZTŐ GYAKORLATOK MEMÓRIATECHNIKÁK ÖNÁLLÓ VÁZLATKÉSZÍTÉS ASSZOCIÁCIÓS HÁLÓ KOOPERATÍV TECHNIKÁK PROJEKT FEJLESZTŐ ÉRTÉKELÉS EZEK GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TANULÁSBAN KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER

www.studio-didakt.hu ; petkescs@externet.hu Köszönöm a figyelmet! www.studio-didakt.hu ; petkescs@externet.hu

KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: CÉL: KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN ALKALMAZNI BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: DÖNTENI LÉTREHOZNI MEGOLDANI KOMMUNIKÁLNI TANULNI