Memóriatechnikák és tanulási módszerek alkalmazásának lehetőségei az általános iskolában Petkes Csaba továbbképzés-vezető www.studio-didakt.hu petkescs@externet.hu Tel.: 06-30/330-2616;06-30/498-5406
IDŐBEOSZTÁSUNK 9:00 – 10:30 10:45 – 12:15 13:15 – 14:45 15:00 – 16:30
TANULÁS - (egy fajta) KOMMUNIKÁCIÓ INFORMÁCIÓ ÉSZLELÉSE BEFOGADÁSA RENDSZEREZÉSE MEMORIZÁLÁSA FELHASZNÁLÁSA
KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: CÉL: KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN ALKALMAZNI BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: DÖNTENI LÉTREHOZNI MEGOLDANI KOMMUNIKÁLNI TANULNI
Miért? Kit? Milyen eredménnyel? Tanítás- tanulás Tartalomalapú Folyamatalapú Központban Tananyag Tanuló Cél Reproduktív tudás Tudástranszfer (Kompetenciák) Módszer Mit? Hogyan? Miért? Kit? Milyen eredménnyel? Tanulás- szervezés Kötött Rugalmas
ÉSZLELÉS BEFOGADÁS PERCEPCIÓ ÍZLELÉS SZAGLÁS TAPINTÁS LÁTÁS VIZUÁLIS PERCEPCIÓ HALLÁS AUDITÍV PERCEPCIÓ
MEGFIGYELŐ KÉPESSÉG FEJLESZTHETŐ BELSŐ ÉSZLELÉS ASSZOCIATÍV PERCEPCIÓ KÉPZELŐERŐ FANTÁZIA FEJLESZTHETŐ
AUDITIVITÁST FEJLESZTŐ VIZUÁLIS MEMÓRIA VIZUALITÁST, AUDITIVITÁST FEJLESZTŐ GYAKORLATOK, JÁTÉKOK
28 42 5 86 57 73
hajó, tepertő, sajtó, Lackó egynyári, évelő, lombhullató 11; 15; 19; 23;
FEJLESZTENÜNK KELL : A MOTIVÁCIÓT - rácsodálkozni - megszeretni (!!!) - sikerélmény (pszichikai transzfer) A MEGFIGYELÉST - rajzos és verbális gyakorlatok, játékok A KONCENTRÁCIÓT
FEJLESZTENÜNK KELL : A LÉNYEGKIEMELŐ ÉS RENDSZEREZŐ KÉPESSÉGET - asszociativitás - konvergens gondolkodás 1. kémény 2. 3. 4. 5. rajzlap
páros rím aabb, kereszt rím abab, ölelkező rím abba A PÁROS RÍM A B B
A B KERESZT RÍM ÖLELKEZŐ RÍM
V Á Z L A T Lineáris vázlat Folyamatábra Táblázat Diagram (kör, oszlop) Koncentrikus körök Szóháló – gondolattérkép Tömbösítés Időszalag
FEJLESZTENÜNK KELL : A LÉNYEGKIEMELŐ ÉS RENDSZEREZŐ KÉPESSÉGET - konvergens gondolkodás - vázlat !!! (vizuális megjelenítés) AZ EMLÉKEZETET - memóriatechnikák AZ ADAPTIVITÁST, KREATIVITÁST - divergens gondolkodás
KAMPÓS MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA VERSTANULÁS Egész úton Mit mondok Jutott eszembe A kis szobába
LÁNC MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA folyamatok memorizálása (amikor minden következő ismeret az előzőből következik) aaaa bbbb cccc ddddd
VEGYES MEMÓRIATECHNIKA ALKALMAZÁSA Rovarok-bogarak, lepkék, hangyák, méhek 3 pár ízelt láb, kemény külső váz - kitin 3. 3 rész – fej, tor, potroh, fedőszárny - bogarak 4. Szaporodás: pete-lárva-báb-rovar (teljes átalakulás)
das Fenster - ablak - fen r - róka e - egér s - szultán
curtain - függöny - körte minestra - leves - miniszter
Tanulási táblázat Kutya Macska Ló Szempontok Élőhelye Testfelépítése Táplálkozása Szaporodása
How the Brain learn? homloklebeny felső, halántéklebeny hátsó tekervénye (asszociációs mező) gondolkodás, tervezés, emlékezet, figyelem, Heschl-kör (tanulás) neuronok, gliasejtek
Búza!!! sűrűbbD;tavak zab rozs kevés terület É;ritkább szarvasmarha Canada Búza!!! sűrűbbD;tavak zab rozs kevés terület ritkán lakott É;ritkább szarvasmarha állatteny. bányavárosok Mg-a területe eszkimók cellulóz- papíripar fakiterm. ipara Kanadai- bányakincsek pajzs gazdag energia víz hő U,Zn,Ni (WM) külszíni kohászat erőművek Préri fejtés atom vas azbeszt acél Fe földgáz gépgyártás kőolaj Al Toronto,Montreál
MEMÓRIATECHNIKÁK KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER KAMPÓS (FOGAS) EZEK LÁNC VEGYES KULCSSZÓ ASSZOCIÁCIÓS HÁLÓ EZEK GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TANULÁSBAN KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER
ÖSSZEGEZVE KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER RÉSZKÉPESSÉG FEJLESZTŐ GYAKORLATOK MEMÓRIATECHNIKÁK ÖNÁLLÓ VÁZLATKÉSZÍTÉS ASSZOCIÁCIÓS HÁLÓ KOOPERATÍV TECHNIKÁK PROJEKT FEJLESZTŐ ÉRTÉKELÉS EZEK GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TANULÁSBAN KONKRÉT TANULÁSI MÓDSZER
www.studio-didakt.hu ; petkescs@externet.hu Köszönöm a figyelmet! www.studio-didakt.hu ; petkescs@externet.hu
KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: CÉL: KONKRÉT TEVÉKENYSÉG SORÁN ALKALMAZNI BÁRMELY ÉLETHELYZETBEN ÉS ÉLTKORBAN TUDJON: DÖNTENI LÉTREHOZNI MEGOLDANI KOMMUNIKÁLNI TANULNI