AME BESZÁMOLÓJA
Előzmények „Korlátlan” iskola alapítási jog – Szakmai –Közösségi –Üzleti okokból Lassú folyamatos korrekció –Minőségbiztosítás –Szigorított működési feltételek –Külső akkreditációs eljárás –Kiegészítő megállapodás –AMI minősítés
Látlelet madártávlatból Európai szemmel semmi gond –Oktatás belügy –Szabad iskolaalapítási jog –A működési engedéllyel állami támogatás jár –Támogatott kezdeményezések teljes finanszírozással –Központi tanterv mellett eltérési engedély
Oktatáspolitikai paradigmaváltás 2010 Egységes állami iskolarendszer- tulajdonos az állam KLIK NPK Értékalapú megközelítés- egyházi iskolafenntartók privilegizálása Előzmény nélküliek tekinti magát az oktatás irányítás (korábban csak problémák!) Központosított jogi irányítás, ellenőrzés OH- tanügyigazgatási ellenőrzés Állami szak és szakmai szolgáltatás Elkülönített ágazati irányítás Központosított tartalmi szabályozás –NAT-kerettanterv –Tankönyvellátás államosítása
Tények Lassan kiépülő állami, hivatali rend Jogalkotási ellentmondások, elmaradások Konfliktusok, problémák „ felfelé” húzódása Tartós bizonytalanság, önállótlan döntési rendszer Akadozó bürokrácia, átmeneti helyzet Szabad iskolaalapítás helyett állami kapacitás engedély Kiegészítő támogatás 100 iskolával kevesebb Megyei fejlesztési tervek késve, nem számolnak az alapítványi és magániskolákkal Alternatív kerettantervek akkreditációs eljárás nélkül Erős politikai üzenetek, szakmai szempontok háttérbe szorultak Háttéralkuk (CFIE) Informális rendszer felerősödése Egyéni kijárások Nyilvánosság visszaszorulása Helyi, kamarai lobbik Szakmaszerkezeti döntések kapkodóak, hiányosak
AME helyzet Csökkenő taglétszám, Egyházasítás Menekülés AMI minősítés államosítása Akciók (VMI, Aláírásgyűjtés) félsiker(?) Havi rendszerességű elnökségi Aktívabb tagozati munka Közvetlen állami tárgyalások Egyéni kijárások –Nagy intézmények nem tagok –Kis intézmények nincs pénzük a tagságra Csökkenő tagdíj befizetési hajlandóság Egyesületi szolgáltatások igénybevétele csökken
Veszélyek Forráskivonás innen ( egyelőre véd az egyházi privilégium) Erősödő bürokrácia, esetteremtés (lehet mire) Szakképző intézmények kapacitás feleslegét ránk tolja az állami rendszer A leszakadókkal foglalkozó iskolák előbb tönkremennek mint ahogy kiderül, hogy szükség van rájuk Széthulló egyesület, belső megosztottság Politikai játszótér lehetünk
AME paradigmaváltás Önálló alrendszerként megjelenni –Bővíteni a tagságot –Alapító okirat módosítása- kiterjesztett tagság Kisegyházak Önkormányzati intézmények Decentralizlás Professzionális szervezet –Irodai feladatok bővítése állami feladatok átvétele –Autonóm tagozatok- finanszírozott vezetők –Saját szakszolgálat –Saját szakmai szolgáltatás, miniszteri szerződéssel FÜPI szerződések kik és mennyiért Nemzetközi kapcsolatok fejlesztése Más civilekkel való együttműködés Szakmai szervezetek MMA Humán szféra Forrásteremtés (honnan?) NPK-hoz való viszony(?) Miniszteri levél ( Balog, Varga, Pokorni
Nyilvánosság Az alapítványi szféra átértékelése Nő a hozzánk jelentkezők száma Itt megrendelő a család - autonómia hangsúlyozása Alternatív kerettantervek Nemzet Napszámosa Díj