1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2008 Dr. Manherz Károly felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár Oktatási és Kulturális Minisztérium július.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Peőcz Veronika Béki Andrea
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Az eEgészség program Fogyatékkal élők portálja kialakításának projekt előkészítése Szikora Tamás,
Elkülönített állami pénzalapok
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
KAPOSVÁR ÉS AZ AKADÁLYMENTES TURIZMUS. A „Tapintható város” Szociális és Munkaügyi Minisztérium 1.4 M Ft ( 70%-30%) Vakok – és gyengénlátók számára.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Méltányossági elvek a közoktatásban
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
A tételek eljuttatása az iskolákba
2008. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA. KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐ középszintű emelt szintű ÉRETTSÉGI VIZSGA Feltétele: a tanuló.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
Fogyatékosügyi portál előkészítése Projekt szakértő: Szikora Tamás.
1 „Esélyteremtés és értékalakulás” „Esélyteremtés és értékalakulás” Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Somogy Megyei Esélyegyenlőségi Iroda közös.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Esélyek egyenlősége a felsőoktatásban
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A háború és a modern fegyveres erő
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
eMagyarország Program
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Szakképzési dokumentumok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Kétszintű érettségi.
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól (2011. január 01-jétől) (2012. január 01-jétől) 237/2006. (XI. 27.) Korm. rendelet alapján.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Integráció és inklúzió
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Az SZTE EÉTK tanácsadó napja – ETR-hez kapcsolódó információk
Előadás másolata:

1 „A felsőoktatásban tanulók és tanáraik személyiségét érő új kihívások és kezelésük” nemzetközi tudományos konferencia A l A látás- és hallássérültek, valamint mozgáskorlátozott fiatalok és fiatal felnőttek a felsőoktatás keretei között... Előadó: Laki Ildikó MTA Szociológiai Kutatóintézet Szarvas,

2 Mottó „Sosem tudhatod milyen eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel eredményük sem lesz.” eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel eredményük sem lesz.” (Mahatma Gandhi)

3 z

4 Az előadás tartalma: 1. Röviden – fogyatékos szempontból - a magyarországi felsőoktatási intézményekről 2. Fogyatékosügy- hallgatók jelenléte 3. Kutatás a felsőoktatás falai között

5 1. A magyarországi felsőoktatási intézményekről 70 felsőoktatási intézmény (A NEFMI honlapján szereplő intézmények száma, ellenben a szerint 69.) 70 felsőoktatási intézmény (A NEFMI honlapján szereplő intézmények száma, ellenben a orstaj_felsoo_ pdf szerint 69.) orstaj_felsoo_ pdf 19 állami egyetem 7 nem állami egyetem 10 állami főiskola 34 nem állami főiskola (forrás:

6 A hazai felsőoktatásban résztvevők adatai ( Forrás: pdf) pdf pdf Év2002/2003.fő2007/2008.fő2009/2010.fő Hallgatók száma Nők száma Fogyatékos hallgatók száma /2011.fő ( i adat)

7 Fogyatékossági csoportok – a felsőoktatásban (2005. évi CXXXIX. Törvény 147.§ 8. pontja alapján) Mozgássérült (testi fogyatékos) Mozgássérült (testi fogyatékos) Hallássérült (érzékszervi fogyatékos) Hallássérült (érzékszervi fogyatékos) Látássérült (érzékszervi fogyatékos) Látássérült (érzékszervi fogyatékos) Súlyosan beszédhibás (beszédfogyatékos) Súlyosan beszédhibás (beszédfogyatékos) Dyslexia, dysgraphia, dyscalculia (pszichés fejlődési zavar) Dyslexia, dysgraphia, dyscalculia (pszichés fejlődési zavar) Autista Autista

8 Előnyben részesítés Forrás: Nemzeti Erőforrás Minisztérium (2010. november 22.) Fogyatékossággal élők Többletpontot szerzett jelentkező Többletpont nélkül is bejutott volna A többletpont szükséges volt a bejutáshoz Többletponttal sem jutottak be / / / / / / / / / (18,89%) 1675 / (19,2%) 834 / / / / /2 388 (81,6%) 394 /3 040 (77,15%)

9 Állami és civil célok a fogyatékos hallgatók érdekében A fogyatékos hallgatók ösztönzése – minél többen tanuljanak tovább a felsőoktatási intézményekben. A fogyatékos hallgatók ösztönzése – minél többen tanuljanak tovább a felsőoktatási intézményekben. +50 pontot kapnak a fogyatékossággal élő jelentkezők (237/2006.(XI.27.) Korm.rendelet 22.§ (3) bekezdés szerint +50 pontot kapnak a fogyatékossággal élő jelentkezők (237/2006.(XI.27.) Korm.rendelet 22.§ (3) bekezdés szerint Segítségnyújtásról, illetve előnyben részesítésről és nem felmentésről szól a felsőoktatásba történő belépés. Segítségnyújtásról, illetve előnyben részesítésről és nem felmentésről szól a felsőoktatásba történő belépés. Az intézményeknek biztosítani kell a különféle intézkedéseket és szolgáltatásokat! Az intézményeknek biztosítani kell a különféle intézkedéseket és szolgáltatásokat! (írásbeli vagy szóbeli vizsgáztatás, jeltolmács, megfelelő speciális gépek, a Braille gép biztosítása, a kérdésekhez és egyéb anyagokhoz való hozzájutás)

10 Akadálymentes épület, épületszárny, egység… Akadálymentes épület, épületszárny, egység… Súlyosan dadogók esetében: a szóbeli vizsga helyett, írásos anyag készítése, 30%-val több időt. Súlyosan dadogók esetében: a szóbeli vizsga helyett, írásos anyag készítése, 30%-val több időt. Diszlexia-díszgráfia tüneteivel rendelkezők esetében írásbeli felelet szóbeli felelettel való felváltása. Diszlexia-díszgráfia tüneteivel rendelkezők esetében írásbeli felelet szóbeli felelettel való felváltása. Autisták – bár sajátos viselkedés és képesség jellemzi őket - esetében is azonosak az elvárások, követelmények. Autisták – bár sajátos viselkedés és képesség jellemzi őket - esetében is azonosak az elvárások, követelmények. A fogyatékos hallgatók jogok: (2) A fogyatékos hallgatók jogok: (2)

11 A felsőoktatási intézmények feladatai Akadálymentes környezet kialakítása és biztosítása. Akadálymentes környezet kialakítása és biztosítása. Segíti a fogyatékos hallgatókkal összefüggő feladatokat, biztosítja a fogyatékosügyi koordinátorok jelenlétét… Segíti a fogyatékos hallgatókkal összefüggő feladatokat, biztosítja a fogyatékosügyi koordinátorok jelenlétét… Támogatja a fogyatékos hallgatók „bejutását” az intézménybe. Támogatja a fogyatékos hallgatók „bejutását” az intézménybe.Hiányok-pótlás: Szakmai-érdekvédő szervezetekkel való kapcsolat kiépítése, hatékony együttműködések kialakítása. (pl. Esélyek Háza, Érdekvédők…) Segítő-támogató rendszer(ek) kiépítése.

12 Életképek

13

14

15 Köszönöm a figyelmet!